Teini nukkui vuorokauden putkeen.

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
-
Mä olin aina kova nukkumaan. Ja olisin vieläkin jos pystyisi.

Mun pitää yövuoroonkin laittaa kello soimaan että herään töihin lähtöön.

Tiedä sitten normaalista mutta kuitenkin :D ja kaikki tämä uni ihan ilman minkäänlaisia lääkityksiä joilla väsymys selittyisi.
 
HippuTAR
Ei ole syömishäiriöö eikä ole varsinainen erityislapsi. Psykiatrisella on ollut ekalta lähtien seurannas paljon nukkumisen, väsymyksen, hitauden ja niistä johtuneiden koulunkäyntiongelmien vuoksi.
Välillä oli diagnoosina add mutta se purettiin. Ei ne oikein oo mihinkään johtopäätökseen ton kans päässy eikä oo psykiatriselta juuri apuakaan saatu (siis mitkään toimenpiteet ei oo tilannetta muuttanu).
 
v i e r a s
Hmm.. Siis tiedätkö että on oikeasti nukkunut koko ton ajan,ollut unessa? Mulla oli teininä "valvomisten" (just tuollaista että on valvottu käytännössä koko yö,sit nukuttu joitain tunteja jne) jälkeen tapana,jos suinkin mahdollista,nukkua/viettää sängyssä seuraava vuorokausi. Yleensä nukuin ensin pitkän pätkän (esim "oikean yön"),ja sit jos muu perhe oli hereillä (eli ei ollu hiljasta) en välttämättä saanu enää nukuttua ainakaan pitkiä jaksoja,mutta kuuntelin musiikkia kuulokkeilla/luin/makasin hiljaa yrittäen nukkua.
 
HippuTAR
[QUOTE="iltapäivätähti";29607783]Suosittelisin tsekkaamaan tämän vaihtoehdon: Krooninen väsymysoireyhtymä - Unesta Oy. Jos oireet kuulostaa tutuilta ja asutte lähellä Tamperetta, kannattaa viedä suoraan tuonne. Saa parhaan tutkimuksen ja hoidon. Onhan myös uniapnean mahdollisuus tutkittu? Ellei, siihenkin löytyy osaaminen tuolta, mutta se toki onnistuu julkisellakin puolella paremmin kuin CFS:n tutkiminen, siihen ei monella ammattitaito riitä.[/QUOTE]

Kiitos tästä. Tosta tuskin on kyse mutta likalla on pienestä alkaen ollu jalkakipuja jotka tuskin enääselittyy kasvukivuillakaan. Pääkin on jo vuosia ollu usein kipeä.

Sellane virtsavaivakin sillä on että kun lähtee käveleen johonkin niin kohta pian on kauhee kusihätä, vaikka siis lähtiessä ois käyny vessas.

Unta ei oo tutkittu.
Neurologilla käytiin vuosi sitten, se ei todennut mitään neurologista ongelmaa eikä pitänyt tarkempia tutkimuksia tarpeellisena.
 
HippuTAR
Hmm.. Siis tiedätkö että on oikeasti nukkunut koko ton ajan,ollut unessa? Mulla oli teininä "valvomisten" (just tuollaista että on valvottu käytännössä koko yö,sit nukuttu joitain tunteja jne) jälkeen tapana,jos suinkin mahdollista,nukkua/viettää sängyssä seuraava vuorokausi. Yleensä nukuin ensin pitkän pätkän (esim "oikean yön"),ja sit jos muu perhe oli hereillä (eli ei ollu hiljasta) en välttämättä saanu enää nukuttua ainakaan pitkiä jaksoja,mutta kuuntelin musiikkia kuulokkeilla/luin/makasin hiljaa yrittäen nukkua.
On nukkunut koko ajan.
 
oma kokemus
Itse nukuin tuollaisia määriä teininä. Kai se jonkun sortin masennusta oli. Ei kiinnostanut ottaa uutta päivää vastaan. Nukkumalla ei tarvinnut ajatella ahdistavia asioita.
 
