Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen?

  • Viestiketjun aloittaja "YKS"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mistä sä tuossa tarkalleen olet huolissasi? Kertoisit, että tiedät, että 1-vuotias saa olla vain 1 vrk erossa vanhemmistaan ja nyt on aikomuksena olla kauemmin vai? Kertoisitko tarkkaan lapsen iän ja tuntimääränkin?

En yhtään ihmettele lastensuojelun ruuhkautumista.
Niin kertoisin sen tilanteen eikä siinä ole kyse mistään sen suuremmasta asiasta siinä vaiheessa. Olen ollut lastenkodissa ohjaajana töissä ja meillä ei todellakaan ole ongelmana lastensuojelun ruuhkautuminen tms. vaan päinvastoin liian suuri kynnys tehdä ilmoitus, vaikka maalikon ja tuntemattoman ihmisen ei edes odoteta tietävän kun asiaa aletaan vasta selvittää, että mistä huoli on tullut.
 
"vieras"
En tekisi ilmoitusta kuulo puheiden perusteella. Jos olisin perheelle niin läheinen että tietäisin asian täysin varmaksi, todennäköisesti pyrkisin ratkaisemaan asian muuten. Ls-ilmoitusta voisin harkita jos tilanne on toistuva ja muut keinot asian ratkaisemiseksi ei enää ole mahdollisia.
Selvästi tuon kommentien perusteella et ajattele LAPSEN parasta ja etua.
Jos tuolla tavoin viivyteltäisiin kun asiasta oltaisiin vasta TÄYSIN varmoja, että lasta pahoinpidellään/alistetaan tms. meillä olisi valtavasti pahoinvointia tässä maassa.
Huhhuh miten naurettava ja itsekäs ajatustapa. Taitaa unohtua kuka on se heikoin ja sijaiskärsijä asetelmassa jossa vanhemmat eivät huolehdi lapsestaan. Lapsen etu ON nimenomaan päästä silloin pois paikkaan, missä hänelle turvataan hyvä hoito & kasvatus. Valitettavasti aina se ei ole omat biologiset vanhemmat ja meidän on reagoitava ja tehtävä ilmoitus jos sellainen tilanne tulee - senhän kertoo jo maalaisjärki.
 
[QUOTE="vieras";28566226]Selvästi tuon kommentien perusteella et ajattele LAPSEN parasta ja etua.
Jos tuolla tavoin viivyteltäisiin kun asiasta oltaisiin vasta TÄYSIN varmoja, että lasta pahoinpidellään/alistetaan tms. meillä olisi valtavasti pahoinvointia tässä maassa.
Huhhuh miten naurettava ja itsekäs ajatustapa. Taitaa unohtua kuka on se heikoin ja sijaiskärsijä asetelmassa jossa vanhemmat eivät huolehdi lapsestaan. Lapsen etu ON nimenomaan päästä silloin pois paikkaan, missä hänelle turvataan hyvä hoito & kasvatus. Valitettavasti aina se ei ole omat biologiset vanhemmat ja meidän on reagoitava ja tehtävä ilmoitus jos sellainen tilanne tulee - senhän kertoo jo maalaisjärki.[/QUOTE]

Eli tässä aletaan miettiä jo huostaanottoa, kun 16-vuotias sisarus HALUAA hoitaa pienempiään ja antaa vanhemmille yhteistä aikaa. Mun mielestä tuo sillä kuuluisalla maalaisjärjellä ajateltuna kuulostaa siltä, että perheessä osataan ottaa sekä lapset että aikuiset huomioon puolin ja toisin.
 
"vieras"
Eli tässä aletaan miettiä jo huostaanottoa, kun 16-vuotias sisarus HALUAA hoitaa pienempiään ja antaa vanhemmille yhteistä aikaa. Mun mielestä tuo sillä kuuluisalla maalaisjärjellä ajateltuna kuulostaa siltä, että perheessä osataan ottaa sekä lapset että aikuiset huomioon puolin ja toisin.
Ls-ilmoitus EI tarkoita huostaanottoa tai edes sijoitusta. Se ei tarkoita mitään, se on vain herännyt huoli ja vain pieni osa päätyy huostaanottoon sillä ensin yritetään avohuollon ja keskustelun/tukemisen avulla auttaa.
 
vieras#
[QUOTE="vieras";28566226]Selvästi tuon kommentien perusteella et ajattele LAPSEN parasta ja etua.
Jos tuolla tavoin viivyteltäisiin kun asiasta oltaisiin vasta TÄYSIN varmoja, että lasta pahoinpidellään/alistetaan tms. meillä olisi valtavasti pahoinvointia tässä maassa.
Huhhuh miten naurettava ja itsekäs ajatustapa. Taitaa unohtua kuka on se heikoin ja sijaiskärsijä asetelmassa jossa vanhemmat eivät huolehdi lapsestaan. Lapsen etu ON nimenomaan päästä silloin pois paikkaan, missä hänelle turvataan hyvä hoito & kasvatus. Valitettavasti aina se ei ole omat biologiset vanhemmat ja meidän on reagoitava ja tehtävä ilmoitus jos sellainen tilanne tulee - senhän kertoo jo maalaisjärki.[/QUOTE]

