Teiniäidit

No itse en ajattele noin, mutta haasteita se toki tuo himpun verran enemmän jos alaikäisenä lapsen saa...silloin koulutus kesken ja lapsen kanssa opiskelu on työläämpää kuin ilman.
Mutta varmasti hyvä elämä on heilläkin edessä, se itse elämä vain tuppaa olemaan enemmän järjestelyjä täynnä =)
 
No riippuuhan se vähän siitäkin mikä luokitellaan teiniäidiksi. Mä itse tulin raskaaksi 18-v enkä kokenut itseäni teiniäidiksi. Mutta asiaan, eli tuskimpa vaan kaikki ovat sitä mieltä että teiniäiti tai nuori äiti ylipäänsä olisi huonompi kuin vanhempi äiti. Tapauskohtaistahan se on kuten Zoekin sanoi. Kumminkin mä itse olen huomannut kyllä nuorissa vanhemmissa enemmän esimerkiksi sellaisia jotka esim. kiroilevat lapselleen tai tekevät muuta minkä mä luokittelen aika oudoksi lapsen kasvatustyyliksi. Ja olen huomannut että nuorissa äideissä on enemmän sellaisia jotka tupakoivat raskauden ja imetyksen aikana (muistaakseni joku ihan tilastollinenkin luku oli n. 40%) eivätkä edes yritä lopettaa, joten mun tuntemistani nuorista vanhemmista aika moni on saanut lapsensa vähän "liian nuorina". Eli tällä tarkoitin kiteytettynä ehkä sitä, että mun tuttavapiirissäni nuorissa vanhemmissa on enemmän sellaisia kuin vanhemmissa äideissä ja isissä.
 
Minunkin tuttavapiiristä löytyy näitä vähän vastuuttomammin käyttäytyviä, mutta sitten taas niitä, jotka toimivat vähintään yhtä mallikkaasti kuin vastuun tunteva 30v äitikin, joten erittäin tapauskohtaista on kyllä...kai se vähän riippuu myös siitä minkälainen kasvatus itsellä on ollut ja minkälainen tukiverkosto on olemassa.

Joka tapauksessa ensimmäisen lapsen saavat ovat jokatapauksessa täysin samassa lähtöviivassa toistensa kanssa oli sitten ikää 15 tai 30, sillä jokaisella lapsi on ensimmäinen oma ja asiat ovat uusia...
Toki tietenkin vanhemmilla ensisynnyttäjillä on enemmän elämänkokemusta jatkoa ajatellen, mutta kaikki kasvavat vanhemmiksi lapsen myötä, jos ovat kasvaakseen, tämä asia ei ole iästä kiinni...( oma mielipiteeni asiasta )
 
On tietenkin todennäköisempää, että nuorella äidillä ei ole samanlaista vastuuntuntoa kun vanhemmalla eikä hän ole yhtä valmis lapselle kun vanhempi nainen... MUTTA ne nyt ovat todennäköisyyksiä ja tilastoja. Löytyy myös vanhempia äitejä jotka ovat ihan pallo hukassa ja meitä nuoria äitejä joilla äitiys on toivottu ja luonnollinen olotila =)

Tämä nuori äiti = huono äiti käsitys on varmaan alunperin kotoisin niiltä ajoilta, kun nainen tarvitsi elättäjän. Nuoret naiset eivät välttämättä olleet naimisissa ja jos olivat, niin mieskin oli todennäköisesti vielä nuori. Nykyään yhteiskunta tukee niin nuoria kun vanhempiakin äitejä, mutta raha koetaan silti hyvin tarpeelliseksi ja kuvitellaan, että vanhemmalla äidillä sitä on enemmän joka tietenkin on todennäköisempää.

On myös todennäköisempää, että teiniäidin lapsi on vahinko, mutta mä en ymmärrä miksi "vahinkoja" pidetään niin kauheina ^^ Kuten äitini on muutamaan otteeseen sanonu, suomi olis jo kuollu pois jos ei "vahinkoja" sattuisi. Ja niitä sattuu niin nuorelle kun vanhemmallekin; vanhemman kohdalla se on vaa hyväksyttävämpää kun ikätovereilla on suunniteltujakin vauvoja.

