Teetkö lapselle eri ruoan, jos ei tykkää samasta, mitä muut syö?

  • Viestiketjun aloittaja Maailmassa monta...
  • Ensimmäinen viesti
Maailmassa monta...
Törmäsin internetissä kummalliseen keskusteluun, johon valitettavasti en saa laittaa linkkiä, jossa puhuttiin ideoista, mitä ruokaa laittaa lapsille, jos esim. kaalilaatikko ei maistu.. Eka ajatukseni "täh!".

Laittaako joku lapselle aina vain mieluista ruokaa? Eikö juuri näin kasvateta ronkeleita lapsia, jolle ei kouluruoka maita? Oonko ihan tiukkismummo, jos mun mielestä lapset ei saa tilata ravintolassa pelkkiä nakkeja ja muusia..? (Noin kielikuvana) lastenhan ois ideana oppia syömään normaaleja ruokia, monikossa huom.
 
??
Teen sitä ruokaa, mistä tiedän lasten tykkäävän. Aika harvasta eivät tykkääkään. Jos en itse siitä pidä, en syö. En syö lihaakaan, mutta lapsille kyllä sitä kokkaan.
 
"vieras"
ennemminkin näin, etten ikinä tee ruokaa, josta tiedän, että lapseni eivät sitä syö. Tarkoittaa, että meillä syödään peruskotiruokaa, sillä poikkeuksella, että makaronilaatikko on ihan nou-nou tai lasagne.
 
No en tee. Jotain omia herkkuja kyllä ostan. Esim jos viikonloppuna katsotaan herkutellen leffa, voin ostaa lapselle hänelle mieluisimman herkun, miehelle oman ja itselleni omani. Joskus meillä on eri ruoka lapselle, mutta vain mun laiskuuden takia ja se tarkoittaa sitä, etten jaksa tehdä mitään ihmeellistä ruokaa ITSELLENI vaan annan lapselle pakkaseen tekemän ruoka-annoksen/eilistä ruokaa jääkaapista joka on terveellisempi kuin se oma pika-annos. :D
Pääsääntöisesti syödään ihan samaa ruokaa ja jos ei maistu niin olkoot syömättä, muutakaan ei saa. Kyllä se nälkä kummasti on ajanut lapsen sitten syömään ruokansa viimeistään kylmänä.:whistle:
 
En tee. Pääasiassa mietin että ruuat on sellaisia, mitkä kaikille kelpaa, mutta silloin tällöin tehdään selaaista, mikä ei niin maistu, että oppii syömään niitä inhokkejakin. Poikkeuksena tietty esim. jogurtit missä on paloja tms. mitkä tulee samantien ylös samaa kautta kun on menneet alaskin. Sellaista en pakota syömään.
 
"Vieras"
En todellakaan tee, vaikka meillä esikoinen on tosi nirso eikä syö läheskään kaikkea niin en silti tee. Olkoon sitten syömättä, kuitenkin kun ihan perusruoasta on kyse. Eli ei kyllä pidä paikkaansa sekäön väite, että lapsista on kasvatettu nirsoja, jotkut vaan sitä on ihan syntyjään.
 
"vieras"
Lapset syövät sitä mitä tarjotaan tai sitten ovat ilman ruokaa. Välillä saattavat olla pitkäänkin syömättä jos ei tarjottu kelpaa, mutta kummasti nuo edelleen hengissä ovat. Välillä tiedän jo jotain ruokaa laittaessani, että lapsille ei se tule kelpaamaan, mutta en todellakaan itse jaksa joka päivä tai edes joka viikko syöldä niitä ainaisia makaronilaatikkoa, lihapullia jne lasten lemppareita. Välillä tykkään kokata sellaista, mistä me aikuiset erityisesti tykätään.
 
"Sini"
No vähän kyllä laitan ruokaa sen mukaan, mikä menekki on..

Ja esim. kanan kanssa meillä on riisin lisäksi perunaa tai makaronia, koska yksi lapsista ei syö riisiä. Aika vähän sellaisia ruokia edes on, mitä meillä ei syötäisi. Toki yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta, mutta siis pääasiassa. Lasagnea en tee oikeastaan koskaan, koska siitä ei tykkää kun minä ja mies.

Päiväkodissa ja koulussa lapset syövät kaikkea.
 
Punaiset kynnet
En tee kotona lapsille eri ruokaa, mitä me aikuiset syömme. Jos ei lapsille kelpaa, niin sitten ovat syömättä. Ravintolassa saavat itse valita, mitä tahtovat. Käytännössä menee siis niin, että ravintolassa syövät AINA raskalaiset perunat ja nakkeja.
 
