Te luomuna TARKOITUKSELLA synnyttäneet

Vinkkejä kivun hallintaan?

Mä olisin halunnut kokeilla ilman mitään puudutteita mutta en kertakaikkiaan pystynyt ja sain sitten epiduraalin joka toimi hyvin.

Kuitenkin nyt tokaa synnytystä odottaessa mietin taas miten yritän olla viimeseen asti ilman mitään puudutteita eikä sitä toki tiedä kerkeekö ees saamaan mitään.

Mutta jossain vaiheessa se kipu vaan muuttuu niin sietämättömäksi etten tiedä miten siitä "selviää" vaikka tietty selviää...

Oon tehny mielikuvaharjoituksia ja yrittänyt ajatella asiaa vauvan kannalta.

Epiduraali teki ainakin viimeksi sen että ponnistusvaihe pitkittyi ja kesti.

Mutta varsinki se tunne juuri ennenku saa alkaa ponnistelemaan ni huh jos ei oo mikään puudute vaikuttamassa..

Ilokaasusta mulle tuli tosi huono olo.

Ammeessakin olin mutta jossain vaiheessa oli pakko tulla sieltäki jo pois.

 
Kipua ei saa pelätä! Kolme olen tarkoituksella synnyttänyt luomuna. Kipuun pitää mennä mukaan ja elää sen kanssa. Liikkua, keinua, kävellä ja nauraa. Hengittämällä selviää supistuksesta. Ja jokainen supistus on askel lähempänä. Makaamaan ei kannata jäädä van seisoa ja liikkua koko ajan jos vaan pystyy. Kolmannessa synnytyksessä tuli hetki jolloin mietin että jaksanko loppuun asti. Tuosta meni 30 min niin vauva oli jo sylissä. Eli koskaan ei tiedä kuinka nopeasti synnytys etenee.
 
Minä pelkään niitä pitkiä piikkejä. Mieluummin kärsin kipua kuin pitkiä piikkejä. No ei vaiskaan. Mulla ensimmäisestä synnytyksestä jäi hyvät muistot kipulääkkeettä synnyttämisestä, että toisissa synnytyksissä en halunnut. Kakkoselta en olis ehtinyt saadakaan mitään kun hän tuli vauhdilla maailmaan. Kolmosen kohdalla en halunnut, mutta synnytys ei kestänyt kuin 4,5 tuntia ja en kokenut niitä kipuja niin kovina, että olisin kipulääkettä tarvinnut.
 
Kävin ostamassa homeopaattista lääkettä arnica montana D6, sillä pitäisi pysyä kivut loitolla ja nopeuttaa vielä palautumista.
Ainakin yritän tällä kertaa "luomusti" synnyttää.. saas nähä jääkö yritykseksi..
 
Se mitä suorastaan odotan, sairaalaan pääsyä ja sitä, kun pääsen lämpimään suihkuun ennen synnytystä. Saa laskea lämmintä vettä, nauttia siitä lämmöstä jne... Tää on ollut se mun kivunlievityskeinoni, lämmin vesi.
 
No minä olen piikki kammoinen siis oikeesti jotain epiduraalia pelkään paljon enemmän kuin supistuksia ja jotenkin sitä vaan tsemppaa niiden supistusten ajan ja ajattelee että kohta tämä on ohi. Toki kivut ja kipukynnys on kaikilla erillainen. Minulla ei esim. veljeni ja miehen mielestä edes ole kipuaistia Tai ainakaan en voi myötää sitä.
Jotenkin sitä vaan on ajatellut että tämän vielä kestän ja sitten kun on kuullut esim. että 8cm auki niin on tullut jotenkin "voittaja fiilis" että kohta ohi. Minulla on ollutkin nopeat synnytkset pisin kestänyt 8 tuntia ja kahdella viime kerralla olisi mitään kerennyt saadakkaan. Todennäköisesti ajattelisin eritavalla jos olin synnyttänyt esim. vuorokauden eikä mikään etenis mihinkään.
Nytkään en suunnittele luomu synnytystä valmiiksi vaan ajattelen katsoa mihin asti jaksan ja jos jossain vaiheessa tuntuukin siltä että puudutus olis tarpeen niin sitten otan sen
 
Ket
En ole vielä synnyttänyt luomuna, mutta kävin Aktiivinen synnytys ry:n synnytykseen valmistautumis-illassa ja sain kuulla siellä useamman (positiivisia) kokemuksia ja sain paljon hyviä vinkkejä. Yhdistyksellä on myös nettisivut, kannattaa googlata.

