Te jotka saatte elareita tileillenne, oletteko ajatelleet asiaa näin???

  • Viestiketjun aloittaja entä jos
  • Ensimmäinen viesti
entä jos
(oletettu) Isä maksaa elareita lapsesta sinulle vaikka sen klassiset 130€/kk,
koska on elatusvelvollinen alaikäisestä lapsestaan, mutta olet itsekkin.
Eli olisi oikein jos satsaisit lapsen elatukseen samat 130€/kk. Elarit tekee yhteensä 260€/kk + lapsilisä 100€ (yh korotus n.50€/kk) = 360€ (410€ yh:n) lapsen "menoihin" kuukaudessa. Minä en ikinä usko että te laitatte tuon verran rahaa lapseen! Ei ne lapset ole vain (oletus) isien elätettäviksi! Kyllä Suomi on sitten hyvä maa näille lusmuille!
 
Sanoo tyyppi, joka ei tiedä lapsen elättämisestä yhtään mitään. Esim. siitä, että osa tuosta summasta koostuu lapsen osuudesta vuokrasta, vedestä ja sähköstä. Laskeppa oman lapsesi osuus näistä ja lisää niihin vielä ruoka plus muut mahdolliset hankinnat.
 
aikaisempi
Sanoo tyyppi, joka ei tiedä lapsen elättämisestä yhtään mitään. Esim. siitä, että osa tuosta summasta koostuu lapsen osuudesta vuokrasta, vedestä ja sähköstä. Laskeppa oman lapsesi osuus näistä ja lisää niihin vielä ruoka plus muut mahdolliset hankinnat.
Eihän niiden lapsien kuuluisi "ilmaisia" ollakkaan. :D Jos perheen koko on 2 aikuista ja 2 lasta, niin ei se ihan mene niinkään että yhden lapsen osuus on sen 1/4 vuokrasta yms. Jos esim meillä ei olisi lapsia asuisimme 1huonetta pienemmässä asunnossa, joten vuokrassa ei kovin suuri ero. Jotkut saavat asumistukea, joten sekin vähennetään vuokran summasta ennen kuin lapsen osuus vuokrasta lasketaan. Meillä tämä asetelma ja olemme ihan ydinperhe, mutta olen vain pohdiskellut näitä asioita.
 
Kulutuksen havainnointion niin suhteellista. Ottaisitko kattosi alle jonkun asumaan täysihoidossa hintaan 205e/kk(410e/kk/2 hlö) Vai alkaisko parin kuukauden jälkeen laskutyyli muuttumaan elämisen/elättämisen kustannuksista?!! Katsos kun ne rakkaat lapsetkin kuluttavat kaikkea siinä missä esim. vieras elätettävä;D Pohdiskeleppä tätäsiellä ydinperheessä ja mene itseesi ennen kuin lusmuksi nimittelet.
 
Eihän niiden lapsien kuuluisi "ilmaisia" ollakkaan. :D Jos perheen koko on 2 aikuista ja 2 lasta, niin ei se ihan mene niinkään että yhden lapsen osuus on sen 1/4 vuokrasta yms. Jos esim meillä ei olisi lapsia asuisimme 1huonetta pienemmässä asunnossa, joten vuokrassa ei kovin suuri ero. Jotkut saavat asumistukea, joten sekin vähennetään vuokran summasta ennen kuin lapsen osuus vuokrasta lasketaan. Meillä tämä asetelma ja olemme ihan ydinperhe, mutta olen vain pohdiskellut näitä asioita.
Kyllä ne lapset vaan vie aika paljon rahaa ;) Ruoka 100€/kk, vuokra esim 200€/kk korkeampi ja loput menot yltää kyllä siihen sataan euroon kuussa aika äkkiä. Lapsen ensimmäisenä vuonna juoksevat kulut ovat ehkä pieniä, mutta investoinnit suurempia. Lapsen kasvaessa taas ne kuukausittaiset menot nousevat muttei enää tarvitse ostaa vaatteita, rattaita, syöttötuoleja, autoistuimia tms ainakaan samaa vauhtia kun ennen.

