te ketkä ostatte/aiotte ostaa lapselle alkoholia..

ihan mielenkiinnosta kyselisin et missä vaiheessa ootte siihen ratkaisuun päätyneet?

onko lapsi tullut useamman kerran jo juovuksissa kotiin, vai onko teillä keskusteltu asiasta jo etukäteen, tyyliin: jos joskus haluat kokeilla niin tuu sitten sanomaan, ettei tarvitse puskissa juoda jotain mistä et tiedä mitä juot..

 
Boogyman
Kuulun varmaankin tähän ryhmään jolta kysytään.
Niinkuin toisessa ketjussa sanoin, tyttöni 15v on saanut siemailla viiniä pitkän illallisen aikana ruuan kera. Ei ryypiskele, eikä liikuskele kaupungilla yötä myöden. Oli bileissä joista tuli 20.00 kotiin selvinpäin. Muut olivat niin kamalassa kunnossa, etteivät kunnolla enää kävelleet.
Mitään tuollaisia juttuja en ole lapselleni puhunut kun ei ole tarve....tyttöä ei kiinnosta tuollaiset jutut. Mutta jos on isot pidot ja pitkät ruokailut saa hän siemaista viiniä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Kuulun varmaankin tähän ryhmään jolta kysytään.
Niinkuin toisessa ketjussa sanoin, tyttöni 15v on saanut siemailla viiniä pitkän illallisen aikana ruuan kera. Ei ryypiskele, eikä liikuskele kaupungilla yötä myöden. Oli bileissä joista tuli 20.00 kotiin selvinpäin. Muut olivat niin kamalassa kunnossa, etteivät kunnolla enää kävelleet.
Mitään tuollaisia juttuja en ole lapselleni puhunut kun ei ole tarve....tyttöä ei kiinnosta tuollaiset jutut. Mutta jos on isot pidot ja pitkät ruokailut saa hän siemaista viiniä.
itseasiassa vaikka mulla on kielteinen asenne lapsille annettuun alkoholiin, niin tuo teidän tapa mulle vielä menee läpi, ja sen voin hyväksyä, samoin kuin esim kuohrin jossain juhlissa jo tuon ikäiselle, koska se ei ole alkoholin nauttimista humaltumistarkoituksessa..
 
Boogyman
Tässäpä se juuri on se ongelma. jos asiasta tehdään täysin negatiivinen on tulos sama kuin silloin kun siihen annetaan täydet mahdollisuudet. Mopo karkaa molemmissa tapauksissa käsistä. Molemmissa tapauksissa myös muut päihteet tulevat mukaan.
 
...
En ymmärrä kysymystä. Eikös se ole rikos?

Meillä juodaan monesti ruoan kanssa viiniä, joten saattaa kyllä olla, että siemauksen saa lapsi illallisen yhteydessä silloin tällöin maistaa ennen kuin 18v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minskut:
mie aion ostaa siinä vaiheessa kun teini on15 v.

täällä päässä suomea pontikka, ja pirtua saa mistä vain, enkä haluaettä lapseni niitä menee juomaan ja menettää esim näkönsä!
mut missä vaiheessa sä ostat?

kun lapsi täyttää 15v niin sanotko sä sille et sano ku haluat kaljaa ni mä tuon?

 
mulle on kans kotoa ostettu sillon nuorempana. en ole alkoholisti, en edes ikinä kokeillut huumeita.

Sen sijaan olen 26 vuotias naimisissa oleva kahden lapsen äiti joka ottaa alkoa kerran pariin-kolmeen kuukauteen :wave: eli ei sen suurempaa draamaa tässäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En ymmärrä kysymystä. Eikös se ole rikos?

Meillä juodaan monesti ruoan kanssa viiniä, joten saattaa kyllä olla, että siemauksen saa lapsi illallisen yhteydessä silloin tällöin maistaa ennen kuin 18v.
juu onhan se rikos, mä vaan haluan tietää miten nää asiat perustellaan.

oman absolutistiksi vannoutuneen (koko 16v elämänkokemuksellaan, ja 18v asti kestävällä päätöksellä, siis ei aio ennen 18v ikää nauttia alkoholia ) lapsen kanssa ollaan törmätty siihen et joku yrittää tyrkyttää sille olutta tms koska on normaalia et nuoret juo, kaikkihan nyt haluaa jo 15v juoda, eikä uskota et sitä ei kiinnosta.
kuinka moni lapsi jättäis juomatta jos yhteiskunnassa ei vallitsisi käsitys et kaikkien teinien kuuluu ryypätä?
 
