Tekisin mieluummin töitä jos subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkaisi

  • Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"hoitaja"
On pakko myöntää että en pidä siitä tilanteesta, että kotona olevien lapset voidaan tuoda hoitoon. Kun näkee pieniä, jotka itkevät ikäväänsä, toivoisi mieluummin, että heidän vanhempansa olisi tuonut lapsen hoitoon vain pakottavasta tarpeesta. Ei päivähoito nykyisellään ole tarkoituksenmukainen alle kolmevuotiaille ollenkaan. Isommillekin virikehoitona vähän kyseenalaista.

Ja lapsen päivän pituus pitäisi rajoittaa lailla, kun vanhemmat eivät itse tajua että, ainakin yksivuotiaille olisi pakko järjestää lyhyempi päivä. Ei siinä ole mitään järkeä, että niin pieni lapsi on päiväkodissa reilustikin yli 10 tuntia päivässä.
 
"a p"
Rahakaan siis ei ole pakottava tarve aina. Perheiden pitäisi miettiä kunnolla millaisia ratkaisuja tekevät pikkulapsivaiheessa. Ja tottakai pitäisi olla kunnollisia vaihtoehtoja päivähoitopäivien lyhentämiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Halikatti
toinen hoitaja
meillä ei ole pienten ryhmässä yhtään virikepaikkalaista, on kyllä sitten muutama jotka on ls perustein hoidossa ja hyvä niin. Pitkiä päiviä osa kyllä on ja selväsi joidenkin vanhemmat pitävät hoidossa myös vaikka itsellä olisi arkivapaa ja jopa vuosilomaa. Isojen puolella muutama virikepaikalla.
Minulle sinällään on aivan sama miksi lapsi on hoidossa, mutta toivoisin kyllä jotain aika rajoitetta tai oikeutta selvittää todellinen hoito ajan-ajan tarve.
 
"a p"
Minulle sinällään on aivan sama miksi lapsi on hoidossa, mutta toivoisin kyllä jotain aika rajoitetta tai oikeutta selvittää todellinen hoito ajan-ajan tarve.
Minä olen vähän herkkä, kun pohdin, mikä lapsille oikeasti olisi parasta. Nimittäin omat vanhemmat, silloin kun ovat terveiden kirjoissa. Tuntuu siltä, että monet lapset itkevät aivan turhaan päivisin, kun muitakin ratkaisuja olisi olemassa.
 
"poikia3"
[QUOTE="a p";25327428]Rahakaan siis ei ole pakottava tarve aina. Perheiden pitäisi miettiä kunnolla millaisia ratkaisuja tekevät pikkulapsivaiheessa. Ja tottakai pitäisi olla kunnollisia vaihtoehtoja päivähoitopäivien lyhentämiseen.[/QUOTE]

Alkuperäisen kirjoituksesi vielä hyväksyin, mutta tätä en voi hyväksyä mitenkään! Raha voi todellakin olla pakottava tarve, valtava määrä lapsiperheitä elää köyhyydessä. Ja esim. yksinhuoltajan on kyllä vaikea vaikuttaa lapsen hoitopäivän pituuteen.
 
essip
Minäkään en ymmärrä sitä, että lapsi viedään hoitoon ja itse ollaan kotona ja järjissään. Sen sijaan minulla ei ole mitään sitä vastaan, että vanhemmat käy töissä ja lapset on hoidossa. Minä ja sisarukseni olemme olleet pienestä asti hoidossa eikä meille ole mitään traumoja jäänyt. Mielellämme mentiin aina päiväkotiin. Mutta meidän vanhemmat kävi töissä eikä laiskotelleet kotona.
 
"mä"
[QUOTE="poikia3";25327479]Alkuperäisen kirjoituksesi vielä hyväksyin, mutta tätä en voi hyväksyä mitenkään! Raha voi todellakin olla pakottava tarve, valtava määrä lapsiperheitä elää köyhyydessä. Ja esim. yksinhuoltajan on kyllä vaikea vaikuttaa lapsen hoitopäivän pituuteen.[/QUOTE]

En ole ap, mutta vastaan tähän. Jatkan siitä, mitä ap kirjoitti eli "Rahakaan siis ei ole pakottava tarve aina." korostaen tuota viimeistä sanaa. Tässä maassa on paljon myös taloudellisesti hyvin toimeentulevia, jotka vievät vauvan hoitoon voidakseen pyhittää kotona olemisen vain itselleen.

Vai millä perustelet väitteesi, että raha on pakottava tarve, jos vanhempi loisii kotona toisen tehdessä töitä ja päivähoitomaksu on parikin sataa? Saako toinen vanhempi siitä jotain extrarahaa (jos niin mitä?) kun on yksin kotona sen sijaan, että olisi vauvan kanssa?
 