Lääkkeettömiä keinoja on vaikka mitä - minusta ainakin tuntuu hyvältä tietää, että voin itsekin tehdä jotain eikä piikit ja puudutukset ole ainoa keino. Vaikka en niitäkään pois sulje - menen avoimin mielin katsomaan, miten menee.

Liikkuminen (sairaalassakaan EI tarvitse jämähtää sänkyyn makaamaan!), tanssiminen, hierominen/painaminen, laulaminen, vokaalien ääntäminen uloshengittäessä matalalla äänellä, lämmin vesi, lämpimät tai kylmät kääreet, musiikki (mikä vaan itsestä tuntuu hyvältä, tai rentoutus-cd:t), voimalauseet näkösälle kirjoitettuna, tai itse sanottuna, ja asennoituminen (esim. "MINÄ synnytän, MINÄ tiedän parhaiten!", "luota vaistoon!", "älä taistele kipua vastaan", "kuuntele kehoasi", "tee yhteistyötä vauvan ja kivun kanssa", "auta vauvaa syntymään", "usko itseesi", "keskity itseesi ja vauvaasi", "vapauta itsesi" jne)... Mielikuvat (esimerkiksi rauhallisesta "lempipaikasta" tai supistuksen aikana urheilusuorituksesta, esim. mäkeä ylös hiihtämisestä tai pyöräilemisestä, ja supistuksen laantuessa mäkeä alas liukumisesta)...

Lepo, silloin kun siihen on mahdollista, antaa voimia myöhempään. Kasvojen ja suun rentona pitäminen on hyvä vinkki - kun keskityt pitämään ne rentona, myös alakroppa on rennompi ja kohdunkaula avautuu helpommin.
Akupunktio, vyöhyketerapia, hypnoosi (ennen synnytystä) on myös ollut joidenkin mielestä hyvä.

Toivottavasti näistä on apua :) Itse otan listan kaikista löytämistäni kivunlievityskeinoista synnytykseen mukaan.
 
Mullakin oli kova piikkipelko, en halunnut kenekään pistävän mun selkäytimeen yhtään mitään. Joten ei puudutuksia.

Täytyy sanoa, ettei mielestäni ponnistusvaihe tuntunut juuri muulta kuin tosi tuskaiselta isolta hädältä. Kivut olivat sitä ennen. Olen ymmärtänyt, että supistukset tuntuvat paljon pahemmilta, jos lapsivesi on mennyt ja pahat kivut alkoivatkin vasta kalvojen puhkaisun jälkeen. Sitä ennen mielestäni kivut muistuttivat tosi pahoja menkkakipuja, noin 7 cm asti. Toisaalta sen jälkeen siinä oli niin pihalla, ettei varsinaisesti kipua edes tajunnutkaan.

Minua auttoivat lämmin suihku ja lämmitetty kauratyyny. Kävely auttoi ja nopeutti synnytystä. Käytössä oli myös aqua-rakkulat, en tiedä auttoivatko yhtään. Ilokaasu - en tiedä oliko siitä nyt niin apua. Sitä pitää osata ottaa, ettei tule huono olo, olet varmaan lopettanut liian aikaisin.

+ voi sanoa nopean palautumisen. Pari tuntia synnytyksen jälkeen olin jo melko pirteä, seuraavana päivänä melkein valmis maratonille. Jos miettii, ettei sitä kipua kauaa tarvitse kestää, ei se niin paha ole. Aika lyhyt aikahan se on loppujen lopukse (jos ei pitkity). Pahinta ensisynnyttäjänä oli se, ettei tiennyt, vieläkö pitää kauan kärsiä. Olin jo jossain vaiheessa valmis kaikkiin puudutuksiin. Sillä hetkellä oli tosi surkea olo, koska pelkäsin, että olin sinnitellyt turhaan siihen saakka. Onneksi homma käynnistyi siitä ja vauva syntyi pian, eikä puudutuksia tarvittu.