Sara
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Tässäpä se juuri on se ongelma. jos asiasta tehdään täysin negatiivinen on tulos sama kuin silloin kun siihen annetaan täydet mahdollisuudet. Mopo karkaa molemmissa tapauksissa käsistä. Molemmissa tapauksissa myös muut päihteet tulevat mukaan.
Tällä sä taidat tarkoittaa mua? En minäkään ole vastaan tota teidän tapaa, että esim. ruuan yhteydessä annetaan lapsellekin alkoholia. Meillä vain ei juoda alkoholia olenkaan, niin enpä aio sitä lapsellenikaan ostaa ruokajuomaksi ;)
Noin muuten ihan ryyppäämistarkoitukseen en ymmärrä miksi pitää lasta opettaa. Enkä allekirjoita tota, että jos vanhempi suhtautuu alkomaholiin negatiivisesti, niin lapselle tulee muut päihteet mukaan. Mun äiti ei ole koskaan hyväksynyt alaikäisen juomista eikä todellakaan mulle mitään ostanut, saati että olisin uskaltanut tulla kännissä kotiin ( tai tulinhan minä, mutta yritin salata ) enkä ole ikinä koskenut mihinkään muihin aineisiin. Varmasti olisin juonut enemmän ja useammin, jos ei olisi ollut pelkoa äidin suuttumisesta, sen verran kunnioitin häntä :)
Eli olen sitä mieltä, että OIKEANLAINEN asioista lapselle JUTTELEMINEN ja kannustaminen muunlaiseen vapaa-aikaan on paras tapa suhtautua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja minskut:
mie aion ostaa siinä vaiheessa kun teini on15 v.

täällä päässä suomea pontikka, ja pirtua saa mistä vain, enkä haluaettä lapseni niitä menee juomaan ja menettää esim näkönsä!
mut missä vaiheessa sä ostat?

kun lapsi täyttää 15v niin sanotko sä sille et sano ku haluat kaljaa ni mä tuon?
en sano.

mie en ala arvostelemaan sitä miten sinä lapsesi kasvatat, mutta meillä avoimuus puolin ja toisin on avain asia.

varmaan asiasta keskustelemme sitten kun asia on ajan kohtainen. nykyaikana kuule on tuo meno jo niin erilaista kuin ennen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja minskut:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja minskut:
mie aion ostaa siinä vaiheessa kun teini on15 v.

täällä päässä suomea pontikka, ja pirtua saa mistä vain, enkä haluaettä lapseni niitä menee juomaan ja menettää esim näkönsä!
mut missä vaiheessa sä ostat?

kun lapsi täyttää 15v niin sanotko sä sille et sano ku haluat kaljaa ni mä tuon?
en sano.

mie en ala arvostelemaan sitä miten sinä lapsesi kasvatat, mutta meillä avoimuus puolin ja toisin on avain asia.

varmaan asiasta keskustelemme sitten kun asia on ajan kohtainen. nykyaikana kuule on tuo meno jo niin erilaista kuin ennen.
niin meilläkin ollaan asiasta avoimia, siksi tätä kyselenkin..
kun tiedän kymmeniä nuoria jotka ei sitä alkoholia käytä, ja siksi ihmettelenkin sitä asennetta et kaikki haluaa 15v ryypätä, kun se ei kerran pidä paikkaansa.

ja miten meno on muuttunut entisajasta? mä olen ollut teini joskus 100v sitten (no, 1980-luvun loppupuolella..) ja silloin iso määrä nuorista ryyppäs, mut tuskin kenenkään vanhemmat sitä hyväksyi, tai osti nuorille viinaa, ei ainakaan kovin monen, mut nykyään ainakin täällä palstalla saa käsityksen et se on kovinkin yleistä, johtuisko muutos siitä?
 
Asiaa en ole pohtinut ei ole kovin ajankohtaista.

Kaveri kertoi omasta teinistänsä, kun oli viime keväänä tulut useamman kerran humalassa kotiin ja kerran olivat jopa poliisit saatelleet humaltuneena kotiin.
Asiasta olivat puhuneet,tapelleet ei auttanut uhkailut eikä järki puhe. Lopulta kaverin mies oli ilmoittanut jos on kerta pakko ryypätä niin hän voi ne juomat hakea tietääpä ainakin koska juo ja mitä juo. Osaa myös varautua humalassa kotiin tulevaan teiniin.
Siihen oli loppunut sen muksun ryyppääminen ei ollut kuulemma kivaa enään. Oli ollut vain uhmaa ja rajojen kokeilua ja kun kielletystä tulikin sallittua niin meni maku koko touhuun.
 

Yhteistyössä