tehdäkö valitus gradunarvioinnista

  • Viestiketjun aloittaja kohta maisteri
  • Ensimmäinen viesti
kohta maisteri
Tässä sain juuri gradun arvosanan, c. Minulle ohjaaja "lupasi" M:n, toinen arvoija ei vain tykännyt työstä. Arvostelulausunto on suoraan sanoen V-mäinen... koko työ lytätään ja ihmettelenkin, miten niin paskasta työstä voi sitten antaa edes sen C:n. Arvostanalla ei periaatteessa ole väliä, olen jo saanut työpaikan ja tämä tulee virallisesti hakuun siinä vaiheessa, kun saan paperit ulos eli kohta. Minulle on käytännössä luvattu tämä paikka (jos ei nyt ole smanalainen lupaus kuin tuolla ohjaajalla...) ja ainahan voi toki tulla pätevämpi hakija.

Nyt mietin, että viitsinkö valittaa tuosta arvosanasta. Ihan vain ottaa pattiin tuo lausunto, joka on osin virheellinenkin. Arvioija ei ole selvästi viitsinyt edes perheytä työhöni... Mitä teen? Antaako olla, paskaako tuosta. Toisaalta pitäähän noiden proffienkin sentään joku raja ptiää touhuissaan....
 
ftjfy
Riippuu ihan siitä mihin tarvitset sitä äMmää. Jos tavoittelet jatko-opintoja ja teidän tiedekunnassa tarvitaan M ja oikeasti uskot gradusi olevan M arvoinen niin sitten valitus voi kannattaa. Muutoin, yritä jaksaa. Vitutukseen ei kuole ja joskus se menee ohi. Ketään kiinnosta saitko Ceen vai äMmän.
 
kohta maisteri
Kyllä tällä palstalla on tästä aiheesta muistini mukaan aiemminkin keskusteltu, kuten monesta muustakin opiskeluasiasta.

Mietin vain, että kun minua pyydettiin laitokselle töihin ja jos nyt teen valituksen, niin saanko häirikön maineen... Ohjaajaa näin käytvällä ja ihmettelin ääneen, että miten se nyt c olikin, kun m:stä oli puhetta. Hän ihan suutuksissaan puhisi, että "no eihän sillä arvosanalla oo mitään väliä..." En mä niin sen arvosanan perään, vaan oikeudenmukaisuuden. ja lisäksi v-tuttaa sen lausunnon sisältö, sanamuodot jne. Hitto, pitää antaa asian vähän muhia. Kommentteja otetaan edelleen vastaan.
 
PG
Mietin vain, että kun minua pyydettiin laitokselle töihin ja jos nyt teen valituksen, niin saanko häirikön maineen... Ohjaajaa näin käytvällä ja ihmettelin ääneen, että miten se nyt c olikin, kun m:stä oli puhetta. Hän ihan suutuksissaan puhisi, että "no eihän sillä arvosanalla oo mitään väliä..." En mä niin sen arvosanan perään, vaan oikeudenmukaisuuden. ja lisäksi v-tuttaa sen lausunnon sisältö, sanamuodot jne. Hitto, pitää antaa asian vähän muhia. Kommentteja otetaan edelleen vastaan.
Joo, tuossa tilanteessa ehkä itse nielisin vitutukseni ja pitäisin turpani rullalla... Mikä ala?
 
"sipsi"
Multa katsottiin aikanaan maisterinpapereita tasan se hetki, että nähtiin niiden oikeasti olevan olemassa :)

Arvosanaa ei taidettu edes vilkaista... Samassa työpaikassa olen edelleen.
 
"vierasvieras"
No et sä häirikön mainetta jos pidät puoliasi. Mutta noi gradulausunnot nyt vaan on tuollaisia. Siis omakin oli juuri tuollainen että ihmettelin miten edes C:n sain kun niin paljon oli sitä "rakentavaa kritiikkiä". Enkä todellakaan ollut samaa mieltä kaikkien kohtien kanssa, mutta eipä mua arvosana millään muotoa kiinnostanut. Ja nyt vuosia tuon lausunnon lukemisen jälkeen, työelämässä pitkään olleena, arviointi korkeintaan naurattaa jos satun asiaa enää edes muistamaan. Mun jälkeen valmistuneiden kavereiden kanssa ollaan kyllä hihitelty kun arvosanasta huolimatta samaa kritiikkiä, melkein sanasta sanaan ollaan kaikki saatu :D Sinuna antaisin asian olla, hetken päästä se ei enää muistu edes mieleen ja nauttisin vaan valmistumisesta. Siihen on kuitenkin vaadittu paljon enemmän kuin vaan yhden paperin kirjoittamisen :)
 
Kohta itsekin
Mulla on gradu tekeillä ja tällä hetkellä tuntuu, et kun sais sen vaan tehtyä. :)

Mutta voin samaistua tunteisiisi ja uskon, et harmittaa.

