Teineille kysymys??

  • Viestiketjun aloittaja Redjack-74
  • Ensimmäinen viesti
Redjack-74
Kun olen tässä lueskellut teidän juttuja ja tavannutkin henk.koht. teiniäitejä niin mulle on tullut käsitys et osa on fiksuja,huolehtivaisia,vastuuntuntoisia nuoria joilla on ollut suotuisat oltavat tehdä lapsi nuorena.Mutta sitten tämä toinen ääripää....Ei minkäänlaista rajaa*huokaisee syvään* Ei osata/viitsitä ottaa siittä omasta perheestä vastuuta tosin sanoen aletaan laiminlyömään lapsen terveys,raha-asioista ei osata huolehtia riittävän tarkkaan jne.ihan näitä ihmiselle tärkeät perusjutut on vielä hakusessa.....Niin kysynpä nyt että onko lapsen saaminen kuitenkin tärkeämpää nuorena ja jättää esim.koulut käymättä loppuun ja ajatella tyyliin :Ehtiihän sitä myöhemminkin??Entä mitä teille merkitsee raha?Onko se 20e pieni vai iso määrä?Entä mikä on lapsen isän osuus silloin?Oletettavasti teillä kaikilla nyt on kuitenkin samanikäiset poikaystävät/miehet jos olette jo naimisiinkin kerenneet?!En tällä nyt halua ketään loukata tai tuomita mutta näin itse EHTOOPUOLELLE kääntyneenä tulee surku teitä,tai ainakin niitä jotka joutuvat esim.kamppaileen siittä et rahat on loppu ja lapsellekin tarvis saada ruokaa,vaippoja jne..... :hug: <br><br>
 
Redjack-74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:04 Vieras kirjoitti:
Luulisi jo elämän ehtoopuolelle kääntyneen ihmisen osaavan kirjoittaa.

Aivan kuin olisi lukenut alle teini-ikäisen tekstiä! :attn:
Sepä se kun itsellä jäi opiskelut kesken lasten saanin vuoksi....Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu :/
 
samalla tavalla sitä kituutetaan rahan puolesta kuin että jos ei olisi lasta. Opiskelijan elämä ei ole helppoa mutta oma valinta... Lapsen perustarpeet kyllä tulee täytetyksi. Tuskin täällä palstallakaan pyörii sellaisia ihmisiä jotka eivät pysty lapsistaan huolehtimaan. Heillä tuskin nettiä on käytössä jos ei oo ruokaakaan pöydässä :kieh: Eli pikkasen väärästä paikasta kyselet....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:08 Redjack-74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:04 Vieras kirjoitti:
Luulisi jo elämän ehtoopuolelle kääntyneen ihmisen osaavan kirjoittaa.

Aivan kuin olisi lukenut alle teini-ikäisen tekstiä! :attn:
Sepä se kun itsellä jäi opiskelut kesken lasten saanin vuoksi....Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu :/
Sinne kouluun voi mennä vanhempanakin lasten ollessa isompia. Itse kävin AMK:ta kolme vuotta, mutta sitten tuli niin hillitön vauvakuume, että "tehtiin" lapsi ja lopetin koulun.

Tammikuussa aloitin talouskoulun, joka loppuu ensi viikolla. Syksyksi olen hakenut catering-alalle, koulutus kestää kolme vuotta, lisäksi saatan suorittaa avoimen AMK:n opintoja.

Itse olin jo 24 saadessani ainoikaiseni(syntynyt 12/2003), mutta en nyt vanhempana ja muka viisaampana ala aukomaan päätäni täällä. Niitä vastuuttomia ja persaukisia äitejä löytyy joka ikäluokasta. Itsekin 26v. olen melkoisen persaukinen opiskeleva yh. Monella alle 20v. saattaa olla raha-asiat paremmin kuin mulla...

Oma äitini oli 19 mut saadessaan, mutta koskaan en ole ollut heitteillä eikä mistään ole ollut pulaa. Olin aivan suunniteltu lapsi ja olen saanut parasta mahdollista hoitoa. Jos kerran Redjack olet itse ollut 19v. saadessasi esikoisen, niin luulisi sun ymmärtävän ja kannustavan nuoria äitejä eikä tulevan tänne yleistämään.
 
Redjack-74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:22 Scarlett-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:08 Redjack-74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:04 Vieras kirjoitti:
Luulisi jo elämän ehtoopuolelle kääntyneen ihmisen osaavan kirjoittaa.