Näitä neuvoja on vaikea antaa, koska kipukynnys on kaikilla tosi erilainen. Itselläni kivun kestämistä auttoi se, että olin tottunut koviin menkkakipuihin, joten synnytyskivut eivät tuntuneetkaan niin pahoilta. Varmasti en olisi kestänyt luomusynnytystä, jos synnytys olisi käynnistynyt lapsivesien menolla!
 
Ymmärtääkseni epiduraalin ei ole enää tarkoituskaan enää ponnistaessa vaikuttaa, eli ponnistusvaiheen kipuja ajatellen epiduraalia ei edes kannata ottaa..

Asenteen huomasin olevan paras apu. Ajattelin koko ajan, että aamulla tämä on jo ohi ja että kipuun ei kuole. Liikuin supistusten aikaan ja ponnistaessa vaan vannoin ja karjuin etten enää koskaan synnytä :D Kohta pääsen pyöräyttämään tämän toisen ja odotan innolla.. :)
 
Paljon onnea tyttövauvan johdosta!!!!!

Saanko olla utelias ja kysyä minkä kokoinen tyttö teille syntyi? Kuinka kauan synnytys kesti? Miten koit nyt esim. ponnistusvaiheen ilman puudutuksia? Tai muuuten kivun ilman puudutuksia?

Terveisin nimim. " Itsekin luomusynnytystä miettinyt"

 
muaki kiinnostaa nää luomusynnytysjutut..en haluais mitään puudutuksia ku tulee yleensä niin heikko olo kaikista piikeistä ym.. ja ehkä se et oon aina kärsiny sellasist menkkakivuist et koko lantio, selkä, reidet, vatsa on niiin turtunu kivusta ja maha on ripulilla ja joudun puuskuttamaan kuumavesipullojen kanssa, ni se antaa vähän sellasta jotain kiinnostusta et haluun tietää et miten paljon kamalampaa se synnytyssuppari voi oikein olla.. haluisin kyl synnyttää ilman kipulääkettä, ja itseasias mua pelottaa se et muhun väkisin pistetään jotain lääkettä vaik en haluais.
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja Jouskari-80:
Luomunahan se sitten tuli-tyttö meinaan !

Maanantaina syntyi ja kaikki meni niin nopeasti ettei kivunlievitystä voinut ajatellakaan.Eikä ollut kamalaa-päin vastoin!

Ap ja neiti 5vrk
Onnea!
Kiinnostaisi tietää, käytitkö jotain luonnollisia kivunlievityskeinoja (esim. jotain mitä oli tuossa listassani)? Mikä tuntui auttavan?
 
Haluaisin vielä tarkentaa tuota epiduraalia eli mulla sen laitto osui nappiinsa ja vaikutti ponnistusvaiheen ylikin.

Minulla ei siis ole siitä mitään huonoa sanottavaa ja on hyvä että sain kokea molemmat tavat synnyttää.
Ainoastaan ponnistusvaihe pitkittyi tai sitä piti moneen kertaan tehostaa oksitosiinilla jotta syntyis.

Toki kyse oli myös esikoisesta ja suht isosta (4200g) lapsesta(pipo 38cm) enkä voi tietää miten kaikki olis mennyt ilman epiduraalia.

Vauva ei myöskään heti imenyt toisin kuin tää kakkonen vaan mun piti autella sitä rinnalle.En tiedä "puuduttaako" epiduraali jotenkin vauvaakin vai oliko kyse omasta kokemattomuudesta.

No joka tapauksessa tää kakkonen käynnistyi kotona itsekseen supistuksilla aamupvällä jatka hiljalleen voimistuivat.En ees aluks aatellut supistusten olevan synnytys supistuksia koska olivat niin "kesyjä".

