TE JOTKA PÄÄSETTE TÖISTÄ ENNEN NELJÄÄ! Haetteko lapsen heti hoidosta?

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Sitten taas näistä hoitopäivistä, kyllähän se vaan niin on, että jos kerran on hoitopäivistä maksanut niin onhan se oikeus ne myös käyttää. Jos tästä asiasta maristaan, niin eiköhän sen pitäisi myös lähteä siitä, että vain hoidossa olo päivistä maksetaan. Vai kuinka?
Tähän kysymykseen ei sitten kukaan osaa vissii vastata...??
mun mielestä hoitopäivät saa käyttää joista maksetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Pitää minunkin tähän väliin oma kommentti heittää. Itse olen lapset hakenut vasta kauppareissun jälkeen. Ihan omaksi ja lapsen parhaaksi.
Sitten taas näistä hoitopäivistä, kyllähän se vaan niin on, että jos kerran on hoitopäivistä maksanut niin onhan se oikeus ne myös käyttää. Jos tästä asiasta maristaan, niin eiköhän sen pitäisi myös lähteä siitä, että vain hoidossa olo päivistä maksetaan. Vai kuinka?
täysin samaa mieltä!
näin minäkin olen sen ajatellut vaik mulla ei lapset ole hoidossa viel olleetkaan ja sitten kun menevät ja työaikani sen saalivat niin kaupassa käyn ilman lapsia, koska niin se sujuu paljon nopeammin ja sitä sukkelammin olen lasten kanssa kotona asti.
 
Hei haloo!
Ei hoitopäivän pituudeksi ole määritelty vanhempien työaikaa. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lapsen saa viedä hoitoon vaikka olisi itse kotona. Ei päiväkodille kuulu missä vanhemmat ovat, kun lapset ovat hoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Sitten taas näistä hoitopäivistä, kyllähän se vaan niin on, että jos kerran on hoitopäivistä maksanut niin onhan se oikeus ne myös käyttää. Jos tästä asiasta maristaan, niin eiköhän sen pitäisi myös lähteä siitä, että vain hoidossa olo päivistä maksetaan. Vai kuinka?
Tähän kysymykseen ei sitten kukaan osaa vissii vastata...??
No reiluintahan se tietenkin olisi niin, mutta minkäs me sille voidaan, että kaupunki on säätänyt maksut näin miten ne nyt on?
 
Hei haloo!
Alkuperäinen kirjoittaja Amelie:
Miksei kaupassa voi käydä toinen vanhemmista?
Meillä ainakin kuluu koko ilta, jos minä käyn kaupassa ja mies oleilee lasten kanssa kotona. Sen jälkeen teen kotihommat ja ilta onkin siinä. Helpommalla pääsisin, kun kävisin työmatkalla kaupassa. En kyllä ole sitä koskaan tehnyt.
 
Amelie
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Ei hoitopäivän pituudeksi ole määritelty vanhempien työaikaa. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lapsen saa viedä hoitoon vaikka olisi itse kotona. Ei päiväkodille kuulu missä vanhemmat ovat, kun lapset ovat hoidossa.
Järkyttävä melu,hoitajilla on liian vähän aikaa lapsille....Toki jokainen saa tehdä mitä tahtoo mutta lapsen parasta siinä ei ajatella.
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:
Sitten taas näistä hoitopäivistä, kyllähän se vaan niin on, että jos kerran on hoitopäivistä maksanut niin onhan se oikeus ne myös käyttää. Jos tästä asiasta maristaan, niin eiköhän sen pitäisi myös lähteä siitä, että vain hoidossa olo päivistä maksetaan. Vai kuinka?
Tähän kysymykseen ei sitten kukaan osaa vissii vastata...??
No reiluintahan se tietenkin olisi niin, mutta minkäs me sille voidaan, että kaupunki on säätänyt maksut näin miten ne nyt on?
Niinpä, luulis vaan, kun ne päivät kuiteki laskutetaan jälkikäteen, et vois laskuttaa sen mukaan, mitä on ollut siel hoidossa, en nyt mitään sairauspäiviä olis vähentämässä, vaan niitä kun ei ole tarvetta hoitoon ...
 
No sitten joskus kun mä tuon neidin hoitoon vien niin kyllä mäkin taidan ensin siellä kaupassa käydä ennenko mä lasta lähden hoidosta hakemaan.

