Tehtiinkö kiireellinen/hätäsektio riittävän nopeasti?!

Tällainen oli tuolla toisella osastolla...

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1465871

Te, joille tehty kiireellinen sektio, niin onko se tehty riittävän nopeasti?

Olen edennyt synnytystapa (pelko) pohdinnoissani siihen, että lääkärin suosituksesta tod.näk. suostun alatiesynnytykseen sillä valmiudella, että jos tulee YHTÄÄN ongelmia (ponnistusvaihe pitkittyy, vauva on tiukassa, sydänäänet laskee...) niin HETI hätäsektio.

Mutta jos sitä ei saakaan riittävän nopeasti? Pitäisikö sittenkin vaatia suunniteltu pelkosektio, niin ei olisi ainakaan oma tai lapsen terveys päivystävän lääkärin nopeaudesta ja kyydinsaamisesta kiinni... *huoh*

KYSillä siis synnytän aikaan, synnytystapa-arvio, jossa päätetään mitä tehdään on reilun viikon päästä.
 
juu kyllä mulle ainakin kiireellinen sektio tehtiin ihan oikeaan aikaan. Elli mulla synnytys pysähtyi 7cm ja sektiopäätöksen jälkeen jouduin viel 1½ h odottaa saliin pääsyä. ja terve tyttö syntyi.
 
Mulla valitettavasti tehtiin sektio 14h liian myöhässä. Jos olis ultrattu kun synnyttämään menin, niin olis selvinnyt heti miten asiat on.. Kokemus oli kerrassaan aivan kauhea (kaks edellistä synnytystä ihan normaaleja) ja pelkohan siitä jäi..
 
Se on muuten tosiaankin ihme juttu, miks ainakaan meidän synnärillä EI ultrata synnyttämään tulevia... se ei olis isokaan vaiva ja voisi antaa arvokasta tietoa! No okei, jos synnyttäjä on niin kipeä ja lapsen pää näkyy jo, niin ehkä turhaa, mutta suurin osa synnyttäjissä istuu/makaa kuitenkin käyrällä ainakin 20 minuuttia ennen kuin pääsevät "vapaasti" synnyttelemään. Siinä ehtisi kuitenkin ultratakin... ja kätilökin osaa varmasti sen ultran tehdä, ei tarvii siis lääkäriäkään kutsua.

Haluaisitko kertoa, mikä ongelma sinun synnytyksessä sitten oli? :hug:
 
KYSillä synnytin kolme viikkoa sitten. Minut ultrattiin kun tulin vesien mentyä koska epäiltiin sisätutkimuksessa kasvotarjontaa. Eli siis ongelmatapauksessa ainakin vissiin ultrataan... Ja kasvoineenhan se siellä olikin tulossa. Kuitenkin 2,5 vuorokautta vedet menneenä mutta ilman kunnon suppareita mua ainakin pidettiin ennenkuin sain kiiresektion. (Tosin menin sisään pe-iltana ja päätöksen sain ma-iltapäivänä, on viikonloppuna TOSI vähällä henkilökunnalla KYS ja tuntu synnyttäjiäkin näin kesäaikaan riittävän enemmän kun normisti.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maatuska83:
Se on muuten tosiaankin ihme juttu, miks ainakaan meidän synnärillä EI ultrata synnyttämään tulevia... se ei olis isokaan vaiva ja voisi antaa arvokasta tietoa! No okei, jos synnyttäjä on niin kipeä ja lapsen pää näkyy jo, niin ehkä turhaa, mutta suurin osa synnyttäjissä istuu/makaa kuitenkin käyrällä ainakin 20 minuuttia ennen kuin pääsevät "vapaasti" synnyttelemään. Siinä ehtisi kuitenkin ultratakin... ja kätilökin osaa varmasti sen ultran tehdä, ei tarvii siis lääkäriäkään kutsua.

Haluaisitko kertoa, mikä ongelma sinun synnytyksessä sitten oli? :hug:
Tytön pään tarjonta oli niin väärä, ettei mahtunut tulemaan, ei siis laskeutunutkaan ollenkaan. Vaikka ei laskeutunut, niin kätilöt ei aatellut kummempia, koska kaks edellistä syntynyt normaalisti ja laskeutuivat vasta synnytyksen yhteydessä.
Mitkään kipulääkkeet ei auttaneet, siitä jo tiesin, kun epiduraalin sain, että kaikki ei oo ok. Huusinkin jo silloin, et viekää mut leikattavaks.. Kipu oli niin kauhea, että jos olis ollut pyssy kädessä, olisin varmaan ampunut itteni :eek: Ainut mikä auttoi, oli supistuksen esto lääke, jota sain pari kertaa ennen leikkausta. Synnytyssali oli täynnä porukkaa, pari lääkäriä, pari kätilöä, harjoittelija, lastenlääkäri.. Ja kaikki vaan pyörittelivät peukaloitaan, että mitä nyt tehdään.
Loppujen lopuks, kun menettelin tajuntaani supistusten välissä, ne kutsui erikoislääkärin joka tuli ultralaitteen kanssa ja sanoi saman tien et soitto saliin..
Myöhemmin kun juttelin synnytyksessä olleen kätilön ja lääkärin kanssa, ne pahoittelivat sitä että jouduttiin menemään leikkaukseen. Olin ihan haavi auki, et oon todella tyytyväinen siihen leikkaukseen ja moitin vähän sitä etteivät ottaneet mua todesta, kun tiesin ite et kaikki ei oo ok. Mutta onneks tyttö syntyi terveenä, vaikka synnytyssalissa sydänäänetkin hävis muutaman kerran (napanuorakin oli kietoutunut niin pahasti, että jos olisi normaalisti syntynyt, niin ongelmia olis tullut loppuvaiheessa).
Leikkauksesta paranin nopeammin kuin ekasta alatiesynnytyksestä =) Maanantaina leikattiin ja keskiviikkona olin jo kotona =)

Jos vielä saisin lapsen, niin pelkopolille on pakko mennä ja tuntuu etten tuon kokemuksen jälkeen oikein välttämättä alatiesynnytystä halua..
 

Yhteistyössä