Mutta yksilöt ovat yksilöitä eikä ketään pidä tuomita tilastotieteen avulla.
 
AAM
mun mielestä äidiksi kasvetaan.. :) oli sit kolme tai nelikymppinen tai nuorempi "teini"äitikin...
jokainen paritteluleikkiin ryhtyvä kyllä seuraukset tietää ja osa varmastikin kantaa vastuu tahtoo sitten äidiksi tarkoituksella tai ei. Adoptiot on sitä varten ei vauvaa halua tai radikaalimmassa tapauksessa abortit (joista minä en niinkään pidä ) joskus nekin ovat vain parempi vaihtoehto kuin synnytys.. niistä tässä EI SEN enempää.

teiniäiti sanan on minusta negatiivinen koska olen tavannut 16v. äitejä ja nuorempiankin joka ovat osoittautuneet todella kypsiksi ihmisiksi ja silti osanneet toimia oikein ja vastuuntuntoisesti elämässään, eivät siis ajatelleet pelkkää omaa napaansa vaan ihan kokonaiskuvaa kun puhutaan perhe-elämästä ja lapsen kasvattamisesta. Sen sanottakoon että ko henkilöillä jotka olen tavannut on ollut hyvin vahva perhetausta ja ovat perhekeskeisiä ihmisiä olleet.. että painopiste muutenkin on ollut aina perheessä jo heidän omassaankin (eli heidänkin äideistä osa on saanut ensimmäisen lapsensa nuorena).. lieko sitten sitten siitä johtuva tai ei. Silti se ei äiteinä heidän arvostustaan minun silmissäni laske. Tai siis arvostan heidän äitiyttään ihan yhtä paljon kuin "vanhempia" äitejäkin..

Olipas sepustus :) kiva ja positiviinen aihe, yritetään pitää negaatiot kaukana tästä ketjusta :)
:heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja likka -90:
Onko kaikki oikeasti sitä mieltä että teiniäideissä ei mitään hyvää ole, eikä he voi olla onnellisia, palkkaa saavia ymsyms.
Vai sattuuko ne tuolle toiselle foorumille semmoiset ihmiset.
Itse olen 18 vuotias, ensikuussa 19. Odotan esikoistani enkä koe itseäni enää teiniksi.

Mielestäni ikä ei vaikuta siihen onko hyvä vai huono äiti, jokainen on aina omalla tavallaan sekä hyvä että huono äiti. Ei maailmassa ole vain huonoja äitejä ja hyviä äitejä!

Mutta en kuitenkaan mene tuomitsemaan ketään äitiä, jokainen kasvattaa lapsensa niinkuin pystyy ja haluaa.

En kuitenkaan voisi kuvitella että olisin tullut alle 18 vuotiaana raskaaksi! Silloin ei kuitenkaan ole ammattia ja elämäni oli aika kesken.

Tuolla puhuttiin myös että n. 40% teineistä ja nuorista äideistä ei edes yritä lopettaa tupakointia. Se on iso osa äideistä! Mutta onhan niitäkin vanhemmista äidestä että ei edes yritä tosissaan lopettaa tupakointia, joten turha on tässäkään asiassa ketään "haukkua" että kun ei yritä. Itse olen sitä mieltä että jokainen joka tupakoi ja odottaa niin tietää sen tupakan haitat lapseen.

Minä itse lopetin tupakoinnin kun olin rv 7, itselleni se on saavutus että pystyin siihen niin helpolla, ilman mitään apuja (laasrareita/pillereitä/ym..)


 
Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
No itse en ajattele noin, mutta haasteita se toki tuo himpun verran enemmän jos alaikäisenä lapsen saa...silloin koulutus kesken ja lapsen kanssa opiskelu on työläämpää kuin ilman.
Mutta varmasti hyvä elämä on heilläkin edessä, se itse elämä vain tuppaa olemaan enemmän järjestelyjä täynnä =)
peesi. Ja tietysti myös jos saa lapsen esim.14 v niin on vähän erilaista saada kun vaikka 17v:nä. Itse oli tuolloin kyllä vielä aivan kypsymätön, (siis esim. 14v) ja miesmakukin oli sellainen ettei niistä miehistä vastuunkantajia olisi ollut.

