Thaimaaseen 10kk vauvan kans ????

Varasimme tänään matkan thaimaaseen ensi tammikuuksi. Meidän pikkanen on silloin vajaa 10kk vanha. Mitenköhän mahtaa onnistua ruan ja juomisen kanssa? Toivoisin tietty et olis vielä rintamaidolla, mut entäs jos ei niin täytyykö raahata kauhea kasa pilttii ja korviketta mukana?
Mites muuten lentomatka? aurinko? Kuumuus?
Kaikki neuvot/ohjeet ovat tervetulleita pienen kanssa matkustaneilta!
Kiittäen!!
 
Hae tuolta matkailu-osiosta mun nikillä. Me oltiin kun tuo nuorin oli 10-11 kk. J www.thaiklupi.fi sivustolla on...öh, kukas se ny oli...eiköhän se sieltä perhematkailu-osisota kuitenkin viellä löydy. JOku perhe siis vietti pitkän aikaa (olikohan 3kk) Taikamaassa vauvan kanssa ja raportoi siitä klupille säännöllisesti. Se oli Huppe.
Lyhyesti vastan kysymyksiisi: Pullo vettä ja hedelmiä saa paikanpäältä, ei tarvi raahata juomia tai ruokia. Jos on yölento, pikkuinen todennäköisesti nukkuu, lapset stressa vähemmän kuin aikuiset. Aurinko ja kuumus on kovin yksilöllistä. Meillä kaikki tykkää, vauva myös.
Yksi huomionavoinen neuvo: varutukaa hyttysiin. Niitä on paljon ja ne on paljon ikävämpiä kun aurinko ja lämpö B)
Hyvää matkaa, Thaimaa on helppo, halpa ja turvallinen kohde.
 
Liinuli: Millä ihmeellä sä kannat ne sinne? kauhea kasa pilttejä!
Mites tuo äidinmaidon korvike jauheena? täytyskö ruveta antaa jo paljon etukäteen, siis maistatteleen vai onko paljon eroa jauheena ja nestemäisenä? Toivottavasti vaan olis osittain rinnalla vielä silloin, sehän olis ihanteellisinta.

Lisamarie, kiitos neuvoista. käyn lukaseen blokii ku ennätän.

Lissää neuvoja vinkkejä vaan, jos jolloin kokemusta =))

Minä ja tyttö tasan 4vkoa
 
matkalaukussahan ne menee kun sinne ei tarvi ottaa vaatteita juuri yhtään mukaan.. maidosta en tiedä mitä otan mukaan kun nyt on rintamaidolla ja sit yli vuoden et tiiä sit mitä juo...

mut mäki luin tuolta klupilta juttuja nii onha sielki ihan kivasti noita ruokia jne, mut otan kuitenki täältäki mukaan...
ei taida korvikkeessa olla eroa onko jauhe vai nestemäinen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja angel08:
Liinuli: Millä ihmeellä sä kannat ne sinne? kauhea kasa pilttejä!
Mites tuo äidinmaidon korvike jauheena? täytyskö ruveta antaa jo paljon etukäteen, siis maistatteleen vai onko paljon eroa jauheena ja nestemäisenä? Toivottavasti vaan olis osittain rinnalla vielä silloin, sehän olis ihanteellisinta.

Lisamarie, kiitos neuvoista. käyn lukaseen blokii ku ennätän.

Lissää neuvoja vinkkejä vaan, jos jolloin kokemusta =))

Minä ja tyttö tasan 4vkoa
Hei, olemme tehneet 5 ulkomaanreissua 1v tyttösen kanssa (2kk-1v iässä ) ja täysimetyksen jälkeen olemme kantaneet aina ruoat mukana. Onhan niissä pilttipurkeissa kantamista mutta tullessa on matkalaukku sitten tyhjänä tuliaisille. Meidän ei tarvinut maitoa kantaa kun oli äidin tissit mutta maitojauhe kulkee kevyesti mukana, varalta sitä on meilläkin ollut. Samaten puurot kulkee kevyesti jauheena.