Lähdin kävelylle ja olin jalkeilla koko ajan niin kuin esikoisenkin synnytyksessä.

Kun tulin kävelyltä ni kotona meni vedet mitä ei esikoisesta tapahtunut,silloin puhkaistiin kalvot tosin ei käynnistystapana.

Vesien mentyä supistukset muuttuivat kivuliaiksi ja suht tiheiksi 2-3min. välein.

Mutta homma oli kuitenkin "hallinnassa" ja vähän ennen kahta päivällä lähettiin ajamaan sairaalaa kohti.

Autossa ollessa oli ne muutamat tukalat supistukset kun ei voinut olla jalkeilla.

Eli jos ois ollut fiksu ni ois lähtenyt sairaalaan aikaisemmin mutta enhän mä voinut tietää että ne vedet menee ja siihen asti tuntui että pystyy viel olemaan tai että ei oo mikään kiire.

Mutta koska kaikki tapahtui niin nopeasti ei mulla ollut "aikaa" miettiä niitä supistuksia vaan lähinnä sitä että ehditään sairaalaan.

Sairaalassa oltiin varttia yli kaksi ja tekivät heti sis.tutkimuksen ja olin reilu 6cm auki.

Siinä vaiheessa pyysin kuitenkin varmuuden vuoksi saada jotain puudutusta ja alkoivat valmistella spinaalia epiduraalin sijaan.

Olis pitänyt mennä käyrille hetkeks selälleen mutten pystynyt vaan olin jalkeilla ja keinuin ja heiluin puolelta toiselle ja yksin kertaisesti hengitin syvään nenän kautta ja ulos suun kautta koko ajan vaan pitkään ja rauhallisesti.

Sydänääniä kuunneltiin alavatsalta dobblerilla ja koska äänet oli ok sai spinaalin laittaa.Siirryttiin saliin ja kello oli 20 vailla kolme.

Suosittelivat ottamaan ilokaasua vaikka ensin sanoin etten halua jos tulee huono olo.

Se tuliki taas hetkeksi tosin jo ennen kuin kerkesin koko kaasua ees ottaa eli mulla liittyi siihen supistukseen itsessään.

Otin kaasua ja se sitten auttoikin vieden juuri sen kipeimmän piikin supistuksesta.Ja koko ajan hengitin syvään ja olin silmät kiinni ja yritin mielikuvin ajatella vauvaa ja sitä että joka supistuksella olen lähempänä syntymää.

Mä nojasin sänkyä vasten etukenossa kunnes alkoikin ponnistuttaa ja kampesin siihen sängylle ja kappas vain olinki täysin auki joten ei muuta kuin ponnistelemaan.

Tässä vaiheessa supistusten luonne muuttui täysin eikä sitä kipua oikeastaan enää ollut-oli vain hillitön ponnistamisen tarve mitä esikoisen synnytyksessä en kunnolla päässyt tuntemaan.

Siinä sitten puolistuvassa asennossa silmät kiinni miehen kädestä puristaen ja maski toisessa kädessä kaasua naukkaillen ponnistin neidin maailmaan muutamalla työnnöllä ja hän näki päivän valon 2 minuuttia vailla kolme.

Omasta mielestäni kivuliaimmat hetket ovat juuri ne muutamat viimeiset avaavat supistukset juuri ennen ponnistamista ja itselläni niitä ei montaa tuohon tapahtumaan edes kerennyt tulemaan.

Se hengitys tekniikka auttoi ja sitten todella suuri osa oli kohdallani kätilö joka koko ajan neuvoi ja kehui ja kannusti mitä pitää tehdä.

Ja varsinkin ponnistusvaiheessa kun eihän sitä itse tuonne näe että mitä siellä tapahtuu niin kiitos hänen neuvojensa ei tullut yhtään repeämää eikä tikkejä.

Neiti nostettiin heti vatsan päälle ja kuinka ollakkaan hän "mönki" itse rinnalle ja alkoi imeä !






