terkkari sano että vellejä ei tartte..

  • Viestiketjun aloittaja uus äippäri
  • Ensimmäinen viesti
Miten vaan haluaa tehdä.

Mä koin fiksuksi antaa lisämaidon sijaan velliä; vauva ei alkanut hylkiä rintaa kun ne olivat ihan eri juttu.

Ja varhain aloitetusta vellistä huolimatta imetys jatkui aina 9, 10 ja 11 kuukautta.


Toi lähes kokonaan pulloruokittu kuopus taas ei milloinkaan juonut vellejä.
 
LiisuLilli
Meillä vellit oli lähinnä hätävara. Jos mikään muu ei uponnut, illalla velli. Tai jos lähettiin johonkin se oli hyvä ottaa mukaan, koska meillä ainakin se juotiin huoneenlämpöisenä.
Ei se tosiaan pakollinen juoma ole!
 
vieras
Kuten joku jo sanoikin vellit ovat hyviä, kun totutellaan viljoihin. Meillä ei ole koskaan annettu iltavellejä, vaikka terkkari niitä suosittelikin. Meillä vellit olivat pikemminkin välipalana sitten myöhemmin. Automatkoilla tosi käteviä.
 
Meillä esikoiselle tarjottiin vellejä, no, oishan se niitä syönyt, mutta vellitutista tuli liian nopeasti ja sitten taas suurennettiin reikää vesi/maito tutista ja sekään ei ollut hyvä, joten jätettiin vellit syöttämättä ja siirryttiin puuroon.
Kuopus ei oo vellejä syönnytkään kun ne on maitopohjaisia ja maitoallergia todettiin jo 2,5kk iässä. Eli hänkin siirtyi sitten puuroihin suoraan. :)

Ei mikään elämän tärkeä asia mun mielestä ainakaan. Kun jotkut vatvoo siitä että pitää antaa.
 
minttu
Sama ohjeistus tuli meille jo kolme vuotta sitten. Miksi olisin ruvennut velliä ostamaan, jos asiantuntiojiden mukaan se on turha?

Hyvin kasvoi tyttö äidinmaidolla ja tavallisella puurolla. Lasten puuroja en ole koskaan syöttänyt. Purkkiruokaa kyllä, ennen kuin joku hermostuu ;)

Mun nähdäkseni kyse on siitä, että vellin ravintoarvo on kuitenkin alhainen. Pienen vauvan vatsan ehkä täyttää, mutta isommalla se vain vie turhaa tilaa tukevammalta ruualta ja jos oppii iltavelliin siitä voi olla vaikea päästä eroon. Mä oon hoidossa syöttänyt kolmevuotiaalle tuttipullosta univelliä.
 
vierasS
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
terkkari on oikeassa.
no voi hyvää päivää - eikö vanhemmat osaa itse päättää mitä lapsi saa- joku muuko sen määrää
ne on SUOSITUKSIA/ehdotuksia, mitä sanotaan
On se silti oikeessa. Vellejä ei tartte. Ei vissiin sanonut ehdotonta ei:tä mikäli vanhemmat toisin haluaa. Mutta ilmankin pärjää. No joo, varmaan pärjäis ilman puuroakin tms. mutta se on jo vaikeempi käytännössä toteuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierasS:
On se silti oikeessa. Vellejä ei tartte. Ei vissiin sanonut ehdotonta ei:tä mikäli vanhemmat toisin haluaa. Mutta ilmankin pärjää. No joo, varmaan pärjäis ilman puuroakin tms. mutta se on jo vaikeempi käytännössä toteuttaa.
-kyllä ilman puuroakin pärjää ihan hyvin. Oikeastaan mikään ruoka ei ole ehdottoman välttämätön tai sellainen ettei sitä voisi korvata jollain muulla.
Mutta edelleenkää nvellin antaminen ei yleensä ole millään lailla haitallista ja silloin jos lusikkaruoka ei kunnolla vauvalle maistu, mutta velli maistuu, sen antamiselle ei ole mitään estettä etenkään silloin kun lisäruualle on kuitenkin tarvetta.
 
minulla on kolme vellitöntä ja tuttipullotonta lasta. Eli ensin tuli soseet ja sitten puurot tuossa jossakin puolen vuoden paikkeilla. puuro illalla pitää nälän loitolla yhtä lailla kuin vellikin jos ei vaikka paremminkin kun vellihän on sellaista laihaa lientä verrattuna johonkin hiutaleista tehtyyn puuroon (ei siis olla edes vauvapuuroja harrastettu vaan ihan rehellistä kaurapuuroa ensin ja siitä sitten valikoimaa laajentaen)
 
Salama McQueen
Meillä on kaksi lasta olleet kovin tyytyväisiä velleihin. :) Enkä ole toistaiseksi keksinyt, mitä pahaa niissä on?

Molemmat on rinnan ohella saaneet myös korviketta, velli oli hyvä siinä liukumavaiheessa kun ei lusikkaruokaa mennyt iltaisin tarpeeksi. Ja vielä myöhemminkin jos oli liian väsynyt puurolle tms. Mun mielestä se on oikein hyvä välipalakin isommalle vaavillekin!

Ja juu, hiutalepuuroihin on totuteltu kyllä jo 5-kuisina ja kun niitä meni kunnon annokset, pärjäsi hyvin ilman velliäkin.

Mun mielestä tää vellivouhotus on myöskin ihan käsittämätöntä. Joku kokee hyväksi asiaksi, joku ei. Rintalapsella ymmärrän, että voi olla turha, mutta korvikelapselle oikein hyvä asia kokeiltavaksi. Itse en taas käsitä sellaisia törkykalliita jauhepuuroja/vauvajugurtteja/valmispuuroja lainkaan, mutta ei se ole multa pois, jos joku niistä tykkää.
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Kaupassa katsoin, vellissä oli 70 kaloria/100g ja korvikkeessa 68.. Ei minusta hirveä ero.
Vellissä on 70 kcal/100 GRAMMAA, purkissa on 210 g eli vellitetran energiasisältö on 147 kcal. Tuttelissa on 64 kcal/100 MILLILITRAA eli 128 kcal. Ei huikea ero, mutta kuitenkin.
 

Yhteistyössä