Teiniäidit-sarjan 1.osa Yle Areenassa

  • Viestiketjun aloittaja vieras-
  • Ensimmäinen viesti
Lapsi ei voi olla vastuussa lapsesta, johan sen jo järkikin sanoo.
Senhän nyt tosiaan sanoo järkikin, mutta mitä se auttaa, että vanhat akat, ainakin kun näihin teiniäiteihin vertaa, kurkku suorana huutaa, haukkuu ja moittii näitä itseään nuorempia äitejä? Tuleeko siitä eukoille jotenkin parempi mieli, tyyliin pääsinpäs sanomaan...antakaa olla, nuoria ovat äidit, mutta mitä sitten, ihan samanlaisia äitejä, kuin me muutkin täällä palstalla!
 
  • Tykkää
Reactions: teya
"vieras"
Tupakointi raskausaikana on kyllä itsekästä, vastuutonta ja ajattelematonta. Minkä ikäiseltä tahansa. Eikä siihen ole yhtään hyvää syytä. Ei ole hyvää syytä tupakoida vaikka ei olisi raskaanakaan.
 
"vieras"
Voi olla, että tuo aiempi kirjoitukseni sitten vaikutti joidenkin mielestä siltä, että puolustan tupakoivia äitejä/raskaana olevia... Mielestäni toin kyllä selvästi esiin sen että EDUSTAN ITSE VASTAKOHTAA ja EN POLTA ITSE ja EN SUOSI NÄITÄ ASIOITA! Otin kantaa vain siihen, että on yhtä typerää haukkua toista tyhmäksi, kuin olla itse tyhmä, juunou? Kritiikin voi esittää asiallisesti, ilman että leimaa kaikkia nuoria äitejä idiooteiksi, tai että ignoroi kaiken hyvän mitä heillä on, tai että puhuu tyyliin "tuollaiset pitäisi lailla kieltää" mentaliteetillä, kun kuitenkin kyse on VAIN polttamisesta vaikka se on väärin ja lapselle haitallista enkä ikinä-koskaan tekisi niin itse enkä pidä sitä hyvänä asiana.
 
"Mamma-86"
Odotin tältä sarjalta nimenomaan eri tilanteissa olevia teiniäitejä niinkuin jenkkien 16 and bregnantissa. Mutta kaikki polttavat. Kaikkien vanhemmat ehdotti aborttia. Jne jotenki tuntuu, että sarja toistaa itseensä. Ainakaan ensimmäisestä jaksosta ei jäänyt käteen oikeen mitään.

Yleistys on hirveintä mitä tiedän! Miksi teiniäidille annetaan vapauksia tai häntä puolustellaan sillä, että on vielä nuori niin ei voikkaan ymmärtää/osata jne. Ei herranjumala 16v mikää idiootti ole. Kyllä he ymmärtävät ja osaavat jos haluavat. Jos haluaa olla välittämättä esim tupakan vaaroista tai haluaa olla vanhempien elätti jne niin sitä ei voi perustella sillä, että on nuori.

On paljon nuoria äitejä jotka ei polta ei juo, asuu omillaan kotiäitinä ja hoitaa asiansa hyvin. Miksei heitä kuvattu?

Kaikin puolin kuitenkin mielenkiintoinen sarja ja aion seurata :)
 
Mielestäni on äärimmäisen vatipäistä polttaa raskauden aikana.
Oot kyllä oikeesti ihme putkiaivo tyyppi. Tottakai on vastuutonta polttaa raskausaikana, mutta mitä sinä siitä NYT puhut,kun Aurora on jo vuoden? En ole koskaan sulta yhtään positiivista kommenttia lukenut,enkä tajua kuinka tyhmä täytyy olla että tekee tänne nimimerkin vain mollatakseen muita. Anteeksi nyt vain mutta se on mun rehellinen mielipide susta, että ei sullakaan kyllä kaikki inkkarit oo siellä kanootissa - siltä ainakin vähän alkaa näyttämään.
 
Ihmettelen jos Teya ei nyt vielä vuoden kuluttuakaan ymmärrä tehneensä väärin polttaessaan raskausaikana. Osoittaisit Teya kypsyyttäsi jos myöntäisit sen. On naurettavan lapsellista perustella asiaa sillä että jotkut muutkin ovat polttaneet raskausaikana. Perusteletkohan muitakin asioita sillä että "no kun muutkin". Huhhuh. Ja tiedoksi että raskausaikana polttaminen on harvinaista, harva äiti haluaa vahingoittaa omaa lastaan. En ottaisi esimerkkiä missään asiassa äidiltä joka haluaa vahingoittaa lastaan mieluummin kuin kärsiä itse.