Lasketaan kahden ensimmäisen vuoden kuluja vähän yhteen, mä käytän omia (aika pieniä) summia esimerkkeinä:

-kestovaipat 300€
-turvaistuin 200€
-kantoliinat 100€
-vaatteet 500€
-rotarokotus 150€
-lääkkeitä 50€
-synnytyssairaalalasku 130€
-potta, pari kertispakettia, muutama lelu, muutama kirja n. 200€

Noista tulee jo 1630€, eli n 70€/kk lapsen ensimmäiseltä kahdelta vuodelta. Ja mä sain turvakaukalon ilmatteeks lainaan, rattaat ilmatteeks, syöttötuolin lahjaks, ei tarvinnu korvikkeita, en käyttäny kertiksiä, sain hirveitä määriä vaatteita käytettyinä ilmatteeks... Enkä laittanu tuohon harrastuksia, vauvauinnin laskuksi esim tuli 300€. Sen lisäks pekkä äitiysloma toi jo 2000€ tulonmenetystä.

Et kyllä ne lapset maksaa :)
 
Niin siis vielä: isommalla lapsella voi olla päivähoitomaksuja, harrastuskuluja, syö enemmän, maksaa matkustaessa, tarvii ehkä taas isomman asunnon (me yh:t kun asutaan usemmiten kaksiossa lapsen ekat vuodet... mutta kouluikäinen ehkä haluaa jo oman makkarin, eikä aikuisia aina huvita nukkua olkkarissa), pyörä, potkulauta, kännykkä, bussilippu, viikkorahat.... Kaikenlaisia kuluja tulee. Ja ne kuuluvat myös etävanhemmalle. Elareiden tarkoitus on varmistaa lapselle yhtäläiset oikeudet hyvään arkeen taloudelliselta kantilta vrt ydinperheen lapselle.
 
Sehän tässä ihmetyttää että suurin osa naisista valittaa miten kalliksi se lasten kanssa eläminen tulee ja miten vähän se exä niitä elareita maksaa. Mutta sitten nämä samat äiti-ihmiset eivät millään haluaisi antaa näitä kalliiksi tulevia rakkaudenhedelmiä sille isälleen edes joka toiseksi viikonlopuksi! Oma äitini valitti ihan samaa, siis ettei isäni maksama maksu riitä mhinkään. Mutta surku tuli kun muutin pois ja nekin rahat jäi saamatta.:D
 
Sehän tässä ihmetyttää että suurin osa naisista valittaa miten kalliksi se lasten kanssa eläminen tulee ja miten vähän se exä niitä elareita maksaa. Mutta sitten nämä samat äiti-ihmiset eivät millään haluaisi antaa näitä kalliiksi tulevia rakkaudenhedelmiä sille isälleen edes joka toiseksi viikonlopuksi! Oma äitini valitti ihan samaa, siis ettei isäni maksama maksu riitä mhinkään. Mutta surku tuli kun muutin pois ja nekin rahat jäi saamatta.:D
No mun tapaus sikäli erilainen, että elarit tulee kelasta kun lapsen isällä ei ole tuloja... Mut eipä se siltikään ole kauheasti vaivautunut lastansa näkemään :whistle: Kumma kun miehet tuo esille aina tän ettei anneta lasten tavata isiään, mutta meidän yksinsynnyttäiden isät harvemmin lapsiansa edes haluavat tavata. Mä tiedän paljon enemmän tapauksia joissa isää ei kiinnosta kun niitä, joissa äiti hankaloittaisi tapaamisia. Ja tiedän isejä jotka ei anna äitien tavata lapsiaan tai hankaloittavat tapaamisia ;)
 
No mun tapaus sikäli erilainen, että elarit tulee kelasta kun lapsen isällä ei ole tuloja... Mut eipä se siltikään ole kauheasti vaivautunut lastansa näkemään :whistle: Kumma kun miehet tuo esille aina tän ettei anneta lasten tavata isiään, mutta meidän yksinsynnyttäiden isät harvemmin lapsiansa edes haluavat tavata. Mä tiedän paljon enemmän tapauksia joissa isää ei kiinnosta kun niitä, joissa äiti hankaloittaisi tapaamisia. Ja tiedän isejä jotka ei anna äitien tavata lapsiaan tai hankaloittavat tapaamisia ;)
Sinänsä kyllä ihmetyttää sellaiset naiset jotka tekevät lapsia miesten kanssa joita se perhe-elämä tai lapsi ei kiinnosta. Vai onko se niin ettei sitä naistakaan kiinnosta se perhe-elämä vaan elatusmaksut?
 
