Te, kellä on ollu raskauden aikana matala hb

  • Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti
shihtzu
keskiviikkona oli 105 eikä mul ole mitään oireita. Siskollani oli hb alimmillaan 75 kohdussa olleen myooman vuoksi, eikä häntä edes väsyttäny. Meillä on ihan suvussa matala hb.
 
"Alisa"
Hei minä olen juuri parhaimmillaan Rv 30+2 ja minulla hb arvo on laskenut jo 93 vaikka syön päivittäin maximi määrän ja ihan ohjeiden mukaan, mutta silti se vaan laskee ja laskee. Nyt sain lähetteen klinikalle mutta osaako kukaan sanoa miksi se raskauden aikana voi laskea niin paljon? Oireita minulla ei ole melkein mitää välillä väsyttää vaan entistä enemmän mutta ei sen kummemmin.
 
no tuota
Joo, mulla menee aina tonne 70 asti, ei auta lisärauta siis mulla, kyse lisäraudan imeytymisestä (sen häiriöstä) oletan, ainoa rauta mitä elimistö käyttää on ravinnosta tuleva. Persiljaa, kasviksia ja lisäannos c-vitamiinia, esim beroccaa saattaa auttaa. Punasoluja antavat sitten tarvittaessa synnytyksen jälkeen.

Eipä näille asioille yleensä tehdä raskausaikana muuta kuin seuraillaan että lapsi kehittyy normaalin kokoiseksi.
 
"..."
Mulla laski HB rasjauden alussa 135 -> n.100 ja loppuviiloilla oli 90. Rautaa söin koko ajan mut ei auttanut. Oireita ei ollu muita kuin väsymys, mut sehän voi johtua ihan raskaudestakin.
Synnytyksestä seuraavan päivä HB oli vain 57. Menin aamulla suihkuun ja olo oli mielstäni ihan hyvä. Kätilö tuli komentaa kiireellä pois suihkusta, kun oli kattonu labrat. Ihmetteli miten olen niin hyvä vointinen vaikka HB niin matala. Kolme pussia sain sit verta.
3kk synnytyksestä ja HB ei oo noussu vieläkään kun 87. :(
 
no tuota
[QUOTE="...";28156717]Mulla laski HB rasjauden alussa 135 -> n.100 ja loppuviiloilla oli 90. Rautaa söin koko ajan mut ei auttanut. Oireita ei ollu muita kuin väsymys, mut sehän voi johtua ihan raskaudestakin.
Synnytyksestä seuraavan päivä HB oli vain 57. Menin aamulla suihkuun ja olo oli mielstäni ihan hyvä. Kätilö tuli komentaa kiireellä pois suihkusta, kun oli kattonu labrat. Ihmetteli miten olen niin hyvä vointinen vaikka HB niin matala. Kolme pussia sain sit verta.
3kk synnytyksestä ja HB ei oo noussu vieläkään kun 87. :([/QUOTE]

Menetitkö paljon verta synnytyksessä? Mulla aina nousee tonne sataan kyllä sitten jälkitarkastukseen mennessä.
 
---
Loppuraskaudesta hb on ollut molemmilla kerroilla tuossa 90 tietämillä. En osaa sanoa, onko juuri alhainen hemoglobiini väsyttänyt, kun en ole paremmilla hempoilla koskaan raskautta elänyt, mutta väsyttänyt on. Ja lääkärin mukaan kuulemma hemoglobiini ei noilla lukemilla ole mikään syy sairauslomaan, niin kuin ei raskauskaan.

Ekassa synnytyksessä menetin muistaakseni aika paljon verta (olisiko ollut 600 ml) eikä multa kukaan hemoglobiinia mitannut. Toisaalta olen tämmöinen "omin jaloin saliin, omin jaloin osastolle" -tyyppi.
 
"eedit"
Ihan normi hb sulla on, raskauden vaiheeseen nähden siis. Eikä ole mitenkään haitallinen lapselle. Itsesi takia syö rautaa jos siltä tuntuu. Mullakin normaalisti 140, enkä ees huomannut kun laski sataan. Sitten aloin syödä rautaa kun oli alle 90 ja silloinkin pärjäsin ihan hyvin.
 
