Teitkö jtn että tuli keskenmeno?

eli antakaas kun selitän :)
ketäänhän ei tietenkään voi syyttää keskenmenosta!
mutta onko itsellesi jäänyt jotain kaivelemaan, että "johtuiskohan siitä että"...

esim joitko alkoholia? otitko lääkkeitä? sairastuitko? kaaduitko? harrastitko liikaa urheilua? kannoitko muuttolaatikoita?

eli jäikö sinua kaivertamaan mieltä joku tietty juttu? :hug:
 
No joo.Ihan hirveet syyllisyydentunteet!Vähän ennen jouluna tapahtunutta km.ää harrastettiin sexiä ja poltin yhtenä päivänä tupakkaa... niin ja söin graavilohta.Sairaalassa kaavintaa ootellessa oli aikaa miettiä mitäs kaameeta tuli tehtyä, että taas tuli km. Järjellä ajatellen eihän näille mitään voi.Mutta pahalle tuntuu, kun rukoilusta huolimatta housuun tulee... :'(
 
No ei sinänsä vaivaa, mutta olen kuitenkin miettinyt, että olinko liian hätäinen uuden raskauden suhteen eikä keho ollut vielä valmis. Tiedän kyllä useiden lääkäreiden olevan sitä mieltä, ettei nainen tule raskaaksi, jos keho ei ole siihen valmis, mutta mietinpäs silti. Sain elokuussa keskenmenon rv 12 ja mulla oli tosi pitkään kipuja sen jälkeen (varmaan kohdun palautumiseen liittyviä). Kivut loppuivat kuin seinään, kun tulin raskaaksi (heti ekasta kierrosta km jälkeen). Tämä raskaus meni sitten kesken heti rv6. Niin tai näin, ei asia minua vaivaa, mutta olen tätä vaihtoehtoa miettinyt, koska tulen ihan äärimmäisen helposti raskaaksi (kaikki kolme raskautta alkanut heti ilman mitään päivien kyttäämistä). Ehkä minulla hedelmöittyminen tapahtuu helposti, vaikkei kohtu olisikaan vielä täysin valmis. Että tämmöistä järkeilyä... :LOL:
 
surusilmä
Tietysti sitä tuollaisia miettii, vaikkei keskenmenolle usein mitään ulkopuolista syytä ole, vaan syy on ollut sikiössä/alkiossa itsessään (ns. sikiöperäinen syy). Usein ne ovat kromosomipoikkeavuuksia, jolloin keskenmeno on luonnon tapa poistaa yksilö joka ei pystyisi elmään kohdun ulkopuolella. Myös vaikeat kehityshäiriöt voivat aiheuttaa keskenmenon. Monesti voi olla kyse myös tuulimunaraskaudesta,jolloin sikiötä ei ole lähtenyt ollenkaan kehittymään.

Keskenmenoille saattaa altistaa tupakka, huumeet, jotkut lääkkeet, säteliy, liuotteet, raskasmetallit ja syövän hoidossa käytettävät sytostaatit. Näiden tekijöiden kohdalla ei tiedetä kuitekaan kuinka suuri altistuksen pitäisi olla, ennen kuin se aiheuttaa keskenmenon. Joskus äidin elimistö saattaa tuottaa raskaudelle haitallisia vasta-aineita, jotka johtavat keskenmenoon. Varsinkin myöhäisissä keskenmenoissa voivat myös syynä olal kohdun rakennepoikkeavuudet, kohdun hyvälaatuiset lihaskasvaimet (myomat) tai kohdun kaulakanavan heikkous.

Normaali liikunta, raskaiden tavaroiden nostelu tai sukupuoliyhdyntä ei voi aiheuttaa keskenmenoa.

Näitä tietoja kokosin tähän teillekin yhdestä vihkosesta jonka sain sairaalasta keskenmenon saatuani.

Minä syyttelen itseäni tupakanpoltosta, vaikka vähensin sitä rajusti plussattuani (10-15 tupakasta 2-3:een/pv), niin sen jälkeen meni kuitenkin vielä pari viikkoa ennen kuin pääsin siitä kokonaan eroon. Tiedä sitten. Onhan niitäkin naisia jotka tupruttelevat koko raskausajan ja saavat silti lapsen..eivätkä keskenmenoa.. :(
 
