te ketkä suhtaudutte sikainfluenssaan järjellä, kertokaa miten saan itselleni samanlaisen

  • Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti
apua!
asenteen.
meidän perheen elämä on nykyään niin rajoittunutta, kun yritetään välttää tartuntaa. no tulee se kuitenkin, kerhoista lapsille nyt viimestään.
oon ihan paniikissa. jokapäivä mietin että kohta se loppu tulee ja sikainfluenssa vie :(

joo,ja sairastan oikeastikin ahdistuneisuushäiriönä.
 
Been there...luulen, että tuo sun ahdistus sikainfluenssan suhteen johtuu just siitä ahdistuneisuushäiriöstä. Kärsin nimittäin ajoittain itse samasta ongelmasta (välillä paniikkiajuttuja ym, ei lääkitystä tällä hetkellä). Ja totta kai, äidin huoli on ikuista. Ainakin itse pelkään tautia just nimeomaan lasten puolesta ja toisaalta sitä, jos itse sairastuisin, niin miten jaksaa hoitaa vauvaa ja muita lapsia päivät...
 
Lisään vielä: mieheni suhtautuu mun "sikatautipelkoon" lähinnä huvittuneesti. Hänellä suhtautuminen tautiin on järkiperäistä; tulee, jos tulee ja sitten se sairastetaan. Mut kyllä hänkin pitää käsihygienasta hyvää huolta ja siihen panostetaan kyllä koko perhe (minun johdolla tietysti!)!
 
vieras
No, tässä mun järkeilyt: (ja huom olen jopa raskaana ja alle 2-vuotiaan äiti)

1) Se on tavallinen influenssa eli ikävä flunssa, mutta se paranee n. viikossa.
2) Olen mieluummin viikon tosi kipeä kuin koko syksyä kahden seinän sisällä vilkkaan taaperon kanssa. Ja saahan sen sitten vaikka kaupasta tai mies tuo töistä.
3) Käytän käsidesiä, kun tullaan kaupasta, kerhosta tms., jos muistan.
4) Jos sairastumme kaikki, tilaan pitsataksilla pitsaa ja pyydän kaveria tuomaan oven taa kaupasta tavaraa.
5) Elämää ei voi suunnitella.
6) Se on tavallinen influenssa.

Ole hyvä.
 
...
suhtaudun hysteerisesti sikatautiin sen takia että pelkään että tartutetaan se meiän mutsille joka sydämen vajaatoimintaa sairastavana sekä ylipainoisena ei ehkä sitä kestäisi..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja menninkäinen73:
Lisään vielä: mieheni suhtautuu mun "sikatautipelkoon" lähinnä huvittuneesti. Hänellä suhtautuminen tautiin on järkiperäistä; tulee, jos tulee ja sitten se sairastetaan. Mut kyllä hänkin pitää käsihygienasta hyvää huolta ja siihen panostetaan kyllä koko perhe (minun johdolla tietysti!)!
sama juttu meillä :(
me ei suuremmin olla ees mitään riskiryhmää, paitsi itse ylipainoinen, reilustikin.
sitäkin pelkään jos itse "delaan" tässä.
kovasti ollaan koitettu syödä tuoreita marjoja,jos niistä vaikka sais jotain vitamiinia...
 
sense and sensibility
:hug: Kuulostaa rankalta.
Kyllä meilläkin käsihygieniasta pidetään huoli, eikä mennä kylään paikkaan jossa on sairaita. Mutta sikishän on tavallisen kausi-influenssan tasoa. Saatko saman paniikin joka syksy?

Suomalaisilla on paljon suurempi todennäköisyys kuolla sydän- ja verisuonitauteihin ennenaikaisesti kuin influenssaan tai sen jälkitauteihin. Suuremmalla todennäköisyydellä kuolee auton alle tai hukkuu.

Tiedän, että jos on sairas niin ajatuksen juoksuun on vaikea vaikuttaa. Mutta minä ajattelen siis todennäköisyyksiä. Jaksamisia!
 