Sinänsä kyllä ihmetyttää sellaiset naiset jotka tekevät lapsia miesten kanssa joita se perhe-elämä tai lapsi ei kiinnosta. Vai onko se niin ettei sitä naistakaan kiinnosta se perhe-elämä vaan elatusmaksut?
Elatusmaksuillahan suorastaan rikastuu :D Sekä miehet että naiset tekee virheitä, miksi naisen vastuu tässä asiassa olisi isompi ku miehen? Ei exäni todellakaan ollut mikään hyvä valinta ja mun olis pitäny hallita itteni, mutta miksi mies meni tekemään lapsen jos sitä ei kiinnosta? Miksi miehet (ja monet naisetkin) puolustelee niin usein näitä isejä joita ei kiinnosta tippaakaan ja pistävät lapsenteon naisen kontolle, vaikka kaksi siihen leikkiin tarvitaan?
 
Non compos mentis
Voi kuule satku menee jo lääkkeisiin kuussa. Jos talvikengät maksavat sellaset 60-80 euroa, toppavaatteet satasen, harrastus 30 euroa kuussa (on niitä paljon kalliimpiakin), bussikortti 20 euroa, kännylasku 5-10 euroa, sisävaatteet 30 euroa, ruoka 75 euroa, asumisesta 1/3 meillä liki 300 euroa, sähkö 5 euroa, lääkärikulut (julkisen puolen, ei yksityis) 10-30 euroa, vakuutukset muutaman euron, koulutarvikkeet, pesuaineet, parturikäynnit, matkat, kulttuuririennot jne. siihen päälle.

Itse pidän etävanhemman osuutta kuluista mitättömänä. Sori vaan.
 
Elatusmaksuillahan suorastaan rikastuu :D Sekä miehet että naiset tekee virheitä, miksi naisen vastuu tässä asiassa olisi isompi ku miehen? Ei exäni todellakaan ollut mikään hyvä valinta ja mun olis pitäny hallita itteni, mutta miksi mies meni tekemään lapsen jos sitä ei kiinnosta? Miksi miehet (ja monet naisetkin) puolustelee niin usein näitä isejä joita ei kiinnosta tippaakaan ja pistävät lapsenteon naisen kontolle, vaikka kaksi siihen leikkiin tarvitaan?
No minä en ole puolustellut huonoja isejä, kyllä minustakin vastuu pitää kantaa. Minä vain ihmettelen niitä naisia jotka pukkaavat kaiken maailman hanttapulien kanssa lapsia.
 
ei pysty
laittamaan 550 käteen jäävästä sairaspäivärahasta kolmeen lapseen 170 euroa kuussa minkä exä laittaa.Ei vaikka saa lapsilisät ja ne elaritkin.Onneksi exälle nousee taas elarit,tienaahan hän 3000 euroa kuussa käteen.
 
"Valeria"
Voi kuule satku menee jo lääkkeisiin kuussa. Jos talvikengät maksavat sellaset 60-80 euroa, toppavaatteet satasen, harrastus 30 euroa kuussa (on niitä paljon kalliimpiakin), bussikortti 20 euroa, kännylasku 5-10 euroa, sisävaatteet 30 euroa, ruoka 75 euroa, asumisesta 1/3 meillä liki 300 euroa, sähkö 5 euroa, lääkärikulut (julkisen puolen, ei yksityis) 10-30 euroa, vakuutukset muutaman euron, koulutarvikkeet, pesuaineet, parturikäynnit, matkat, kulttuuririennot jne. siihen päälle.

Itse pidän etävanhemman osuutta kuluista mitättömänä. Sori vaan.

Joo siis todellakin samaa mieltä, tuo 130e/kk on aikas pieni summa todellisista kuluista.. Mutta tyydyn siihen. Onneksi meitä nykyään on kuitenkin kaksi elättäjää tässä uusioperheessämme.. Pienillä tuloilla kylläkin..
 
hmmmh
Kävikö niin että luulit miehesi ajatusten muuttuvan avioliiton tai viimeistään lapsen myötä? Niinhän moni nainen kuvittelee vaikka mies sanoisi heti alkuun ettei lapsien tekeminen kiinnosta.
Ei tosiaan aina mene näin. Ei se mieskään osaa ennustaa, ei voi tietää kokematta pitääkö ihan tosissaan perhe-elämästä. Kokeilemallahan se sitten selviää, ja voi mies ollakkin sitä mieltä ettei tämä ole sitä mitä haluan, ja tässä vaiheessa ei asialle sitten kai enää mitään voi, kun on lapsi jo maailmaan saatettu.
 