mun kokemus
Itse en oo koskaan nukkunut noin pitkään, vaikka oisin valvonut useita vuorokausia putkeen niin silti maximimäärä on ollut 15 tuntia ja sekin äärimmäisen harvoin. En myöskään muista ikinä kuulleeni kenenkään nukkuneen vuorokautta putkeen.
 
sh
Ihan normaalia. Itse nukuin teininä yhtä pitkiä unia aina silloin tällöin. Kasvava nuori tarvitsee unta välillä vähän enemmän ja varsinkin jos valvoo ja vrkrytmi heittää...
Sinuna en huolestuis, jos ei ihan joka päivä tällaista esiinny :)
 
"iltapäivätähti"
Kiitos tästä. Tosta tuskin on kyse mutta likalla on pienestä alkaen ollu jalkakipuja jotka tuskin enääselittyy kasvukivuillakaan. Pääkin on jo vuosia ollu usein kipeä.

Sellane virtsavaivakin sillä on että kun lähtee käveleen johonkin niin kohta pian on kauhee kusihätä, vaikka siis lähtiessä ois käyny vessas.

Unta ei oo tutkittu.
Neurologilla käytiin vuosi sitten, se ei todennut mitään neurologista ongelmaa eikä pitänyt tarkempia tutkimuksia tarpeellisena.
Melko tutulta kuulostaa kivut raajoissa ja päässä sekä tiheä pissaamisen tarve. Itselläni on CFS sekä harvinainen sidekudossairaus, jonka yhteydessä CFS:aa esiintyy vähän tavallista enemmän. Siksi tiedän suunnilleen mistä puhun. Neurologi ei välttämättä tunnista CFS:aa tai muitakaan uneen liittyviä harvinaisempia tiloja - kaikki lääkärit totta puhuen eivät usko koko väsymysoireyhtymään, mutta ovat siinä väärässä.

Jos teini nukkuu jatkuvasti ihan tuollaisia määriä niin ei se nyt tavalliselta kuulosta, ei vaikka teini-ikäinen yleensä paljon unta tarviikin. CFS voi aiheuttaa myös sen, että uni on parasta ja virkistävintä aamupäivällä. Tämä liittyy sympaattisen hermoston toimintaan.

Läheiselläni puolestaan on uniapnea, joka myös aiheuttaa valtavaa unentarvetta, koska uni ei virkistä (hengityskatkokset). Siihen liittyy myös kova päänsärky ajoittain, ihan oksentamiseen ja puolitajuttomuuteen asti. Kuten CFS-ihminenkin, uniapneaihminen on lähes aina väsynyt, vaikka nukkuisi kuinka paljon.

Ellei CFS:n oirekuva tunnu tutulta, niin mitenkäs, kuorsaako lapsi paljon? Tai pitääkö muuta kummallista kovaa ääntä nukkuessaan? Jos, niin uniapnea kannattaa tsekata. Sen voi tehdä julkisellakin. Pyydätte lähetteen keuhkopolille, teinille laitetaan vuorokaudeksi / yöksi mittausanturit, jotka selvittävät paljonko hengityskatkoksia yön aikana on. Läheiselläni niitä oli tunnissa jopa n. 55, ja hänen saatuaan apnean hoitoon käytettävän c-pap-naamarin, katkokset vähenivät kolmeen / tunti, mikä on täysin normaalia. On paaaaljon virkeämpi päivisin, eikä nukahtele enää ruokapöytään...

Eli jos tuntuu, että lapsi nukkuu jatkuvasti huomattavasti enemmän kuin mikä tuntuu normaalilta, ei virkisty vaikka nukkuisi kuinka, saattaa valvoa öitä ja nukkua mieluummin aamupäivällä, ja mikäli esiintyy tämän lisäksi keskittymis- ja muistihäiriöitä esim., niin ehdottaisin kyllä tosi vahvasti että suljette CFS:n ja uniapnean pois. Jos tuntuu ettei ole niitä, niin hyvä juttu, mutta sittenpä siitäkin voisi olla varma. :) Tsemppiä teille asian selvittämiseen!
 
