Tehokkaita lääkkeitä paniikkihäiriöön?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="auringonkukka";21976629]oikeesti kun lukee näitä palstoja, tulee mieleen että onko ihmiset näin turvautuneita lääkkeisiin?? Ihan uskomatonta, tuleeko mieleen että antaisi hetken ajan vaikka kulua ja tutkia itseään eikä heti aloittaa lääkitystä? Mennä juttelemaan jollekin psykiatrille tmv. Selvittää kohtauksien syy.. Tiedän että tämä siaraus on kamala eivätkä kaikki pääse siitä eroon ilman lääkitystä.. mutta pientä harkintaa käyttäisin noiden keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden kanssa. Itsellekin ehdotettu diapameista efexoriin. Ainut mitä olen suostunut käyttämään on propral, se ei koukuta. jo pienestä määrästä tulee rentoutunut olo kun paniikki meinaa iskeä. Onhan niitä muitakin keinoja, luontaistuotteet, e-epa, tutkimusmatka itseensä.. ja vaikka mitä muuta.. Harkitkaa ennenkuin teette päätöksiä ja ottakaa selville mitä nämä saattavat aiheuttaa.. monet pääsevät noilla lääkkeillä vain hetkellisesti ohi oireista, mutta kunpa lääkitys lopetetaan, se mistä alku on lähtenyt, monesti palaa...[/QUOTE]

Heh heh. Anteeksi ikävä ilmaisuni mutta jos sulla auttaa propral paniikkikohtaukseen niin et sinä PAHOJA paniikkikohtauksia ole kokenutkaan. Ne kun vie kokonaan toimintakyvyn ja laittaa ihan "sekaisin", niin ettei yksinkertaisesti enää pärjää ilman rauhoittavia tai ei välttämättä pärjää siltikään vaan joutuu hakeutumaan ensiapuun ja osastolle. Usko pois, minä alan olla oman kehoni asiantuntija pikku hiljaa. Olen lukenut paljon paniikkihäiriökirjoja yms. psykiatrisia teoksia, jättänyt kahvit jne pois, syön koko ajan e-epaa, pyrin hallitsemaan kohtauksiani, käyn terapiassa jne jne mutta kun PAHA kohtaus tulee en siitä selviä ilman diapamia. Ja hyvä lääke onkin kun fiksusti käyttää. Yli 2 vuotta olen epäsäännöllisesti käyttänyt, toleranssi ei ole noussut enkä ole koukussa.
 
Masentunut panikoija
Alkuperäinen kirjoittaja PANIIKKIHÄIRIÖ 56 V;24508513:
Käytän Citalopram 20 mg.Syksyn alkaessa olo huononee ja nostan annoksen 30 mg:aan,jolloin masennus vähenee.Olen joskus sinnitellyt marraskuulle asti,jolloin elämä on muuttunut jatkuvaksi huokailuksi ja tyhjyyden tunteeksi.Eli,vahingosta viisastuneena aloitan lääkkeen noston ennenkuin olo pahenee tuolle asteelle.Jännä,että sinullakin on jokin "tukiesine"käytössä.Kaupoissa minulla on ostoskärryt.Niistä pidin aiemmin kiinni kuin hukkuva uimarenkaasta.Nykyään oloni on parempi,ostoskori riittää.Pystyn kävelemään isoissakin tiloissa yksinäni-kaverin kanssa on toki parempi.Pitkät kassajonot on pahimpia.Niissä on vaikea seisoa.Yritän etsiä katseella jotain mielenkiintoista"viihdykettä".Korvattava Citalopram on edullinen lääke.Olen tyytyväinen.Uni tulee melko hyvin.
Sama juttu itsellä ostoskärryjen kanssa, ilman niitä tuntuu, että jalat lähtee alta.
Jo 6 vuotta ollut cipralex käytössä, pari-kolme vuotta 30 mg päivässä ja kohtaukseen xanoria. Kohtauksia tulee aika usein vieläkin, ei enää ole kuitenkaan tarvinnut päivystykseen lähteä tai ambulanssia soitella. Pitäisköhän sitä taas hakeutua lääkärille, josko sittenkin joku muu lääke auttais enemmän....
On sitä kyllä kehitellyt kaikenlaisia kikkoja, joilla saa itsensä jotenkunten pidettyä järjissään kohtauksen tullessa. Osa kyllä näyttää sivullisista pakkoliikkeiltä :D Eli tilanteen ja paikan mukaan esim. hengitykseen keskittymistä ja sen tasaamista, esineiden hypistelyä yms räpeltämistä, jotta saa ajatukset johonkin muuhun, kylmä vesi tai muu kylmä juoma, istumaan ja pää polviin, sydämmen kiihtyneeseen sykkeeseen keskittyminen, vaikka se kuinka ällöttääkin ja ensin saa olon vaan pahemmaksi... Itsellä myös puutuu ja kipeytyy vasen käsi kohtauksen aikana ja siihen parhaimman avun olen saanut apteekista löytyvällä sukkamaisella tukisiteellä, jonka laitan kyynärvarteen, se puristaa ja helpottaa painetta.
 
