Th otti verinäytteet epähygieenisesti

  • Viestiketjun aloittaja lotta
  • Ensimmäinen viesti
lotta
Vai ottiko?

Kävin neuvolassa ja multa otettiin hemoglobiini. Mulla on ollut tähän saakka sama hoitaja, joka ottanut näytteet ja jonka luona olen käynyt. Jo hänen aikanaan olen ajatellut, että otetaanko verinäyte noin epähygieenisesti. Hän toki desinfioi kädet ennen verinäytteen ottoa, mutta mielestäni pyyhkäisee sormenpäätä vain kuivalla paperilla.

Nyt mulla oli uusi th ja hän ei desinfioinut käsiä missään vaiheessa, eikä pyyhkäissyt sormenpäätäni missään vaiheessa. Mä olen tottunut siihen, että näytteenottoalue desinfioidaan ennen näytteen ottoa. Mikä on käytäntö teidän sairaalassa tai neuvolassa? Onko mielestänne epähygienista tuo, ettei käsiä desinfioida eikä näytteenottoaluetta?

Muutenkin joskus ärsyttää, kun ne th:t on siellä omilla vaatteillaan. Tulee vähän sellainen epäammattimainen mielikuva.

Ah, olipa ihana valittaa =)
 
ei ottanut
Terveiden ihmisten kanssa ei tarvitse olla yhtä hygieenisesti kuin sairaiden. Liika hygieenisyys ei ole hyvästä.

Ihan samalla tavalla multakin on hemppa on otettu.
 
En ma ainakaan desinfioi kyynartaivetta verinaytetta ottaessa. Aineen pitaisi antaa vaikuttaa ainakin 30 sek, jotta siita olisi hyotya. Muussa tapauksessa kirvelee vaan turhaan ja des.aine saattaa sekoittua naytteeseen. Eri asia kanyylia laittaessa eli kun suoneen laitetaan sisalle jotain, silloin toki desinfioidaan kunnolla. ai just huomasinkin, etta sormenpaasta otettiin. No ei tarvi todellakaan desinfioida.
 
-Jonttu-
No yhtä hyvinhän voit saada haavan sormenpäähäsi vaikka ruosteisesta naulasta, eikä siinä mitään sen kummempaa tehdä. Eri asia, jos verta otetaan suoraan suonesta eikä olla hygieenisiä.
 
Nykyään ei käytetä kosteaa desipyyhettä näytteenottoalueelle. TÄMÄ KUIVA PYYHE ON JOKIN UUSI JUTTU MIKÄ ON TARKOITETTU KYSEISEEN TOIMEPITEESEEN ja hoitaa desinfioimisen yhtä hyvin. Kannattaa sanoa näistä asioista suoraan ja kysyä suoraan jos ihmetyttää. Th on toiminut ihan oikein ja ammattimaisesti. Musta on kivaa kun ei tarvitse aina katsoa niitä työasuja.
 
harmaaa
Omat kädet th:n olisi pitänyt desinfioida, mutta ehkä hän oli tehnyt sen ennen kuin menit huoneeseen? Sormenpäästä otettaessa verinäyte ei enää nykyään ohjeiden mukaan tarvitse desinfioida aluetta, sillä aine saattaa vääristää tulosta. :)
 
Viimeksi ku mulle laitettiin influenssa-rokotus terkka sano että nykyään suositus on ettei desinfioida koska vaikutus alkaa vasta 30sekunnin päästä, ja on enempi haittaa ku hyötyy ku sitä desinfiointi-ainetta menee haavaan.
 
Meillä koulussa opetettiin, että näytteenottopaikka täytyy aina desinfioida vaikka kyseessä olisikin vain kapillaarinäyte. Kuitenkin käytännössä asia ei mennyt niin vaan kuivalla lapulla pyyhkäistään tai ei pyyhitä ollenkaan. Tästä olikin koulussa joskus puhetta ja opettaja ihmetteli käytännön tapoja. Enpä sitten tiedä mikä olisi oikea tapa..
 
th
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
En ma ainakaan desinfioi kyynartaivetta verinaytetta ottaessa. Aineen pitaisi antaa vaikuttaa ainakin 30 sek, jotta siita olisi hyotya. Muussa tapauksessa kirvelee vaan turhaan ja des.aine saattaa sekoittua naytteeseen. Eri asia kanyylia laittaessa eli kun suoneen laitetaan sisalle jotain, silloin toki desinfioidaan kunnolla. ai just huomasinkin, etta sormenpaasta otettiin. No ei tarvi todellakaan desinfioida.
Näin on.
 
gjfyfir
Alkuperäinen kirjoittaja aukkis76:
Nykyään ei käytetä kosteaa desipyyhettä näytteenottoalueelle. TÄMÄ KUIVA PYYHE ON JOKIN UUSI JUTTU MIKÄ ON TARKOITETTU KYSEISEEN TOIMEPITEESEEN ja hoitaa desinfioimisen yhtä hyvin. Kannattaa sanoa näistä asioista suoraan ja kysyä suoraan jos ihmetyttää.
Se kuivapyyhintä tehdään sen vuoksi, että jos on hikiset kädet tai sormenpäät, niin hiki ei sekoita tulosta.

Sormenpäästä kun ottaa näytteen, niin siitä tulee niin pieni reikä, että infektion riski on melko olematon steriloidulla neulalla otettaessa. Kädet toki täytyy desinfioida huuhteella potilaiden välillä.
 

Yhteistyössä