Terolut mimmit

Kysymys terolutien käyttäjille!

Lääkäri määräsi minulle tänään terolut-kuurin 3kk ajaksi kp 15-25 syötäväksi. Yritin kysellä monta kertaa häneltä tätä asiaa mutta jotenkin jäi epäluuloinen olotila vastauksista..

Eli. Olen nyt 2 kiertoa tikuttanut ovista, se on ollut kp 23-26 välisenä aikana, n. kp24. Jotenkin minun järkeeni ei uppoa miksi söisin keltarauhashormonia ENNEN ovulaatiota, eikö elimistö ala tuottamaan sitä vasta ovulaation jälkeen?
Miten muilla myöhään ovuloivilla on lääkäri neuvonut terolutien käytön?

Kiertoa tasaamaan siis määrättiin terolut, kierto heittelee 27-38 päivän välillä. Luteaalivaihe oli viime tikutuksessa 14 pv, nyt vasta toissapäivänä tikutin ovulaation eli luteaalivaihe on vasta meneillään dpo1 ja kp on nyt 25, eilen ovuloin. Eli jos olisin jo tässä kuussa syönyt terolut kuurin, se olisi loppunut samoihin aikoihin kuin ovuloin ja vuoto alkaisi heti ovulaation perään?

On tää kanssa.. alkaa kohta menemään maku koko vauvanteosta, niin hankalaa tuntuu olevan pikkukolmosen alulle pano.. :headwall:
 
SL
Pikkuinen12 Minulla on ollut kierrot 30-48 päivisiä ja minulle Terot määrättiin ihan tuon takia kun kierto on noin epäsäännöllinen, että saataisiin ne tasaantumaan ja sitä kautta löytymään ovulaatiolle säännöllisyys. Tässä touhussa ei auta muu kuin kärsivällisyys :hug: Jos nyt oletetaan, että olisit nyt syönyt Teroluteja ja ovuloinut 25.kp, niin silloin on mahdollisuus, ettei mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu pysty kiinnittymään kohtuun, koska tosiaan tuo kuukautisvuoto saattaisi alkaa. Terolutit toimii yksilöllisesti miten kenelläkin. Itselläni ne on toiminut juuri niin kuin toivoinkin, eli tasannut kuukautiskierron 27-28päivisiksi.

Jotkut syö keltarauhashormonia, jotta saataisiin kohdun limakalvo paksummaksi ja näin otollisemmaksi hedelmöittyneen munasolun kiinnittymiselle.

Tsemppiä kovasti. Tiedän tunteen kun alkaa epätoivo iskeä, että kuinka voikaan olla hankalaa vauvanteko.
 
pikkuinen12 Kuten SL tuossa kommentoi, niin Terolutit yleensä määrätään säännöllistämään kiertoa. Suosittelen, että syöt teroja kiltisti 3 kk kp 15-24. Toivottavasti se auttaa säännöllistämään kiertoasi ja ovulaatio alkaisi tapahtumaan noin kp 15 molemmin puolin. Ite olen syönyt nyt 6 kiertoa teroja ja ainakaan ensimmäisen kolmen kuukauden satsin jälkeen menkat eivät tulleet (en siis ovuloi, kierto ei säännöllisty) ja aloitin terot taas joskus kp 50. Nyt söin toistaiseksi viimeisen kuurin ja marraskuun lopulla menen gynelle tarkistuttaa tilanteen... Tod.näk. saan Clomit avuksi, jos ei sitä ovulaatiota muuten ala tapahtumaan. Voimia sinulle :)

ON: Täällä ilmestynyt pari mega ihonalaista finniä kaulaan ja reiteen. Varsinkin reidessä oleva on KIPEÄ. :( Eilen illalla palelin ihan hirveästi ja yön nukuinki ihan pyjamassa + huppari päällä ja tietyst peitto. Normaalisti tarkenen nukkua ihan alushoususillaan. Tällä hetkellä ei yhtään sellainen olo, että menkat pitäisi alkaa huomenna tai ylihuomenna. No, ei se mitään takaa. Välillä ne alkaakin ilman mitään erityisiä oloja.
 
Hei! :wave:

Olen ollut hiljaisena täällä taustalla.. Katselen tässä tämän kierron, miten ne terolutit alkaa vaikuttaan, eli tuleeko plussaa. Ovista en jaksanut tikuttaa, joten mennään ihan sokkona nyt sitten viimeiseen pilleriin asti..

Hennu Kiitos päivityksestä!
Voisitko kuitenkin päivittää kp:t 21/27! Kiitos! :)
 
Terolut-mimmien toivelista 26.10.2011

kultakimpale2..kp39/31......... .24v.....2.lapsi.....yk9.......tauko
LadyBlue........kp37/24-42........28v.....1.lapsi....yk15..4.tero, 1.IUI
Hennu86........kp27/27-70.......25v.....1.lapsi.....yk7......6.tero
marica30........kp24/30-33........30v.....4.lapsi.....yk4......1.tero
-pansku-........kp21/27.............24v.....1.lapsi.....yk5......2.tero
Surya............kp18/23-77.......27v.....1.lapsi.....yk8........6.tero
rae89.............kp17/28....... ...22v......2.lapsi....yk7........tauko
SL.................kp15/30-48......29v......1.lapsi.....yk7........3.tero
Ambrosia85...kp10/26-?.... ....26v.....1.lapsi.......yk10........terokierto
Oliviaa...........kp9/30-40........24v.....1.lapsi.....yk6.......tauko
macy gray......kp4/31-35... ...31v.....2.lapsi.....yk23....OI4
Fossiili............kp?/?...............32v.....2.lapsi..tauko yrityksestä


Plussanneet: :heart:
Anni776.......11.5
Saasa..........16.4.....kp35/37-68.. .27-v.....1.lapsi....yk 11...2.tero-kierto
Chrisu..........5.5..... kp32/28-95....28v.......1.lapsi....yk 1....3.tero-kierto
SenSen.......16.5... kp29/26-32....25v......1.lapsi....yk 11...3.tero-kierto
Namppis88...20.5....kp43/28-54.....22v......1.lapsi....yk 5....tero-tauko
Ninni-Ilona...10.6..
"Kuumeilija".20.6... .kp33/36........26v......1.lapsi....yk 20.....5. tero
Lilli88..........6.7......kp72/?...........23v.....1.lapsi.....yk 7
Hömelö........15.7... .kp44/42.........23v.....1.lapsi.....yk 11
syysmyrsky...6.8.........?................22v.....1.lapsi.....yk 4
Kristiina84....10.8.....kp30/35-46.. .27v.....1.lapsi.....yk7.....terotauko
Matte07........8.10........kp45/40?..... .27v.....2.lapsi.....yk9.....2.tero


.

Jännä-klubi :confused: :popcorn:



Hengessä mukana :wave:
AnniMu
Aadami
MoonBride
Tellervo


Listalle haluavat: laittakaa kp/kierto, ikä, monesko lapsi, yrityskerta ja monesko terolut tai clomikuuri menossa. :)

Jännä-klubille haluavat: ilmoittakaa, mikä dpo menossa (jos se on tiedossa :))
 
Viimeksi muokattu:
täällä ollaan hieman hämmentyneitä, eilen ja tänään sain haalean haaleat haamut r-testiin,mutta aina väliin on tullu tuhru vuotoa hieman, en tiiä johtuuko teroista vai mitä tämä on.. mitään oiretta ei oikein ole joka viittais raskauteen ja en oikein jotenkin luota ees noihin haamujen haamuihin.. huomenna pitäs ottaa viimeinen tero, joten aattelin että testaan ehkä sitten vasta uudestaan jos kunnon vuotoa ei ala kuulumaan..

mukavaa päivänjatkoa:wave:
 
moro kaikille,

mä otin sit ekan teron tänään, en jaksa odotella tätiä montaa viikkoa ja tänään mun laskujen mukaan kp 36 lista vissiin menee yhen päivän edellä :).. menkkaolot on mennyt pois ja tunnistan kyllä selkeästi että kierto aikoo venyä, senhän kertoo jo kesken kierron tipputtelu vuoto. Tänään tein vielä vahvaan näytteeseen r-testin ja puhdas nega. Joten eiköhän se mun osalta tosiaan ole tämä kierto tässä :/ No jospa se täti tulisi sitten paikalle terojen saattelemana?

Pikkuinen varmaankin lääkärillä on ollut ajatuksena että saisit kierrot siihen normaaliin 28-32 päivään? kun olet muutaman kuukauden teroja nappaillut niin kiertosi saattaa lyhentyä ilman teroakin tuohon aikajanaan, mullakin kävi niin ensimmäiset kuukaudet terojen jälkeen ja kierrot pysy kohtuudessa, mutta mulla ei vissiin halua nuo kierrot pysyä kasassa!

MG
on se niin väärin vaan.. :/ jokaisessa kierrossa sitä toivoo ja uskoo siihen että nyt, nyt se tärppää ja taas saa pettyä. Mä jo miehelle heitin tänään, että jospa mentäs kuitenkin yksityiselle kokeilemaan jotain, kun tuo kunnallisen inssikin on niin vaikeasti järjestättevissä. Mies luki nuo sun kommentit ja oli kans sitä mieltä että luovuttettiin mun kohdalla liian aikaisin :/ jos kerran luomuna ne ovikset on ollut pääsääntöisesti myöhään.. hmh.. en tiedä mitä tässä pitäisi tehdä?

eipä tässä nyt muuta taas ole kuin odottelua .. tsemppistä kaikille ja nyt niitä plussia :)
 
LadyBlue Onneksi on terot apuna, ettei tartte tätiä odotella montaa viikkoa :)

ON: Mulla noi terot toimii kyllä kellontarkasti. Kaks terotonta päivää ja yöllä alkaa vuoto. Viime yönä oli ilmestynyt pienen pieni tahra alushousuihin ja laitoinkin nyt aamulla siteen paikoilleen. Eiköhän se vuoto sieltä ala pikkuhiljaa kunnolla.
 
Viitsisköhän ihan listalle asti tunkea itsensä... Mahtuuko sekaan?? :wave:

Pikkuinen12...kp27/27-38....29v.....3.lapsi.....yk8......1. tero alk. 11/11

Tässä kierrossa ovuloin kp24 eli kierrosta on tulossa n.38pv pituinen.

Onko täällä ketään joka syö teroja muina kierron päivinä kuin 15-24/25? Ja jos on niin miksi näin? Mietinpä vaan, kun oon huomannu kahtalaista ohjetta tuosta asiasta.. joillekin on sanottu että vasta kun on ovuloinut, eli esim. kp 22 alkaen syö teroja sen 10pv, ja toisille ohjeena juuri tuo 15-25 ovulaatiosta riippumatta.
Jotenkin ajattelisin että jos kuitenkin ovuloi normaalisti mutta myöhemmin kuin kp15 paikkeilla, voisi terot aloittaa myöhemminkin eli silloin kun oma elimistökin alkaa keltarauhashormonia tuottamaan.

Plussaonnea jännääjille ja nopeasti kuluvaa loppukiertoa muille! :)
 
Terolut-mimmien toivelista 31.10.2011

LadyBlue........kp41/24-42........28v.....1.lapsi....yk15..4.tero, 1.IUI
Hennu86........kp32/27-70.......25v.....1.lapsi.....yk7......6.tero
pikkuinen12...kp31/27-38.. ...29v....3.lapsi....yk8....terot alkaa 11/11
-pansku-........kp26/27.............24v.....1.lapsi.....yk5......2.tero
Surya............kp23/23-77.......27v.....1.lapsi.....yk8........6.tero
rae89.............kp22/28....... ...22v......2.lapsi....yk7........tauko
SL.................kp20/30-48......29v......1.lapsi.....yk7........3.tero
Ambrosia85...kp15/26-?.... ....26v.....1.lapsi.......yk10........terokierto
Oliviaa...........kp14/30-40........24v.....1.lapsi.....yk6.......tauko
macy gray......kp9/31-35... ...31v.....2.lapsi.....yk23....OI4
marica30.......kp4/24-33........30v.....4.lapsi.....yk5......2.tero
kultakimpale2..kp18/31......... .24v.....2.lapsi.....yk10.......tauko
Fossiili............kp?/?...............32v.....2.lapsi..tauko yrityksestä


Plussanneet: :heart:
Anni776.......11.5
Saasa..........16.4.....kp35/37-68.. .27-v.....1.lapsi....yk 11...2.tero-kierto
Chrisu..........5.5..... kp32/28-95....28v.......1.lapsi....yk 1....3.tero-kierto
SenSen.......16.5... kp29/26-32....25v......1.lapsi....yk 11...3.tero-kierto
Namppis88...20.5....kp43/28-54.....22v......1.lapsi....yk 5....tero-tauko
Ninni-Ilona...10.6..
"Kuumeilija".20.6... .kp33/36........26v......1.lapsi....yk 20.....5. tero
Lilli88..........6.7......kp72/?...........23v.....1.lapsi.....yk 7
Hömelö........15.7... .kp44/42.........23v.....1.lapsi.....yk 11
syysmyrsky...6.8.........?................22v.....1.lapsi.....yk 4
Kristiina84....10.8.....kp30/35-46.. .27v.....1.lapsi.....yk7.....terotauko
Matte07........8.10........kp45/40?..... .27v.....2.lapsi.....yk9.....2.tero


.

Jännä-klubi :confused: :popcorn:



Hengessä mukana :wave:
AnniMu
Aadami
MoonBride
Tellervo


Listalle haluavat: laittakaa kp/kierto, ikä, monesko lapsi, yrityskerta ja monesko terolut tai clomikuuri menossa. :)

Jännä-klubille haluavat: ilmoittakaa, mikä dpo menossa (jos se on tiedossa :))
 
Viimeksi muokattu:
omaa napaa : kunnon vuoto alkoi perjantaina, sitä ennenhän sain haamujen haamun apteekin omaan testiin.. no..v.lopun aikana tissit kipeyty niin paljon että tein eilen iltapäivällä testin uudestaan ja siellä haamu kurkki:O vuoto on ihan normaalia ollu,ehkä hitusen niukemmin mitä mulla yleensä on,joten en kyllä ajatellu että ois enään testi mitään näyttänyt.. eilen oli kyllä päivällä hetken aikaa menkkakipuja ja vuotoa oli siihen aikaan vähän runsaammin..: /

nyt tein aamupisusta uuden testin joka ei ollu yhtään vahvempi kuin eilen tehty laimeasta päiväpisusta..

että taitaa tulla hermoja raastava viikko: /
 
Heippa! :wave:

Pahoittelut marica30, että se vuoto sitten kunnolla alkoi :( Ton takia en enää aio testailla ennen kuin menkat ovat myöhässä... :(

kultakimpale2 :(

pikkuinen12 Tervetuloa mukaan! :) Olen kuullut, että jotkut aloittavat Terolutit vasta ovulaation jälkeen. Jos siis ovulaatio on säännöllisesti myöhemmin. Sanoitko tästä lääkärille, joka Terolutit sulle määräs? Yleensähän Terolutit tosiaan määrätään lyhentämään ja säännöllistämään kiertoa.

toivo4 Terolutit voivat aiheuttaa tuntemuksia myös rinnoissa. Jos nyt raskaus ei ole alkanut, niin kannattaa kuunnella omaa kroppaansa ja ensi kierrossa tietää, mitkä on terojen aiheuttamia oireita ja mitkä jostain muusta johtuvia.

ON: Täällä on nyt todella ärsyttävä tilanne. Tein viime perjantaina (kp 29) iltapäivällä herkän mammaksin davidin testin: puhdas negatiivinen. Eilen aamulla tein samanmoisen testin ja ihan kuin olisin siinä ollut näkevinäni viivan paikan (kun oikein tihrusti oikeassa kulmassa ja valossa!). Tänään tein aamulla herkän testin, normi testin (herkkyys 25) ja ovistestin. Ovistestiin ei mitään, normi testiin ei mitään ja herkässä ehkä se viivan paikka? Miehelle en ole edes näyttänyt, kun ei se siinä mitään näkis eikä mullakaan toiveet korkealla ole. Mammaksin testeissä kun ei pitäisi olla viivan paikkoja valmiina.

Tilasin eilen PregCheck-testejä ja dippailen niillä sitten loppuviikosta. Menkoista ei tietoakaan. Ei yhtään sellainen olo, että ne olisi alkamassa lähiaikoina. Tissit kipuilee edelleen ja nyt on taas naama alkanut kukkia (mikä voi kyllä menkkoja enteillä). Lämmöt on olleet 36.2 - 36.8. En tiedä, onko mun peruslämpö noussut siitä 35.2 asteesta muutenkin normaalimpaan suuntaan? En ole alkukierrossa mittaillut.

Iltaisin närästää (olin tästä vaivasta jo päässyt eroon), toisinaan on helvetin kuuma ja sitten taas palellaan. VÄSYTTÄÄ, mutta se voi johtua syksystä muutenkin. Menkkoja enteilevä tasainen ärsytys loistaa poissaolollaan, samoin turvotus. Alavatsalla tuntuu pieniä vihlaisuja välillä, täysin erilaisia tuntemuksia kuin ennen menkkoja.

Voisinko siis päätellä, että Terolutit eivät enää toimi meikäläisen kohdalla niin kuin ovat toimineet viidessä muussa kierrossa? Raskaustesteissä pitäisi jo tässä vaiheessa näkyä aika paljonkin. Seksiä oli kp 12, ovulaatiotuntemuksia oli kp 14-15 ja nyt mennään kp 32. Ja vaikka kyseessä olisi myöhäinen kiinnittyminen (mikä ei aina tiedä hyvää), niin siltikin jotain pitäisi testeissä näkyä, vai?? Että tällainen todella ärsyttävä tilanne enkä jaksa enää uskoa raskauden mahdollisuuteen.

*muoks* Pari ystävää veikkaa, että menkat on myöhässä sen takia, kun olen laihtunut niin "paljon" (4-5 kg puolessa vuodessa) ja kroppa on sen takia sekaisin.

marica30 Sulla tosiaan tulee hermoja raastava viikko edessä! Mie pidän peukkuja!!
 
Viimeksi muokattu:
marica30 osaisitko laittaa kuvaa testistäsi jossa haamu kurkki? Toivottavasti olisi harmitonta vuotoa, varmasti kurja tilanne tuommoinen ollako-vai-eikö olla raskaana.

Hennu86 kiitos tervetulotoivotuksista ja listalle laitosta :) Sullakin siellä harmillinen tilanne. Pelkään että omakin kierto vetäisee häränpyllyt terojen takia, luteaalivaihe mulla kun on ollut sen 14 päivää tasan. Toivossa elän että menkat alkais sunnuntaina tai maanantaina, dpo on nyt..öö...7-8? Jos ne meinaa myöhästyä niin ainoaksi syyksi hyväksyn raskauden :)
 
mä halusin tulla kertomaan teille kaikille ihanaisille, että täällä saatiin tänään clearbluen digillä aamulla tulokseksi raskaana 1-2 viikkoa ja sotin polille ja menen ultraan 14.11. Toivon todella että kaikki menee hyvin ja nyt saadaan nyytti/nyytit! Näin se maailma meitä heittelee, vaikka ei inssiin päästy niin joku vaikutus hormoneilla on ollut :)

Täällä siis LadyBlue ja rv 4+5 polin laskujen mukaan ;)
 
Heippa!
Sain tuolta mitäs nytin puolelta vinkin tänne. Mulla on nimittäin ongelma. Oon alkuvuodesta asti syöny teroja raskautumisen toivossa. Nyt on eka kerta kun menkat alkaa kesken sen satsin! Vuoto ei oo niin kovaa kun normaalisti on ollu ja mietinkin nyt että voinko lopettaa ne nyt jo ku oon ottanu vasta neljä pilleriä? Kp 5 pitäs alottaa eka kierto clomeja ja mietityttää tää homma nyt et menis ihan oikein..!
 
