Tekohampaat, impantit ym. kokemuksia ja kaikkea tietoa!

Tilanne on siis se, että mulla on todella huonot hampaat. Vasta parikymppisenä multa on paikattu ekat reiät, mutta aikuisiällä mun hampaat on menneet todella huonoon kuntoon. :(
Mä niin kärsin siitä ja se jopa masentaa mua aika ajoin. Hävettää.
Vaikka siis hoidan niitä parhaan taitoni mukaan.

Hetki sitten yksi hammas takaa jouduttiin poistamaan, kun oli lohjennut jo niin monta kertaa, ettei mitään enää ollut tehtävissä.
Nyt odotan seuraavaa aikaa viimeisen viisaudenhampaan poistoon ja tässä välissä kahdesta hampaasta on lohjennut palat. En voi syödä kohta mitään, toinen lohkesi xylitolipastillia syödessä!! Ja se hammas on kipeä. Pakko mennä sen kanssa päivystykseen.

Pelkään, että sekin joudutaan poistamaan. En enää tiedä mitä tehdä.
Oon miettinyt, että millaisia vaihtoehtoja tässä vois olla. Onkohan olemassa mitään keinoa, millä suojata nämä vielä suussa olevat? Mitä tarkoittaa laminaatit hampaissa? Vai pitääkö kaikki ottaa pois ja tekarit tilalle. :(
Mun hampaat kuluu vielä siitäkin syystä, että puren yöllä hammasta. Purentakisko on olemassa.

Mä oon epätoivoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Nostan tän ja lisään samalla, että mun hampaat siis näyttävät ulkopuoliselle oikein hyviltä. Ovat suorassa rivissä ja valkoiset. Etuhampaat siis ovat ihan kauniit. En sentään näytä Uuno Turhapurolta. :D Jos jotain postiviivista tästä haetaan. :)
 
nopanic
Ei niissä varmaankaan mitään suurempaa vikaa ole, eikä niitä jouduta poistamaan. Aina kun hampaaseen tulee joku ongelma, kuten särky, lohkeama tai paikan irtoaminen, kannattaa mennä heti hammaslääkäriin. Lisäksi kannattaa käydä parin vuoden välein tai useammin tarkastuksessa ja puhdituksessa. Tarvittaessa hammas tai useampikin voidaan korvata implantilla, joka suomessa maksaa tuhansia euroja, mutta virossa noin tonnin luokkaa.
 
mamman mamma
Ei ole kokemusta, mutta mulla vähän samanlainen tilanne hampaiden suhteen. On poistettuvtakaa pari hammasta, mutta hymyillessä näyttävät ihan ookoolta. Implantit olisivat paras ratkaisu, mutta ilmeisesti ovat kalliita (noin 2 tonnia / kpl).
 
Kiitos vastauksista. :)

Sen unohdin vielä mainita, että hammaslääkärillä käyn kyllä tosi usein. Ehkä 5-10 kertaa vuodessa, aina on joku lohkeama jossain. Ennen pelkäsin sitä paikkaa, enää en, kun niin paljon oon joutunut käymään.
En uskalla särkyä kuunnella kauaa, vaan menen hoidattamaan heti.

Implanttien hinnoista oon jotain kuullut ja kalliita ovat. Mutta pakkohan se on vaikka pankkilainalla hampaat suussa pitää.
Ei vaan taida olla mitään sellaista konstia, jolla saisin suojattua nämä jotka vielä suussa on? :/
 
"Hanna"
Mulla on itselläni perinnöllinen kiillevaurio, ja nyt 29-vuotiaana mun hampaat alkoi olla niin huonossa kunnossa että mulle päätettiin laittaa laminaatit kaikkiin hampaisiin ja pari implanttihammasta. Mä saan hoidon poliklinikkamaksujen hinnalla, koska vika on perinnöllinen eikä siihen auta oikein muu. Hammaslääkärini sanoi että seuraavaks mulla ois ollut edessä hampaiden poisto ja tekarit jos nyt en ois saanut sitä lähetettä viimein vinguttua. Mulla puuttuu tällä hetkellä viisureiden LISÄKSI 6 hammasta, ja joka ikisessä hampaassa oli paikka ja suuremmassa osassa useampikin. Osa puuttuvista hampaista tullaan korvaamaan implanteilla, osa silloilla. Sillat on edullisempi ratkaisu silloin kun hampaita puuttuu keskeltä riviä, eli molemmilla puolilla koloa on hampaat joihin silta kiinnitetään. Lääkärini arvion mukaan tää remontti tulis maksamaan 20 000-30 000e, sisältäen kaks siltaa, kaks implanttia ja kaikkien hampaiden kruunutuksen laminaateilla.

Jos nyt joku alkoi miettimään millähän keinolla itsekin pääsisi moiseen hoitoon, niin kannattaa miettiä kaksi kertaa. Käytännössähän mulla tulee siis olemaan tekohampaat suussa alta 30-vuotiaana, ne nyt vaan sattuu olemaan mun omilla juurilla kiinni. Ei näitä hampaita voi enää hyvällä tahdollakaan sanoa omiksi, vaikka kauniit kyllä ovat vaikka vielä ei oo asennettu kuin väliaikaiset kuoret. Samoin remontti on ollut aika rankka ja vaikuttaa myös töihin, koska olen nyt vuoden verran rampannut hammaslääkärissä 1-2 kertaa VIIKOSSA, aina 2 tuntia kerrallaan. Täytyy oikeesti olla hampaat todella huonossa kunnossa että tällaiseen haluaa lähteä.
 

Yhteistyössä