Jokainen tekee virheitä ja niille ei monesti voi jälkikäteen mitään. Mutta virheet voi myöntää ja niistä voi ottaa opikseen. Ajattele Teya haluatko että sinusta otetaan nyt esimerkkiä? Joku 15-vee joka tulee nyt raskaaksi, polttaa raskausajan koska sinunkin vauvasi syntyi (juuri ja juuri) hengissä vaikka poltit?
''juuri ja juuri hengissä'' Auroralla oli kaikki hyvin syntyessäänkin niinkuin nytkin. ja olen niin moneen otteeseen jo myöntänyt ja sanonut että tupakointi odotusaikana on paha asia, ja en aijo sitä toisen kohdalla tehdäkkään sitten ja jos ja kun tulee toinen. mutta nyt, on aivan turha enään Auroran aikaisesta saarnata kun asialle ei mitään enää voi. ja kyllä - kadun joka päivä sitä mitä tein,mutta elämä jatkuu - enkä voi jäädä sitä murehtimaan kun on isompiakin asioita hoidettava. Mm, Auroran perustarpeet niin nytkö mun täytyisi rypeä masennuksessa kuinka kamala olen ollut? Ymmärrän teidän pointin,mutta yrittäkää nyt tekin ymmärtää ettei asialle voi enää mitään...
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
Katsoin kaksi ekaa jaksoa justiinsa.

Odotin jotain todella kaameaa etenkin Teyan kohdalla, kun hänestä on niin paljon kohistu.

"Petyin" :D. Eli en huomannut mitään hirvittävää. Synnytys oli kaunis (okei, kaikkea ei näytetty), vauva pikkuinen kuten kaksi omaanikin olivat (keskimmäinen vauvani oli sentään normaalin kokoinen) ja tajuttoman suloinen. Ihan hyvä fiilis jäi. Diggasin myös Teyan äitiä & sanailua siitä että kannattaako tehdä lapsi teininä :)

Raskauden aikana tupakoiminen on tyhmää, mutta sille on paha tehdä mitään nyt, kun lapsi on jo erittäin tukevasti maailmassa. Eikä kyseinen tyhmyys katso ikää, hyvin näkyy rööki pysyvän nelikymppisenkin odottajan huulella.

Toisessa ketjussa jo totesinkin, että kahden jakson perusteella ainoa asia, mikä pisti pahasti silmään on se, että sen Tanjan mies on sellainen mato joka makaa aina vaan. Mutta eiköhän sekin joskus jalkeilla ole. Eikä ole ainoa mies maailmassa, joka vaan röhnöttää. Ja onhan Tanjalla ilmeisen ihana isä tukenaan kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: teya
Oot kyllä oikeesti ihme putkiaivo tyyppi. Tottakai on vastuutonta polttaa raskausaikana, mutta mitä sinä siitä NYT puhut,kun Aurora on jo vuoden? En ole koskaan sulta yhtään positiivista kommenttia lukenut,enkä tajua kuinka tyhmä täytyy olla että tekee tänne nimimerkin vain mollatakseen muita. Anteeksi nyt vain mutta se on mun rehellinen mielipide susta, että ei sullakaan kyllä kaikki inkkarit oo siellä kanootissa - siltä ainakin vähän alkaa näyttämään.
Kyllä minulla on kaikki inkkarit kanootissa, sinusta en menisi sanomaan samaa.
 
En ole saanut aikaiseksi vielä katsoa ohjelmaa, Teyan blogia luin kyllä. Vaikeista lähtökohdista huolimatta vaikutti täysijärkiseltä ihmiseltä (tuota tupakointijuttua lukuunottamatta).

Pelkkä ikä ei tee kenestäkään kypsää, tai epäkypsää äidiksi.
 
Siis mikä siinä tatskan ottamisessa on mielestäsi se onglema? Se, että lapsi jää isälleen sikis aikaa, vai joku muu, jota en tekstistä huomannut poimia? Onko tatuoinnissa jotain vaaroja tms?
Lähinnä se, että vauvan ollessa pieni hormonit hyrräävät ja sitä voi tulla otetuksi tatska josta ei vähän myöhemmin pidäkään. Toki sekin, jos lapselle tulisi nälkä tatskan oton aikana, imettävälle voisi olla ongelma. Tosin kukaan noista röökääjistä ei todennäköisesti halunnut parasta mahdollista ravintoa lapselleen tarjota. Myös tuon muijan miesystävä ei kauhean positiivistä kuvaa itsestään antanut tässä kakkosjaksossa.
 