Musta olis varsin tympeetä kun kerran kaupassa on töissä niin lähteä sieltä hakemaan lasta jonka hoitopaikka on melkein mein naapurissa, ja sit ajella takasin kaupunkiin kauppaan.

Ja kyllä! Mä voisin olla Lapelleni niin julma että joku kaunis päivä kun mun tarttis käydä hoiteleen jotain asioita jossain toimistoissa/konttoreissa ym. niin mä kyllä annan sen aikaa lapsen olla hoidossa leikkimässä muiden lasten kanssa kun että raahaisin häntä mukanani niinkin tylsiin paikkoihin!
 
Hei haloo!
Alkuperäinen kirjoittaja Amelie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Ei hoitopäivän pituudeksi ole määritelty vanhempien työaikaa. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lapsen saa viedä hoitoon vaikka olisi itse kotona. Ei päiväkodille kuulu missä vanhemmat ovat, kun lapset ovat hoidossa.
Järkyttävä melu,hoitajilla on liian vähän aikaa lapsille....Toki jokainen saa tehdä mitä tahtoo mutta lapsen parasta siinä ei ajatella.
Niin mutta minua ärsyttää, kun jotkut näissä keskusteluissa aina vetoavat siihen, että lapset pitää hakea heti töiden jälkeen. Ei sitä kukaan määrää, on ihan omantunnon kysymys.
 
pikku-toukka
Alkuperäinen kirjoittaja lillmam:
Sillon kun vielä töissä olin, hain heti töiden päätyttyä hoidosta. Mahdollisimman lyhyttä päivää aina yrittänyt pitää. Sitten yhdessä kaupaan tai muualle jos oli tarvetta. Mä tein vuorotyötä ja olin hoitajalle antanut hakuajat, jotta osasi ennakoida.
näin mäkin tein. Poikkeuksena oli sellaiset päivät, jolloin pääsin jo yhdeltä. Sillon odottelin hakemista pikkusen yli kahteen, että oli lapsi jo päikkäreiltä herännyt.

 
motto-maija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja amelie:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Ja etenkin perjantaisin on liuta lapsia pihalla viiteen asti, sellaisia jotka muuten haetaan neljältä....
Säälittää.Lasten kanssa ei voi tehdä mitään,ei edes pysty ruokaostoksia hoitamaan...huoh.No,jokainen tyylillään....
päivähoito on lasten kasvua tukevaa ja kehittävää.
Tää oli hyvä kommentti!
Ei minusta kauhee synti tai lapselle oo huonoksi se, että lapsi on päiväkodin pihalla ulkona hiekkakakkuja leipomassa sillä aikaa kun äiti käy kaupassa ½ tuntia hakemassa viikonlopun ruoat! Kumpi on parempi tai pahempi!?
 
factum
Joo mutta eihän missään laissa tai sopimuksissa ole hoitopaikan vaatimuksena, että vanhempien pitäisi olla töissä laisinkaan, kun lapsi on hoidossa. Jos tarha/pph on "auki" klo 7-17, niin lapsi voi olla siellä tuolla aikavälillä sen enempää ehtoja asettamatta. Kellekkään ei kuulu mitä vanhemmat tuona aikana tekevät...vaikka sylkevät kotona kattoon kokopäivän ja lapsi on hoidossa, niin se ei ole lainvastaista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja factum:
Joo mutta eihän missään laissa tai sopimuksissa ole hoitopaikan vaatimuksena, että vanhempien pitäisi olla töissä laisinkaan, kun lapsi on hoidossa. Jos tarha/pph on "auki" klo 7-17, niin lapsi voi olla siellä tuolla aikavälillä sen enempää ehtoja asettamatta. Kellekkään ei kuulu mitä vanhemmat tuona aikana tekevät...vaikka sylkevät kotona kattoon kokopäivän ja lapsi on hoidossa, niin se ei ole lainvastaista.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi tauti:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mutta mistä ihmeestä te pph:t tai päiväkodin työntekijät edes tiedätte välttämättä, että mihin aikaan vanhemmat pääsee töistä?

Ainakin minulla opiskeluaikana työpäivän pituus oli hyvinkin liukuva. ( kun on hommat keittiöllä tehty)
Sama juttu nyt töiden kanssa.
Kyse onkin vanhempien omista ratkaisuista. Eli susta on järkevää hoitaa kauppareissut yms. asiat sääntöjen vastaisesti hoitoajalla. ja ajattelet tyytyväisenä että eihän tästä voi jäädä kiinni...