Joistain maista saa ruokia mutta ei esim. Thaimaasta kaikkialta. Enkä itse ole halunnut stressata siitä että ensimmäisenä pitää metsästää ruokia. Hyvin on mies matkalaukut kantanut (suurin piirtein 1 matkalaukku on varattu vauvan ruokia, vaippoja yms tarvikkeita varten ja vanhemmat sitten ovat pärjänneet toisella laukulla + käsimatkatavarat).

Nyt kun lapsi on yli vuoden, ajattelimme pikkuhiljaa siirtyä osittain paikallisiin ruokiin ja osittain kannamme mukana.

 
Mun on pakko kommentoida noita ruokia viellä, kun tuntuu, että mä oon ainut, jonka mielestä niitä ei tarvita.
Se riippuu osin siitä, mitä lapsi on tottunu syömään, mutta joka avintolasta saa riisiä. Riisi tuodaan aina omalla vadilla, ei kastikkeen joukossa, joten se käy vauvalle oikein hyvin, ei ole voimakkaita kastikkeita joukossa. Letut, joita paistetaan joka kadunkulmassa käy vauvalle ja hapanimelä kastike ei ole voimakasta, se käy vauvalle.
Länsimaisia ravintoloita muuten varoisin, varsinkin jotain graavilohta, joka todellakaan ei ole paikallista ruokaa. Paikallinen ruoka on varmimmin tuoretta ja sitä olen ihan huoletta antanu vauvalle.
Meillä joi neiti paikallisia pillimaitojakin, vaikka tissimaitokin oli käytössä.
Mutta kyllähän ne ruuat hyvin mahtuu laukkuun, kun mä en ainakan ottais mukaan mitään muuta, jos niille on tarvetta. Me mentiin viimeksi pelkällä lentolaukulla, jonka sisään oli tungettu iso kankainen matkalaukku ja mun käsilaukulla, joka kyllä oli jättisuuri, 5 henkinen perhe
:D . Mutta kun siellä iskee kuitenkin shoppailumania, niin mitä sitä kenkiä ja hellevaatteita raahaamaan kotoa. Toisaalta jos selviää ilman ruumaan menevää tavara, on siellä päässä helpompaa, kun saa kävellä suoraan taksiin, ei tarvi odotella tavaroita.
Ja mulle tuli matkakuume, kun luin tätä |O Ensin kuvittelin, etten jaksa toistaa kun papukaija itteäni, kun aina jakasan ylistää, mietn mukava matkailumaa Thaimaa on mutta tuntuu olevan aihe, mistä en kylästy jauhamaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mun on pakko kommentoida noita ruokia viellä, kun tuntuu, että mä oon ainut, jonka mielestä niitä ei tarvita.
Se riippuu osin siitä, mitä lapsi on tottunu syömään, mutta joka avintolasta saa riisiä. Riisi tuodaan aina omalla vadilla, ei kastikkeen joukossa, joten se käy vauvalle oikein hyvin, ei ole voimakkaita kastikkeita joukossa. Letut, joita paistetaan joka kadunkulmassa käy vauvalle ja hapanimelä kastike ei ole voimakasta, se käy vauvalle.
Länsimaisia ravintoloita muuten varoisin, varsinkin jotain graavilohta, joka todellakaan ei ole paikallista ruokaa. Paikallinen ruoka on varmimmin tuoretta ja sitä olen ihan huoletta antanu vauvalle.
Meillä joi neiti paikallisia pillimaitojakin, vaikka tissimaitokin oli käytössä.
Mutta kyllähän ne ruuat hyvin mahtuu laukkuun, kun mä en ainakan ottais mukaan mitään muuta, jos niille on tarvetta. Me mentiin viimeksi pelkällä lentolaukulla, jonka sisään oli tungettu iso kankainen matkalaukku ja mun käsilaukulla, joka kyllä oli jättisuuri, 5 henkinen perhe
:D . Mutta kun siellä iskee kuitenkin shoppailumania, niin mitä sitä kenkiä ja hellevaatteita raahaamaan kotoa. Toisaalta jos selviää ilman ruumaan menevää tavara, on siellä päässä helpompaa, kun saa kävellä suoraan taksiin, ei tarvi odotella tavaroita.
Ja mulle tuli matkakuume, kun luin tätä |O Ensin kuvittelin, etten jaksa toistaa kun papukaija itteäni, kun aina jakasan ylistää, mietn mukava matkailumaa Thaimaa on mutta tuntuu olevan aihe, mistä en kylästy jauhamaan :D
Hei, kommentoisin vielä noista ruokien kantamisesta sen verran että varmasti olet ihan oikeassa siinä että tarvittaessa ruokia löytyy perilläkin - ainakin jos tyytyy yksipuoliseen ruokavalioon (riisilinjalla). Se kannattaa kuitenkin muistaa alle vuosikkaan kanssa matkustettaessa että esim. hepatiittirokotuksia ei anneta ja ei-purkkiruoassa on aina hygienia-/lämpösyistä mahatauti-riskiä ja ainakin ne itseäni hiukan huolestuttavat pienen vauvan kanssa eksoottisissa kohteissa. Siksi meillä on annettu ainoastaan purkkiruokaa reissuissa - toki jos perillä saa purkkiruokaa niin silloinhan sitä ei tarvitsisi kantaa. Ja uusissa ruoissa on aina tottumisriski joten itse en haluaisi kokeilla paikallista riisiä +hapanimeläkastiketta esim. 6kk ikäisen vauvan kanssa vaan haluan reissussa antaa tuttua ja turvallista ruokaa. Nyt yli vuosikkaan kanssa voin jo alkaa vähän joustaa mutta varovasti edelleen.
 