Lapsen etuko vaatii luottamaan kuulo puheisiin.
Jos oetetaan että kuuisin tuon tyyppisestä asiasta en näe oikeastaan muuta vaihtoehtoa että perhe ja lapset olisi minulle niin läheisiä että voisi vaikka henkilökohtaisesti tarkistaa tilanteen ja esim. mennä mökille itse yöksi lasten kanssa tai vaihtoehtoisesti hakea jokin toinen ratkaisu tilanteeseen. Puutua kai voi muutenkin kuin tekemällä ls ilmoituksen... vai kuinka?
 
"akka"
Riippuu ihmisestä.Miehen just täyttävästä 18 vuotiaasta ilmottaisin jos tietäisin että jonkun pikkumuksua vahtii kun sitä ei saa jättää vielä yöksi yksin kotiin kun se täyttää vasta kahden kuukauden päästä 18 ja on taivaan tosi.
 
"vieras"
Lapsen etuko vaatii luottamaan kuulo puheisiin.
Jos oetetaan että kuuisin tuon tyyppisestä asiasta en näe oikeastaan muuta vaihtoehtoa että perhe ja lapset olisi minulle niin läheisiä että voisi vaikka henkilökohtaisesti tarkistaa tilanteen ja esim. mennä mökille itse yöksi lasten kanssa tai vaihtoehtoisesti hakea jokin toinen ratkaisu tilanteeseen. Puutua kai voi muutenkin kuin tekemällä ls ilmoituksen... vai kuinka?
Kuulopuheisiin? No kyllä minä lähtisin siitä että ihminen puhuu totta. Miksi kukaan nyt keksii päästänsä tuollaisia asioita jostai perheestä?
Toki puuttua voi monella tavalla ilman viranomaisiakin, mutta meillä puhuttiin töissä lastensuojelualalla "huolivyöhykkeestä". Kannattaa muistaa, ettei ole KENENKÄÄN etu, että ongelmien annetaan kärjistyä ja pahentua puuttumatta niihin ja osoittamatta huoltaan. Suurinta julmuutta ja välinpitämättömyyttä on olla toimimatta jos alkaa huolestua lapsesta. Lapsihan ei valitse vanhempiaan.
 
[QUOTE="vieras";28566279]Ls-ilmoitus EI tarkoita huostaanottoa tai edes sijoitusta. Se ei tarkoita mitään, se on vain herännyt huoli ja vain pieni osa päätyy huostaanottoon sillä ensin yritetään avohuollon ja keskustelun/tukemisen avulla auttaa.[/QUOTE]

Itse otit esille sen, että lapselle biologiset vanhemmat eivät aina ole parhaat mahdolliset huoltajat.

Mutta tässä keskustelussa tulee taas ilmi se, että oikeus vanhempien keskinäiseen aikaan menee sillä sekunnilla, kun puljataan lapsi pihalle. Ei onnistu vaikka sitä tullaan kultalautasella tarjoamaan lähisukulaisen puolesta.
 
vieras#
[QUOTE="vieras";28566355]Kuulopuheisiin? No kyllä minä lähtisin siitä että ihminen puhuu totta. Miksi kukaan nyt keksii päästänsä tuollaisia asioita jostai perheestä?
Toki puuttua voi monella tavalla ilman viranomaisiakin, mutta meillä puhuttiin töissä lastensuojelualalla "huolivyöhykkeestä". Kannattaa muistaa, ettei ole KENENKÄÄN etu, että ongelmien annetaan kärjistyä ja pahentua puuttumatta niihin ja osoittamatta huoltaan. Suurinta julmuutta ja välinpitämättömyyttä on olla toimimatta jos alkaa huolestua lapsesta. Lapsihan ei valitse vanhempiaan.[/QUOTE]

:) Eli et luota edes lukemaasi. Toki tee ls ilmoitus.
 
huolestuttavaa
16 vuotias varmaan pärjäisi jotenkin viikonlopun, mutta ne vanhemmat jotka tekisivät näin saisivat kyllä tekeen ilmoituksen. Ei normaali äiti jätä 1 ja 3 vuotiasta viikonlopuksi kotiin alaikäisen vastuulle.
 
"vieras"
Itse otit esille sen, että lapselle biologiset vanhemmat eivät aina ole parhaat mahdolliset huoltajat.

Mutta tässä keskustelussa tulee taas ilmi se, että oikeus vanhempien keskinäiseen aikaan menee sillä sekunnilla, kun puljataan lapsi pihalle. Ei onnistu vaikka sitä tullaan kultalautasella tarjoamaan lähisukulaisen puolesta.
Niin yritin muistuttaa, että myös näin on? Ei kaikista ole tietenkään vanhemmiksi eikä tarvitsekaan olla, se olis jo luonnonlain vastasta kun meitä ihmisiä on tosiaan erilaisia.
 