Pääsääntöisesti en, mutta jos olen vartavasten tehnyt omien mielitekojeni pohjalta ruokaa, josta vaan minä tykkään, en ketään pakota sitä syömään ( koska silloin sitä jää minulle enemmän ) joten oikeastaan saatan tehdä itselleni eri ruokaa..:D
Mies tekee itselleen myös toisinaan ruokaa, jota kukaan muu ei halua syödä, enkä katso kenekään meistäolevan kohtuuttoman ronkeli, vaikkeme sitä syökään.

Pääsääntöisesti sitä syödään, mitä tarjolla on. Joskus kun on useampaa ruokaa jäänyt tähteiksi, saa kukin valita niistä mieleistään syötävää.
 
hellsbells
Yleensä syödään sitä mitä on tarjolla, jos ei kelpaa niin olkoon nälissään.

KUITENKIN joskus teen sellasta ruokaa , että sitä syö vaan minä, ja sillon teen lasta/miestä varten muutakin.
 
ehdottomasti
teen silloin jos ei olelapsen suun mukaista ruokaa, esim kaalilaatikkoa.
Olen ajatellut näin,että ei kaikkien tarvitse tykätä samoista ruuista. Jos minun tekee mieli kaalilaatikkoa ja teisän että lapsi ei sitä syö niin miksipitäisin lapseni ehdoin tahdoin nälässä. Ei ole palvelus eikä suuri vaiva tehsä toista ruokaa lapselle.
 
"vieras"
Joskus saavat lämmitellä jotain vanhaa ruokaa pakkasesta (ovat siis kouluikäisiä), jos olen tehnyt lähinnä miehelle ja minulle jotain, mistä tiedän, ettei joku syö.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;27637807:
Joskus miehen kanssa syödään jotain mistä ei lapsi tykkää (esim. tulinen chiliruoka), silloin on vaihtoehto varalla. Pääasiassa kaikki kelpaa.
Meilläkin lähinnä chili on se, jonka takia voi olla erilaista ruokaa. Tosin silloinkin yleensä otan lasten ruoan siitä sivuun ensin ja lisään sitten meille chiliä. Etnisen ruoan syöminen on kyllä vähentynyt lasten myötä.
 
Mielestäni lapselle ei pitäisi tehdä eri ruokaa vain sen takia, ettei tämä tykkää. Eri asia sitten tietenkin, jos on joku oikea syy sille, esim. allergia tai jokin muu terveydellinen haitta (kuten se, että ruoka on niin tulista että se sattuu) tai eettinen vakaumus (jota kovin pienillä lapsilla ei yleensä ole).

Luulen, että moni pitää minua nirsona aikuiseksi, koska en pysty syömään vähänkään maustettuja ruokia tai juomaan hiilihapollisia juomia. Syynä tähän on se, että koen esim. hiilihapot fyysisenä kipuna. Olen vasta nyt alkanut tajuta, että kaikki eivät ilmeisesti tunne niitä niin...? Ja sama tietty maustetun ruoan kanssa. Tykkäisin siitä hirveästi, mutta se sattuu.
 
aikuinen tekee
sen ruuan sen mukaan mistä itse tykkää,mutta lapsi ei saa valita(paitsi harvoin) Mikä oikeus aikuisella on aina syödä hyvää ruokaa ja lapsi joutuu syömään välillä pahaa? En käsitä laisinkaan tällaista.
 
Heh, meillä tehdään monesti just sitä ruokaa hetken päästä uudestaan mikä ei tunnut maistuvan. Lähes poikkeuksetta se on toisella tai kolmannella kerralla sitten maistunut. Siis näin jos kyseessä on normaali kotiruoka, mikä nyt ei vaan ekalla maistamiskerralla satu lapsia miellyttämään, ei tietenkään silloin jos ruoka on oikeasti ollut pahaa (näinkin käy joskus kun kokeilee uusia ruokia..).

Sitten lisäilen vanhoihin ruokiin välillä uusia asioita, vaikka nyt esimerkkinä jauhelihakastikkeeseen herkkusieniä, linssejä tai papuja. Yleensä ekakerralla lapset poimivat niitä sieltä sivuun, mutta parin kerran päästä ne alkavat maistua.

Ja meillä siis lapset 2v ja 3,5v ja ihan kaikkea syövät, lukuunottamatta tulisia ruokia. Pienempi syö tosin niitäkin jos kohtuudella ovat tulisia.
 

Yhteistyössä