Yleisemmin aiheeseen liittyen toivon ettei ap:n asenne välity lastenhoitoon ja vanhempien kohtaamiseen. Yksinäs saat pohtia ja olla mitä mieltä itse tykkäät, mut jos se heijastuu sun käytökseen työssäs niin heikkoa ammattitaitoa.

Esimerkkinä voin kertoa opiskelevan ystäväni, joka pitää vauvaa kotona kahden isomman ollessa hoidossa. Opiskelee sitten lapsen kanssa. Kun toista lasta pahoinpideltiin hoidossa niin että veri lensi, hoitaja kuittasi asian sanomalla "mitä tuot lapset hoitoon, olen minäkin hoitanut kaikki lapseni yksin kotona".
 
"Tintti"
Itse 4 lapsen yh ja jaksamiseni takia nuorin lapsi pvkodissa arkisin yleensä 8-16. ( mitään aikaa ei ole määrätty) Lisäksi saan lapsen lomilla päivystävään jos haluan mutta suon lapselle toki pitkän loman kun muutkin lapset kotona. Voimia kysyy ja ensi viikon ma palaa hoitoon vaikka koululaiset kotona vielä viikon. Ja olen siis päivät kotona kun töitä ei ole löytynyt. Ekaluokkalaisella aamu ja iltapäiväkerhopaikat joista maksan saman kuin muutkin eli täydet hinnat. Asia ei ehkä koskenut juuri minunlaisia vaan heitä joilla on vauva ja tai syntyy?
 
"diu"
Minä olen kyllä huomannut lapsissa muutoksen, kun joutuivat tuossa syksyllä pakottavista syistä olemaan hoidossa 6.30-16.00 ja puoli tuntia matkoihin. Isompi oli selvästi väsyneempi, uhmaisampi ja kiukkuisempi. Pienempi puolestaan väsyneempi ja itkuisempi. Jos tilanne olisi jatkunut pidempään ja olisi normaalitila, kyllä varmaan vaikuttaisi suhtautumiseen lapseen ("aina kiukkuinen"), kun ei tietäisi millainen lapsi voi myös olla. Ja sitä myöten varmaan lapsen itsetuntoon ("muut ovat aina kiukkuisia").

Nyt tilanne jatkuu vielä tammikuussa 12 päivää, huhhuh. Ei kyllä meidän pienille sovi noin pitkät hoitopäivät, onneksi elämäntilanne normaalisti mahdollistaa jouston ja säätämisen hoitoajoissa ja päiviä tulee 3-5 / vk ja suurin osa alle 8h.
 
peesi
Samaa mieltä ap! Jos virikelapsi on 8-16 hoidossa, ja itkee päivittäin vain koti-ikäväänsä, niin jossain on vika!! Tähän ketjuun tulee taas niitä urputtajia,lasten oikeuksista yms.

Huonot on lasten oikeudet silloin, jos erotetaan vanhemmistaan, ilman pätevää syytä. Kun lapsi ei selvästikkään hoidosta saa mitään
 
"diu"
Täytyy tosin nostaa hattua meidän pk:n työntekijöille, heiltä olemme saaneet vain tukea ja neuvoja, kun tilanne on muutenkin ollut hankala. Ovat jopa joutuneet tulemaan töihin meidän muksuja varten tuohon 6.30.
 
"vieras"
Olen samaa mieltä siitä että alle kolmevuotiasta ei ole mitään järkeä tuoda virikehoitoon,mutta miksi kyseenalaistat sen merkityksen isommille lapsille?

Mä olen hoitovapaalla 3- ja 1-vuotiaiden kanssa,mutta esikoinen 5v (ensi vuonna eskarilainen) on päiväkodissa. Odottaa innolla nytkin että milloin loma loppuu ja pääsee taas kavereiden kanssa touhuamaan,tykkää hoitajista ja kaikesta mukavasta touhusta mihin mulla ei kotona kahden pienemmän lapsen kanssa resurssit riitä.