Aivan kuin olisi lukenut alle teini-ikäisen tekstiä! :attn:
Sepä se kun itsellä jäi opiskelut kesken lasten saanin vuoksi....Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu :/
Sinne kouluun voi mennä vanhempanakin lasten ollessa isompia. Itse kävin AMK:ta kolme vuotta, mutta sitten tuli niin hillitön vauvakuume, että "tehtiin" lapsi ja lopetin koulun.

Tammikuussa aloitin talouskoulun, joka loppuu ensi viikolla. Syksyksi olen hakenut catering-alalle, koulutus kestää kolme vuotta, lisäksi saatan suorittaa avoimen AMK:n opintoja.

Itse olin jo 24 saadessani ainoikaiseni(syntynyt 12/2003), mutta en nyt vanhempana ja muka viisaampana ala aukomaan päätäni täällä. Niitä vastuuttomia ja persaukisia äitejä löytyy joka ikäluokasta. Itsekin 26v. olen melkoisen persaukinen opiskeleva yh. Monella alle 20v. saattaa olla raha-asiat paremmin kuin mulla...

Oma äitini oli 19 mut saadessaan, mutta koskaan en ole ollut heitteillä eikä mistään ole ollut pulaa. Olin aivan suunniteltu lapsi ja olen saanut parasta mahdollista hoitoa. Jos kerran Redjack olet itse ollut 19v. saadessasi esikoisen, niin luulisi sun ymmärtävän ja kannustavan nuoria äitejä eikä tulevan tänne yleistämään.
En tarkoittanut yleistää enkä tahtonut aiheuttaa kenellekkään pahaa mieltä.Mutta kirjoitin tän sikskin kun lueskelin tuota toista aloitusta ja todellakin olen kohdannut Fiksuja äitejä ja sitten sieltä toisesta ääripäästä olevia...mä itse lukeudun ehkä tohon keskiväliin,olin nuori, kokematon,maailman pahuudesta/hyvyydestä tietämätön silloin 19v. ja sitten kun lasteni isä oli alkoholisti ja väkivaltainen joka JOI KAIKKI rahat niin jotenkin haluaisin suojella noita nuoria äitejä et tekisivät VIISAAMMIN kuin minä aikoinaan???!!!!
 
Tässä samassa rapussa missä me asutaan asuu nyt 22v nainen jolla on 5-6v poika. Poika on nyt lopulta laitettu sijaiskotiin. Se oli millon missäki, äidillään, isällään, ukillaan ja missä liekään. Äidillään kun oli niin äiti saatto sen pojan jättää tohon pihaan ja sanoo että oo tässä pihassa äiti käy vähä kylillä. Poika oli sillon jotain 4-5. Tuolla se sit pissas pitkin pihoja ja kuulema jopa rappukäytävään, hyppi roskisten päällä jne... Avain oli kaulassa mut ei välttämättä saanu kotinsa ovea auki, tuttu oli kerran auttanu... Että tällaista menoa oli. En tiiä miten on sinne sijaiskotiin päätyny, onko joku tehny ilmotuksen tms. Mut nyt tän äidin meno on väliin aika railakasta. Viina ja miehet ja bailaaminen on kiinnostavampaa ku oma lapsi. Että tällasen teiniäidin mä olen nähny. Enkä siis yleistä. Mutta tässä vaan yksi tapaus. Muuten ei oo kokemusta eikä ole tuttavapiirissä teiniäitejä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 07:13 Redjack-74 kirjoitti:
Niin kysynpä nyt että onko lapsen saaminen kuitenkin tärkeämpää nuorena ja jättää esim.koulut käymättä loppuun ja ajatella tyyliin :Ehtiihän sitä myöhemminkin??Entä mitä teille merkitsee raha?Onko se 20e pieni vai iso määrä?Entä mikä on lapsen isän osuus silloin?Oletettavasti teillä kaikilla nyt on kuitenkin samanikäiset poikaystävät/miehet jos olette jo naimisiinkin kerenneet?!
Juu, on se tärkeempää saada ne lapset nuorempana kun joskus 30-40 vuotiaana, nuorena jaksaa sen sata kertaa paremmin tuohuta lasten kanssa.
Just tollee mäki nimen omaan aattelen, et niitä kouluja ehtii kyllä vielä käymään myöhemminkin ja se ei maailmaa kaada vaikka jättää koulun kesken lapsen takia. Itellä jäi vuos käymättä toisen asteen oppilaitoksessa just tämän takia eikä kaduta yhtään. Ja suunniteltu oli meilläki tuo lapsonen, sekä paljon toivottu.
Raha-asioitamme en tähän sen enempää ala ruotia muuta kun et hyvin ollaan pärjätty, koskaa ei oo ruoasta ollu pula ja aina on muutenki saatu lapselle kaikki ostettua mitä tarvittu.
Niin ja omassa talossakin ollaan jo keretty asumaan vuoden ´03 syksystä lähtien, olin justiisa kaheksantoista sinä päivänä kun paprut allekirjotettiin; mies mua viis vuotta vanhempi ja jätkäkin siinä vaiheessa jo n.2kk ikänen ;)
Noh, eipä mun ois tähän tarvinnu vastata kun oon jo kuitenki yli 20v, mutta laitoinpahan nyt vaan B)
 