Mä suhtaudun siihen kuin normaaliin influenssaan, tosin meillä tyttö sairastui erittäin vakavasti keväällä juuri Influenssa A:n takia. Silloin lääkäri sanoi et sikainfluenssa on helppo nakki siihen verrattuna.

 
mama
no mä olen asian nyt niin järkeillyt että tulee kun on tullakseen ja se sitten sairastetaan+ että sitähän on sanottu että se on aivan tavallinen influenssa eikä perusterveelle ole sen kummempi juttu. Toki inhottava ja monen päivän juttu mutta ei siis pitäis kuitenkaan olla vaarallinen..

ja joo, olin itsekin vielä joku aika sitten aika huolestunut jutusta mutta sitten olen ottanut tuon asenteen ja on toiminut. Käsienpesua kyllä olen entisestään lisännyt ja muutenkin huolehdin miehen+lasten käsien pesusta ja katson etteivät (lapset ;D) nuole ja lääpi joka paikkaa..
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja apua!:
asenteen.
meidän perheen elämä on nykyään niin rajoittunutta, kun yritetään välttää tartuntaa. no tulee se kuitenkin, kerhoista lapsille nyt viimestään.
oon ihan paniikissa. jokapäivä mietin että kohta se loppu tulee ja sikainfluenssa vie :(

joo,ja sairastan oikeastikin ahdistuneisuushäiriönä.
En osaa sanoa muuta kuin, että kun hoidat tuota ahdistuneisuushäiriötä, niin siinä kait se on paras hoito? Minulla on ollut ja on niin paljon kaiken näköistä ongelmaa ja surua elämässä muutenkin, että en viitsi enkä jaksa surra enää yhtään mitään ennen kuin on pakko. Eli otan asiat asioina ja suren vasta sitten jos on suremista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sense and sensibility:
:hug: Kuulostaa rankalta.
Kyllä meilläkin käsihygieniasta pidetään huoli, eikä mennä kylään paikkaan jossa on sairaita. Mutta sikishän on tavallisen kausi-influenssan tasoa. Saatko saman paniikin joka syksy?

Suomalaisilla on paljon suurempi todennäköisyys kuolla sydän- ja verisuonitauteihin ennenaikaisesti kuin influenssaan tai sen jälkitauteihin. Suuremmalla todennäköisyydellä kuolee auton alle tai hukkuu.

Tiedän, että jos on sairas niin ajatuksen juoksuun on vaikea vaikuttaa. Mutta minä ajattelen siis todennäköisyyksiä. Jaksamisia!
Itseasiassa tuskin olin ikinä edes ajatellut influenssaa ennenkun se viime talvena koko perheeseen iski. Enkä sillonkaan tiennyt, että se vois olla edes vaarallinen. Kyllähän siinä pari viikkoo sairasteltiin...
 
asdasd
Mä ajattelen niin, että se on tavallinen flunssa jossa voi olla hieman rajummat oireet. Mä suhtaudun myös ristiriitaisesti Tamiflu-lääkitykseen, tuntuu olevan aika myrkkyä. Sivuoireita mieletön kirjo ja lääkityksen teho lapsilla ilmeisesti huono.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Seanna:
Mä suhtaudun siihen kuin normaaliin influenssaan, tosin meillä tyttö sairastui erittäin vakavasti keväällä juuri Influenssa A:n takia. Silloin lääkäri sanoi et sikainfluenssa on helppo nakki siihen verrattuna.
Miten teillä tyttö sairastui?
Meillä sairastui myös tosi vakavasti lapsi talvella influenssa A:n aikana...
Oli keuhkokuume, angiina, korvatulehdus, oli myös influenssa b samaan aikaan...olikohan muutakin, no silmätulehdusta jne.
 