=)

Ja tosiaan sitä spinaalia ei sitten koskaan keretty antaa-ja hyvä niin!

Ja nyt mulla ei tullut kertaakaan semmosta oloakaan että homma ei olis hallinnassa vaan jotenki ku suunnilleen ties et mitä on tulossa ja sen lopputuloksen ni jaksoi.

Oon aina ollut kahden lapsen kannalla,mutta täytyy kyllä sanoa että nyt iski kyllä semmonen vauvakuume että!

Sanoivat vaan että jos joskus vielä tulet kolmatta synnyttämään ni pitää sitten heti lähteä matkaan eikä jäädä kotiin ihmettelemään... :D

Tyttö oli muuten 3770g,51cm ja pipo 36cm :heart:

Ja synnytyksen kestoksi merkittiin kolmisen tuntia,ponnistusvaihe 10min.
 
Olen synnyttänyt molemmat lapseni täysin luomusti, (tai esikoisen synnytyksessä hengitin hetken ilokaasua,koska rupesi ponnistuttamaan enkä vielä saanut siihen lupaa.)

Itselläni ainakin auttoi kun keskittyi hengittämään syvää ja rauhallisesti ns. vatsaan asti. (Sitä olen joogassa oppinut.) Aina supistuksen alkaessa vedin keuhkot hitaasti nenän kautta täyteen ilmaa ja ja rauhallisesti hengitys ulospäin nenän kautta.

Myös mielikuva "hyvää ilmaa sisään ja paha eli kipu puhalletaan pois" auttoi.

Olen myös jostain kuullut että kun ihmiseen kovasti sattuu unohtaa hengittää kunnolla joka taas lisää kipua..

Myös se että suhtauduin kipuun positiivisena asiana auttoi varmasti. Pidin mielessä että jokainen supistus vie minua aina lähemmäs tulevaa vaavelia.

Kävely auttoi ainakin minua.. Molemmissa synnytyksissä olin myös liikkellä niin pitkään kunnes aloin ponnistamaan..

Ja luotto siihen että oma kehoni on synnytystä varten suunniteltu ja että kehon omat kipulääkkeet riittävät auttoivat osaltaan myös.

Synnytystä ei kannata pelätä.. Pelko lisää kipua.. Antaa synnytyksen viedä mukanaan eikä vastustele niin on rennompi ja synnytys etenee paremmin.. Näin ainakin minun kohdalla..

Tässä vielä 1. ja 2. synnytyksen tiedot
kesto 9 tuntia 2min, ponnistus 19min ja kesto 4 tuntia 40min, ponnistus 6min.
 