Aloite virikehoitoon tuli perheneuvolan psykologilta,joka oli sitä mieltä että poika ei todellakaan ole mikään adhd eikä edes ylivilkas tai haastava,vaan yksinkertaisesti turhautunut ja tylsistynyt kun ei kotona tai lähipiirissä samanikäistä seuraa ole. Puoli vuotta päiväkodissa on todellakin tehnyt ihmeitä,nyt meillä on kotona reipas,iloinen ja puuhakas viisivuotias :)
 
"noh"
Yleisemmin aiheeseen liittyen toivon ettei ap:n asenne välity lastenhoitoon ja vanhempien kohtaamiseen. Yksinäs saat pohtia ja olla mitä mieltä itse tykkäät, mut jos se heijastuu sun käytökseen työssäs niin heikkoa ammattitaitoa.
Mullekin tuli mieleen sama, että toivottavasti lohdutat sitä lasta ammattitaitoisesti. Samaa mieltä olen minäkin siitä, että aikuisten lomilla myös lapset on lomilla ja pienten hoitopäivän olisi hyvä olla max. sen kahdeksan tuntia. Meillä on onnistuttu pitämään lasten hoitopäivät 6-8 -tunnin mittaisina, mutta tiedän hyvin ettei se aina ole todellakaan käytännössä mahdollista.
 
"mamma"
Meidän lapsi on heti alusta asti viihtynyt hyvin päivähoidossa. Päiväkotitaival alkoi 1v1kk-ikäisenä. Poika ei edes kävellyt eikä kontannut tai ryöminyt kun meni päiväkotiin mutta pian sen jälkeen kyllä lähti liikkeelle suoraan kävelemään.

Päiväkotipäivät venyvät ~10 tuntisiksi, olemme molemmat kokpäivätöissä. Välillä on ollut kehitysvaiheita että pitää uhmaisena huutaa kuin raivohullu mutta nämä vaiheet on olleet tosi lyhyitä muutama päivä, ja sitten on tajuttu että ei auta yhtään, päiväkotiin jäädään tai sieltä lähdetään joka tapauksessa.

Pääsääntöisesti poika on iloinen kun jätetään hoitoon ja iloinen kun haetaan hoidosta. Jotkut hoitajat ovat aamulla tosi kiukkuisia kun yleensä olemme ensimmäisiä, se vähän mietityttää. Varmaan kiroilevat mielessään että kun ei aamukahvia saa rauhassa juoda... vai mitäköhän on?

Iltapäivällä poika on kotona melko väsynyt. Kun pääsemme klo 17-aikaan kotiin on heti ruoka ja sen jälkeen onkin sylittelyä ja rauhallista yhsessäoloa. Selvästi poika vähän lepäilee. Ennen suihkua ja iltapalaa ehditään vielä riehaantua vähän ja iloitella, nukkumatti tulee klo 20.

Hyvin siis menee eikä ongelmia ole. Ainut mikä on rassannut on sairastelut, sekin on ny tasaantunut pikkuhiljaa...

Päiväkoti on meille hyvä juttu eikä mikään muu järjestely tule kyseeseen.
Minua rassaa kun päiväkodin henkilökunta mielsetään tietää perheen asiat paremmin kuin perhe itse. Monella tuntuu olevan asenteessakin vikaa. Päiväkodin henkilökunta on siellä hoitamassa työtään eikä heidän tehtävänsä ole arvioida miten lapsen kuuluisi tulla tai lähteä tai olla kokonaan olematta päiväkodissa. Pääasia on että kun lapsi tarvitsee tukea niin myös sitä saa, oli sitten tilanne mikä tahansa. Pk-henkilökunnan tehtävä ei ole arvioida miten vanhemmat asiansa hoitaa. Jos selkeitä ongelmia lapsen kehityksessä ilmaantuu niin niihin tietty pitää puuttua ja asiallisesti. Keskustelu opettajan ja vanhempien kesken on silloin hyvä. Nurkissa kuiskuttelu ja arvostelu ei auta mitään, ilmapiiri vaan mene huonoksi siitä ja lapset kärsii.
 
[QUOTE="mamma";25327787]
Minua rassaa kun päiväkodin henkilökunta mielsetään tietää perheen asiat paremmin kuin perhe itse. Monella tuntuu olevan asenteessakin vikaa. Päiväkodin henkilökunta on siellä hoitamassa työtään eikä heidän tehtävänsä ole arvioida miten lapsen kuuluisi tulla tai lähteä tai olla kokonaan olematta päiväkodissa.[/QUOTE]

Mä oon niiiiiin samaa mieltä. Ei ne lastenhoitajat ole mitään jumalia joilla olis oikeus arvostella tai kritisoida toisten valintoja, ainakaan lasten vanhemmille. Tehköön työnsä mihin on kouluttautunut ja antakoon muiden elää omaa elämäänsä. Mikä haloo nousis kun kaupan kassa arvostelisi perheen ruokaostoksia tai postinkantaja perheen lehtitilauksia?
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku ja EllaDonna
Mä oon ollu aina sitä mieltä että päivähoito-oikeutta pitäis rajata niin että sinne saa viedä vain töissäkäyvien lapsia sekä sellaisia lapsia joilla on joku erityinen syy miksi ne tarvii ns virikehoitoa. Eli että se ois harkinnanvaraista otetaanko kotona olevan lapsia sinne.
 