JONSERED Karhunkantaja
Elämästä ei selviä hengissä. Olen selvinnyt tsunamistakin pelkällä pelästyksellä ja monesta muustakin sopasta. Kaikki on suhteellista. En ole tälle maailmalle niin tärkeä tai korvaamaton, että minuun kannattaa mitään eksoottista tautia tuhlata. ;) Sama pätee lapsiinkin.
 
vieras
Siis miten kauan se tauti on jo jyllännyt siellä Meksikossa? Eikä siellä kovin paljoa siihen ole kuollut vaikka olosuhteet niin hygienian kuin terveydenhuollonkin suhteen ovat vähän erit kuin Suomessa... Tosin voihan olla, että sit taas niitä kaikkia tapauksia ei edes kirjata...
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis miten kauan se tauti on jo jyllännyt siellä Meksikossa? Eikä siellä kovin paljoa siihen ole kuollut vaikka olosuhteet niin hygienian kuin terveydenhuollonkin suhteen ovat vähän erit kuin Suomessa... Tosin voihan olla, että sit taas niitä kaikkia tapauksia ei edes kirjata...
Ainakin viime syksystä saakka on virus kierrellyt ja vasta jokin aika sitten siitä kuultiin.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis miten kauan se tauti on jo jyllännyt siellä Meksikossa? Eikä siellä kovin paljoa siihen ole kuollut vaikka olosuhteet niin hygienian kuin terveydenhuollonkin suhteen ovat vähän erit kuin Suomessa... Tosin voihan olla, että sit taas niitä kaikkia tapauksia ei edes kirjata...
Ainakin viime syksystä saakka on virus kierrellyt ja vasta jokin aika sitten siitä kuultiin.
sitä on siis voinut liikkua myös muualla kuin meksikossa viime syksyn jälkeen??? suomessakin???
...viime talvena on rajuoireista influenssa a:ta liikkeellä...
 
Joffe
Kai se oltais huomattu, jos se olisi jo viime talvena päässyt valloilleen. Kieltämättä viime talven influenssa oli tosi kova itsellänikin, ja johti mulla mm. keuhkoputkentulehdukseen.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
sitä on siis voinut liikkua myös muualla kuin meksikossa viime syksyn jälkeen??? suomessakin???
...viime talvena on rajuoireista influenssa a:ta liikkeellä...
Ei kukaan taida osata sanoa... Nyt vasta, kun "kehittyneissä" maissa on kuolemantapauksia ilmennyt (tosin samaa luokkaa, kuin muissakin kausi-influenssoissa) on asia muuttunut uutisoitavaksi.

Vielä jokin aika sitten tarttuvuus oli 1,1, eli juuri ja juuri kykeni tarttumaan ihmisestä toiseen, ei siis mikään supervirus...
 
Minä olen alkanut ajatella niin, että keskimäärin sairastetut influenssat ovat lyhytkestoisia verrattuna tähän hysterian aikaan, jolloin ihmiset käyttäytyvät ihan pimeästi ja tulee sääntöjä joissa ei ole päätä eikä häntää.

Niin anteeksi en nyt jaksa ajatella miten saisin muille järkeä päähän, kun itseä ottaa hysteria juuri nyt päähän melkoisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Seanna:
Mä suhtaudun siihen kuin normaaliin influenssaan, tosin meillä tyttö sairastui erittäin vakavasti keväällä juuri Influenssa A:n takia. Silloin lääkäri sanoi et sikainfluenssa on helppo nakki siihen verrattuna.
Miten teillä tyttö sairastui?
Meillä sairastui myös tosi vakavasti lapsi talvella influenssa A:n aikana...
Oli keuhkokuume, angiina, korvatulehdus, oli myös influenssa b samaan aikaan...olikohan muutakin, no silmätulehdusta jne.
Luultiin ensin et ihan tavallinen flunssa ku nenä vuoti ja oli kuumetta ja uupumusta. Mut sit alko heikotus ja nenäverenvuodot(ts. verensyöksyt) sekä hurja väsymys, ajan- ja paikan tajun hämärtymistä ja syömättömyys. Vein likan lekuriin ja labratulosten perusteella lähetettiin pikaisesti lastenlääkärin vastaanotolle.

Lopputulos oli et Influenssa A oli ollut sen verran raju et likan luuydin oli mennyt lamatilaan ja tuotti epämuodostuneita valkosoluja. Sen lisäksi influenssan aiheuttama anemia aiheutti ne nenäverenvuodot. Hb tais olla pahimmillaan 76. Nyt tyttö kuitenkin täysin terve :)


Nykyään muuten sikainfluenssapotilaiden diagnoosiin kirjoitetaan H1N1, eli suomalaisittain Influenssa A.
 

Yhteistyössä