Te kenellä pienehköllä (2v tai alle) ikäerolla samaa sukupuolta olevat lapset (vaatetusasiaa)...

...puetteko te lapsia samanlaisiin vaatteisiin? Siis tarkoitan, että samana päivänä lapsilla on samantyyliset, samanväriset tai sitten ihan tismalleen samanlaiset vaatteet?

Ja miten on ulkovaatteiden laita? Onko ne samasta mallistosta, samaa sävyä vai jotain ihan muuta?

Mä tykkään pukea likkoja samanmoisiin vaatteisiin. Joskus vaatteet on tismalleen samanlaiset, mutta toisinaan molemmille on päällä Hello Kittyä, joka on se "yhdistävä" tekivä, vaikka vaatteet itsessään eivät ole samoja. Ja välillä se on sitten äri, mikä on joko molemmilla sama.

Joskus likat puetaan ihan erilaisiinkin vaatteisiin, mutta itse tosiaan enempi tykkään pukea heitä yhtenevästi. Ulkovaatteiden kohdalla koen asian vähän hankalammaksi. Jos ostan tälle kaudelle 2 samanlaista pukua, niin se isompi puku menee pienemmälle vielä ensi vuonnakin. Mutta isommalla ei ole enää siinä vaiheessa sitä samaa "sarjaa". Ja kun haluaisin, että on. Se näyttää söpöltä :)
 
Minulla on tyttö ja poika, joten täysin samanlaisia vaatteita heillä ei taida ollakaan. Mutta vanhempi (tyttö) haluaa usein, että pukevat samantyylisesti, esim. molemmille paidat, joissa on muumin kuva. Poika on vasta 2 v. joten hän pukee sitä mitä käsketään :D

Ulkovaatteet olen tykännyt ostaa molemmille samasta paikasta, joten samaa merkkiä ovat ainakin. Nyt tosin löysin pojalle kirppikseltä välikausihaalarin, jota todennäköisesti käytetään päiväkodissa, tytöllä ei tätä merkkiä ole.
 
"vieras"
En juurikaan, paitsi eilen satuin ostaa alesta kaksi samanlaista ulkoilupukua. Pääasia yleensä, että ns. ihmisten ilmoilla jokaisella lapsella on fiksu vaateyhdistelmä. Jos mun lapsilla olisi kaikilla samanlaiset vaatteet niin jos niitä pukisi joku muu kuin minä, niin olisi helisemässä, kun eivät muista mikä koko kellekkin.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Ei oikeastaan koskaan, tarkoituksella ainakaan. Joskus saattaa tosin osua molemmille vaikkapa salama-paidat päälle samaan aikaan kun tykkäävät siitä hahmosta niin kovin.

Muoks. Lisään vielä että noi ulkoilupuvut yleensä periytyvät pojalta tytölle, joten koskaan ei tule ostettua edes kahta samanlaista pukua. Ja paljon kivempaa on myös että luovat sellaisen väriskaalan sitten kuin että näyttäisivät samalta..
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on tyttö ja poika, joten täysin samanlaisia vaatteita heillä ei taida ollakaan. Mutta vanhempi (tyttö) haluaa usein, että pukevat samantyylisesti, esim. molemmille paidat, joissa on muumin kuva. Poika on vasta 2 v. joten hän pukee sitä mitä käsketään :D

Ulkovaatteet olen tykännyt ostaa molemmille samasta paikasta, joten samaa merkkiä ovat ainakin. Nyt tosin löysin pojalle kirppikseltä välikausihaalarin, jota todennäköisesti käytetään päiväkodissa, tytöllä ei tätä merkkiä ole.
No niinpä titetnkin...en taas tullut ajatelleeksi, että ihan samalla tapaa tyttöä ja poikaa voi pukea samaan tyyliin (ja jopa samoihin vaatteiosiin, kun unisexiä on niin paljon) :D
 
[QUOTE="mä";24320823]en koskaan! Ulkovaatteet on kyllä samaa merkkiä, mutta erilaiset. En ymmärä tekstiiilikaksosia.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä niitä kenelle lasten pukeminen samaan tyyliin on totaali nou nou. Meinaan että meillä kun on ikäeroa vain 1v, niin on jopa melko luonnollista, että molemmat tytöt tykkäävään vähän samantyylisistä vaatteista. Ja mielestäni olisi ihan typerää sanoa lapsille, että ei, ette saa molemmat laittaa tänään Hello Kitty-paitoja, koska äiti ei ymmärrä tekstiilikaksosia :D

Ja mitä omaan lapsuuteeni tulee, niin muistan olleeni aina ylpeä, kun saatiin pukea samanlaiset vaatteet siskon kanssa päälle.

