Te joilla yli 3 lasta, oletteko miettineet tuloja ja menojanne kun olette suurperheen perustaneet?

  • Viestiketjun aloittaja "kysely"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
silloin kun kolmannen lapsen sain ei ollut mitään ongelmaa taloudellisesti.

Mutta elämästä ei koskaan tiedä.

Ukko lähti kävelemään, eipä ole sen jälkeen pahemmin näkynyt edes lasten takia, vaikka ensimmäisen pari vuotta yritin että tapaisi edes lapsia niin paskat.

Minä jäin työttömäksi vuosi sitten, nyt yrittänyt kaiken maailman kursseja käydä jne. että saisin edes pikkuisen ylimääräistä jostain.

Mutta onnellinen olen siitä että pystyn lapsilleni tarjoamaan kaikki harrastukset rahatilanteesta huolimatta, katon pään päälle ja ruokaa pöytään. Vaatteet ovat ehjät ja puhtaat, tarvittaessa olen ostanut sen mitä he tarvitsee.
Oppinut käyttää sitä rahaa mistä kannatta tinkiä ja mistä ei.
 
kolmea tai enempää lasta ei kannata laittaa päivähoitoon, korkeintaan 2. eli loput oltava koulussa tai äidin (tai isän )kotona.
TÄH? Oletkohan nyt ihan perillä siitä miten nuo päivähoitomaksut menevät? Ensimmäisestä lapsesta on se suurin summa maksettavaksi, toisesta maksetaan 80 % ensimmäisen lapsen maksusta, kolmannesta eteenpäin se on 20% ensimmäisen lapsen maksusta. Eli silloinhan päivähoito vasta kannatavaksi muuttuu kun lapsia on enemmän kuin kaksi. ;)
 
5n äiti
Ei ole mietitty ikinä lapsista tuolleen, onko varaa. Pyrimme välttämään turhaa kulutusta eli emme osta mitään turhaa (tietty joskus jotakin). Kyllä on varaa maksaa normiharrastukset, päivähoidot, opiskelijaboxit on hankittu jo vanhimmille jne. Mutta siis opetamme lapsia myös välttämään turhia ostoja.
 
TÄH? Oletkohan nyt ihan perillä siitä miten nuo päivähoitomaksut menevät? Ensimmäisestä lapsesta on se suurin summa maksettavaksi, toisesta maksetaan 80 % ensimmäisen lapsen maksusta, kolmannesta eteenpäin se on 20% ensimmäisen lapsen maksusta. Eli silloinhan päivähoito vasta kannatavaksi muuttuu kun lapsia on enemmän kuin kaksi. ;)
Näimpä. Kahden lapsen hoitoon vieminen on kallista, jos menee täydet maksut. Kolmannen hinta on joku 40-50e, eli puol ilmasta.
 
"eee"
[QUOTE="eedla";24588029]no noistakin moni on suhteellinen juttu. Pitääkö 3 lapsen kanssa olla 200 neliön talo vai riittääkö 4h+k kerros- tai rivitalosta? Pitääkö kaikille 3 pystytä tarjoamaan harrastus joka vie useita satasia kuussa vai riittäisikö halvempi harrastus? Riittääkö edelliskauden alesta ostettu takki vai pitääkö olla kalleinta merkkiä ja uusinta mallia? Meillä henk koht ei ole varaa 200 neliön taloon mutta sihen 4h+k on, meillä on vara kustantaa jokaiselle joku maksullinen harrastus mutta ei sellaista joka vie satasia kuussa/lapsi. Mulla on vara ostaa kaikille uudet vaatteet muttei kalleimpia malleja ja merkkejä. NIin onko meillä siis ap:n mielestä varaa 3 lapseen kun joudun sanomaan heille että sori et voi harrastaa taitoluistelua kun se on liian kallis, mutta voit käydä musiikkiopistossa soittamassa soitinta taikka mennä partioon?? En tiedä ymmärsitkö mun pointtia, mutta siis haen edelleen sitä vastausta että minkä tasoisia juttuja pitää pystyä kustantamaan että ap näkee että perheellä on varaa. Olisko meidän esim pitäny jättää se kolmas tekemättä koska nyt emme voi maksaa kaikille kolmelle kallista harrastusta vaan lasten pitää harrastaa jotain vähemmän kallista?[/QUOTE]

Jos teillä on varaa maksaa tuo kaikki itse, niin teidän ei olisi tarvinnut jättää lasta tekemättä. Hyvinhän teillä menee, oikein mainiosti.

Asia olisi eri, jos teillä ei olisi varaa tarjota lapsille kunnon ruokaa tai ehjiä, puhtaita vaatteita. Tai jos joutuisitte asuin- ja monet muut kulunne kattamaan yhteiskunnan varoilla.
 

Yhteistyössä