kommentoimpas sitten asiaan, kun on vielä tuoreessa muistissa..

Eli meillä poika oli juuri tuon 10 kk kun matkustimme. Yölennot oli, jotka sujui ihan kiitettävästi nukkuen ja väliin vellipulloa syöden. Sen annoin aina ajoissa lentoemoille jotka lämmittivät valmiiksi.
Meillä oli mukana velliä vajaa 50 purkkia, Luit oikein siis 50 purkkia :LOL: .. mutta meillä yritettiin kotona jauhetta ajoissa ennen matkaa ja se ei pojalle kelvannut. Yöllä vielä syö kuiten vellin niin raahasin sitten ne mukaan ja olin tyytyväinen kun vein.. jos päivällä söi huonommin, niin vellin kuiten joi ja silloin kivasti täytti mahaa edes sillä. Ruoka purkkeja raahattiin myöskin joka päivälle yksi lämmin ruoka. Niin ja meillä ei olla enää tissillä.. Paikallista ruokaa annoin kyllä väliin myöskin.. aamulla munakasta ja jotain pekonin paloja räpi välillä ja riisiä sekä kananpaloja jos ei ollut mausteita. Mutta hyvin kaikki riitti ja paikallisia maitojakin tetroissa juotiin muutama. Kipeinä ei myöskään oltu kyllä kukaan. Niin ja tosi hyvä vinkki; Osta mukaan Ainun kertakäyttöpullo ja siihen pusseja, tosi kätevä juttu ja ei tarvi pestä pulloa koko ajan.
Ja tuoreita hedelmiähän saa sieltä.niin hedelmäsoseita ei kannate ottaa..

Aurinkosuojana meillä oli suomesta ostettu 50 rasva sekä paikallisesta kaupasta 70 suojakerrointa, palanut ei poika myöskään kertaakaan ja kivasti sai kuiten väriäkin ;)
Päivällä nukkui kuumimpaan aikaan viileässä hotellihuoneessa ja jos ei sinne suostunut niin sitten hiki päässä matkarattaissaan varjossa.
Uitiin paljon ja oltiin rannalla, tosin siellä sitten söi väliin hiekkaa ja se oli raivostuttavaa.. ja allas alueella ei voinut juuri kontata kun oli niin karhea ja kuuma maa.. joten oppi sitten fiksuna ensin karhukävelyä ja lopuksi oppi kävelemään siellä.. välillä kyllä huomasin että meinas pojalla hermot mennä päivällä kun oli niin kuuma ja oikein mihinkään ei voinut mennä pakoon aurinkoa, kun varjon alla ei malttanut olla ja rannalla oli niin kuuma..kitisi siis myös väliin. Mutta kosteita harso rättejä viilentämään ihoa niin jaksoi paremmin.
Ja rattaisiin ostin koneessa myynnissä olleen UV-suojaverkon.