En jaksanut ihan kaikkia lukea mutta omatkin kokemukseni ajattelin kirjoittaa..
Esikon synnyts kesti minulla 23h 19min ja lievityksinä oli aluksi kävely ja kaurapussit ja suihku.Sitten salissa amme ja kaks kertaa yritettiin kohdunkaulanpuudutusta mutta ei ollut apua..Yritin ilokaasua mut en pystyny siä ottaan joten luomuna mentiin sitten ja altaaseen synnytin..Ponnistus ksesti 13min eikä repeämiä.
Toka synnytys oliki sit vähä nopeempi 7h23min ja en ehtiny sit muutaku altaassa lillua kunnes käskivät pois ja piti laittaa tippa kun alkoi hidastua..Sitten olikin yhtä supistusta ja ilokaasua siihen otin ja onnistuinkin sitä ottamaan oikeaoppisesti..Tipan laitosta ei kuitenkaan mennyt kauaakaan kun sai ponnistaa ja ponnistus kesti 6min ilman repeämiä tai naarmuja.
Tämä seuraava olisi haaveissa kestää ilman tuota ilokaasuakaan.Kävely auttaa ja ajattelu siitä että supistus on pian ohi ja saa taas hetken hengähtää ja jaksaa.Ja muutenkin asennoituu siihen että kaikki on pian ohi eikä ajattele liikaa sitä kipua vaikka se kipu kamala onkin..
Ja minullakin ainakin ne kivut on loppunut/unohtunut siinä vaiheessa kun luvataan ponnistaa..Samantien on ollut "normaali" olo.Ja kun lapsen on saanut syliin niin kaikki on jo unohtunut..Tosin toisesta alkoi aika pian jälkisupparit jotka kesti pari kolme päivää ja oli kipeitä..Särkylääkkeen niihin pyysin ja auttoi.
Itse aikoinani otin alaselkään tatuoinnin sen takia ettei ikinä edes ehdotettaisi epiduraalia,mutta ilmeisesti ei ole sellaisella kohdalla että haittaisi koska esikon synnytyksessä sitä yrittivät kovasti tyrkyttää kun näkivät miten tuskissani olin.Kieltäydyin kuitenkin kirosanojen saattelemana :D Olikin hauskaa kun ei muistanut oikein synnytyksestä itse mitään ja kätilöiden kasvot ei jäänyt mieleen kun ehti pari kolme kätilöä kurkkia niin seuraavana päivänä kaikki käytävillä onnitteli ja sanoivat sitkeäksi sissiksi ja että kovan urakan kestin :LOL: Itse ajattelin ettäkai niitä nyt muitakin on jotka on noin sitkeitä :eek:
Sen vielä lisään että todellakin se hengitys auttaa kun sen vain ottaa asiaksi ja keskittyy siihen.Esikosta en millään saanut itseäni kuriin hengityksen kanssa mutta tokasta sitten pakotin itseni hengittelemään ja keskittymään vain siihenniin tuntui paljon helpommalta olla..
Tulipas taas tekstiä..Synnytyksistä vain on jotenkin niin kiva vaihtaa kokemuksia ja kiva lukea erilaisista synnytyksistä. :D
 
Kiitos kaikille kokemuksistaan kirjoittaneille!! Tätä oli tosi mielenkiintoista lukea. Pari kuukautta sitten aloitin itse ketjun jossa kyselin luomusynnytyksistä ja tuntui että sain niskaani vain kamalia haukkumisia ja krittiikkiä siitä miksi ihmeessä haluaisin olla "erilainen" ja synnyttää ilman lääkkeitä. Mitä enemmän olen aiheesta lukenut niin sitä varmempi olen kuitenkin siitä että haluan synnyttää esikoiseni luomusti ja altaaseen :) pelottaa välillä, mutta tosi rohkaisevaa lukea että on muitakin jotka ovat VAPAAEHTOISESTI synnyttäneen luomuna, ja vielä esikoisiakin!!

ehkäpä pääsen jo kuukauden päästä kirjoittamaan oman tarinani tänne!!
 
jenkkivaimo
Täällä yksi ensikertalainen, joka toivottavasti saa synnyttää ilman lääketieteellistä helpotusta :wave: En mitenkään periaatteesta halua kieltäytyä lääkkeistä mutta kyllä mä haluaisin ajatella pystyväni siihen ihan niin kuin naiset on pystyneet aikojen alusta asti. Helposti vaan tulee sellanen olo, että jo synnyttäneet tutut pitää mua ihan naivina kun kuvittelen selviäväni ilman lääkkeitä ja aina pitää mainita, että niin siis otan kyllä epiduraalin jos tilanne sitä vaatii :|

Oon jo aloittanut itteni psyykkamisen niin, että ajattelen kivulla olevan hyvä syy ja että se ei kestä ikuisesti. Amerikkalainen anoppi just tossa skypen välityksellä kyllä suunnilleen käski että "Take the drugs!" ja että niin ne kaikki sanoo, että haluavat ilman epiduraalia synnyttää ja sitten se kipu tulee ja mieli muuttuu. Ja kun sanoin, että se on "hyvää kipua" niin kuulemma se on vaan kipua. Vähän masentaa tollaset kommentit :/

Oon aatellu, että kestän kivun paremmin, kunhan keskityn hengittämiseen ja siihen, että kasvojen ja niskan alueen lihakset on rentoina - jos sillä sitten sais loppukropankin rennoksi. Ja se positiivinen ajattelu vie pitkälle :) Vaikka tosi vaikeetahan se on valmistautua siihen kipuun, kun ei yhtään tiedä, millaista se on...