[QUOTE="vieras";27292475]Voi olla, että tuo aiempi kirjoitukseni sitten vaikutti joidenkin mielestä siltä, että puolustan tupakoivia äitejä/raskaana olevia... Mielestäni toin kyllä selvästi esiin sen että EDUSTAN ITSE VASTAKOHTAA ja EN POLTA ITSE ja EN SUOSI NÄITÄ ASIOITA! Otin kantaa vain siihen, että on yhtä typerää haukkua toista tyhmäksi, kuin olla itse tyhmä, juunou? Kritiikin voi esittää asiallisesti, ilman että leimaa kaikkia nuoria äitejä idiooteiksi, tai että ignoroi kaiken hyvän mitä heillä on, tai että puhuu tyyliin "tuollaiset pitäisi lailla kieltää" mentaliteetillä, kun kuitenkin kyse on VAIN polttamisesta vaikka se on väärin ja lapselle haitallista enkä ikinä-koskaan tekisi niin itse enkä pidä sitä hyvänä asiana.[/QUOTE]

Entä, jos on itse saanut lapsensa nuorena, saanko siitä etuoikeuden haukkua muita nuoria äitejä, jotka mielestäni ovat perseestä eivätkä sovellu äidiksi sekä tekevät virheen tuomalla itseään julkisuuteen?
 
"vieras"
Kyllä minulla on kaikki inkkarit kanootissa, sinusta en menisi sanomaan samaa.
Tepadj en palstan perusteella muista ikääsi tai mitään, mutta luovuta nyt vaan. Miksi haluat pahoittaa alaikäisen mielen? Miksi haluat kiusata muutenkin hankalassa tilanteessa (teiniäityis) olevaa äitiä? JA minustakin tupakanpoltto oli väärin, mutta ei sille enää mitään mahda.
 
[QUOTE="vieras";27271501]Nostan hattua että pitivät lapsen eivätkä painostuksista huolimatta abortoineet[/QUOTE]

Jep, minä olen samoilla linjoilla. Itselläni oli samanlainen tilanne vuosi sitten, olin kuudentoista ja sukulaiseni sanoi että jos olisi mahdollista, hän pakottaisi minut keskeytykseen. Onneksi ei ollut ja nyt kolmikuinen vahinko tuhisee vieressäni.

Teiniäidit-sarjan henkilöt varmaankin arvasivat jotakin tämänsuuntaista nettikeskustelua, sillä kyllähän täällä lytätään kaikki Satuhäät-ohjelman ihmisetkin! Muun muassa!

Joten, voimia meille teiniäideille, kokemuksen syvä rintaääneni sanoo että teillä ei ole ehkä niin helppoa kuin muilla äideillä.
 
  • Tykkää
Reactions: teya
Jjjjyyyy
[QUOTE="vieras";27302957]Tepadj en palstan perusteella muista ikääsi tai mitään, mutta luovuta nyt vaan. Miksi haluat pahoittaa alaikäisen mielen? Miksi haluat kiusata muutenkin hankalassa tilanteessa (teiniäityis) olevaa äitiä? JA minustakin tupakanpoltto oli väärin, mutta ei sille enää mitään mahda.[/QUOTE]

Jep. Jos oikeasti välitätte lapsesta, ette enää kiusaa hänen äitiään virheestä, jolle hän ei enää mitään voi. Ihan älytöntä kuorossa haukkua teiniäitiä, jolle äitiys on muutenkin haasteellisempaa kuin perusmammalle. Mitä luulette saavuttavanne sillä?
 
[QUOTE="vieras";27302957]Tepadj en palstan perusteella muista ikääsi tai mitään, mutta luovuta nyt vaan. Miksi haluat pahoittaa alaikäisen mielen? Miksi haluat kiusata muutenkin hankalassa tilanteessa (teiniäityis) olevaa äitiä? JA minustakin tupakanpoltto oli väärin, mutta ei sille enää mitään mahda.[/QUOTE]

Olen vain realisti.
 