Redjack-74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:47 Laikku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 07:13 Redjack-74 kirjoitti:
Niin kysynpä nyt että onko lapsen saaminen kuitenkin tärkeämpää nuorena ja jättää esim.koulut käymättä loppuun ja ajatella tyyliin :Ehtiihän sitä myöhemminkin??Entä mitä teille merkitsee raha?Onko se 20e pieni vai iso määrä?Entä mikä on lapsen isän osuus silloin?Oletettavasti teillä kaikilla nyt on kuitenkin samanikäiset poikaystävät/miehet jos olette jo naimisiinkin kerenneet?!
Juu, on se tärkeempää saada ne lapset nuorempana kun joskus 30-40 vuotiaana, nuorena jaksaa sen sata kertaa paremmin tuohuta lasten kanssa.
Just tollee mäki nimen omaan aattelen, et niitä kouluja ehtii kyllä vielä käymään myöhemminkin ja se ei maailmaa kaada vaikka jättää koulun kesken lapsen takia. Itellä jäi vuos käymättä toisen asteen oppilaitoksessa just tämän takia eikä kaduta yhtään. Ja suunniteltu oli meilläki tuo lapsonen, sekä paljon toivottu.
Raha-asioitamme en tähän sen enempää ala ruotia muuta kun et hyvin ollaan pärjätty, koskaa ei oo ruoasta ollu pula ja aina on muutenki saatu lapselle kaikki ostettua mitä tarvittu.
Niin ja omassa talossakin ollaan jo keretty asumaan vuoden ´03 syksystä lähtien, olin justiisa kaheksantoista sinä päivänä kun paprut allekirjotettiin; mies mua viis vuotta vanhempi ja jätkäkin siinä vaiheessa jo n.2kk ikänen ;)
Noh, eipä mun ois tähän tarvinnu vastata kun oon jo kuitenki yli 20v, mutta laitoinpahan nyt vaan B)

Sä taidat sitten lukeuta noihin fiksumpiin! :hug: ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:51 Redjack-74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:47 Laikku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 07:13 Redjack-74 kirjoitti:
Niin kysynpä nyt että onko lapsen saaminen kuitenkin tärkeämpää nuorena ja jättää esim.koulut käymättä loppuun ja ajatella tyyliin :Ehtiihän sitä myöhemminkin??Entä mitä teille merkitsee raha?Onko se 20e pieni vai iso määrä?Entä mikä on lapsen isän osuus silloin?Oletettavasti teillä kaikilla nyt on kuitenkin samanikäiset poikaystävät/miehet jos olette jo naimisiinkin kerenneet?!
Juu, on se tärkeempää saada ne lapset nuorempana kun joskus 30-40 vuotiaana, nuorena jaksaa sen sata kertaa paremmin tuohuta lasten kanssa.
Just tollee mäki nimen omaan aattelen, et niitä kouluja ehtii kyllä vielä käymään myöhemminkin ja se ei maailmaa kaada vaikka jättää koulun kesken lapsen takia. Itellä jäi vuos käymättä toisen asteen oppilaitoksessa just tämän takia eikä kaduta yhtään. Ja suunniteltu oli meilläki tuo lapsonen, sekä paljon toivottu.
Raha-asioitamme en tähän sen enempää ala ruotia muuta kun et hyvin ollaan pärjätty, koskaa ei oo ruoasta ollu pula ja aina on muutenki saatu lapselle kaikki ostettua mitä tarvittu.
Niin ja omassa talossakin ollaan jo keretty asumaan vuoden ´03 syksystä lähtien, olin justiisa kaheksantoista sinä päivänä kun paprut allekirjotettiin; mies mua viis vuotta vanhempi ja jätkäkin siinä vaiheessa jo n.2kk ikänen ;)
Noh, eipä mun ois tähän tarvinnu vastata kun oon jo kuitenki yli 20v, mutta laitoinpahan nyt vaan B)

