Teen osa-aikatyötä. Voinko kieltäytyä tarjotusta sopimustuntien nostosta ilman seuraamuksia?

  • Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti
Jos olet osa-aikaisessa työsuhteessa, on tuntimäärä ilmoitettu työsopimuksessa. Molemmat sitoutuvat siihen tuntimäärään, kummallekaan ei ole pakollista lisätä tunteja.
Toki nokkiinsa voi ottaa, mutta mitään oikeaa perustetta sille ei ole.
 
"vieras"
Riippuu siitä mitä sun työsopimuksessa lukee. Mulla on aina lukenut mun osa-aikasopimuksissa "vähintään 15 tuntia" tai "15+ tuntia". Silloin työnantaja voi nostaa tuntimäärää.
 
"vieras"
Voi olla että ottaa nokkiinsa, voi olla että ei, riippuu mikä on tarve työpaikalla.

Mutta mikään velvollisuus sulla ei ole niitä ottaa, työsopparissahan on ne työtunnit sovittu.
 
"harmaana"
Tilanne on sikäli ikävä, että olen odottanut tätä kauan työrintamalla. Nyt vaan sattui huonolla hetkellä sellainen juttu kotirintamalla, että en voikaan ottaa tuota sopimusta vastaan. En siis ole edes sanonut ottavani sopparia vastaan, silti se käsittääkseni on tekeillä jo jossakin korkeammalla taholla. Mutta toisaalta, sehän on vain pala paperia. Maanantaina ilmoitan omalla pomolle, hän varmasti ymmärtää, toivottavasti korkeampikin pomo.
 
"harmaana"
[QUOTE="vieras";28838230]Riippuu siitä mitä sun työsopimuksessa lukee. Mulla on aina lukenut mun osa-aikasopimuksissa "vähintään 15 tuntia" tai "15+ tuntia". Silloin työnantaja voi nostaa tuntimäärää.[/QUOTE]

On ihan normaali osa-aika soppari, ei mikään + jotakin.
 

Yhteistyössä