Teijän jouluruuat ?

Toivon mukaan syön sitä mitä työpaikan jääkaapista löytyy. On siellä yleensä ollu ainaki laatikoita ja jotain kalaa jäljellä. Kotiin ostan pipareita ja aurajuustoa :p
Töissä jouluna, harmittaako vai tykkäätkö ?
Aurajuustoa piparin päälle vai erikseen ? Nam hyvää. :p valkohomejuusto ja vuohenjuusto sopii myös.
 
Viimeksi muokattu:
Meille tulee kinkku, peurapaisti, maksa-, lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikot, lihapullia (hirvestä), keitettyjä pottuja, paistiliemestä tehty kastike, uunilohi, TÖLKKIherneitä, punajuuria, joku kevyt salaatti ja joululimppu + erilaisia juustoja.

Jälkkäriks pipariuunijäätelö.

Kahvin kanssa pipareita, aurajuustoa, torttuja, itsetehtyjä nekkuja.

Perinteisillä siis mennään :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
En tiedä missä vietän tänä vuonna joulua, sukulaisteni kanssa en ole sitä viettänyt moneen vuoteen. Töissä olen ainakin jouluaaton, eli jos yksin olen joulupyhät, niin tuskin minkäänlaista jouluruokaa ostan tai teen kotona...

Jos saisin unelmieni joulun, jossa olisi läheisiä ja rakkaita, lapsia ja iloa, niin joulupöydässä tarjottaisiin seuraavanlaista:

-kinkku/kalkkuna
-uunilohi
-keitettyjä perunoita, kananmunia, herneitä, babyporkkanoita
-perunalaatikko
-graavilohi, mäti
-smetana, punasipulisilppu
-joululimppu + voi

+ karjalanpiirakoita ja munavoita, erilaisia juustoja ja juustokeksejä/-leipiä, ehkäpä luumukiisseli jälkkärinä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
meillä
Mies paistaa kinkun ja lämmittää loorat. Jälkkäriksi mies tekee mulle aina iiison kulhon ris a la maltaa. - Karkit, tortut, piparit ja viskikakku, ukon itse tekemä, kahvin kanssa. Suklaata ja karkkeja.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Nap
Mie en viitti tuollaista noutopöytää tehä, kun meitä on 2 vaan syömässä, anopilassa käyvään joku päivä syömässä. Isompi porukka kun on, niin noutopöytä on kaunis ja juhlava :)
No ei meitäkään tuu oleen kun neljä henkee, mutta onhan se kiva kerran vuodessa repästä ja laittaa ihan kunnolla :D

Pitäähän niitä olla että lapsetki saa ruokaa.
Ömm, niin kauan kun mie muistan elämää taaksepäin (eli n. 20v), niin ei meillä ainakaan oo ikinä ollut joulupöydässä lihapullia, ihan sitä samaa sapuskaa mie oon syönyt kun aikuisetkin :p

Mutta ex-anoppilassa oli aina lihapullia, kerran yhden maistoin ja totesin että toista kertaa en ota, niissä oli ihan liian paljon sipulia semmosina isoina puolikypsinä palasina, ja mie kun en sipulista tykkää :x
 
perinnemummeli
Meillä käy pyhien aikana 24 ihmistä syömässä, osa kaksi tai kolme kertaa. Meitä asuu tässä taloudessa kaksi. Etukäteen ei kukaan lupaa tietää mitään tulemisistaan.

Joten aika lailla sillai mennään, että ollaan valmiudessa mihin vain. Luultavasti jonain päivänä, ehkä aatonaattona, tulee keitetyksi se obligatorinen riisipuuro, luumukiisselin ja kermavaahdon kera, manteleineen päivineen. Kaveriksi lihapasteijoita ja piparkakkuja sekä glögiä. Aattona, joulupäivänä ja tapanina sitten kattaukset vähän sen mukaan keitä on syömässä. Kinkku meillä on, lisäksi paisti joka ei ole varsinainen puhdasoppinen karjalanpaisti vaan vähän mukaeltu patapaisti. Kuoretta keitetyt perunat sinä päivänä kun mun vanhemmat on mukana. Graavilohi silloin kun kaksi vanhinta lasta perheineen... Mädit, smetanat ja sipulit kun kaksi nuorinta kumppaneineen. Sitä kotijuustoakin pitäisi kyllä olla. Ja muita juustoja. Laatikot ei montaa euroa maksa ja ite tehden ovat lähes ilmaisia, joten niitäkin näkyy. Mulle ei tule joulu ilman rosollia. Miehelle ei jos hän ei saa tehdä itse niitä lihapullia lapsenlapsille. Joku tarvitsee kaprikset ja joku hillosipulit, joku luumujäädykkeen ja joku tähtitortun.