Ymmärrän toki, ettei kaikki tykkä pukea lapsia samaan tyyliin tai samaan sävyyn, mutta totaalikieltäytyminen koko asiasta on melko jyrkkää.
 
"vieras"
Itsellä myös kaksi tyttöä. Varsinkin pienempänä tuli jkn verran ostettua samanlaisia vaatteita molemmille, etenkin ulkovatteeita. Nyt isompana (8 ja 9vuotiaina) eivät itsekkään halua välttämättä samanlaisia vaatteita mutta ongelmana on sitten se että jos toiselle ostaa jotain ja toiselle toista niin tahtoo olla sitten niin että siskon vaate on se mukavampi ja oma ihan tyhmä. Jkn verran ostan silleen että toiselle toisn värinen vaikkakin muuten samanlainen ja toki vielä sit ihan samanlaistakin tulee ostettua.
 
"zenn"
Meille tulee lapset näillä näkymin suunnilleen 2v ikäerolla ja en ole oikein innostunut pukemaan lapsia samanlaisiin vaatteisiin, samantyylisiin toki voin ja varmasti mieluusti niin teen, mutta en samanlaisiin. Kaksosilla jotenkin ymmärrän identtisen pukeutumisen, mutta en sitäkään luultavasti tekisi, jotenkin sitä haluaa korostaa lasten omaa persoonaa.
 
Pojilla oli pieninä joskus samanlaiset t-paidat, muttei sen kummemmin "kaksosteltu". He olivat alle kouluikäisinä ulkopuolisten silmiin tosi samannäköisiä, etenkin jos istuivat, eikä pituusero ilmennyt, joten en halunnut vaikutelmaa lisätä samanlaisilla vaatteilla. En kyllä tiedä miksi, mitäs pahaa siinäkään olisi ollut.
 
"mä"
Mulla 1v 7kk ikäinen tyttö ja 8kk ikäinen poika. Kyllä niillä monesti on yhteen sopivat vaatteet ku ihmisten ilmoille lähdetään. Kohta menee sama kokokin ku ovat niin erimalliset :D
 
tuplapojat
mulle se ei siis ole nou-nou, en vaan ymmärrä tuota kyseistä sanaa yhtään. Kaksoset nyt lienee eri juttu tässä muutenkin, mutta meillä puetaan paljon samanlaisiin mutta eri värisiin. Tällä hetkellä eivät edes halua pukea samoja vaatteita samaan aikaan, vaikka samanlaiset kaapissa olisikin. Minusta lapsen mielipide on tässä tärkeä. Meillä kolmella pojalla on "aina" ollut vahva mielipide vaatteista. Joskus isoveljestäkin on kiva kun on samis pikkuveljen kanssa, joskus ei (ikäeroa 2v).
 
[QUOTE="vieras";24320873]Itsellä myös kaksi tyttöä. Varsinkin pienempänä tuli jkn verran ostettua samanlaisia vaatteita molemmille, etenkin ulkovatteeita. Nyt isompana (8 ja 9vuotiaina) eivät itsekkään halua välttämättä samanlaisia vaatteita mutta ongelmana on sitten se että jos toiselle ostaa jotain ja toiselle toista niin tahtoo olla sitten niin että siskon vaate on se mukavampi ja oma ihan tyhmä. Jkn verran ostan silleen että toiselle toisn värinen vaikkakin muuten samanlainen ja toki vielä sit ihan samanlaistakin tulee ostettua.[/QUOTE]

Meillä mies tykkää pukea lapsia juuri noin, eli sama vaate eri värissä. Ja ulkovaatteen kohdalla se onkin sikäli hyvä, että ei atrvitse pienemmän kulkea kahta vuotta tismalleen samanlaisessa puvussa. Mutta sitten ei välttämättä tosiaan lödy sille isommalle vastaavaa. Paits pohdin tässä, että Ticketillä on kyllä puvut hyvin samankaltaiset vuodesta toiseen, joten sitä kautta saa tytöt matchaamaan. Joskin ne on melko tyyriitä uusina ja kirppiksillä niitä tulee harvoin hyväkuntoisena vastaan :)
 
En aikaisemmin ostanut samanlaisia vaatteita mitenkään tarkoituksella, monesti vaan joku hyvä tarjous sai ostamaan joka ipanalle samanlaisia vaatteita. Usein eri väriä kuitenkin. Ulkovaatteet on samanlaiset, siis välikausipuvut ihan siksi, että ostin nyt kaikille uudet ja jälleen se tarjous vei mennessään.

