Tekeekö muiden 3-vuotiaat tällaista herjaa:

  • Viestiketjun aloittaja Huh, mikä päivä!
  • Ensimmäinen viesti
Huh, mikä päivä!
* Pissaa tahallaan lattialle, vaikka osaisi käydä asioillaan vessassakin.
* Ei halua tehdä kakkaa pottaan tai pyttyyn vaan koettaa saada päkistettyä salaa housuun (tekee kyllä vessaan, jos huomataan ajoissa ja käsketään vessaan).
* Katkoo kukkien ja pensaiden oksia ja repii lehtiä, vaikka on sata kertaa kielletty.
* Riisuu itsensä nakuksi monta kertaa päivässä pyynnöistä huolimatta.

Mitä mä teen väärin tän mun esikoiseni kanssa, kun se päivittäin mua näin koettelee?
 
juuh
Kakat ja pissat kuuluu joillain ikään, ja nakuilukin on minusta ihan ok. Meillä vielä 5veekin oli naku noin viidessä sekunnissa kun ovesta sisään tultiin.

Lehtien katkominen on sitä "tuhmuutta" jota lapsissa joskus ilmenee. Ei siis syytä hätään. :)
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tee meidän 3v tuollaista. Muuta kikkailua kyllä. Olisko positiivisen huomion puuteta?
Mä koetan olla mahdollisimman positiivinen ja keksia aina kaikkea kivaa yhteistä tekemistä, mutta musta tuntuu, että nykyisin aina, kun selkäni käännän on poika tekemässä jotain tuhmuuksia.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Huh:
* Pissaa tahallaan lattialle, vaikka osaisi käydä asioillaan vessassakin.
* Ei halua tehdä kakkaa pottaan tai pyttyyn vaan koettaa saada päkistettyä salaa housuun (tekee kyllä vessaan, jos huomataan ajoissa ja käsketään vessaan).
* Katkoo kukkien ja pensaiden oksia ja repii lehtiä, vaikka on sata kertaa kielletty.
* Riisuu itsensä nakuksi monta kertaa päivässä pyynnöistä huolimatta.

Mitä mä teen väärin tän mun esikoiseni kanssa, kun se päivittäin mua näin koettelee?
Poika tulee sunnuntaina 3,5v ja varsinkin toi housuun kakkaaminen on jostain syystä pop.... :(
Lisäksi: kiusaa pikkuveljee, leikkii ruualla (ei syö vaikka nälkä olisi), kaata maitolasit, menee kieloista huolimatta tietokoneelle, huuta ja riehuu....
normaali 3v kait?! :)
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Kakat ja pissat kuuluu joillain ikään, ja nakuilukin on minusta ihan ok. Meillä vielä 5veekin oli naku noin viidessä sekunnissa kun ovesta sisään tultiin.

Lehtien katkominen on sitä "tuhmuutta" jota lapsissa joskus ilmenee. Ei siis syytä hätään. :)
Välillä menee vaan usko koko touhuun, kun mun aamu saattaa kulua lasten tekemien tyhmuuksia siivoamiseen sen sijaan, että ehdittäisiin tehdä jotain hauskaa. No, jospa tää olis ohi menevä vaihe.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Huh:
* Pissaa tahallaan lattialle, vaikka osaisi käydä asioillaan vessassakin.
* Ei halua tehdä kakkaa pottaan tai pyttyyn vaan koettaa saada päkistettyä salaa housuun (tekee kyllä vessaan, jos huomataan ajoissa ja käsketään vessaan).
* Katkoo kukkien ja pensaiden oksia ja repii lehtiä, vaikka on sata kertaa kielletty.
* Riisuu itsensä nakuksi monta kertaa päivässä pyynnöistä huolimatta.

Mitä mä teen väärin tän mun esikoiseni kanssa, kun se päivittäin mua näin koettelee?
Poika tulee sunnuntaina 3,5v ja varsinkin toi housuun kakkaaminen on jostain syystä pop.... :(
Lisäksi: kiusaa pikkuveljee, leikkii ruualla (ei syö vaikka nälkä olisi), kaata maitolasit, menee kieloista huolimatta tietokoneelle, huuta ja riehuu....
normaali 3v kait?! :)
Joo, tutulta kuulostaa noi sun mainitsemat sisaruksen kiusaamiset ja ruoalla leikkimisetkin. Kamalaa. :/
 
vieras
aina kun lapsi tekee jotain väärää sitä täytyy kieltää. jos puhe ei tepsi, niin täytyy antaa rangaistus. eihän muuten oppi mene perille. tosin toi kakkaaminen housuun ja pissiminen lattialle, niin sehän voi olla vahinko. paljon positiivista palautetta ja kehuja kun tekee oikein asioita. positiivisella kasvatuksella mennään pitkälle.
 