Vivian
Minulla takana 2km rv 9+ ja molemmat ovat alkaneet vuotaa seksin ja rankan urheilun jälkeen. Tietysti minua on nämä asiat jääneet vaivaamaan. Lääkäri kuitenkin sanoi minulle että raskaudet ovat keskeytyneet ilman näitäkin mutta vuoto on saattanut alkaa nopeammin. :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 12:53 Vivian kirjoitti:
Minulla takana 2km rv 9+ ja molemmat ovat alkaneet vuotaa seksin ja rankan urheilun jälkeen. Tietysti minua on nämä asiat jääneet vaivaamaan. Lääkäri kuitenkin sanoi minulle että raskaudet ovat keskeytyneet ilman näitäkin mutta vuoto on saattanut alkaa nopeammin. :(
Lääkärisi oli varmasti oikeassa. Keskenmenot olivat jo saattaneet tapahtua (sikiö kuolla), mutta vasta liikunta tai seksi käynnisti kohdun tyhjenemisen.
 
Vaikka sanotaankin, että voi elää ihan normaalia elämää, niin silti on yks asia jääny kaivelee. Mä kävin ostaa sellasen pumpattavan vieras patjan, joka paino aika paljon. Kun mä nostin sitä laatikossa kaupan lattialta, mulla sattu ihan sikana alaselkään. Sillon aattelin vaan et selkälihakset revähti. Selkä oli varmaan viikon ihan tosi kipee. Sit kun menin muutaman viikon päästä ultraan, nähtiin et sikiö oli kuollu rv8 (eli just sillon kun satutin selkäni). Mietin vaan, et oliko toi "oire" keskenmenosta tai aiheutinko tollasella keskenmenon.
 
juuri näin
"Lääkärisi oli varmasti oikeassa. Keskenmenot olivat jo saattaneet tapahtua (sikiö kuolla), mutta vasta liikunta tai seksi käynnisti kohdun tyhjenemisen."

Minulla eka km, hiihdin pitkän lenkin ja vielä kaaduin ja löin sauvalla mahaan kaikenlisäksi. Sitten alkoi kirkas vuoto ja km. Mutta kyllä se on niin että raskaus oli siinä vaiheessa ollut pysäyksissä jo varmaan viikkoja, se vaan lähti tuleen sitten ulos varmaan tuon urheilun vauhdittamana. Ihmettelinkin silloin, että ei ole mitään vaivaa ja jaksoin hiihdellä nopeammin ja pitempään kuin raavaat miehet porukassa...

Kolmannen km:ni tyhjenikin hyvin kuin kävin juoksemassa...

Nyt kun raskaus on onnistunut, niin on lohduttanut kyllä se että lääkäri myönsi että minulla on taipumusta keskenmenoihin, olen ollut sairaslomalla, ja ottanut tosi rauhallisesti, siis nyt kun raskaus on pidemmällä. Mutta että te niitä keskenmenojanne millään yksittäisellä pikkujutuilla aiheuta, tämänkin raskauden alussa harrastin ihan normaalia liikuntaa.
 
Keskenmeno tuli, kun aloin vuotamaan seksin jälkeen siis rv9. Olen lukenut kirjoista ja nähnyt kuvia siitä mitä kohdussa tapahtuu yhdynnän aikana ja todetaan, että jos virtsarakko on tyhjä, se ei vaimenna iskuja kohtuun ja voi aiheuttaa istukan irtoamisen, jos siinä on rakenteellista heikkoutta. Järjellä ajateltuna tiedän ettei asia voi olla näin, koska kaikki harrastavat seksiä raskauden aikana ja raskaus menee loppuun hienosti, mutta silti sisälle on jäänyt pelko. Eli jos se, että raskaana ollessa join ennen kuin tiesin olevani raskaana (rv6) on aiheuttanut jonkin näköisen heikkouden istukan toimintaa ja tuo yhdyntä sitten irrotti sen. Alkio tuli ulos kätilön ultratessa ja oli täysin oikean kokoinen ja siitä ei mitään poikkeamaa löytynyt. Järjellä ajatellen en usko tehneeni mitään, mutta tunteella ajateltuna kyllä ja kyllä tuosta kokemuksesta on sen verran traumoja jäänyt, että kyllä seuraavan raskauden aikana aiomme jättää yhdynnät mahdollisimman minimiin rv 12 asti. Ihan omantunnon takia, koska kyllä sitä kuitenkin jollain tasolla itseään syyttää...molemmat...<br><br>
 
"minä kävin usein solariumissa kun en tiennyt vielä olevani raskaana,lääkärin mielestä solariumi on ilmeisesti aiheuttanut sen."

Toivottavasti tää on provo, niin että kukaan lääkäri ei tollasta mene sanomaan tai että kukaan voisi jäädä tällaiseen vääräuskoon.
 

Yhteistyössä