Minä en saa elareita eli en siinä mielessä kuulu kyselyn kohderyhmään.
Toisaalta tiedän sekä itseni että puolison laittavan kunkin lapsen elatukseen paljon enemmän kuussa kuin tuon 130 euroa eli mikäli eroaisimme ja toinen alkaisi tuolla summalla osallistua, hänen osuutensa lasten elatukseen olisi merkittävästi pienempi kuin nyt.
 
sivusta seuraava
Entäs oletteko ajatelleet sitä, että kun sen isänkin pitää ilmeisesti asua isommassa asunnossa jos tapaa lapsiaan. Eipä sitä paljoa yksiössä pidetä kahta lasta joka toista viikonloppua. Ja asumistukea ei saa koska neliöitä on liikaa yhdelle ihmiselle. Sit maksat elarit, syötät ja juotat lapsia joka toinen vkl, maksat yli-isoa vuokraa, ostat kotiin lelut, varavaatteet (äiti ei anna kotoa asianmukaisia varusteita vaan säilöö niitä kotona pakottamalla etävanhemman hankkimaan kotiinsa asianmukaiset varavaatteet niitä isä-viikonloppuja varten) ja kaikkea sellaista pikkukivaa siihen elareiden päälle, että onko se sitten kohtuullista?
 
on kohtuullista
Entäs oletteko ajatelleet sitä, että kun sen isänkin pitää ilmeisesti asua isommassa asunnossa jos tapaa lapsiaan. Eipä sitä paljoa yksiössä pidetä kahta lasta joka toista viikonloppua. Ja asumistukea ei saa koska neliöitä on liikaa yhdelle ihmiselle. Sit maksat elarit, syötät ja juotat lapsia joka toinen vkl, maksat yli-isoa vuokraa, ostat kotiin lelut, varavaatteet (äiti ei anna kotoa asianmukaisia varusteita vaan säilöö niitä kotona pakottamalla etävanhemman hankkimaan kotiinsa asianmukaiset varavaatteet niitä isä-viikonloppuja varten) ja kaikkea sellaista pikkukivaa siihen elareiden päälle, että onko se sitten kohtuullista?
Tuttavamies pitää joka toinen viikonloppu kolmea lasta yksiössä,eikä mitään ongelmia.Ei liene kohtuutonta ruokkia omia lapsia neljänä päivänä kuukaudessa.Jos lapsilla ei ole varavaatteita mukana,he ovat niissä vaatteissa missä tulevat,koko sen viikonlopun tai sitten voi ostaa muutamat varavaatteet vaikka kirpparilta,ei liene kovin iso ongelma.Pikkukivaa ei ole pakko ostaa elareiden lisäksi jos ei halua.
 
"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja entä jos;22420303:
(oletettu) Isä maksaa elareita lapsesta sinulle vaikka sen klassiset 130€/kk,
koska on elatusvelvollinen alaikäisestä lapsestaan, mutta olet itsekkin.
Eli olisi oikein jos satsaisit lapsen elatukseen samat 130€/kk. Elarit tekee yhteensä 260€/kk + lapsilisä 100€ (yh korotus n.50€/kk) = 360€ (410€ yh:n) lapsen "menoihin" kuukaudessa. Minä en ikinä usko että te laitatte tuon verran rahaa lapseen! Ei ne lapset ole vain (oletus) isien elätettäviksi! Kyllä Suomi on sitten hyvä maa näille lusmuille!
no pojan isä maksaa 150€/kk ja kyllä mä väitän maksavani saman verran..
poika syö, sillä on katto päänpäällä.. se saa uusia vaatteita ja leluja ja sillä on tarhapaikka
yh korotusta en saa (olen uusissa naimisissa)
 
hmph
Kävikö niin että luulit miehesi ajatusten muuttuvan avioliiton tai viimeistään lapsen myötä? Niinhän moni nainen kuvittelee vaikka mies sanoisi heti alkuun ettei lapsien tekeminen kiinnosta.
tää onkin niin pirun väärin. MIes voi vielä lapsia saaneenakin päättää, ettei mukulat kiinnosta pätkääkään ja ihan vapaasti voi nostaa kytkintä ja häipyä synnyttämättömän naisen luo tyydyttämään tarpeensa (ne alkeellisimmat munantyhjennysoperaatiot). :headwall:
On se niin p*rkeleen väärin! :kieh:
 

Yhteistyössä