Teinien "juomisesta"

  • Viestiketjun aloittaja mutsi
  • Ensimmäinen viesti
mutsi
Mua ärsyttää se, että 13v. lapseni kavereilla on tapana joka päivä juoda limua, energiajuomaa ja niitä Juisseja. Ja litrakaupalla! Juomaa (siis kaikkea muuta kuin vettä) otetaan mukaan harrastuksiin, Juissi-purkki tuntuu kasvaneen kämmeneen kiinni... Omalta lapseltani olen kieltänyt ylenmääräisen makean juomisen ja limsaa vain yhtenä päivänä viikossa. Olenko niuha? Tästä asiasta käydään kotona jo hurjaa kädenvääntöä...
 
ööh
ei sitä limsaa tarvi litkiä joka päivä! mun mies litkii limsaa ja joka päivä menee 2 litraa!!! :(
silti sen hampaat pysyy hyvinä ja ylimääräistä painoa ei tule mutta siis tekeehän se muitaki tuhoja!
 
Manna
Mäkään en siedä jatkuvien sokeri tai energiajuomien litkimistä. Sokerin lisäksi hirveesti lisäaineita. Rasittaa sisäelimiä. Puhumattakaan kofeiinista, joka ei tosiaankaan sovi lapsille sellasina annoksina.
 
ap
Joo ne kaverit ovatkin sitten aika lihavia eli ruokavalio ilmeisesti retuperällä muutenkin. Mutta on se musta vaan huolestuttavaa, jos 13v. litkii Juissia parikin litraa päivässä :/ Mielestäni vesi on janojuoma!
 
Et ole minustakaan liian niuho. Energiajuomat, paitsi että eivät ole terveellisiä ja aiheuttavat riippuvuutta, ovat myös tosi kalliita. Ihan turha hassata rahoja niihin. Ja noissa juisseissa taas tosi paljon turhaa sokeria. Mites, eikö teinille voi suoraan sanoa, että noi juomat lihottaa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
Et ole minustakaan liian niuho. Energiajuomat, paitsi että eivät ole terveellisiä ja aiheuttavat riippuvuutta, ovat myös tosi kalliita. Ihan turha hassata rahoja niihin. Ja noissa juisseissa taas tosi paljon turhaa sokeria. Mites, eikö teinille voi suoraan sanoa, että noi juomat lihottaa?

Sanottu on, mutta edelleen olen varmaan se muinaisjäänne, joka ei anna lapsensa tehdä mitä haluaa :( Näitä sokerijuomien litkijöitä tuntuu olevan suurin osa yläasteikäisistä pojista... Tytöistä en tiedä.
 
Vieras
Et ole niuho!

Mä avuin muutama vuosi sitten kerrostalossa, jonka keittiön ikkunasta näki suoraan sellaisen lähikaupan pihaan, missa nuoreta(ammattikoululaiset) kävi joka välkkä hakemassa kahmalokaupalla limsaa ja karkkia. Minä aina kauhulla katselis sitä herkkujen määrä mitä ne kaupasta ulos kantoi ja mietin sitä rahasummaa, mikä niihin kuluu.
En ole ihan kalkkis, muistan, että itsekin karattiin perjantaisin ruokavälkällä hakemaan karkkia kitskalta, mutta meillä oli rahaa vain pieniä pennosia, ettei me karkkia paljonkaan saatu ja ei todellakaan jokapäivä eikä juotu limsaa kun harvoin.
 

Yhteistyössä