Sä taidat sitten lukeuta noihin fiksumpiin! :hug: ;)
Juu :) Ennen kun tapasin nykysen mieheni; jonka kanssa muuten naimisissakin olen :p Niin "seurustelin" yhen tyypin kanssa vähän aikaa, mutta se loppu onneks toosi lyhyeen, tajusin nimittäin että se on ihan päästään seko ja rikollinen vaikka sitä ei ulospäin huomannu. Sen jälkee kun lopetin se "suhteen" tämä kyseinen heebo uhkas tappaa mut kun en suostunu enää puhumaan hänen kanssaan, ja lähetteli sellasia viestejä että hyvä kun tiiän missä asut ja käyt koulua :/
Siinä sitä olikin opetusta kerrakseen sitten, kännynumero sekä osote piti muuttaa maistraattiin salaseksi sen jälkee kun muutin tän nykysen miehen kans yhteen ettei vaan saanu selville missä asun..
Rikosilmotusta harkihin mutten kuitenkaan uskaltanu tehdä, kun tiiä mitä sit ois tapahtunu, sehän ois voinu tulla ja tehä mulle vaik jotain ja en uskaltanu/halunnu enää ees koko tyyppiä nähdä. (kerran olin linja-autoasemalla opiskelu kaupungissani oottamassa linja-auton lähtöä niin se tyyppi tuli sinne ostaa junalippua ilmeisesti; tuli aikasta kiire siinä vaiheessa mulle ja löysin jalat alleni sen jälkee kun eka kattelin toisee suuntaa ettei hän näe mua :whistle: ) Ja suurinpiirtein puol juoksua menin niin pitkälle kun ehdin ennen linkun lähtöä...onneks välilläki sattu olee pysäkkejä niin siit hyppäsin linkkuun sit kyytii...
Ja vieläki vaikka tapahtuneesta on aikaa jo monta vuotta niin näen välillä painajaisia tästä ihmisestä :( Sen verran se jätti arpia ja opetti että eipä ihaan vähään aikaan siellä opiskelu kaupungissa uskaltanukaan liikuskella kaupoissa :/
Taas vähän asian vierestä :whistle: Mut oon minäki jo tähän ikään vaikka mitä ehtiny kokea...tuossa vaan murto-osa siitä. Ehkä nää tämmöset kasvattaa sitten ihmistä aika paljon.
 
Lex
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:33 JuiceFani kirjoitti:
Tässä samassa rapussa missä me asutaan asuu nyt 22v nainen jolla on 5-6v poika. Poika on nyt lopulta laitettu sijaiskotiin. Se oli millon missäki, äidillään, isällään, ukillaan ja missä liekään. Äidillään kun oli niin äiti saatto sen pojan jättää tohon pihaan ja sanoo että oo tässä pihassa äiti käy vähä kylillä. Poika oli sillon jotain 4-5. Tuolla se sit pissas pitkin pihoja ja kuulema jopa rappukäytävään, hyppi roskisten päällä jne... Avain oli kaulassa mut ei välttämättä saanu kotinsa ovea auki, tuttu oli kerran auttanu... Että tällaista menoa oli. En tiiä miten on sinne sijaiskotiin päätyny, onko joku tehny ilmotuksen tms. Mut nyt tän äidin meno on väliin aika railakasta. Viina ja miehet ja bailaaminen on kiinnostavampaa ku oma lapsi. Että tällasen teiniäidin mä olen nähny. Enkä siis yleistä. Mutta tässä vaan yksi tapaus. Muuten ei oo kokemusta eikä ole tuttavapiirissä teiniäitejä.
Meillä naapurissa on vielä hurjempaa menoa ja nainen arviolta 42. Että silleen.
 