Panic
Paniikki iskee jo näitä lukiessa, koska mulle se isoin pelko on että tämä
paniikkihäiriö "varastaa" isoimman osan elämästä. Itse syön päivittäin 20mg citalopramia
aloitin n.puoli vuotta sitten kun paniikkihäiriöt yleistyivät ja kävivät pitkiksi.
Samaan aikaan minulle määrättiin propralia korkeaan sykkeeseen joka oli paniikkikohtauksen aikana 130lyöntiä/min.
Samaan aikaan sairastuin masennukseen, joka omasta mielestäni johtuu juurikin propralista, mutta
Toki muitakin syitä on.
Tällä hetkellä pystyn tekemään n. Yli puolet asioista joita tein ennen häiriötä. Mutta mulle se ei riitä.
ONKO ketään joka olisi PARANTUNUT sairaudesta, ei vaan helpottanut oireita?
 
hutch1983
Mulla ollut noin 7 vuotta PH ja olen tottunut elämään sen kanssa. alunperin mulle annettiin 10mg/vrk cipralexiä mutta jälkeenpäin sitä nostettiin 20mg/vrk.
Nyt siitä ei enää ole apua vaan oireet ja lääkkeen sivuoireet alkoivat. mm: viivästynyt siemensyöksy jota tulee 1/10 henkilöstä. Toki onhan se kivaa kun kestää mut siinä vaiheessa kun seksi rupee kestämään 2 tuntia ja kunto loppuu kesken ni ei enää ole kivaa. muita paniikkikohtaus oireita on ilmennyt uudestaan kuten unettomuus, säpsähtely kun juuri on nukahtamassa ja raskas hengitys sekä tuntuu nukahtaessa että ei muista hengittää ja siihen herää. Nyt mulle määrättiin toinen lääkitys oisko ollut peropac tai joku siihen suuntaan viittaava nimi. katsotaa parin viikon kuluessa miten auttaa.
 
Sam88
Itselläni on aika varattu neurologille 23.10.2013 Eli aika pian olis tapaaminen. Mitähän lääkettä kantsis pyytää kun itelläni paniikkihäiriöitä tulee kerran kaks viikossa ja sit taas saattaa olla jopa ettei 3 viikkoon tule mitään. Olis kiva saada jotakin mikä ei estäisi liikunta harrastuksia (vetäisi ihan spaghetiks) vaikka kai ne suurin osa sellaseks tahtoo varmaankin tehdä. Kiitän etukäteen vastauksista jos niitä löytyy.
 
vvvv
Itselläni on aika varattu neurologille 23.10.2013 Eli aika pian olis tapaaminen. Mitähän lääkettä kantsis pyytää kun itelläni paniikkihäiriöitä tulee kerran kaks viikossa ja sit taas saattaa olla jopa ettei 3 viikkoon tule mitään. Olis kiva saada jotakin mikä ei estäisi liikunta harrastuksia (vetäisi ihan spaghetiks) vaikka kai ne suurin osa sellaseks tahtoo varmaankin tehdä. Kiitän etukäteen vastauksista jos niitä löytyy.
Ensinnäkin, miksi neurologille? Toisekseen kannattaa luottaa lääkärin ehdotuksiin ja ilmaista hänelle selkeästi omatkin toiveet ja pelotkin, jos niitä on.
Ei ole yleistä, että lääke veisi kyvyn liikuntaan tai vaikuttaisi ylipäänsä harrastuksiin.
Ennemminkin jotkut lääkkeet lisäävät aktiivisuutta.

Ns. spagettioloja voi tulla rauhoittavista mutta näitä ei yleensä käytetä ensisijaisena lääkkeenä paniikkihäiriöön. Joskin osalla käytetään ja osa niistä hyötyy.
Kaikilla rauhoittavat tai beetasalpaajat eivät vie kykyä liikuntaan tai kork. rajoittavat liikkumista aluksi/ottohetkenä.

Ensijainen lääke nuorelle paniikkipotilaalle voi olla esim. SSRI.
 
Sam88
Ensinnäkin, miksi neurologille? Toisekseen kannattaa luottaa lääkärin ehdotuksiin ja ilmaista hänelle selkeästi omatkin toiveet ja pelotkin, jos niitä on.
Ei ole yleistä, että lääke veisi kyvyn liikuntaan tai vaikuttaisi ylipäänsä harrastuksiin.
Ennemminkin jotkut lääkkeet lisäävät aktiivisuutta.

Ns. spagettioloja voi tulla rauhoittavista mutta näitä ei yleensä käytetä ensisijaisena lääkkeenä paniikkihäiriöön. Joskin osalla käytetään ja osa niistä hyötyy.
Kaikilla rauhoittavat tai beetasalpaajat eivät vie kykyä liikuntaan tai kork. rajoittavat liikkumista aluksi/ottohetkenä.

Ensijainen lääke nuorelle paniikkipotilaalle voi olla esim. SSRI.