lapsiraukat
Onko joku väittänyt ettei "vanhojen" äitien polttaminen raskauden aikana olisi yhtä törkeää?? Eniten syytän neuvoloita jotka ei ilmeisesti valaise yhtään näitä yksinkertaisia äitejä jotka polttavat että minkälaista kärsimystä aiheuttavat syntymättömälle lapselleen. Pistää niin vihaksi miten jotku voi tuosta vaan tuhota pienen lapsensa terveyden "ku ei vaan pysty lopettaan..." Käsittämätöntä tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
-ö-
Onko joku väittänyt ettei "vanhojen" äitien polttaminen raskauden aikana olisi yhtä törkeää?? Eniten syytän neuvoloita jotka ei ilmeisesti valaise yhtään näitä yksinkertaisia äitejä jotka polttavat että minkälaista kärsimystä aiheuttavat syntymättömälle lapselleen. Pistää niin vihaksi miten jotku voi tuosta vaan tuhota pienen lapsensa terveyden "ku ei vaan pysty lopettaan..." Käsittämätöntä tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä.
"Eniten syytän neuvoloita.."

Että ihan _eniten_? Syytä kuule niitä tupakoivia itseään. Ihanko ajattelit että neuvoloissa ei asiasta mainittaisi? Ei hemmetti mikä lause :) :) Ei kyllä pätkän vertaa ole yhdenkään neuvolan, terkan, hoitajan yms vika jos röökimuija ei tupakanpolttoaan lopeta..
 
"..."
[QUOTE="vieras";27291789]Mun mielestä teinin henkinen kypsyys on vielä aivan liian kehittymätömätöntä ja ongelmat on just sitä luokkaa kun eilisessä dokkarissa "surullisia uutisia: meille tuli Tonin kans bänät". Kundit menee ja vaihtuu ja elämänhallinta on ihan lapsen kengissä.[/QUOTE]



Buahhaahhaaa!!! Satunpa tietämään ihan vastaavanlaisia nelikymppisiä jotka vaihtaa miestä heti kun alkuhuuma sammuu eikä kestetä normiarkea. joka äijälle täytyy tietenkin kakara pyöräyttää niin että näillä nelikymppisillä on 4-5 mukulaa eri isille. Siinä voisi puhua lapsenkengissä olevasta elämänhallinnasta. Ohjelman perusteella nää teiniäidit yrittää parhaansa kyllä
 
[QUOTE="...";27304189]Buahhaahhaaa!!! Satunpa tietämään ihan vastaavanlaisia nelikymppisiä jotka vaihtaa miestä heti kun alkuhuuma sammuu eikä kestetä normiarkea. joka äijälle täytyy tietenkin kakara pyöräyttää niin että näillä nelikymppisillä on 4-5 mukulaa eri isille. Siinä voisi puhua lapsenkengissä olevasta elämänhallinnasta. Ohjelman perusteella nää teiniäidit yrittää parhaansa kyllä[/QUOTE]

aika usein nää tapaukset on aloittaneet kans teiniäiteinä.
 
"joku"
Alkuperäinen kirjoittaja -ö-;27303088:
"Eniten syytän neuvoloita.."

Että ihan _eniten_? Syytä kuule niitä tupakoivia itseään. Ihanko ajattelit että neuvoloissa ei asiasta mainittaisi? Ei hemmetti mikä lause :) :) Ei kyllä pätkän vertaa ole yhdenkään neuvolan, terkan, hoitajan yms vika jos röökimuija ei tupakanpolttoaan lopeta..
Eniten oli varmaan tuolta yhdeltä kirjoittajalta huono sanavalinta, mutta kyllä mielestäni neuvolan nykypuheet siitä, että pääasia on, että vähentää polttamista ja "äidin stressi on vauvalle pahempaa kuin tupakka", ovat mielestäni liikaa tupakoivien äitien suojelua. Ei siis haluta pahoittaa kenenkään mieltä (mikä sinällään on toki hyvä), mutta tässä tupakointiasiassa varmaan olisi kuitenkin hyvä sanoa ihan suoraan, että polttaminen ei ole hyvä asia ja lopettaminen olisi tärkeää ja siinä voidaan yrittää auttaa. Mutta tosi monessa keskustelussa tupakoiva äiti vetoaa todella usein siihen, että "neuvolassakin sanottiin, että lopettamisesta aiheutuva stressi on pahasta".

Meni aika lailla ohi aiheen. Sorry.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj ja Katylina
Alkuperäinen kirjoittaja höpsö lapsi;27304322:
saisko kuule jotakin faktaa asiasta??
mene ja tutustu niihin ihmisiin. ja onhan se jo ihan fakta tietoa, että teiniäitiys on monissa tapauksissa ollut periytyvää.
ja aika usein tommonen moniongelmainen käyttäytyminen on alkanut jo siellä lapsuudessa/teini-iässä ja johtaa sitten mihin johtaa kelläkin.
 

Yhteistyössä