HippuTAR
Kilpirauhaskokeet on otettu kaks kertaa, arvot oli hyvät.

Ei kuorsaa juurikaan.
Päänsäryt on pääosin lieviä mutta lähes jatkuvia.
Jos on saanut nukkua niin kauan kun nukuttaa niin on virkeä sen jälkeen. Jos herää herätettynä (kello tai minä herättäjänä) niin on väsynyt siihen asti että pääsee nukkumaan niin kauan ku nukuttaa.
Muulloin käy pissalla itseasiassa mielestäni tosi harvoin vaikka juo riittävästi. Kävely vain jostain syystä aiheuttaa hädän. Just ennen menkkoja ja niitten aikana tosin on alkanut esiintyä tosi tiheää pissaamista, oon täs miettiny että voisko viitata endoon?

Tilaan sille nyt aamulla lääkärin ja koitetaan taas selvitellä.
Ajattelin pyytää sydänfilmin, keliakia-ja laktoosikokeet (en muista onko noita otettu), kysyä josko sais noita unitutkimuksia, ehkä gynegolokillekin pitäis likan päästä.

Tk:s on vaan siitä kurja käydä ku tuola pitää osata itte pyytää tutkimuksia...Mutta toivotaan et pääsis lääkärille jolla on aivotoimintaa vielä jäljellä.
 
"Viima"
Mä olen teininä ollut kova nukkuja.

Viikolla iltaisin nukahdin sohvalle kesken tv:n katselun jo kahdeksan aikaan, herätys tietenkin oli jo puol seiska seuraavana aamuna, että kovin pitkiä unia viikolla ei saanut. Päikkärit toki sitten koulun jälkeen 1-3 tuntia.
Viikonloppuisin nukuin usein pitkälle iltapäivään, vaikka edellisenä iltana menin aikaisin nukkumaan.

Eikä minussa mitään vikaa ole. Näin yli kolmekymppisenä vaadin vieläkin mielellään yli 9 tunnin yöunet. Ja pienet päikkärit päivällä.

Eikä muuten amfetamiinivalvomisen jälkeen uni maistu yhtään sen enempää kuin normaalistikaan. Vierestä seurannut..
 
vierass
Nuoret pystyvät nukkuaan univajeen pois helpommin kuin vanhat. Mun mielestä on normaalia vaikkakin poikkeuksellista, että nukkuu vuorokauden. Itse olin aikoinaan interreililä mieheni kanssa. Unet jäivät vähiin, kun öisin matkustettiin junassa. Kun päästiin majapaikkaan, niin siellä menikin vuorokausi nukkuessa.
 
"viola"
Mä heräsin äsken, nukuttuani 12h. Sitä ennen olin valvonut 7h, jota ennen taas nukuin 5h (eli 8:30-13:30). Eli viiemeisen 24h:n aikana olen nukkunut 17h.
Ja terve olen kuin pukki, nukuin vain univelkoja pois (yövuorot takana). Eli, olisiko teinilläsikin ollut valvottu viikko takana?
 
HippuTAR
Soitin lääkäriaikaa. Ensi hoitaja sanoi että menee huhtikuun puolelle, mä olin että okei. Sit se kuitenki kyseli vielä lisää, sanoi odota hetki, kävi jossain ja sitte löytyki aika tälle päivälle :O.
 
"vvieras"
Jaa, no itse kyllä onnistuin niin, että menin nukkumaan yöllä klo 5 ja heräsin sitten vuorokauden päästä aamulla. Kyllä siinä välissä vähän heräilin, mutta jatkoin unia. Ihan normaaliksi koin itseni, pidän nukkumisesta.
 