manna-: Toivotaan, että synnytys menee sulla just niin kuin oot toivonut! :heart: Ehkä itsekin pääsen kertomaan tänne omasta luomusynnytyksestäni tammikuussa :)
 
Kipua ei saa pelätä,on parempi "mennä sitä kohti",kuin vetäytyä poispäin(silloin lihakset jännittyy ja sattuu vielä enemmän)Rauhallinen,keskittynyt hengittely,lantion pyörittely ja kävely+lämmin suihku on olleet parhaat keinot.Oleellista on,että keskittyy,keskittyy vain itseensä,tuntemuksiinsa ja hengittämiseen.Tukihenkilö pärjäilee,kätilöitä ei tarvitse huomata etc.Olen synnyttänyt kolmesti,kerta kerralta olen päässyt enemmän sisään siihen,miten kroppani toimii,missä kipu tuntuu,miten siihen voi vaikuttaa ym.Mulle lääkkeetön synntys ei oo ollu mikään "juttu",ekakerralla kokeilin ilokaasua,mutta siitä tuli huono olo,lapseni ovat syntyneet suht nopsaa kaikki(reilu 8 tuntia,reilu 6 tuntia ja reilu 11 tuntia)ettei lääkkeille ole ollut tarvetta.Sen vielä sanoisin,että kivun kestämistä auttaa,kun muistaa,että sillä on tarkoitus ja se kyyllä päättyy.Kun lapsi on syntynyt,kipu unohtuu samantien
:heart:
 
Hengitysharjoitukset. PIlates tai jooga varmasti auttaa tässä. Rentoutusharjoitukset, itselläni butosta tuttuja harjoitteita. Etsi itsellesi sopivimmat.

Kylvyssä viihdyin myös kauan ja se kuuma vesi oli kaikkein parasta kivunlievitystä, mitä kuvitella saattaa.
 
Minä halusin vaan kokea luomusynnytyksen . Kolmas meni siis ihan luomuna. Oli ihan " kivuton " ja nopea. Tärkeintä mun mielestä on pysyä rauhallisena. Keskittyä siihen supistuksen tuloon ja sen ohi menoon. Yksi kerrallaan. Rauhassa. :saint:
 
Halusin synnyttää ehdottomasti luomuna. Minusta olisi ollut todella outoa, etten olisi tuntenut miten keho toimii. Myös arvelutti miten puudutusaineet vaikutavat vauvaan.

Otin supistelujen alkaessa 3 raetta homeopaattista arnicaa. Menin mukaan supistuksiin, ja pidin keskivartalon rentona. Keskityin siihen miten kohdunsuu aukeaa.

Kyllä ne supistukset oli kipeitä, mutta ei sellaisia ettei niitä olisi kestänyt.ponnistus ei sattunut.

 
Halusin synnyttää esikoiseni luomuna ja onnistuin:) En lue parin tunnin kepeitä ilokaasuhönkäilyjä kivunlievtykseksi - kyllä se sattui niistä höyryistä huolimatta =)

Mutta pakko myöntää, että lopussa "sorruin" jo epiduraaliin, mutta ei ehtinyt anestesialääkäri paikalle, kun keho alkoi itsekseen ponnistamaan:) Oli se hieno tunne!

Alussa liikuin paljon, mutta viimeiset vajaat viisi tuntia halusin maata kyljelläni ja ottaa supistukset yksi kerrallaan vastaan. Pidin itseni rentona ja laskin hengityksiä. Ja minuun EI SAANUT koskea sormellakaan :kieh:

Ponnistin jakkaralla 10min ja se kipu oli jollain tavalla helpottavaa. Istukkakin irtosi kolmen minuutin päästä lapsen tultua maailmaan.

Näin jälkikäteen tuntuu hienolta, että pystyin lopulta siihen ja että sain huomata, että oma keho osaa homman.

Käytin myös homeopaattista Caulophyllumia ja Arnica montanaa.
 

Yhteistyössä