Hehhee
Ikävä palauttaa sut maanpinnalle,mut mä tiedänkin kolmikymppisiä vanhempia jotka on joutuneet lainaan rahaa,että saa lapselle vaippoja :headwall: Ja rahat on menny baareihin.Ja näistä pareista vähintään toinen aina ollu töissä.Mut hassua,etten tiedä yhtään parikymppistä vanhempaa,jolla olis rahat loppunu eikä lapsella olis vaippoja tms.Siis omassa tuttavapiirissäni en tiedä.Eikös tää äitiyskeskustelu ole jo aika loppuunkoluttu?Onhan se jo nähty,ettei iällä ole niinkään tekemistä hyvän äitiyden kanssa.Vaan sillä,kuinka vastuuntuntoinen ihminen ylipäätään on ollut syntymästään saakka.Nimittäin,jos ihminen perusluonteeltaan on ns.itsekäs,vastuuntunnoton tms.,niin ei sillä ole merkitystä saako hän lapsensa 20-30-40 vai 50-vuotiaana :/
 
Lex
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 09:14 VilliWiikari kirjoitti:
Sekö ei ole fiksu ihminen joka pärjää vaikka joskus laskisi rahoja? Enpä usko että tässä maassa kovinkaan moni voi ostaa mitä haluaa hintoja katsomatta.
Minä olen ainakin aivan persaukinen, mutta huolehdin kyllä siitä että meillä on katto pään päällä, ruoka pöydässä ja vaatteet päällä. Kaikesta muusta voimme toistaiseksi tinkiä, jos tiukille vetää.
 


En tarkoittanut yleistää enkä tahtonut aiheuttaa kenellekkään pahaa mieltä.Mutta kirjoitin tän sikskin kun lueskelin tuota toista aloitusta ja todellakin olen kohdannut Fiksuja äitejä ja sitten sieltä toisesta ääripäästä olevia...mä itse lukeudun ehkä tohon keskiväliin,olin nuori, kokematon,maailman pahuudesta/hyvyydestä tietämätön silloin 19v. ja sitten kun lasteni isä oli alkoholisti ja väkivaltainen joka JOI KAIKKI rahat niin jotenkin haluaisin suojella noita nuoria äitejä et tekisivät VIISAAMMIN kuin minä aikoinaan???!!!!
[/quote]

missäs tää sun ensimmäinen lapsi nyt sitten on? et ainakaan profiilissas häntä mainitse...
 
Redjack-74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 10:11 vieras kirjoitti:
En tarkoittanut yleistää enkä tahtonut aiheuttaa kenellekkään pahaa mieltä.Mutta kirjoitin tän sikskin kun lueskelin tuota toista aloitusta ja todellakin olen kohdannut Fiksuja äitejä ja sitten sieltä toisesta ääripäästä olevia...mä itse lukeudun ehkä tohon keskiväliin,olin nuori, kokematon,maailman pahuudesta/hyvyydestä tietämätön silloin 19v. ja sitten kun lasteni isä oli alkoholisti ja väkivaltainen joka JOI KAIKKI rahat niin jotenkin haluaisin suojella noita nuoria äitejä et tekisivät VIISAAMMIN kuin minä aikoinaan???!!!!
missäs tää sun ensimmäinen lapsi nyt sitten on? et ainakaan profiilissas häntä mainitse...

[/quote]


2 nuorempaa lastani -94 ja 96 syntyneet asuvat isänsä luona...Joka nykyään on raitis.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 10:13 Redjack-74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 10:11 vieras kirjoitti:
En tarkoittanut yleistää enkä tahtonut aiheuttaa kenellekkään pahaa mieltä.Mutta kirjoitin tän sikskin kun lueskelin tuota toista aloitusta ja todellakin olen kohdannut Fiksuja äitejä ja sitten sieltä toisesta ääripäästä olevia...mä itse lukeudun ehkä tohon keskiväliin,olin nuori, kokematon,maailman pahuudesta/hyvyydestä tietämätön silloin 19v. ja sitten kun lasteni isä oli alkoholisti ja väkivaltainen joka JOI KAIKKI rahat niin jotenkin haluaisin suojella noita nuoria äitejä et tekisivät VIISAAMMIN kuin minä aikoinaan???!!!!
missäs tää sun ensimmäinen lapsi nyt sitten on? et ainakaan profiilissas häntä mainitse...
Siis taidat tarkoittaa kaksi vanhempaasi ovat isällänsä!
Mutta silti jäin miettiin, että miksi he ovat isällään?
2 nuorempaa lastani -94 ja 96 syntyneet asuvat isänsä luona...Joka nykyään on raitis.