Hyttysiltä suojauduttiin aina öisin paikallisesta apteekista ostetulla Natusan Babyoil Moskito öljyllä..ihan huippu ainetta vauvoille.Saa siis sieltä.

Vaatteita ja muita saa sitten kivasti ostettua sieltä, ja vaipat on siellä parempia! Sekä tosiaan hyvistä marketeista saa NAN:in maitojauhetta, eli jos siihen päädyt niin sieltä saa.. Näin oli sitten laukut tyhjät kaikista raahatuista velleistä ym. niin jäi mukavasti tilaa tuliaisille!

kysy jos tulee jotain mieleen, kun mulla ei nyt enempää ajatus juokse..mutta kaikin puolin onnistunut matka ja tosi hyvin meni kaikki! Nyt odotellaan jouluksi uutta matkaa ;)

~Moonlight~
 
liinuli84; Mä en kyllä siellä nähnyt uimavaippoja. Meillä oli vauva uintiin tarkoitetut uimahousut altaalle, mutta koskaan ei ole vahinkoa sattunut, kun poika kakkaa vaan kerran päivässä. Ja väliin ihan normaalit uikkarit lindeksistä ostetut..

Sieltä muuten saa kivoja sellaisia uimarankaita vauvoille, jossa vauva istuu turvallisesti ja meillä lapsi viihty siinä pitkiäkin aikoja altaassa.

Se uv-suoja verkko oli tuossa airfinlandin kuvastossa tilasin sen siitä ennakkoon, nyt kyllä kun katsoin niin niillä ei enää sitä ollut?!?
Mutta uskon niitä saavan kyllä lastentarvike liikkeistäkin ihan. Meillä se maksoi n.30 e. Se käy useimpiin malleihin. Oli kyllä tosi kätevä oikeesti vaunun päällä silloinkin kun käveltiin pitkiä matkoja, niin esti kivasti auringon palamiselta.

Niin ja yks hyvä vinkki on kans ostaa se sack`n seat jolla saa tavallisesta tuolista tehtyä syöttötuolin, koska tosi harvalla ravintolalla on syöttötuolia, tai on järkevästi kaks muovituolia päällekkäin ja siinä se on sitten, heh heh. Mutta jos vauva kiipeilee niin auttaa paljon syöttämistä ja meillä ei ainakaan poika jaksanu istua rattaissa sen aikaa kun vilkas on luonteeltaan..

voin vielä koittaa katsoa sulle linkkiä siihen verkkoon ja palaan asiaan jos löydän..
varmaan kiva kesällä suomessakin ;)

~Moonlight~
 
Me oltiin Thaimaassa kun poika oli vajaa 4 kk. Kaikki meni loistavasti ja en tuolloin enää imettänyt, joten tuttelit kannettiin mukana. Meillä oli reilu 50 purkkia (niitä pieniä) ja lisäks vielä 3 pakettia tuttelijauhetta. Ja just oli sopivasti. Vaipatkin vietiin Suomesta, mikä oli tosi hyvä juttu, koska en löytänyt Thaimaasta vaippoja, en edes apteekista.

Uimassakin käytiin pojan kanssa ja aurinkorasvaakin vauvalle laitoin vaikkei sitä noin pienelle suoistellakaan. Päivän kuumimmat tuntiin oltiin varjossa ja viilennettin vauvaa märillä pyyhkeillä. Ja vettä annettiin päviän mittaan janoon. (keitettyä)

Kaikki meni aivan loistavasti ja nyt ollaan lähdössä pojan kanssa reissuun kreikkaan. Mä uskon et vauvan kanssa on helppo reissata, kun vaan ottaa oikean asenteen ja menee vauvan ehdoilla.
 