Hankala tilanne. Toisaalta, ehkä työsi oli c, ehkä m. Mut toisaalta paras gradu on tehty gradu! :)
 
Itse FT
Jos luvattu työpaikka on laitoksella, niin en kyllä lähtisi valittamaan. Meillä ainakin valittajat muistetaan pitkään ja kaikki tulevaisuuden rahoitus on kiinni proffasta (joka vissiin se toinen arvioija sun gradulle). Mutta meillä jatko-opintoihin vaaditaan hyvät tiedot, että sen suhteen tuo C on huono...
 
ww
Yliopistolain 82 §:n 3 momentin mukaan "Väitöskirjan, lisensiaatintutkimuksen ja näitä vastaavan opin- ja taidonnäytteen sekä syventäviin opintoihin kuuluvan tutkielman tai muun vastaavan opintosuorituksen arvosteluun tyytymätön opiskelija voi tehdä yliopiston määräämälle hallintoelimelle oikaisupyynnön opintosuorituksen arvostelusta 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista."
 
jahhas
Sinun ohjaaja antoi ennakkoon arvosanan M. Mutta eikö gradullakin oli ohjaajan lisäksi toinen arvioija ja onko vielä suomenkielen arviointi. Tai siis kielen arviointi, tietysti sen kielen, millä oot gradusi tehnyt. Eli olisikohan tässä nyt niin, että ohjaaja on kallistunut arvosanaan M mutta muut C jolloin se arvosana on C. Minusta ne arvioinnit ratkaisee, en ohjaajan ennakkoarviointi. Toisin olisi jos olisitte valmiiksi sopineet, ettei päästä gradua arvosteluun, ennen kuin on M arvoinen.
 
viera.s
[QUOTE="vierasvieras";30031388]No et sä häirikön mainetta jos pidät puoliasi. [/QUOTE]

En olisi ihan varma tuosta.

Jos kuitenkin valituksen teet, niin kirjoitat sen tietysti hyvin asiallisesti ja argumentoit arvostelulauselman kohtia vastaan asiaperustein. Siihen ei pidä vedota, mitä joku "lupasi". Ei sellaisilla ennakkoarvioilla ole mitään painoarvoa tuossa vaiheessa. Eikä muuten silläkään, että sinulle on "luvattu" laitokselta työpaikka, joka on vasta tulossa avoimeen hakuun. Ei yliopistossa voida mielivaltaisesti työpaikkoja lupailla ennen hakua, vaan pätevin pitää valita. Ehkä sinä nyt itse liian herkästi tulkitset lupauksiksi kaikki rohkaisevat lausumat.
 
Ainahan saa valittaa
Jos arvosana on noin tärkeä, niin eikö M:n arvio jo antaisi suuntaa että kannattaisi parannella työtään? Sillä ainahan arviointi voi tippua yhdelllä arvosanalla kun kriittisemmät alkavat sitä arvioimaan.

Sain omastani E:n ja kyllä väänsin itkua ja tuskaa sen kanssa, mutta halusin sen olevan painoltaan kultaa. Miksi tehdä jotakin jos ei tee sitä kunnolla?
 
relaa
Ei sitä arvosanaa kukaan katso edes, ja jos katsoo niin tuohan on yleisin arvosana eli ei herätä huomiota. Jos olisit saanut jonkun approbaturin, vaikka parempaa ois luvattu, niin sitten asia ois eri.
 
Kohta itsekin
Samaa olin tulossa vielä lisäämään, että c kuitenkin on se yleisin ja enemmistö omista kavereista on saanut sen c:n. Jotenkin jo sitä odotan itsellekin arvosanaksi, vaikka toki se m olis ihan "huippu".

E tai L ei ole edes tavoitteena.
 
tuplamaisteri
Ei kannattane valittaa, arvosanakäytännöt riippuvat niin paljon yliopistosta/tiedekunnasta/arvostelijoista ja oikeasti gradusi arvosana ei myöhemmin kiinnosta ketään..
 
Uteliaana
Meillä gradu arvioidaan asteikolla 1–5. Graduni ulkoasu oli arvioitu neloseksi, vaikka tein gradun laitoksen gradupohjaa käyttäen. En tiedä (enkä aikonut selvittää), miksei tuo annettu ulkoasu sitten ollutkaan "täydellinen".

Sinuna olisin tyytyväinen, että gradu on tehty ja antaisin arvioinnin olla! Se on VAIN gradu.
 

Yhteistyössä