te kenen lapsi musiikkiluokalla

"viera"
Mun lapsi on jo peruskoulun käyny, mutta ei soittanut mitään instrumenttia kun haki musiikkiluokalle. Allko soittamaan pianoa ja liittyi kuoroon. Piano jäi, mut laulu pysy.
 
rhyt
Meidän tyttö meni musiikkiluokalle kun siirtyi yläasteelle. Ei soittanut soitinta eikä soita. Toki siis "soittelee" sähköurkuja, bassoa, rumpuja mutta ei käy soittotunneilla tai osaa kovin hyvin. Teoriatunneilla kävi itseäisesti yhden syksyn ja suoritti 1/3 (joku teoriajuttu)
 
"viiden äiti"
Meidän koulussa on puhallinorkesteritoimintaa eli jos lapsi jo soittaa jotain puhallinsoitinta, hän voi jatkaa sitä tai valita uuden. Meillä lapset kävivät jo 1-ja 2-luokilla koulun musiikkivalmennuksessa, jossa soiteltiin taskutrumpettia ja kornettia. Jokainen on itse valinnut soittimensa, kuten myös sen, että haluavatko he musiikkiluokille ( yläkouluun ja lukioon pitää hakea vielä erikseen!)

Musiikkiluokalle päästyään lapset sitten valitsivat soittimensa: esikoinen soitti rumpuja, siirtyi yläasteen musiikkiluokalla kitaraan ja nyt 18-veenä ei soita enää mitään. Tytär 16-vee valitsi fagotin. Hän opiskelee musiikkilukiossa ja käy edelleen konservatoriossa soittotunneilla. Pojat 11- ja 12- vee, toinen valitsi trumpetin ja toinen käyrätorven. Molemmat käyvät konservatoriossa soittotunneilla. Vanhempi on suorittanut sekä soittimella että musiikinteoriassa "tasoja" ja soittaa kahdessa orkesterissa (samoissa sisarensa kanssa). Nuorempi soittaa luokkaorkesterissa, eikä ole ihan niin kiinnostunut soittamisesta kuin sisarensa.

Kuopus käy musiikkivalmennuksessa. Hänkin saa sitten aikanaan valita itse haluaako hän hakea musiikkiluokalle, vai mennä "normiluokalle".
 

Yhteistyössä