HippuTAR
No niin tai näin, niin lääkäri ei pitänyt tota normaalina. Määräs taas kilpparikokeet, nipun muita verikokeita, virtsasta katotaan jotain.
Jos ei niis oo mitään niin sitte jatketaan jonku kortisoli tason selvittelyllä.

Ja kyseli likalta onko ollu kuumeilua ja kokeili imusolmukkeita, olisko tolla sitte miettiny sen väsymysoireyhtymän mahdollisuutta.

Niin ja päästiin ton tk:n ainoalle lääkärille joka viittii paneutua potilaan asioihin vaikkei ne olis niin selkeitä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Toviottavasti selviää
Määräsihän lääkäri B12- ja varastorautakokeet? B12-puutos voi tulla imeytymishäiriön seurauksena, vaikka söisikin monipuolisesti, ja varastoraudat voi olla surkeat vaikka hemoglobiiniarvo olisi hyvä. Esim. tulehdukset ja tupakointi nostaa hemoglobiiniarvoa. Entä mitä kilpirauhaskokeita tytöltä otetaan? Pelkkä TSH ei riitä, vaan kilpirauhasvaivojen poissulkemiseksi on otettava myös T4-V.

Ja tulokset kannattaa sitten pyytää itselleen, sillä moni lääkäri ilmoittaa arvojen olevan "erinomaiset" vaikka ne olisivat hädin tuskin viitteissä.
 
Mä nukuin teini-ikäisenä usein pitkiä unia, 16-21h silloin kun oli joko menkkakivut tai migreeni päällä. Se kipu oli niin ylivoimainen, ettei auttanut muu kuin napata kipulääkettä maksimiannos ja painua unille toivoen unen tulevan ennen kipujen palaamista. Enkä kyllä pahemmin vanhemmille kertonut noista vaivoista, teininä sitä ajatteli kyse olevan "noloista" jutuista vaikkei menkoissa mitään ihmeellistä ole :D
Hyvä kun pääsitte kunnollisen lääkärin vastaanotolle, ehkä tuo lähtee selviämään. Sinisilmäisesti ei kannata uskoa, että lapsi ei voi käyttää päihteitä koska "eihän minun lapseni sellaista tee, kyllä minä sen tiedän"... Murkut on mestareita salaamaan asioita. Kai huumeseula on katsottu muiden labrojen ohella? Vaikka tuntuiskin ikävälle epäillä omaa lastansa niin joskus se on ainoa vaihtoehto.
 
HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29613165:
Mä nukuin teini-ikäisenä usein pitkiä unia, 16-21h silloin kun oli joko menkkakivut tai migreeni päällä. Se kipu oli niin ylivoimainen, ettei auttanut muu kuin napata kipulääkettä maksimiannos ja painua unille toivoen unen tulevan ennen kipujen palaamista. Enkä kyllä pahemmin vanhemmille kertonut noista vaivoista, teininä sitä ajatteli kyse olevan "noloista" jutuista vaikkei menkoissa mitään ihmeellistä ole :D
Hyvä kun pääsitte kunnollisen lääkärin vastaanotolle, ehkä tuo lähtee selviämään. Sinisilmäisesti ei kannata uskoa, että lapsi ei voi käyttää päihteitä koska "eihän minun lapseni sellaista tee, kyllä minä sen tiedän"... Murkut on mestareita salaamaan asioita. Kai huumeseula on katsottu muiden labrojen ohella? Vaikka tuntuiskin ikävälle epäillä omaa lastansa niin joskus se on ainoa vaihtoehto.
Mä tiedän kyllä kuinka teinit onnistuu huijaamaan nois jutuis, itte ku tuli sitä tehtyä paljonkin.
Mutta ton kyseisen kakaran kohdalla nyt vaan tiedän varmasti ettei käytä päihteitä.

En tarkemmin tiedä mitä verikokeita se laitto. Pitääki muistaa toi b12 kysyä vielä, meillä ku on suvussa sen puutosta useammalla.
 

Yhteistyössä