Nyt kun nuo 3 isointa on isompia, esikko 6v, seuraava 4v ja tokanuorinkin kohta 3v niin nepä saa herttaslaakin jos on erilaisia vaatteita. Etenkin isoin vaatimalla vaatii, että olisi samanlaisia! Joten eipä se äiteen oma tahto aina ole se tärkein :D

4 tyttöä (kaikki alle kouluikäisiä) kun on talossa, niin välillä niillä on samanlaiset vaatteet samana päivänä mutta useimmiten osuu erilaista päälle vaikka kaapista löytyisikin samanlaiset setit. Itse päättävät tiettyyn pisteeseen asti mitä laittavat (minä määrään onko esim. sortsi tai verkkarikeli, itse valitsevat sitten vaihtoehdoista).
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mulla on pojat 9v ja 12v, ja laitan ostan heillekin silloin tällöin yhteneväiset vaatteet, esim. kahdet samanlaiset shortsit ja sitten samantyyliset paidat. Tähän vaikuttaa sekin, että pikkuveli haluaa kovasti olla samanlaisissa vaatteissa kuin isompi, jota taas ei pukeutuminen kiinnosta kuin urheiluvaatteissa...
 
[QUOTE="zenn";24320908]Meille tulee lapset näillä näkymin suunnilleen 2v ikäerolla ja en ole oikein innostunut pukemaan lapsia samanlaisiin vaatteisiin, samantyylisiin toki voin ja varmasti mieluusti niin teen, mutta en samanlaisiin. Kaksosilla jotenkin ymmärrän identtisen pukeutumisen, mutta en sitäkään luultavasti tekisi, jotenkin sitä haluaa korostaa lasten omaa persoonaa.[/QUOTE]

Tuo persoona-ajatus on ollut ennenkin esillä, kun on keskusteltu tästä aiheesta. Tismalleen identtistä pukeutumista 24/7 en ole tosielämässä koskaan nähnyt...paitsi eräät aikuiset 40+ naiset pukeutuvat vielä tänäkin päivänä identtisesti...ovat siis identtiset kaksoset.

Mutta melko pienillä muutoksilla pystyy tuomaan sitä persoonaa esiin, vaikka lapsia pukisikin yhtenevästi. Meidän keskimmäinen on remuptteri ja pienempi sellainen prinsessatyylisempi, joten isompi saa päälleen mustan Hello Kitty tunikan ja pienempi saa vastaavan pinkkinä. Esikoiselle löytyy sama lilana, vaikka hän onkin pienempiä useamman vuoden vanhempi. Ja hän saa jo itse päättää pukemisestaan (8v) ja haluaa aina silloin tällöin olla yhtenevä pienempien kanssa :)
 
4 lapsen äippä
meillä on 1,3kk kaksostytöt,2,5 v isosisko ja 3,5v isoveli enkä todellakaan pue lapsia samanlaisiin vaatteisiin.en edes pikkutyttöjä.kaikki he ovat omia persoonia.
toinen pikkutytöistä käyttää yleensä isosiskon vanhoja vaatteita,ja täydennyksiä ostan tarpeenmukaan,en todellakaan sen takia että näyttäisivät "kivalta" toisten silmissä.
vaatteet ovat kyllä siistejä ja nättejä,mutta eivät trimmaa välttämättä sisarusten vaatteisiin
sen enempää.esim,isosiskolta jäi 3 toppahaalaria pieneksi,tytöt käyttävät niitä,ja kovemmille pakkasille ostan uudet.(enkä todellakaan samanlaisia)

osasyy siihen tosin että kaksoset ovat identtisiä ja lähipiirillä on vieläkin vaikeuksia erottaa heidät,isosiskokin on aivan saman näköinen,pikkasen pitempi vain,joten yritän ainakin vaatteilla korostaa heidän omia persooniansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 4 lapsen äippä;24320998:
meillä on 1,3kk kaksostytöt,2,5 v isosisko ja 3,5v isoveli enkä todellakaan pue lapsia samanlaisiin vaatteisiin.en edes pikkutyttöjä.kaikki he ovat omia persoonia.
toinen pikkutytöistä käyttää yleensä isosiskon vanhoja vaatteita,ja täydennyksiä ostan tarpeenmukaan,en todellakaan sen takia että näyttäisivät "kivalta" toisten silmissä.
vaatteet ovat kyllä siistejä ja nättejä,mutta eivät trimmaa välttämättä sisarusten vaatteisiin
sen enempää.esim,isosiskolta jäi 3 toppahaalaria pieneksi,tytöt käyttävät niitä,ja kovemmille pakkasille ostan uudet.(enkä todellakaan samanlaisia)

osasyy siihen tosin että kaksoset ovat identtisiä ja lähipiirillä on vieläkin vaikeuksia erottaa heidät,isosiskokin on aivan saman näköinen,pikkasen pitempi vain,joten yritän ainakin vaatteilla korostaa heidän omia persooniansa.
No mutta eikö tuo nyt ole vähän ristiriitaista?