Ammattilainen
Kuulostaa ihan tavalliselta 3-vuotiaalta. :kieh: Meillä neitii 3 v lirauttaa aina teelusikallisen pissaa housuihin, vaikka kuinka ajoissa yrittäis vessaan hoputtaa. Siis se liru on ihan aina siellä! :headwall: Ja pukemisen kans temppuilee lähes aina. joskus ei muka osaa pukea mitään, joskus taas riisuu ja olis pelkillä pikkareilla jne. Pitkää pinnaa vaan! :hug:

Ja meilläkään ei takuulla ole puute huomiosta. sitä saa ihan varmasti tarpeeksi! JA nimenomaan posiviivista.
 
[quote Olisko positiivisen huomion puuteta?[/quote] tätäpä ja kyllä siinä on sitä uhmaakin vielä että pitää löytyä jokin juuri minulle ( ko lapselle) sopiva tapa hoitaa tää homma ja se ei aina oikopäätä oo se tavallinen vessassa käynti ja tavisvaatetus

:D ;)
 
vauvamasu 3kk
yhden kerran kun antais olla tuollaisen 4vuotiaan viikarin housuissa olla kakat jotka se ihan tahallaan sinne teki tekis ihmeitä huonoille tavoille, kun lapsi huomaa ettei ollut fiksu veto. |O
 
Mun 3 v 4 kk ikäinen poikani ei vastaa noita kuvauksia millään lailla...no, tekee hän joskus asioita vaikka on kielletty, ja tappelee siskonsa (isosisko) kanssa, ja joskus väsyneenä karjuu. Mutta ei muuta.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:
Kuulostaa huomionkipeältä minustakin. Pienten pahojen tekeminen on nopein ja usein varmin tapa saada vanhemmalta huomiota.
Vai, että huomiota. Kerronpa sulle, mitä tuossa tunti sitten tapahtui: Oltiin lasten kanssa istumassa kaivonkannella, jonka edessä on iso kivi. Poika pyysi minua laulamaan hämähäkkilaulun ja mun laulaessa poika meni kiven taakse ja ihan pokkana väänsi tortut housuun... Eli ei ollut ainakaan huomionpuute kyseessä tuossa tilanteessa(kaan).
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aina kun lapsi tekee jotain väärää sitä täytyy kieltää. jos puhe ei tepsi, niin täytyy antaa rangaistus. eihän muuten oppi mene perille. tosin toi kakkaaminen housuun ja pissiminen lattialle, niin sehän voi olla vahinko. paljon positiivista palautetta ja kehuja kun tekee oikein asioita. positiivisella kasvatuksella mennään pitkälle.
Meillä on käytössä jäähy ja se tuntuis toimivan hyvin, mutta vain siis jälkikäteen. Lattialle pissaaminen ei varmaankaan ole sillon vahinko, kun poika menee vessaan, ottaa pippelin käteen ja alkaa suihkia pitkin seiniä ja lattioita... :headwall:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aina kun lapsi tekee jotain väärää sitä täytyy kieltää. jos puhe ei tepsi, niin täytyy antaa rangaistus. eihän muuten oppi mene perille. tosin toi kakkaaminen housuun ja pissiminen lattialle, niin sehän voi olla vahinko. paljon positiivista palautetta ja kehuja kun tekee oikein asioita. positiivisella kasvatuksella mennään pitkälle.
Meillä on käytössä jäähy ja se tuntuis toimivan hyvin, mutta vain siis jälkikäteen. Lattialle pissaaminen ei varmaankaan ole sillon vahinko, kun poika menee vessaan, ottaa pippelin käteen ja alkaa suihkia pitkin seiniä ja lattioita... :headwall:
no sun pitää vaan opettaa, ettei pissitä pitkin lattioita ja seiniä. jos sellaista tekee niin torut ja laitat jäähylle. jos sama toistuu jäähyistä huolimatta, pitää keksiä uusi ratkaisu. vaikka tarrataulu, jos pissii hienosti pönttöön niin saa tarran ja kun on monta tarraa saa jonkun kivan jutun.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no sun pitää vaan opettaa, ettei pissitä pitkin lattioita ja seiniä. jos sellaista tekee niin torut ja laitat jäähylle. jos sama toistuu jäähyistä huolimatta, pitää keksiä uusi ratkaisu. vaikka tarrataulu, jos pissii hienosti pönttöön niin saa tarran ja kun on monta tarraa saa jonkun kivan jutun.
Jotain tuollaista palkitsemisjuttua voitaisiin kyllä alkaa kokeilemaan. Kiitti vinkistä. :)
 