Hei HALOOO!
Missä kohdassa sanoin, että minä hoidan omia hommia hoitoajalla?
Pointtina oli se, että miten hoitajat voivat tietää, että olenko ollut töissä vai tehnyt omia hommia, kun joskus haen klo 14.30, joskus 15.30?
 
Mä en käsitä miksei vois käydä kaupassa enneku hakee lapset?
Kyllä useat lapset ois varmaan mieluummin kavereiden kanssa leikkimässä sen aikaa ku äiti ravaa ruuhkaisessa marketissa.
Ainakin tiedän monia lapsia, jotka muutenkin kauppareissujen ajaksi ruinaavat päästä kauppakeskusten leikkiparkkiin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amelie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Ei hoitopäivän pituudeksi ole määritelty vanhempien työaikaa. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lapsen saa viedä hoitoon vaikka olisi itse kotona. Ei päiväkodille kuulu missä vanhemmat ovat, kun lapset ovat hoidossa.
Järkyttävä melu,hoitajilla on liian vähän aikaa lapsille....Toki jokainen saa tehdä mitä tahtoo mutta lapsen parasta siinä ei ajatella.
ton mukaan niitä lapsia ei sinne edes kannata viedä. lapsi parat siellä kärsii.
Meillä ei vie lapset oo ollut hoidossa mutta kyllä jos mulla sattuu tulee lyhempi työpäivä tai jotain niin voin kyllä hoitaa asioita ennen kuin haen lapset.

mä kansa ihmettelen tota vinkumista että kun keran palkaa saadan täysistä päivistä niin miksi vinkutaan jos lapset ovat täyttä päivää ,eikä haeta ennempään. Ei muistakaan työpaikoilta saa aikaisempaan kotiin lähteä.
 
minä
Mukelo lähtee hoitoon lähiaikoina.Enkä takuulla autottomana yh-äitinä kävele ensin kauppojen ohi lasta hakemaan päiväkodista ja sitten taasen taaksepäin kävellen kauppoihin ruokaostoksille ja kotia!Surutta meinaan hakea ruokaostokset kaupasta ja sitten muksun hakuun.Sanokoon kuka tahansa ja mitä tahansa asiasta!Minusta järjen käyttö on sallittua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mukelo lähtee hoitoon lähiaikoina.Enkä takuulla autottomana yh-äitinä kävele ensin kauppojen ohi lasta hakemaan päiväkodista ja sitten taasen taaksepäin kävellen kauppoihin ruokaostoksille ja kotia!Surutta meinaan hakea ruokaostokset kaupasta ja sitten muksun hakuun.Sanokoon kuka tahansa ja mitä tahansa asiasta!Minusta järjen käyttö on sallittua.
 
Jo ennen kuin avasin ketjun niin otsikosta arvasin, että taisteluketju on edessä...
Mulla oli opiskeluaikoina tosi vaihteleva lukujärjestys ja kesken päivänkin saattoi muuttua. Oli vaan päiväkodin johtajan kanssa puhetta siitä, että paras olis jos tulisin hakemaan päiväunien jälkeen vaikkakin kouluni loppuisi esim. klo 12.15 mutta kesken unien ei lasta ole kenenkään edun mukaista herättää. Tämän sanoo mielestäni jo maalaisjärkikin, mutta halusin silti keskustella päiväkodin johtajan kanssa vielä aiheesta.

Kouluni alkoi myös todella useina aamuina vasta kymmeneltä ja jossain vaiheessa hoitajat kysyivät, voisiko lapseni tulla joku aamu jo aikaisemmin, jotta pääsisi ryhmän toimintaan mukaan. Heillä oli yhteinen askartelu tms. hetki aina ennen aamupäivän ulkoilua ja lapseni sitten oli aina jäljessä askarteluissa, tai ei saanut koskaan aloittamiaan töitä valmiiksi. Samalla oli puhetta siitä, että olisi hyvä jos hoitopäivä olisi säännönmukaisesti suurinpiirtein samanpituinen. Helpottaisi lapsen sopeutumista hoitoon ja paikan rytmeihin ja sääntöihin jos päivät eivät vaihtelisi niin paljon esim. ma 8-15, ti 10.30-16, ke 9-14 jne.