Sain jonkinlaisen kohtauksen, ja minut vietiin ambulanssilla päivystykseen. Siellä tehtiin tutkimuksia, mistään ei löytynyt mitään. Sieltä sain lähetteen magneettikuvauksiin, että suljetaan pois aivokasvaimet yms. aivoverenkierronhäiriöt. Siksi menen neurologille kuulemaan tuloksia. Päivystyksessä oltiin sitä mieltä että olisi mahdollisesti paniikkihäiriötä.
 
"Anonyymi"
Voiko paniikkihäiriöinen joskus käyttäytyä niin että haukkuu syytömiä ihmisiä.ja saada raivokohtauksia.
Olisin erittäin kiitollinen vastauksestanne.
Itselläni tulee välillä (touretten) kaltaisia oireita..
Tuttu tuli puhumaan mukavia ja kyselemään kuulumisia niin samantien tuli suusta että "piä se turpas kii" ja perus vitutus ihmiseen. En tiedä johtuuko paniikkihäiriöstä vai onko päässäni muutakin vikaa... Olisihan se kiva saada tietää :) ja itse en käytä minkäänlaista lääkitystä , koska lääkäri ei ala määräämään "masennuslääkkeitä" alaikäiselle... Itse olen kärsinyt paniikkihäiriöistä jo parikin vuotta, koulunkäynti jäi kesken ja nyt olen sitten "rotta" ,vaikka en itse tilanteelleni mitään voi...
 
vanha paniikkihäiriöinen
Loukkaantumiset voivat altistaa miksi?vastaus ylirasitus välilevyjen sijoiltaanmeno liisn kova työtahti ,sosiaaliset jännitteet. Alkujaan paniikkihäiriö oli ns.sotilaan sydän siitäseuraava vaihe oli vegetatiivinen dystonia,sitten paniikkihäiriö saatiin suomenkielinen nimitys joka tosiasiassa ei moonellekaan sano.mitään. tosimielellä se on meidän perimässä joten ei syytä huoleen.isä kun tuli sodasta kärsi siitä viisikymmentä vuotta teki töitä kävi lääkärissä yritti toimia normaalisti eli valmiustilassa sodan takia . En voinut auttaa .minulle puhkes samma vika saman ikäsenä.lääkkeet ei tehonnu uni ei maistunu lääkäri sano heikko kunto en allekirjoittaanut sitä koska otin vastuuta kuustoistavuotiaana .silloin sanottiin että työ on ihmiselle luotu.olin yksin vikani kanssa.välttelin ihmisiä ja lääkäreitä.itsetuhoajatukset olivat päällimmäisenä elämässä. Rukoilin niinkuin isäkin .aina joku yritti kuristaa kurkkuani .ahdistuin kun kukaan ei tiennyt mitään .sitten jostain pohjoisesta saapu kirjakaupalle ja sanoi onko isännän selkä kipeä.sanoin on.sano että saako hän koittaa mikä vika siellä on .sanoin että on sitä käännelty ja väännelty mutta annoin kuitenkin luvan.makasin rähmälläni penkillä annoin jotaki öljyä ettei kipu olisi tuntenut.oli miehellä hyvä taito kysyonko vielä muuta häiriiöö latelin kaikki mieltäpailavat asiat käski uskoa anteekia ja heittää tuollaiset taakat sivuunsitten käski kävellä ja sanoi tulen viikonpäästä sinua katsomaan eikä maksa mitään kun kyselin tuli ja sanoi oletko parantunut sanoin olen kymmenen vuotta olin sit aivan terve.mut sitten taas loukkasin ja sairaus pulpahti pintaan otin selvää missä parantajani on oli jo varmaanmuuttanut taivaaseen. Taistelen täällä vielä jaa kun pahat ajatukset tulee otan lääkkeeni ja ajattelen tuota auttajaani. On sitten hyvä olla ja tulen oienemmällä lääkemäärällä toimeen.kyllä elämä voittaa kun uskoo siihen. Nyt sais sydänkin pompottaa ahkerammin.hyvää yötä jokaiselle paniikkiselle. Tuli liian pitkä selostus eikä se siihen olis loppunut aion nyt alkaa nukkumaan.
 
"Ajattelija"
Tehokkain lääke on tiedostaa, että aivot tekevät tepposet ja suurentelevat negatiivisia tuntemuksia (selviytymiskeino luolamiesajoilta).

Negatiiviset tuntemukset aiheuttavat fyysisiä reaktioita, kuten hengenahdistusta. Jännittävässä tilanteessa kannattaa tiedostaa oma tilanne jo tunne-vaiheessa ja vakuuttaa itselle, että luolamiesaivothan ne siellä vain heräilevät.

Tärkeintä on siis oppia hallitsemaan itseä ja nousta aivojen "yläpuolelle". Olla jotain suurempaa. :)

Käytin tätä taktiikkaa, kun yritin päästä kaupassakäynnin pelosta, ja hyvin toimi. Kyllähän se tekee aika "zombimaisen" ja tyhjän olon, mutta parempi tuokin on kuin lääkkeet, joista tulee vähintään samanlainen olo.

Kun pelosta on päässyt irti, voi tämän tekniikan jättää pois ja olla oma, viisaampi itsensä.
 
Luonnon masennuslääke - https://nuvialab.com Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä