Terolut ja Clomi? Kellään tietoa?

Eli minulla on nyt terolut menossa epäsäännöllisen kierron vuoksi. Lääkäri tietää, että raskautta kovasti toivotaan. Viime kierto 86 päivää.

Nyt on ensimmäinen kierto terolutien kanssa ja lääkkeitä on 3-4kk, eli heinä-elokuussa loppuisi, mutta minusta tuntuu, että en ovuloi ollenkaan, joten raskaus olisi mahdoton.

Onko kukaan saanut clomeja avuksi samalla, kun on terolut kierto? Jotain olen lukenut, että esim. kp 5-9 clomit ja 15-24 terolut? Auttakaa.. Rasittaa, jos elokuuhun asti pitää odottaa ennenkun edes annetaan mahdollisuus. Siis olen tikuttanut ovista ja negaa on.

Eli kaikki tieto clomeista ja clomi/terolut yhdistelmistä olisi tervetullut

Nimim. Epätoivoinen :'(
 
tässä mun omia kokemuksia

ovuloimattomuuden voi selvittää ultraamalla. mulla itsellä on ollut yli sadan päivän kiertoja (lopulta terojen avulla tullut vuoto) ja nyt vuoden yrittämisen jälkeen asiaa lähdetiin selvittämään. mä kävin muutaman kerran ultrassa reilun kuukauden välein ja siellä checkattiin, että kasvaako yksikään munasolu/kehittyykö kohdun limakalvo. itselläni yli kuukauden aikana ei ollut tapahtunut mitään muutosta, ja gyne totesi, ettei oma hormoonitoiminta riitä pyörittämään hommaa ja siksi en ovuloi (eikä kierto toimi muutenkaan). mulla syynä tähän hormonitoiminnan lakkoiluun on liian vähäinen rasvakudos.

ultran lisäksi tehdään hormoonikokeet (verestä katsotaan arvot), eli katsotaan onko arvoissa jotain pielessä. ultrassa selviää myös, jos on monirakkulaiset munasarjat tai muuta vastaavaa, joka voisi aiheuttaa kiertohäiriöitä/ovuloimattomuutta.

clomeja sulle voidaan määrätä vain jos et ovuloi. mun gynen mukaan clomeja käyttäessä on pakko käydä seurantaultrassa, sillä clomien myötä riski monisikiöraskauteen kasvaa (ja sitä ei todellakaan haluta ainakaan ensi synnyttäjälle). seurantaultrassa siis nähdään montako munasolua on kehittymässä, ja jos niitä on tulossa useampi kuin yksi, määrää lääkäri yhdyntäkiellon. clomeja ei siis missään tapauksessa pitäisi määrätä kenellekään miltään fiilispohjalta ("luulen, etten ovuloi, tarvin varmaan clomeja") vaan asia pitää tutkia kunnolla (verikokeet ym), ja sen jälkeen seuranta on tärkeää. täällä palstoilla moni kertoo kinuavansa lääkäreiltä clomeja ilman mitään selvityksiä, ja ihmetyttää kyllä, että jotkut lääkärit niitä määräävät.

kannattaa siis käydä gynekologilla selvittämässä asiaa. ainakin itselleni oli tärkeää käydä muutama ultraäänitutkimus, jotta selvisi, että omat munasarjani ovat lepotilassa. yleislääkäreillä ei kaiketi ole ultrauslaitteita ja muutenkin naistentautien erikoislääkärit ovat tällaisiin probleemiin perehtyneitä ja varmasti osaavat asiansa. jos yksityisten gynekologien hinnat kauhistuttavat, niin kannattaa yrittää päästä julkisella puolella gynelle (varsinaisiin lapsettomuushoitoihinhan pääsee vasta vuoden yrityksen jälkeen).

tsemppiä yritykseen joka tapauksessa ja aurinkoista kevään jatkoa!
 

Yhteistyössä