"sapu"
Riippuu. :) Mä ymmärrän mitä sä tarkoitat, mutta kun mä en käsitä, miten raskautta ja vauvaa voisi hoitaa irrallaan äidistä, jonka vointi on kuitenkin täysin oleellista. Yleiset raskauden ajan matalan Hb:n hoito-ohjeet ohjaa nimenomaan aloittamaan matalan Hb:n korjaamisen noilla ap:n mainitsemilla hemoglobiineilla mikäli äidin vointi on huono. Pointtina on nimenomaan se, että oireileeko äiti vai ei. Raskauden aikanahan Hb laskee ihan fysiologisistakin syistä seerumin määrän lisääntyessä, siksi kaikilla ei noita oireita edes tule. Jos kuitenkin PVK:ssa on havaittavissa, että punasolujen koko on pieni ja/tai veriseerumin ferritiinipitoisuus on alhainen, rautalääkitys on edelleen tarpeellinen. Ja nimenomaan äidin, ei sikiön takia. Ja tässä aloituksessa äiti nimenomaan valitti omaa huonoa oloaan, johon sinä vastasit, että sikiön ja raskauden kannalta ideaali Hb. Sikiölle ei kuitenkaan ole ideaalia, että äiti voi huonosti. Huonosti voiva äiti on stressaantunut, ei liiku kunnolla, ei syö monipuolisesti jne. Tämä vaikuttaa väistämättä myös raskauden kulkuun ja sitä kautta sikiön vointiin.
Joo mä olen täysin samaa mieltä. Totta helv*tissä riippuu äidin normaalista hbstä mikä on sikiöllekin normaali. Otan nyt esimerkiksi itseni. Mulla väsymystä, päänsärkyä, huimausta ja ällöä oloa -> en pysty syömään kunnolla kun ei olo anna myöten -> sikiö ei saa tarvitsemaansa ravintoa. Syön kyllä mama vitamiineja sekä möllertuplaa ja pyrin syömään siten kuten pystyn, ei vain auta. Sikiö kuitenkin liittyy kaikintavoin äitiin, niin minä en pointtiasi ymmärrä.
 
"sapu"
[QUOTE="sapu";28783596]Joo mä olen täysin samaa mieltä. Totta helv*tissä riippuu äidin normaalista hbstä mikä on sikiöllekin normaali. Otan nyt esimerkiksi itseni. Mulla väsymystä, päänsärkyä, huimausta ja ällöä oloa -> en pysty syömään kunnolla kun ei olo anna myöten -> sikiö ei saa tarvitsemaansa ravintoa. Syön kyllä mama vitamiineja sekä möllertuplaa ja pyrin syömään siten kuten pystyn, ei vain auta. Sikiö kuitenkin liittyy kaikintavoin äitiin, niin minä en pointtiasi ymmärrä.[/QUOTE]

Tarkoitin siis tuota joka väitti että äidin vointi ei liity sikiöön. Hakusessa vähän tämä keskustelun käyttäminen.. :)
 
"vieras"
Mulla on normaalisti hb150. Ekassa raskaudessa kävi alimmillaan 125 ja synnytyksen jälkeen oli 130.

Tokassa raskaudessa oli alimmillaan 108. Kauhea väsy oli viimeiset viikot, söin vähän rautaa ja sainkin hb:n nousemaan 117 pintaan ennen synnytystä. Menetin synnytyksessä 2,5 litraa verta ja sain kaksi pussia verta salissa. Hb 99. Olo oli hutera ja huimasi viikkoja kotiutumisen jälkeenkin, kaverit sanoivat, että Olin kalpea ja väsyneen näköinen (no kuka taaperon ja vastasyntyneen äiti ei olis :D ). Jälkitarkastus on vasta tulossa, syön rautaa silloin tällöin.. koko aikaa ei pysty, kun vetää mahan kovalle. Olo on silti parantunut, että eiköhän se hb oo noussut edes jonkun verran :)
 
Mulla oli viime neuvolakäynnillä 115 ja pidin sitä matalana. Ei tosin väsymystä ollut. Terveydenhoitaja sanoi, että tuo on hyvä hb viikkoihin nähden, joita oli silloin 22. Nyt tänään oli neuvolalääkäri ja sitä ennen terveydenhoitajan käynti. Th oli eri kuin viimeksi. Kysyin molempien mielipidettä tuosta hb:sta, kun oli sen 115 viimeksi. Molemmat sanoivat, että keskiraskaudessa se on oikein hyvä tulos eikä lisäraudalle ole tarvetta.
 

Yhteistyössä