Te jotka hakeneet omaishoidontukea?

Eli,kuinka pitkästi kirjoititte asiasta?Täytyy ilmeisesti hyvin tarkasti selittää asiat.On taas ikävää täyttää kun ei mitään hyvää muka lapsesta löydy,inhottaa kerrasta toiseen kirjoittaa vain ne ikävät asiat ja vielä painottaa niitä,kumpa joskus saisi kirjoittaa jotain mitä lapsi osaa ja kuinka hän on iloinen.
Tiedän että meilläkin päin on jonossa hakemuksia mutta mitäs sitten kun lapsi täyttää kolme ja kotihoidon tuki loppuu niin saako sen sitten viimeistään automaattisesti,sillä rahaahan en mistään saisi :eek:
 
ei mun ainakaan itse tarvinnu kirjoittaa mitään,vaan soitto omaishoidon tuesta vastaavalle henkilölle.numeron sain kehitysvammasossulta.sit sovittiin koti käynti jossa käytiin listaa läpi mitä poika osaa ja mitä ei.sit vaan piti käydä allekirjoittamassa paperit.. :)
 
Siis hyvä kun teille onnistui se noin helpolla :) Mutta juuri tästä olen niin kiukussa kun kaikki kuntakohtaisia.Minun pitää tehdä nyt tosin se hakemus ja vielä tympii kun kuulin miten pitkät jonot,mietin vain että kun lapsi vuoden päästä täyttää kolme niin mitäs sitten saan?Mutta hakemuksen täytän ja kotio tulee sitten joku käymään.Saanenko yhtään kysyä että kuinka paljon saat sitä ja mitenkä verotus?
 
saan sitä alinta elikkäs nyt on nousemassa 300e/kk -verot verokortin mukaan.
tosin päätös ei ole enää voimassa,loppui 12/05 ja uutta päätöstä ei ole vielä tullut.rahat kyllä juoksee..tänään just soittelin ja kyselin.
 
Just joo,elikkäs onko tuo sun ainoa raha mitä saat kun hoidat lastasi kotona?Lapsilisä ja ilmeisesti hoitotuki mutta onko tosiaan niin että saat vielä vähemmän kuin kotihoidon tuesta saisi :eek: Niin vai oletko vielä kotona vai käytkö työssä?Anteeksi jos tuntuu utelulta mutta itselläni kanssa alkaa tuo omaishoidontuen kanssa takkuaminen,ja meidänkin kunnassa se on niin pirun vaikeeta!
 
Soitin meidän vastaavalle "tantalle". Täytin hakemuksen ja selitin siihen meidän arkea. Mulla oli liitteeksi toimintaterapeutin, puheterapeutin, foniatrin ja päiväkodin lausunnot. Tais olla lisäksi vielä C-todistus. Laitoin hakemuksen helmikuun aikana, eli tuki alkaa helmikuusta. Siis jos päätös on myönteinen. Hakemus käsitellään ensin ja sitten on kotikäynti ja sitten lopullinen päätös. Helmikuun alussa soittelin eka kerran, silloin heillä oli käsittelyssä joulukuussa tulleet hakemukset. Eli jonkin verran joutuu odottamaan. Näin Helsingissä.
Asiasta kaheksanteen...Kauan kaivattu hoitokukipäätös tuli kelasta. Siis yllättävän nopeasti. Hakemus sisään 15.1. ja nyt tuli päätös ja takautuvat maksussa 14.3. Eiku tuhulaamhan :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 12:51 vieras kirjoitti:
Just joo,elikkäs onko tuo sun ainoa raha mitä saat kun hoidat lastasi kotona?Lapsilisä ja ilmeisesti hoitotuki mutta onko tosiaan niin että saat vielä vähemmän kuin kotihoidon tuesta saisi :eek: Niin vai oletko vielä kotona vai käytkö työssä?Anteeksi jos tuntuu utelulta mutta itselläni kanssa alkaa tuo omaishoidontuen kanssa takkuaminen,ja meidänkin kunnassa se on niin pirun vaikeeta!
veeti on tarhassa,eli hoitelen itse vaan illat.lisäksi se lapsilisä ja kelan korotettu hoitotuki.ja tällä hetkellä työtön,jään kesäkuun alusta taas mamma "lomalle" la 3.7.

