Te joilla Rhesus-tekijä veressä , miten sujunut raskaudet?

onko vauvalla ilmennyt ongelmia odotusaikana tai synnytyksen jälkeen?
Mulla oli kolmas synnytys 8kk sitten ja vauvan veriryhmä oli eri kuin mulla ja vauvan punasolut alkoivat tuhoutua kovaa vauhtia ja bilir. oli korkea. pikkuinen oli 5 päivää valohoidossa, välillä tuplavaloissa ja verenvaihdostakin jo lääkärit puhuivat :'( se oli kamalaa se jatkuva verikokeiden ottaminen vauvalta ja uusien tulosten odottelu odottaminen :|
En saanut kultaani sylissä kuin sen ajan kun imetin, heti täytyi laittaa takaisin valoihin :(

3kk asti täytyi käydä 2vkon välein vielä verikokeissa. nyt onneksi kaikki ok! :) :heart:
pelkään uutta raskautta, en kestä sitä vauvan menettämisen pelkoa :'(
Joten tämä oli meidän viimeinen vauveli, jos ei sitten "vahinkoa" tapahtu ehkäisystä huolimatta.
 
tarkoitatko että jos on miinusmerkkinen veri? mun veriryhmä ab- ja vauvalla oli a+. joten sain synnyt.jälk.piikin joka suojaa mahd.seuraavaa raskautta. Mulla ei ongelmia ollut odotuksessa eikä synnytyksessä, multa oteettiin verikoe pari kertaa rask.aikana, siitä ilm.tutkittiin jotakin, puhutaanko me nyt samasta asiasta?
 
Mullaki veriryhmä AB neg ja vauvalla AB pos eli piikki pyllyyni synnytyksen jälkene ja thats it. Meillä ei siis ollut mitän ognelmaa tuon suhteen, kyseessä meillä eka lapsi ja ekan kohdallahan harvoi onkaa mitää oireita vaan ne tulee herekmmin seuraavien lasten myötä jos tullakseen.
Harmi että teillä on mennyt noin, mutta onneksi kaikki kuitenkin hyvin ja saatte nauttia vauva-ajastanneja muutenkin seurata lapsenne kehitystä hieman takkuisesta alusta huolimatta :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama-L:
Mulla O- ja vauvalla A+. Hyvin sujui raskaus ja synnytyksen jälkeen piikki takamukseen. :) Toivottavasti sujuis sit mahdolliset seuraavatkin raskaudet hyvin...
jos oot kerran piikin saanu niin sit sen asian kanssa ei voi tulla ongelmaa enää, se piikki suojaa seuraavia raskauksia :) tää juttu koskee niitä joille tulee "erimerkkinen" vauva ekan kerran
 
Heips! Eikö aika moni sellainenkin vauva joudu/saa valohoitoa, jolla äiti ei ole miinusverinen. Tuttujeni vauvoille noin puolelle on annettu valohoitoa synnyttyään.

Itselläni eka synnytys melkein tuoreeltaan takana ja olen miinusverinen ja vauvasta tuli plusverinen, eli sain sen piikin. Odotusaikana loppuvaiheessa minulla kehittyi vähän vasta-ainetta johtuen justiin tästä "eriverisyydestä". Vauva on ihan ok.

Onko kaikki hyvin tuon alun valohoidon jälkeen?

 
Siis kyllähän valohoitoa annetaan monista muistakin syistä esimerkiksi lähes kaikille jotka on ennenaikaisena syntyneet kun ei vielä toimi elimistö oikein. Meilläkin oli vähän keltaisuutta aluksi ja tarkistettiin bilirubiinit mut ei joutunut valohoitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmie:
Alkuperäinen kirjoittaja mama-L:
Mulla O- ja vauvalla A+. Hyvin sujui raskaus ja synnytyksen jälkeen piikki takamukseen. :) Toivottavasti sujuis sit mahdolliset seuraavatkin raskaudet hyvin...
jos oot kerran piikin saanu niin sit sen asian kanssa ei voi tulla ongelmaa enää, se piikki suojaa seuraavia raskauksia :) tää juttu koskee niitä joille tulee "erimerkkinen" vauva ekan kerran
Ei suojaa ikuisesti vaan aina jos saa uudelleen vauvan jolla + (ja itellä on miinus) niin saa uuden piikin.

Mulla eka oli + ja sain piikin. Sen jälkeen oli 2 keskenmenoa joista ekasta en saanu piikkiä ja kun toinen keskenmeno tuli niin väkisinkin heräs epäily että johtuko siitä etten saanu piikkiä.
Tokan keskenmenon jälkeen sain piikin.
Nyt kun vauva syntyi niin oli - verinen enkä saanut piikkiä.

Mutta mitään ongelmia ei muuten ollut raskauksissa tai vauvoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama-L:
Siis kyllähän valohoitoa annetaan monista muistakin syistä esimerkiksi lähes kaikille jotka on ennenaikaisena syntyneet kun ei vielä toimi elimistö oikein. Meilläkin oli vähän keltaisuutta aluksi ja tarkistettiin bilirubiinit mut ei joutunut valohoitoon.
joo, varmasti näin onkin. meidän vauvan punasolut vain tuhoutuivat enemmän ja paljon nopeampaa tahtia juuri tuon verijutun takia :|
 

Yhteistyössä