Kun vielä muistaisi aina kuka mistäkin tykkää... pienimpien makumaailma muuttuukin koko ajan. Mutta tässä mummolassa kyllä pyritään pitämään yllä perinnejoulupöytää. Mitäköhän noi mukulat tuumis jos heittäytyisimme sushi - wokkilinjalle jouluna, eikä sitä perinteistä pöytää oliskaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Hmm... vuosien saatossa meidän joulupöytään on jääneet enää kinkku ja lanttulaatikko sekä imelletty perunalaatikko. Niiden lisäksi teen varmaan makean makaronilaatikon, kotijuustoa, lihakastikkeen ja sitten aura-punajuurisalaatin ja vihersalaatin. Aika sekalainen seurakunta, ellen sanoisi :D Niin ja juustoja ja Digestive-keksejä on pakko olla.

Jälkkäriksi voisin tehdä tänä vuonna oikein herkullisen mutakakun.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
akava
Aattoaamuna riisipuuro appiukolle ja vaimokkeelle. Karjalanpiirakoita ainakin lisäksi ja kahvin kanssa ehkä torttuja. Tai jotain muuta pientä ja helppoa. Tortut ja piparit ei yleensä enää jouluna maistu, tulee syötyä ennakkoon. Ja ei viiti mahaa tollasilla täyttää :)
Joulupöydässä äidin ja isän luona kinkku, porkkana-, lanttu ja bataattilaatikko(tämän minä teen, nam), ehkä myös makaroni ja/tai maksalaatikko. Perunat ja paisti. Herneet, rosolli, italiansalaatti, suolakurkkua, punajuuria. Piirakoita. Leipää(en tiedä syökö joku??). Jotain juustojakin äiti aina ostaa, ei niitäkään oikein jaksa syödä. Lihapullia saattaa olla ;) ai niin ja kylmäsavulohta.
jälkkäriä meillä ei kukaan yleensä jaksa syödä, kahvin kanssa äiti varaa jotain kuitenkin.
suklaata :)
tuo sama setti joulupäivänä.
tapanina monesti anoppilassa muuta kun jouluruokia.
kotiin varataan piirakoita, hyvää juustoa ja paistetaan kinkku :D jotain pikkusyömisiä tai leipomiskokeiluja(tai karkkeja) saatan kokeilla, mutta tuskin.

mutta bataattilaatikkoa suosittelen!
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
"nii"
Kinkkua, kastiketta, perunamuusi ja lohi, silliä, hedelmäistä ja vihersalaattia, sienisalaattia, lanttu-, bataatti- ja maksalaatikkoa. Leipiä ja leikkeleitä, kotikaljaa, maitoa, mehua.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
HippuTAR
Aattona puoliltapäivin riisipuuro.
Illan hämärtyessä sit jouluateria: kinkku, imelletty pottulaatikko, porkkana- ja lanttulaatikko, rosolli (ilman pottua, silliä ja sipulia), herneitä. Tänä vuonna ajattelin poikkeuksellisesti tehdä jonku jouluisen juustokakun jälkkäriksi.

Joulupäivänä tädin luo syömään, sieläkin on perinteinen joskin runsaampi kattaus. Mutta mä syön sielä vain lipeäkalaa, pottuja ja valkokastiketta.

Tapaninpäivänä (kun kinkku ja laatikot pursuaa jo korvista, meillä kun niitä syödään aattona sit pitkin iltaa ja yölläkin, ja vielä joulupäivänäkin ainaki pariin-kolmeen kertaan) lohta, perunoita, jotain soosia ja kasviksia, salaattia.

Joka vuosi mä pohdin sitä että on aika "köyhä" toi meidän joulupöytä, siis eri laatuja on vähän. Ja mietin pitäiskö siihen lisätä jotain. En kuitenkaan keksi mitä joten tolla mennään ja aattona saa todeta ettei kukaan olis mitään enempää jaksanut tai kaivannut.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais

Yhteistyössä