[/quote]
 
Redjack-74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 10:36 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 10:13 Redjack-74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 10:11 vieras kirjoitti:
En tarkoittanut yleistää enkä tahtonut aiheuttaa kenellekkään pahaa mieltä.Mutta kirjoitin tän sikskin kun lueskelin tuota toista aloitusta ja todellakin olen kohdannut Fiksuja äitejä ja sitten sieltä toisesta ääripäästä olevia...mä itse lukeudun ehkä tohon keskiväliin,olin nuori, kokematon,maailman pahuudesta/hyvyydestä tietämätön silloin 19v. ja sitten kun lasteni isä oli alkoholisti ja väkivaltainen joka JOI KAIKKI rahat niin jotenkin haluaisin suojella noita nuoria äitejä et tekisivät VIISAAMMIN kuin minä aikoinaan???!!!!
missäs tää sun ensimmäinen lapsi nyt sitten on? et ainakaan profiilissas häntä mainitse...
Siis taidat tarkoittaa kaksi vanhempaasi ovat isällänsä!
Mutta silti jäin miettiin, että miksi he ovat isällään?
2 nuorempaa lastani -94 ja 96 syntyneet asuvat isänsä luona...Joka nykyään on raitis.

Siis oho...mitähän mä jo sekoilen.....Tarkoitin tottakai vanhimpia lapsiani.Meillä nyt ei vaan sillon aikonaan sujunu yhteiselo,mut en siittä enään murehdi :/
 
ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:22 Hay-D kirjoitti:
samalla tavalla sitä kituutetaan rahan puolesta kuin että jos ei olisi lasta. Opiskelijan elämä ei ole helppoa mutta oma valinta... Lapsen perustarpeet kyllä tulee täytetyksi. Tuskin täällä palstallakaan pyörii sellaisia ihmisiä jotka eivät pysty lapsistaan huolehtimaan. Heillä tuskin nettiä on käytössä jos ei oo ruokaakaan pöydässä :kieh: Eli pikkasen väärästä paikasta kyselet....
Nykyisin netti on lähes kaikilla käytössä, oli sitä rahaa tai ei. Oletko koskaan lukenut palstalaisten "paljastuksia" elämästään? Eletään toimeentulotuella jne ja silti palstaillaan. Joissain asunnoissa netti kuuluu jopa vuokraan.
Musta tää avaus oli ihan järkevää luettavaa. Huomatakseni siinä mainittiin teiniäidit jotka kykenenvät huolehtimaan jälkikasvustaan. Kritiikki lieneen koski tätä toista ääripäätä, josta valitettavasti minäkin olen nähnyt aivan liian montaa esimerkkiä :/ Joillain ihmisillä on tapana hankkia lapsia nuorena koska oma elämä on sekaisin tai kotiolot ovat olleet lapsuudessa ankeat. Ja sitä yritetään paikkailla nuorena perustetulla perheellä. Tiedän valittettavasti monia tapauksia jossa teinivanhemmuus on johtanut huostaanottoihin jne koska vanhempien saadessa vuoden pari ikää lisää niin se elämättä jäänyt elämä on alkanut kiinnostamaan :/
Tosta taloudellisesta puolesta en välttämättä ole aivan samaa mieltä ap´n kanssa. Kyllä vähälläkin tulee toimeen jos vain käyttää rahansa oikein. Enneminkin ongelmat näyttävät tulevan siitä henkisestä kypsymättömyydestä ottaa vastuuta omasta ja jälkikasvunsa elämästä. Voi esim miettiä mitä järkeä on hankkia "isätön" lapsi josta ei kykene huolehtimaan tarpeeksi hyvin. Jos ja kun äitiys päättyy kahdessa vuodessa, omaan itsemurhaan :/
 
En usko, että aloittajalla on varaa arvostella tai moralisoida. Lietsomisen makua... Ei kenenkään elämä ole tilaustavaraa, ja yleisesti ottaen ihmiset tekevät kyllä parhaansa. Kaikkea sattuu ja tapahtuu, mutta ehkä silloin kannattaa keskittyä tukemiseen, eikä yleistävään arvosteluun.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 10:05 läiskä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 09:14 VilliWiikari kirjoitti:
Sekö ei ole fiksu ihminen joka pärjää vaikka joskus laskisi rahoja? Enpä usko että tässä maassa kovinkaan moni voi ostaa mitä haluaa hintoja katsomatta.
Minä olen ainakin aivan persaukinen, mutta huolehdin kyllä siitä että meillä on katto pään päällä, ruoka pöydässä ja vaatteet päällä. Kaikesta muusta voimme toistaiseksi tinkiä, jos tiukille vetää.
näinpä! aina on vuokrat yms ollut ajallaan.ruoka pöydässä,puhtaat/ehjät/siisti vaatteet..
 