Eli jos totta on, että hoitoaika on vain vanhemman työ/opiskeluaika +matkat niin meidän tapauksessa hoitajat sitten suosittelivat meille täysin väärää tapaa (lapsen parhaaksi tosin) ja lapsi olisi kärsinyt ainaisesta rytmien ja hoitoajan heittelyistä.
 
Minä hölmönä jätin työpäiviäni miinukselle, ehtiäkseni kauppaan ennenkuin haen lapset, niinkauan kunnes tädit tarhalla sanoivat mun touhuni olevan tyhmää. Ennemmin lapset ovat ½h pidempään hoidossa pari kertaa viikossa, kuin että mun palkkani putois tai sit yritän korvailla niitä tunteja kauheella stressillä tai sit mulla ja muutamalla kanssa ostelijalla menee hermot (ei onneks aina mutta silloin tällöin).

Tosin mä olen ilmoittanut hoitoajan tarpeeksi 9h/päivä ja todellisuudessa 8h15min riittää (ja kauppapäivinäkin jäädään alle 9h).

Jatkuvaa ei tää munkaan toimintani ole, vain silloin kun mun mies reissaa. Esim. Chilestä ei noin vaan tulla auttamaan lasten viemisissä/hakemisissa tai kauppa-asioissa, ja kun noita reissuja tulee noinkin kauas niin ne ei todella ole mitään parin päivän keikkoja.
 
haloo vaan itelles.
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Alkuperäinen kirjoittaja Amelie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo!:
Ei hoitopäivän pituudeksi ole määritelty vanhempien työaikaa. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lapsen saa viedä hoitoon vaikka olisi itse kotona. Ei päiväkodille kuulu missä vanhemmat ovat, kun lapset ovat hoidossa.
Järkyttävä melu,hoitajilla on liian vähän aikaa lapsille....Toki jokainen saa tehdä mitä tahtoo mutta lapsen parasta siinä ei ajatella.
Niin mutta minua ärsyttää, kun jotkut näissä keskusteluissa aina vetoavat siihen, että lapset pitää hakea heti töiden jälkeen. Ei sitä kukaan määrää, on ihan omantunnon kysymys.
No se sääntö nyt vaan niin on, koita ymmärtää. Jos vanhempi/vanhemmat käy töissä ei silloin ole käytössä subjektiivinen oikeus!!!! Vaan hoito jota tarvitaan työaikaan +matkoihin. ja subjektiiivisellakin paikalla kyllä määritellään hoidon aluksi se hoitoaika mitä perhe tarvii.
 
Eri asia
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja motto-maija:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Lapsi kuuluu hakea päivähoidosta ennen harrastuksia/kauppareissuja!!!!Ettekö te hyvät ihmiset tajua!?
Ja nämä hoitopäiväpainotteiset sopimukset omaavat vanhemmat,jotka laskee,että "hei nyt meillä tuleekin vaan 12 päivää!Pitääkin laittaa ne 4 vielä sit sinne johonkin väliin kun niistä kerran maksetaan!"HALLOO!!!!Jos teillä ei nyt se 16 päivää vaikka täytykään,nni eikös sen lapsen olis silti mukavampi olla se äidin tai iskän vapaapäivä kotona,kuin hoidossa??Vaan EI tietty,kun siitä MAKSETAAN!!!
Tiäkkö kuule, että se on vanhempien päätettävissä milloin lapsensa hakee. Sinä teet työtäsi ja sinulle MAKSETAAN siitä, että hoidat lapsia klo 17 saakka tai siihen saakka mihin on sovittu. Sinulla ei ole siihen mitään nokan koputtamista. Ennemmin lapsi hoidossa kuin huutavana kaupassa!
Käyppäs kysymässä omalta pph:n ohjaajaltasi tätä.Saattaapi olla että saat haisevan vastalauseen.Asia on nimittäin ihan sääntöihinkin kirjattu.Ja luulempa että sä et tiedä meidän palkkauksesta tirintaria...Että mistä maksetaan ja mitä.
Voihan se olla, että pph tilanne on eri kuin päiväkoti. Vai mitä mieltä olet sitten näistä joilla lapsi tarhassa, vaikka ei oo töissä - ei siis moraalisesti, vaan säännöksien mukaan...?
 

Yhteistyössä