Ladyblue lueskelin palstaa taaksepäin jonnin verran, toivon todella että teidän pitkä yrityksenne palkitaan vihdoin ja viimein pikkunyytillä :heart: ihanaa lukea näitä onnistumisia, onnea kovasti paljon!

Aniit, elimistön keltarauhastaso romahtaa ja kohdun limakalvo uusiutuu ja kuukautisvuoto ilmaantuu, näin toimii menkat. Joten jos sulla on nyt menkat alkaneet, en näkisi syytä enää jatkaa terolutin ottamista koska keltarauhashormonia ei enää "tarvita" mutta sinuna soittaisin huomenna lääkärille/sairaanhoitajalle/terveydenhoitajalle asiasta niin saat toivottavasti vastauksen ongelmaasi.

Kyssäriä teroilijoille: onko muilla terot aiheuttaneet tarvetta käydä useammin pissillä jopa öisin? Kolmena päivänä on nyt ollut moista. Rinnat turposivat myös kuten asiaan ilmeisesti kuuluu, finnejä tuli selkään, leukaan ja otsaan parit hormoninäpyt, itkuolot tuli tänä iltana.. normaaleita oviksen jälkeisiä alavatsa/munis-oloja ei ole ollenkaan, eli siltä osin oireettomana mennään. Lämmöt ollu koholla 37.1-37.8 dpo1-2 asti. Terot aloitin dpo 2-3 eli kolmisen päivää o-testiplussan jälkeen.
Hennu86 mulle saa päivittää että nyt on menossa 1.tero-kuuri! :wave:
Toivottavasti sulla se vuoto alkais tai nega muuttuis plussaksi, varmasti ylirasittavaa tommonen pähkäily.
 
Oi oi, mitä ihania uutisia luinkaan....! Oikein paljon onnea Lady Blue!! :heart: Mie uskon, että kaikki menee nyt hyvin. Oikein paljon tarrasukkia! Oliko sulla mitä oireita ollut? Testasitko ennen digiä? :) Täällä herättelen omia toiveita... Mulla nimittäin olis nyt rv 4 +4 tai 4 + 5...

pikkuinen12 En mie ainakaan ole huomannut, että terot pissattais yhtää sen enempää :) Ainakin yöt oon saanu nukkua ihan rauhassa :) Lämmöistä päätellen sie oot ainakin ovuloinut :) Toivotaan, että lämpöily jatkuu ;) Muutenkin noi sun oireet vois viitata raskauteen!

Aniit Olen pikkuinen12:n kanssa samoilla linjoilla. Ilmeisesti kehosi on alkanut toimimaan ihan itsekseen ja näkisin sinun tapauksessasi, että jätät nyt Terolutit kesken. Mulle keväällä apteekissa sanottiin, että jos vähänkään isompi vuoto alkaa kesken kuurin, niin terot voi lopettaa sen kierron osalta. :)

ON: Täältä ei uutta kerrottavaa. Eilen päivällä oli töissä jotenkin kipeä olo. Melkein kuin olis kuumetta nostan ja oli vähä tukkonen fiilis. Nyt ei enää mitään. Väsyttää edelleen ihan törkeästi ja yöt nukun ku tukki. Hiukset rasvottuu nopeammin, mutta uusia finnejä ei ole naamaan ilmestynyt. Eilen tuntui pari kertaa, että joko ne menkat nyt alkoi, mutta ei mitään. Ei tuhrun tuhrua. Tällä hetkellä tuntuu lievää puristavaa tunnetta kohdun alueella. Lämmöt edelleen noin 36.2. Pitääkin ens alkukierrossa mittailla, et onks mun peruslämpö oikeasti noussut vai olenko peräti ovuloinut tässä kierrossa... Tänään tulee uusia testejä, joten dippailen varmaan taas huomenna... Mies on ihan varma, että olen raskaana. Hänellä on jo suojavietti minuu kohtaan :D

Eilen meinasi itku tulla, kun tajusin, että kohta tässä on vuosi yritetty eikä vieläkään mun kroppa toimi :'(
 

Yhteistyössä