Lapsille ei voi pukea samoja vaatteita, koska he ovat yksilöitä...mutta silti ne ismman vaatteet siirtyy pienemmille...eli lapset kuitenkin sitten pukevat niitä samoja vaatteita päälleen (joskin siis vähän myöhemmin). Miten sen yksilöllisyyden sitten kävikään?

Tähän olen törmännyt ennenkin. Moni sanoo haluavansa pukea lapset yksilöllisesti omaksi persooniksiin, mutta sitten kuitenkin samat ihmiset kierrättävät ne isompien vaatteet pienemmille, jolloin voidaan sanoa bye bye sille omalle persoonalliselle tyylille. Hassua.
 
Minulla on kolmen tytön sarja, ( -00,-02 ja-04) . Tyttöjen ollessa pienempiä he halusivat usein itse pukeutua samantyylisesti. Ja joskus ostimmekin kaikille kolmelle tai ainakin kahdelle samanlaiset vaatteet, koska he itse niin toivoivat. Kaksi nuorinta haluaa vieläkin välillä samantyyliset vaatteet ylleen. Esikoinen yleensä ei, vaikka halusikin kaupasta itselleen samaa sarjaa olevan t-paidan kuin nuoremmat sisarensa.
Meillä vaatteeista suurin osa periytyy sisarelta toiselle, joten olen alkanut vältellä ihan samanlaisten ulkovaatteiden ostoa,koska muutenhan kuopus saisi omien vaatteitensa pieniksi jäätyä samanlaiset vaatteet jälleen, vaan isomassa koossa.



muoks. meillä kyllä käytetään välillä samansävyisiä vaatteita kaikilla. ( no isänsä ei ole värikoodattu) tänään päivän värisävy on vihertävä/ turkoosi. Tämä pyykinpesun helpottamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mun on kyllä todettava, että kyllä noiden neljän erilaiset persoonat tulee esiin ihan muuten kuin vaatteilla. En oikein edes tiedä miten se vaatteilla pitäisi tehdä... siis kun yksi on prinsessamainen missineiti ja yksi putukkamainen poikatyttö jne. Hyvin erilaiset vaatteet miellyttävät neitejä eivätkä todellakaan ota huomioon "omaa persoonaansa" siinä. Poikatyttö vain verkkareihin ja bändipaitoihin ja prinsessa röyhelömekkoihin? Minulle onneksi riittää sama kuin lapsille, eli se, että vaatteet ovat kivoja ja ehjiä. Lapset eivät välittäisi edes onko ne puhtaita mutta harmiksensa vien lempivaatteet joskus pesuunkin...

Esim. farkut ja samanlaiset (eriväriset ehkä) hello kitty rokkipaidat eivät syö kenekään persoonallisuutta pätkääkään minusta...
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Meilläkin nuo reilun vuoden ikäerolla olevat ovat eri sukupuolia, eli ei olla koskaan harrastettu mitään ihan yksi yhteen pukemista. vltaosa vaatteista on ollut sen verran unisex-kamaa että mahdollisuuksien mukaan ollaan kierrätelykin.

nykyisin kun ovat 5v ja 6v en enää ajattele vaatteiden yhteensopivuuksia juuri lain. Silloin kun olivat pienempiä ja sai pukea heidät niin uin itse tykkäsi niin mielelläni katsoin että vaatteet jotenkin sopivat yhteen. Ulkoilupuvuista löytyi usein samaa merkkiä ja tyyliä olevia, eri väreissä kuitenkin. Esim pop:n ulkoiluvatteita meillä on harrastettu paljon ja oskus ulkoillessa herään huomaamaan että kaikilla kolmella on samanlaiset fleesetakit päällään, vaikkakin vuosikerrat vaihtelee paljon.

Mutta nykyisin siis vaatteidenvalintaperusteet löytyy jostain ihan muuaalta kuin yhteensopivuudesta.
 

Yhteistyössä