"vieras"
Jotenkin omituista ja ällöttävää et täällä äideillä on hirveä tarve puolustella näitä vanhempia jotka toimivat omista itsekkäistä syistään millon mitenkin, ja tarvitsee arvuutella tekeekö vai ei ilmoituksen. Kumpikohan se on se heikompi osapuoli ja toisaalta mikähän vastuu meillä aikuisilla on nähden näihin lapsiin? Muistakaa, vaikka mien tykkäätte puolustella p*skoja vanhempia, että lapsi on yhtälailla arvokas ja hänellä on oikeus suojeluun, huolenpitoon jne.
 
vieras#
[QUOTE="vieras";28566441] Muistakaa, vaikka mien tykkäätte puolustella p*skoja vanhempia, että lapsi on yhtälailla arvokas ja hänellä on oikeus suojeluun, huolenpitoon jne.[/QUOTE]

Ei ole olemassa vain täydellisiä vanhempia ja paskoja vanhempia vaan suurin osa on siltä ja väliltä.

Siihen et vastannut voiko epäkohtiin puutuminen olla muutakin kuin ls-ilmoituksen tekeminen. Minusta on erittäin huolestuttavaa jos ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa vain viranomaisten välityksellä.
 
"vieras"
Ei ole olemassa vain täydellisiä vanhempia ja paskoja vanhempia vaan suurin osa on siltä ja väliltä.

Siihen et vastannut voiko epäkohtiin puutuminen olla muutakin kuin ls-ilmoituksen tekeminen. Minusta on erittäin huolestuttavaa jos ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa vain viranomaisten välityksellä.
Totta, samaa mieltä. Toki, mutta miten puutut tuntemattoman perheen asioihin ja kysyt mitä he millonkin ajattelivat kun toimivat miten toimivat? Itse en varmasti uskaltaisi naapureihin perhe-elämään puuttua vaan tekisin vain ilmoituksen, enkä varmaan ainoa..
 
vieras#
[QUOTE="vieras";28566537]Totta, samaa mieltä. Toki, mutta miten puutut tuntemattoman perheen asioihin ja kysyt mitä he millonkin ajattelivat kun toimivat miten toimivat? Itse en varmasti uskaltaisi naapureihin perhe-elämään puuttua vaan tekisin vain ilmoituksen, enkä varmaan ainoa..[/QUOTE]

Itselläni naapureita on niin vähän että tunnen heidät ilmeisesti paremmin. Yhtäkkiä en keksi tilannetta jossa tuntemattomista ihmisistä voisi tulla tuollainen asia ilmi. Miten tekisin ilmoituksen ihmisistä joita en tunne.

Kysymys kuului mitä tekisit ei ollut kysymys siitä että pitäisi miettiä mitä Maija Meikäleisen pitäisi Porvoo Kototiellä tehdä jos naapurin Liisa, joka kanssa Maija on vain hyvänpäivän tuttu, ilmoittaa lähtevänsä kylpylään kun lapsensa jotka ovat 16 ja 4 vuotiaita menevät mökille.
 
"Purppura"
[QUOTE="vieras";28566061]Sossussa he tietävät kyllä lapsen tarpeet ja oikeuden hyvään hoitoon, sekä oman VIRKAVASTUUNSA asiasta - ja pelkkä huoli on riittävä peruste ls-ilmoitukseen.[/QUOTE]

Onhan se ja vastaavasti jos sossusta soitetaan voi aloittaa sillä kysymyksellä ''epäilläänkö minua rikoksesta'' Kyllä tai Ei. Tulee tuo perätön ilmianto kohta kerralla kohdalleen.

Teistä muista en tiedä, mutta musta tuntuu että osa näistä kyselijöistä on nimenomaan niitä jotka kyselee täällä, ei suinkaan huolesta vaan tehdäkseen kiusaa. Ei palstalaisille vaan jollekin toiselle.
 
"vieras"
En tekisi. Musta 16v voi olla jo ihan vastuullinen hoitaja tuon ikäisille (riippuu tietenkin tapauksesta). Monihan palkkaa tuon ikäisiä hoitamaan ja taitaa tuon ikäisiä äitejäkin olla olemassa.
 
"Purppura"
Helsingin Uutisten otsikko vuodelta 2012, : Lastensuojeluilmoitus on naapuririitojen julma ase.

Vastaus jonkun aiempaan kysymykseen kuka näitä tarinoita keksii. Vastaus: näemmä naapuri.
 
Ei oo todellista
No voi hyvää päivää :'D miks mä eksyin taas plussalle!!

Huhhuh hei. Oikeesti on niitä aoua tarvitsevia lapsia ja just tollasten idioottien takia lastensuojelu ruuhkautuu!!! :mad:
Miettikääs vähä! 16v on täysin kykenevä hoitamaan kesätöikseenkin lapsia. Hän siis voi saada palkkaa vieraan laisen hoidosta ja jonkun mielestä se on lastensuojeluasia? Äly hoi älä jätä!
 

Yhteistyössä