Voih..
Jaksamista sulle! Avokin lapsi keksii aika usein samanlaisia tempauksia ja varsinkin vaatteiden pukeminen on ollut kauhea murheen kryyni, on tosin jo helpottanut. Ja kauheat itkupotkuraivarit ihan ihmeellisistä asioista välillä. Mutta tilanne on helpottanut PALJON muutamassa kuukaudessa, koska ollaan otettu tiukka linja ja positiivisuutta tietysti hienosti toimiessa ja muutenkin. Silloin kun tekee tuhmasti, sanot TIUKASTI ja tosissasi ettei se käy päinsä. Meillä se ainakin tehosi tyttöön ja nykyään elämä hänen kanssaan on HUOMATTAVASTI helpompaa.. Koita jaksaa, kyllä se siitä helpottaa!
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aina kun lapsi tekee jotain väärää sitä täytyy kieltää. jos puhe ei tepsi, niin täytyy antaa rangaistus. eihän muuten oppi mene perille. tosin toi kakkaaminen housuun ja pissiminen lattialle, niin sehän voi olla vahinko. paljon positiivista palautetta ja kehuja kun tekee oikein asioita. positiivisella kasvatuksella mennään pitkälle.
Meillä on käytössä jäähy ja se tuntuis toimivan hyvin, mutta vain siis jälkikäteen. Lattialle pissaaminen ei varmaankaan ole sillon vahinko, kun poika menee vessaan, ottaa pippelin käteen ja alkaa suihkia pitkin seiniä ja lattioita... :headwall:
no sun pitää vaan opettaa, ettei pissitä pitkin lattioita ja seiniä. jos sellaista tekee niin torut ja laitat jäähylle. jos sama toistuu jäähyistä huolimatta, pitää keksiä uusi ratkaisu. vaikka tarrataulu, jos pissii hienosti pönttöön niin saa tarran ja kun on monta tarraa saa jonkun kivan jutun.
Meidän poika on ollut päiväkuiva kohta vuoden. Tietää oikein hyvin, minne pissat ja kakat tehdään, tunnistaa hätäänsä ja kerkee kyllä niin halutessaan potalle. Mutta jostain kumman syystä viimeisen kahden viikon ajan on melkein päivittäin ollut kakat housussa (ja samana päivänä vaikka potassakin toiset). Että ei varmaan osaamisesta ole kiinni?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huh:
* Pissaa tahallaan lattialle, vaikka osaisi käydä asioillaan vessassakin.
* Ei halua tehdä kakkaa pottaan tai pyttyyn vaan koettaa saada päkistettyä salaa housuun (tekee kyllä vessaan, jos huomataan ajoissa ja käsketään vessaan).
* Katkoo kukkien ja pensaiden oksia ja repii lehtiä, vaikka on sata kertaa kielletty.
* Riisuu itsensä nakuksi monta kertaa päivässä pyynnöistä huolimatta.

Mitä mä teen väärin tän mun esikoiseni kanssa, kun se päivittäin mua näin koettelee?
noi ainakin meillä samat+100 muuta kiellettyä asiaa mitä pitää silti kokeilla..... :kieh:
 
Ei onneksi. Kukat kylläkin houkuttelevat, yritän ohjata poikaa mielummin rajoittamaan meidän pihan voikukkakantoja, kuin mun perennäpenkkejä. Ja otan tuon pienen rakastettavan rasituksen mukaan puutarhatöihin, vaikka usein siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Annan nakkeja, joissa saa mahdollisimman vähän tuhoa aikaiseksi.
 
mammo
KylläKylläKylläKylläKylläKyllä ja kyllä. ja paljon muutakin hän särkee ja tuhoaa ja lisäksi äiti on ihan tyhmä. ja mulla siis nyt 3. lapsi siinä iässä, eikä aiempien kanssa ole ollut lähellekään tällaista, taitavat olla lpset vaan erilaisia.
 
Rukoilijasirkka
Nakuna meillä on lapset saanut olla niin paljon kun tykkää. Mitään tommosia lattialle pissaamisia ja tihutöitä ei ole ollut. Eikä ehkä kannata puuttua johonkin vaatteisiin, jos on paljon isompiakin ongelmia, kuten tuo ulosteongelma.
 
Miellä siis poika heinäkuussa 4v..
Mä oon kyllä ollu niin julma äiti, että jos tahallaan ja väkisin pissaa lattialle niin sen pissan joutuu myös siivoomaan itse.. Kyllä se on aina hetkeks loppunu kun saa rättejä, pyyhkeitä ja suihkutettavan tolun käteensä..
Myös lattiaan tehdyt piirrustukset olen laittanut itse pesemään eikä sen jälkeen ole piirrellyt kuin paperiin :whistle:
 

Yhteistyössä