Eli tuskinpa se ikä kenestäkään hyvää/huonoa vanhempaa tekee, mutta todellakin haasteita on enemmän jos omakin kasvu ja kehitys on vielä kesken (on ikää sitten miten tahansa) ja turvaverkko on aina ihan loistava olemassa (sekä se läsnäoleva isä...)
 
Minusta 18-vuotias ei ole enää teiniäiti, alaikäinen on. Pakko sanoa, että kyllä 14-vuotias äiti on lapsi joka sai lapsen. Siinä vaiheessa on vaikea kuvitella että ihan yksin pärjäisi, ihan sen puolesta että ei ole vielä kypsää tunne- ja tietopohjaa jonka varassa voisi pientä kasvattaa. Tosin jos niin nuori selviää vauvavaiheesta läpi niin siinä olisi varmaan jo aika lailla kypsymistä tapahtunut. Yksilökohtaistahan tää on, mutta kun ikää on vuosi tai pari enemmän niin saattaa olla jo ihan eri tilanne.

Nostan hattua kypsille ja vastuuntuntoisille teiniäideille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja likka -90:
Onko kaikki oikeasti sitä mieltä että teiniäideissä ei mitään hyvää ole, eikä he voi olla onnellisia, palkkaa saavia ymsyms.
Vai sattuuko ne tuolle toiselle foorumille semmoiset ihmiset.
Mun mielestä teiniäiti on joku 14-15-vuotias, eikä se ikä paljoakaan kerro! Esim. moni 17-vuotias voi olla paljon kypsempi äidiksi kuin puolet vanhempi.

Nuorikin äiti voi aivan hyvin olla toivonut lasta täydestä sydämestään, onnellinen jne. Mä en ainakaan ole koskaan ajatellut niin että jos saa nuorena lapsen se on varmasti "ei toivottu" yllätys-vauva.
 
On nyt pakko kommentoida,vaikka aluksi ajattelin että jätän väliin.
Olen itsevm.89 eli täytän tänä vuonna 20 ja minulla on kaksi ihanaa tyttöä.
Toinen täyttää ensi kuussa 3,eli olin juuri vasta täyttämässä 17 kun hän syntyi ja toinen syntyi lokakuussa 08 eli on vasta 3kk. Oma nuoruuteni oli kaikkea muuta kun hyvä ja "normaali",en todellakaan ollut mitenkään helppo teini,mutta kummasti sitä ihminen lapsen myötä muuttuu.
Nyt elämäni on tasapainossa,mieheni käy töissä,ja olen itse lasten kanssa kotona,enkä pode mitenkään huonoa omaatuntoa siitä etten vielä ole kouluttautunut,kerkeän kyllä kouluja käydä vaikka kuinka,kun molemmat on tarha ikaisiä. Eli toisin sanoen voisin sanoa ainakin omalta kohdaltani,että asiani olisivat nyt paljon huonommin,jos en sillon 16vuotiaana olisi tullut raskaaksi.
 
En nyt malta jättää mainitsematta, mutta alle 16 vuotiaan raskaus saattaa johtaa oikeudenkäyntiin alaikäiseen sekaantumisesta (jos isäehdokas siis on 18 täyttänyt).

Muutoin olen kyllä sitä mieltä, että toiset ovat enemmän äitityyppejä kuin toiset ja nuorempana kuin toiset. Kyllä me lapsia tähän maahan tarvitaan ja jos aletaan luokittelemaan kuka on kelvollinen ja kuka ei, niin tämä kansakunta kuolisi pois. Ikäkysymyksen lisäksi kun tulisi monenlaiset muut muka tärkeät kriteerit, mitkä pitäisi täyttää.

 

Yhteistyössä