Teille, jotka olette vieneet lapsenne 1-vuotiaana perhepäivä

Miten on mennyt? Mulla saattaa olla tuollainen tilanne ensi syksynä. Mua huolettaa ihan kamalasti. Miten hoitaja pystyy esimerkiksi valvomaan, että lapsi ei laita mitään sopimatonta suuhunsa? Onhan siellä isompiakin lapsia, jotka saattavat leikkiä esim. legoilla. Auttakaa!
 
meillä poika meni tasan yksivuotiaana perhepäivähoitoon ja hyvin on sujunut! aina on ihan iloisin mielin jäänyt sinne ja ei mulle ainakaan ole koskaan tullut epäröivä olo turvallisuuden suhteen.. eli toivottavasti saatte aikanaan hyvän hoitopaikan.. tuolla ainakin isommat lapset leikkiv't leegoilla, ja muilla pikkutavaroilla pöydän päällä tai valvotusti lattialla.. samoin palapelit ja kirjat on vaan isommille jotka istuvat pirrtipöydän ääressä... turhaan minäkin aluksi jännitin niin kovin paljon kun kaikki meni kuitenkin tosi hyvin!! tsemppiä teillekin tulevaan!!!
 
Liiluska
Olen itse perhepäivähoitaja, ja minulla on oma 1-vuotiaani mukana hoidossa. Tietysti omaa lasta tulee vahdittua huolellisesti, mut kyllä hän aika paljon leikkii muiden mukana enkä voi olla koko ajan valvomassa mitä suuhun laitetataan. Meidän tyttö "oppi" ainakin aika pian ettei suuhun kannata mitään pikkukamaa laittaa.. aktiivisin suuhulaittamisvaihe kesti n. 8 kk iästä 10 kk ikään. Nyt saattaa vielä kokeilla miltä tuntuu suussa esim. legopalikka, mutta osaa myös itse sylkeä pois. Yleensä isot lapset leikii pikkutavarpoila silloin kun pikkuiset ovat päikkäreillä. Tai sit just pöydällä miihin pienimmät ei ylety. Toimii näin meillä ihan hyvin.

Meidän tyttö viihtyy tosi hyvin isompien kanssa, ja iltaisin ja vapaapäivinä selvästi kaipaa seuraa, kun ei ole muita lapsia paikalla. Uskoisin että hyvin menee teilläkin sitten aikanaan.
 
Marika80
meillä meni perhepäivähoitajalle kun ikää vasta 11kk ja loistavasti mennyt. nyt mittarissa ikää 1v4kk. turhat huolet pois siis. uskon että lapsi vaistoo tosi hyvin vanhemman mielialan ja reagoi siihen. eli pyri sitten kun aika tulee niin olemaan itse reipas ja luottavainen, niin lapsikin kokee ettei mitään pelättävää. ja meillä ainakin toimi niin että sitten kun tottunut hoitoon niin jätettiin reippaasti ja pikaisesti hoitoon, ei jääty siihen aamusella seisoskelemaan ja pitkittämään erotilannetta. reipas hei hei vain ja lähtö. eroitku mikä oli meillä ainakin tietyssä vaiheessa loppui saman tien kun ovi painui perästä kiinni. mutta jos pitkittää tilannetta jäämällä eteiseen norkoilee, pitenee pienoisen itkukin.

mutta älä vielä huolehdi ainakaan, nauti nyt täysin rinnoin yhteisestä ajastanne! kummasti sitä arvostaa niitä tylsiä ja toimettomiakin päiviä töihinpaluun jälkeen :)
 
Pikkuisen äiti
Tosi hyvin se menee, ei tartte yhtään huolestua etukäteen! Meillä ei kertaakaan itkeny äidin tai isän perään, päinvastoin, joskus pois haettaessa... Kyllä ne noista pikkuisista pitää todella hyvän huolen! Ja pieni kehittyy huimaa vauhtia isojen kans ollessa.
 
Meidän tyttö meni hoitoon 9,5kk ikäisenä (nyt 2v3kk) heti äitiyslomani loppuessa. Kaikki meni tosi hyvin, ei ole itkenyt kertaakaan hoitoon jäämistä. Osasi tuolloin nousta seisomaan, mutta ei kävellyt.
Tällä meidän hoitajalla on ainakin sellainen tapa, että "isommat" lapset saavat leikkiä "pikkuleluilla", kun pienin nukkuu vaunuissa ulkona pitempiä päiväunia. Eli kaikki pieni tilpehööri pidetään pikkuisten ulottumattomissa.Hyvin se menee, lapset ovat mukautuvaista sorttia! =)
 
Gerbeera
Samalla tavalla myös vanhemmat joilla on useampi lapsi joutuvat katsomaan lasten perään, että pienempi ei saa mitään suuhunsa. Perheet joissa on leikki-ikäisiä lapsia on pakosti jotain pientä sälää joka ei vielä sovi vauva ikäiselle.

Meillä molemmat meneet pphlle vuoden ikäisenä. Kaksi eka viikkoa olivat hankalia, kun jäi hoitoon (itse päivä meni sitten hyvin). Sitten parin viikon jälkeen jäivät vilkuttamaan kun aamulla äiti tai isä vei. Kannattaa avoimesti jutella hoitajan kanssa hänen rytmistää ja muista hoitolapsista ja omista mieltä askarruttavista asioista. Perhepäivähoitajat ovat hyvin ammattilaisia (tosin vähemän ammattitaitoisiakin on, niin kuin joka ammattiryhmässä).
 

Yhteistyössä