Te ketkä ette voi säilyttää vaunuja sisällä

  • Viestiketjun aloittaja Brio.
  • Ensimmäinen viesti
Brio.
... Miten estätte vaunujen homehtumisen? Odotan esikoista, ja ei ole ennen tarvinnut tällaisia pohtia.

Autotalli meillä on, suht uusi ja "tiivis", mutta siellä ei mitään erillistä lämmitystä ole ja nyt leudoilla keleillä siellä on kosteutta kun autosta sulaa lumia sinne.

Oon nyt säilyttänyt koppaa ja muita irroitettavia tekstiilejä sisällä, mutta kuomua en saa irti rungosta. Ja en tiedä miten näppärää käytännössä on joka päivä irroitella ja kiinnittää takaisin kaikki kangasosat kun vaunuilemaan talvella lähdetään.
 
"Veera"
No kannattaisi ostaa sellaiset rattaat joista koko ratasosan/kopan saa irti?

Tiivis, lämmittämätön paikkahan on homehtumisen kannalta kaikkein otollisin kun lämpötilan vaihtuessa tiivistyy losteutta pinnoille ja jos ei oo mitään ilmanvaihtoa niin se kosteus ei pääse kuivamaan. Terasille katoksen alla esim olisi turvallisempaa kuin kylmässä autotallissa.

Meillä oli yhdet vaunut pari vuotta lasitetulla parvekkeella parvekevaunuina eikä niihin tullut minkäänlaista homepilkkkua.
 
"Veera"
Mutta siis teidän tilanteessa jos teillä on ne vaunut jo hankittuna niin ainakin kosteilla keleillä kannattanee tuosa rattaat yöksi eteiseen yöksi kuivumaan ainakin pari kertaa viikossa jotta eivät ole pitkiä aikoja kosteana
 
Brio.
Talo on rakennettu rinteeseen niin, että sisälle pitää kulkea pitkiä ulkoportaita, ja niitä on tosiaan ihan kiitettävä määrä :/ Eli vaunujen roudaus sisälle on melkoinen urakka.
 
"hmmmm...."
Mä tekisin sit niin, et muksun syntymään asti säilyttäisin sisällä ja sen jälkeen kantaisin kopan aina sisään. Jos vaunut tosissaan kastuu, niin toisin välillä öisin sisälle, mut muuten pitäisi siellä autotallissa.
 
vieraas
Osta kevyet vaunut! Minulla on Bugaboo Bee+:ssat käytössä. Kannan ne kevyesti ylös kerrostalon kolmanteen kerrokseen. Useimpina päivinä kaksi kertaa ylös ja kaksi kertaa alas. Meillä ei ole kerrostalossa hissiä eikä kunnollista varastoa vaunuille.

Itse en jättäisi vaunuja kosteaan, lämmittmättömään tilaan.
 
Kyllä mitkätahansa vaunut saa rappuja ylös alas! Eli kun tuut kotiin, viet vauvan kopassa sisään ja sitten vedät vaunut rappuja ylös, lähdettäessä kotoa vaunut ensin alas ja sitten vauva kopassa perässä ei ole hankalaa. Ja siis ei niitä vaunuja kantaa tarvi vaan vetää/työntää ylös/alas
 
vieraaas
Minä ostaisin jotkut kevyet vaunut, joita jaksaa kantaa + hyviä kantoliinoja ja sen kanssa sopivan takin. Voit säilyttää ne vaunut sisällä, kun ei tarvitse joka kerta ottaa niitä vaunuja ulos ollenkaan. Kaveri käyttää paljon kantoliinaa, eikä pahemmin vaunujen kanssa ulkona liiku vaikka asuu hissillisessä talossa, eli saisi vaunut helposti ulos.
 
[QUOTE="mammeli";29279205]En näe käytävällä missään kieltokylttejä. Ja miksi olisi, maksan vuokraa asunnosta joten minulla on myös rappukäytävän käyttöoikeus siinä missä muillakin. Ja rapussa asuu enimmäkseen lapsettomia ja vanhuksia joten taatusti mahtuvat vaunujen ohitse.[/QUOTE]

Paloturvallisuussyistä ei käytäviä saa tukkia tavaroilla.
 
[QUOTE="mammeli";29279205]En näe käytävällä missään kieltokylttejä. Ja miksi olisi, maksan vuokraa asunnosta joten minulla on myös rappukäytävän käyttöoikeus siinä missä muillakin. Ja rapussa asuu enimmäkseen lapsettomia ja vanhuksia joten taatusti mahtuvat vaunujen ohitse.[/QUOTE]

Pitääkö kaikesta kielletystä olla erikseen kieltolappu? Ei siellä rappukäytäväsä varmaan erikseen kielletä esim tupakanpolttoa, mutta tuskin sun rapukäytävässä silti saa röökiä vetää.

"Pelastuslaki kieltää yksiselitteisesti tavaroiden säilyttämisen kulkureiteillä. Kerrostalon porras-, kellari- tai vinttikäytävään ei paloturvallisuuden vuoksi saa kerätä minkäänlaista tavaraa. Porraskäytävä on yleensä asuinkerrostalon ainoa uloskäytävä. Tästä syystä on tärkeää pitää se kulkukelpoisena eikä siellä saa säilyttää mitään tavaraa - ei edes lastenvaunuja."

Lastenvaunujen paloturvallisuusriski - Pelastustoimi
 
juuh
Pitääkö kaikesta kielletystä olla erikseen kieltolappu? Ei siellä rappukäytäväsä varmaan erikseen kielletä esim tupakanpolttoa, mutta tuskin sun rapukäytävässä silti saa röökiä vetää.
Eikä siellä ole myöskään kieltolappua, ettei naapuria saa vetää turpaan, kusta hissiin, piirtääs seiniin tai muuttaa asumaan rappukäytävään.

Joitakin varten varmaan pitäisi rappukäytävään pultata kiinni koko Suomen Laki, jotta ei pääse sanomaan, ettei ollut kielletty.
 

Yhteistyössä