veeti oli kotona elokuun alkuun,oli siis 3v8kk kun meni tarhaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 17:01 Tuda kirjoitti:
Soitin meidän vastaavalle "tantalle". Täytin hakemuksen ja selitin siihen meidän arkea. Mulla oli liitteeksi toimintaterapeutin, puheterapeutin, foniatrin ja päiväkodin lausunnot. Tais olla lisäksi vielä C-todistus. Laitoin hakemuksen helmikuun aikana, eli tuki alkaa helmikuusta. Siis jos päätös on myönteinen. Hakemus käsitellään ensin ja sitten on kotikäynti ja sitten lopullinen päätös. Helmikuun alussa soittelin eka kerran, silloin heillä oli käsittelyssä joulukuussa tulleet hakemukset. Eli jonkin verran joutuu odottamaan. Näin Helsingissä.
Asiasta kaheksanteen...Kauan kaivattu hoitokukipäätös tuli kelasta. Siis yllättävän nopeasti. Hakemus sisään 15.1. ja nyt tuli päätös ja takautuvat maksussa 14.3. Eiku tuhulaamhan :)
mä en ole koskaan täyttänyt mitään hakemusta,paitsi nyt joulukuussa ton jatkohakemuksen..voi olla eri juttu kun on tosi selkee diagnoosi :)
ei ole mullekkaan tullut uutta päätöstä,vaikka rahat kyllä juoksee.. ihme juttu.tänään soittelin ja kyselin,päätös luvattiin tällä viikolla :whistle:

Tuda kuin pitkä päätöksen sait ystävältämme Kelalta??
 
Tuda harmaana
Vuoden loppuun asti. Meillä ollu joka kerta niin. Ja aina alkuvuodesta ootellaan sitten päätöstä. Huomasin tuossa taas, että kuinka tärkiä raha seki on vaikkei mikään suuri summa, mutta kyllä sillä ruokaa ostaa kummasti. Päivän jatkoja! :flower:
 
anteeksi jos kyselen tyhmiä.. kuinka vaikeastivammainen lapsen pitää olla jotta saa omaishoidontukea?

minulla on dysfaattinen poika joka käy puheterapiassa, toimintaterapiassa ja on saanut 11vuotisen oppivelvollisuuden. tällä hetkellä käy eskaria ja syksyllä alkaa toinen vuosi eskaria.

olen kotihoidon tuella kotona, mutta töihin paluu olisi tällä hetekellä kova sana. minulla ei ole kuitenkaan mahdollista mennä töihin , koska poika on integroidussa päiväkotiryhmässä.ja täällä missä asumme ei ole vuoropäiväkodissa eskaria kielihäiriöiselle lapselle. minä ja mies teemme molemmat vuorotyötä. kuopuksen kyllä saisin vuoropäiväkotiin , mutta poika joutuisi vaihtamaan kesken päivän päiväkotia..ja mielestäni se on viisivuotiaalle aika rankkaa.

nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin olla kotona.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2006 klo 12:21 maaret kirjoitti:
anteeksi jos kyselen tyhmiä.. kuinka vaikeastivammainen lapsen pitää olla jotta saa omaishoidontukea?

minulla on dysfaattinen poika joka käy puheterapiassa, toimintaterapiassa ja on saanut 11vuotisen oppivelvollisuuden. tällä hetkellä käy eskaria ja syksyllä alkaa toinen vuosi eskaria.

olen kotihoidon tuella kotona, mutta töihin paluu olisi tällä hetekellä kova sana. minulla ei ole kuitenkaan mahdollista mennä töihin , koska poika on integroidussa päiväkotiryhmässä.ja täällä missä asumme ei ole vuoropäiväkodissa eskaria kielihäiriöiselle lapselle. minä ja mies teemme molemmat vuorotyötä. kuopuksen kyllä saisin vuoropäiväkotiin , mutta poika joutuisi vaihtamaan kesken päivän päiväkotia..ja mielestäni se on viisivuotiaalle aika rankkaa.

nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin olla kotona.
tuki on niin kunta kohtainen,jotkut kunnat ei myönnä minkaanlaisille lapsille om.hoid.tukea. veikkaisin ett helsingissä saistit ;)
 

Yhteistyössä