"vieras"
Usein tuntuu että tänne kirjoittelevat "hoitajat" eivät edes oikeasti mitään hoitajia ole. Objektiivinen näkökulma puuttuu lähes kokonaan ja kyllä normaalin ammattikoulutuksen saanut ihminen on valmennettu kohtaamaan ihan kaikenlaisia tilanteita niitä päivittelemättä tai niistä nurisematta. Ammattilainen ymmärtää perheiden ja heidän tarpeidensa erot. Naapurintädit sen sijaan eivät ymmärrä miksi sirkku menee päiväkotiin jo kello seitsemän vaikka heidän mattinsa menee vasta kello kahdeksan. Joten eiköhän nää "hoitajat" oo ihan tavan pulliaisia jotka hakee omille mielipiteilleen enemmän painoarvoa tuolla ammattistatuksella.
 
"vieras"
Mä oon ollu aina sitä mieltä että päivähoito-oikeutta pitäis rajata niin että sinne saa viedä vain töissäkäyvien lapsia sekä sellaisia lapsia joilla on joku erityinen syy miksi ne tarvii ns virikehoitoa. Eli että se ois harkinnanvaraista otetaanko kotona olevan lapsia sinne.
Eli sit pitäis perustaa uusi virka tai toimi henkilölle,joka kiertää perheissä tarkkailemassa arjen sujuvuutta ja arvioi kuuluuko kyseinen lapsi virikehoidon piiriin vai ei. Muutenhan koko touhu on plus-miinus-nolla,jos määrittelyksi riittää vanhemman sana.
 
"poikia3"
[QUOTE="mä";25327485]En ole ap, mutta vastaan tähän. Jatkan siitä, mitä ap kirjoitti eli "Rahakaan siis ei ole pakottava tarve aina." korostaen tuota viimeistä sanaa. Tässä maassa on paljon myös taloudellisesti hyvin toimeentulevia, jotka vievät vauvan hoitoon voidakseen pyhittää kotona olemisen vain itselleen.

Vai millä perustelet väitteesi, että raha on pakottava tarve, jos vanhempi loisii kotona toisen tehdessä töitä ja päivähoitomaksu on parikin sataa? Saako toinen vanhempi siitä jotain extrarahaa (jos niin mitä?) kun on yksin kotona sen sijaan, että olisi vauvan kanssa?[/QUOTE]

Minä en missään vaiheessa kommentoinut esittämäsi kaltaiseen tilanteeseen. Sanoin yksinkertaisesti vain että raha voi todellakin olla pakottava tilanne, ja esitin siinä jopa esimerkin yksinhuoltajasta.

Toisaalta ikinä emme voi tietää, miksi se toinen vanhempi loisii kotona, kun toinen on töissä. Taustalla voi olla vaikka erittäin vaikea masennus tai jokin sellainen sairaus, joka estää hoitamasta lasta. Ja ulkopuolisten silmissä näyttää siltä, että toinen vain loisii kotona.
 
"diu"
Itse asiassa, päivähoidon asiakkaina pitäisi olla koko perhe ja huomioida koko perheen tilanne, eikä vain hoitaa lasta.. Varsinkin tapauksissa, joissa kaikki ei ole hyvin.

Ensin ihmetellään, kun kukaan ei huomaa tilanne tai puutu siihen ja samaan hengen vetoon vaaditaan, että päiväkodille kuuluu vain ja ainoastaan lasten hoitaminen ajalla, jolloin vanhemmat ovat töissä.
 
[QUOTE="vieras";25327856]Eli sit pitäis perustaa uusi virka tai toimi henkilölle,joka kiertää perheissä tarkkailemassa arjen sujuvuutta ja arvioi kuuluuko kyseinen lapsi virikehoidon piiriin vai ei. Muutenhan koko touhu on plus-miinus-nolla,jos määrittelyksi riittää vanhemman sana.[/QUOTE]

No ei siihen mitään perheissä kiertämistä tarvita. Jos vanhemmilla on mt ongelmia, lapsi on erityislapsi tai jos perhe asuu niin kaukana sivistyksestä että lapsella ei oo yhtään ainokaista leikkikaveria eikä mailla halmeilla oo mitään kerhoja, niin sellaiset voi mennä hoitoon vaikka vanhempi ois kotona. Mutta jos mamma on vauvan kanssa kotona niin sillon ei kyllä isompien paikka oo päiväkodissa vaan kotona. Niitä virikkeitä pystyy kyllä hoitaa lapsilleen ilman päiväkotiakin.
 

Yhteistyössä