hipposka
Pakko vastata..... Itse sain lapsen 16 vuotiaana, nyt olen 20. Ammatti ja vakituinen työpaikka löytyy. Lapsen kanssa kävin koulun, valmistuin 12/2005. Opiskelija tuloilla ei toki ihmeitä osteltu, mutta kyllä meillä ruokaa ja vaatteita aina oli ja laskut maksettiin ajallaan!! (ja käytiinhän me huvittelemassakin usein, kuten uimahallissa ja korkeasaaressa tms...) Nyt tullaan sitten hyvin toimeen. Joka penniä ei tarvitse laskea. Mutta onko se onni rahasta kiinni? Tai hyvä äitiys? Ei, ei se ole. Kunhan perus tarpeet täyttyvät. Ikä ei myöskään aiheuta sitä että ei osaa säännöstellä rahan käyttöä. Yhtälailla voi 30 vuotias äiti olla ihan helisemässä raha asioiden kanssa jos tulee yllättäviä isoja menoja. Ei se tosiaan riipu iästä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 11:00 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 08:22 Hay-D kirjoitti:
samalla tavalla sitä kituutetaan rahan puolesta kuin että jos ei olisi lasta. Opiskelijan elämä ei ole helppoa mutta oma valinta... Lapsen perustarpeet kyllä tulee täytetyksi. Tuskin täällä palstallakaan pyörii sellaisia ihmisiä jotka eivät pysty lapsistaan huolehtimaan. Heillä tuskin nettiä on käytössä jos ei oo ruokaakaan pöydässä :kieh: Eli pikkasen väärästä paikasta kyselet....
Kritiikki lieneen koski tätä toista ääripäätä, josta valitettavasti minäkin olen nähnyt aivan liian montaa esimerkkiä :/ Joillain ihmisillä on tapana hankkia lapsia nuorena koska oma elämä on sekaisin tai kotiolot ovat olleet lapsuudessa ankeat. Ja sitä yritetään paikkailla nuorena perustetulla perheellä.
mutta mun mielestä tää oli aikas turha avaus siksi, että kun tuota ääripäätä on joka ikäryhmässä. Rakas enoni on hyvä esimerkki :) Liihotteli "nuoruutensa" (kolmekymppiseksi asti) missä sattuu ja kun huomasi ikääntyvänsä niin ei muuta kuin lasta maailmaan etteivät vaan jäisi tekemättä. Nyt lapset asuvat äitinsä kanssa ja näkevät isäänsä ehkä kerran puolessa vuodessa. Eli jos/kun nuoret hakevat sisältöä elämäänsä lasten avulla, niin miksikäs sitten vanhemmat hankkivat niitä lapsia? Huvin vuoksi ja urheilun kannalta, vai?
 
ilveskissanminttu
Meniköhän nyt yleistykseksi? Ihmisillä -ikään katsomatta- on tapana tehdä lapsia lukuisista ERI syistä, jotka kaikki perustuvat itsekkyyteen.
Mä en ole koskaan kieltänyt etteikö vanhemmat ihmiset voisi olla surkeita vanhempia. Kuitenkin olen nähnyt elämää sen verran että on tullut törmättyä liian usein näihin nuoriin epäkypsiin vanhempiin. Järjellä ajateltuna lieneen aika selvää että nuori kokematon ihminen ei välttämättä osaa kantaa sitä vastuuta mitä vanhemmuus tuo mukanaan. Mutta kysehän on tietenkin marginaaliryhmästä. Kukaan ei varmaan voi täysisssä sielun ja ruumiin voimissaan väittää, että nuorista ei olis vanhemmiksi. Musta se on kunnioitettavaa jos ja kun nuori ihminen on valmis ottamaan vastuuta myös pienenstä ihmisestä. Itse olin nuorena taatusti sen verran itsekäs, ettei elämääni olisi mahtunut yhtään vauvaa.
 

Yhteistyössä