Tuosta aurinkorasvasta sen verran että pienelle vauvalle voi laittaa apteekista saatavaa fysikaalisesti suojaavaa aurinkorasvaa (eli tekee paksun kerroksen iholle jota aurinko ei läpäise), on ihan vauvoille tarkoitettu. Normaalit kemialiset rasvathan on periaatteessa kielletty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Me oltiin Thaimaassa kun poika oli vajaa 4 kk. Kaikki meni loistavasti ja en tuolloin enää imettänyt, joten tuttelit kannettiin mukana. Meillä oli reilu 50 purkkia (niitä pieniä) ja lisäks vielä 3 pakettia tuttelijauhetta. Ja just oli sopivasti. Vaipatkin vietiin Suomesta, mikä oli tosi hyvä juttu, koska en löytänyt Thaimaasta vaippoja, en edes apteekista. Uimassakin käytiin pojan kanssa ja aurinkorasvaakin vauvalle laitoin vaikkei sitä noin pienelle suoistellakaan. Päivän kuumimmat tuntiin oltiin varjossa ja viilennettin vauvaa märillä pyyhkeillä. Ja vettä annettiin päviän mittaan janoon. (keitettyä)

Kaikki meni aivan loistavasti ja nyt ollaan lähdössä pojan kanssa reissuun kreikkaan. Mä uskon et vauvan kanssa on helppo reissata, kun vaan ottaa oikean asenteen ja menee vauvan ehdoilla.
Missä päin te olitte :eek:
Joka 7-elevenissähän niitä on ja Lootuksissa, Big-C:ssä, kaikisa marketeissa. Aptekissa varmaan ei olekkaan, ne on ihan normaalia markettikama, niinkun tälläkin.

 
Poikkean aiheesta hieman...
Minun odottaessa lastani kysyin lääkäriltä haitallisista ruok-aineista mitä ei saa syödä, niin hän tokaisi että ei tässä juuri ole pelättävää kun ollaan suomessa, mutta se mitä hän ei suosittele missään nimessä on vauvan kanssa thaimaaseen meno! Aika yllättävää minusta, kun kuuntelee kuinka moni täysin onnistuneesti matkustelee. MUTTA, toisaalta, minun vauvani 9kk iässä sai kovan äkillisen mahataudin ja 2 tuntia oksentamisen alkamisesta hän oli jo sairaalakunnossa (onneksi kehtasin mennä lääkäriin neuvoista huolimatta että 1.vrk kotona katsellaan ). Eli poika oksensi 2-3 tuntia ja oli niin huonossa kunnossa että suoraan sairaalaan tiputukseen 3 vuorokaudeksi. Ensimmäiset 2 tuntia tiputuksesta hän ei edes reagoinut mihinkään, köllötti vaan minun sylissäni. Tämä on jäänyt minun mieleeni ja matkakohdetta miettiessäni pitää pitää huoli siitä että sairaala ja PÄÄSY sinne on hyvin nopeaa! Vauvat eivät kestä kauan hengissä kovan taudin iskiessä.

Juu, itsekin haluan lähteä matkalle, mutta valtsen kohteen tarkasti! Thaimaa olisi aivan ihana, vaikka hieman epäilyttääkin. Olemme länsimaissa matkustelleet paljon ihan 3kk iästä lähtien. Edes valtameren ylitys ja aikaero ei vauvaa pistänyt sekaisin niinkuin vanhempia. Ja todella hyvin sujuu kun on kätevät käsipakaasit mukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma77:
Poikkean aiheesta hieman...
Minun odottaessa lastani kysyin lääkäriltä haitallisista ruok-aineista mitä ei saa syödä, niin hän tokaisi että ei tässä juuri ole pelättävää kun ollaan suomessa, mutta se mitä hän ei suosittele missään nimessä on vauvan kanssa thaimaaseen meno! Aika yllättävää minusta, kun kuuntelee kuinka moni täysin onnistuneesti matkustelee. MUTTA, toisaalta, minun vauvani 9kk iässä sai kovan äkillisen mahataudin ja 2 tuntia oksentamisen alkamisesta hän oli jo sairaalakunnossa (onneksi kehtasin mennä lääkäriin neuvoista huolimatta että 1.vrk kotona katsellaan ). Eli poika oksensi 2-3 tuntia ja oli niin huonossa kunnossa että suoraan sairaalaan tiputukseen 3 vuorokaudeksi. Ensimmäiset 2 tuntia tiputuksesta hän ei edes reagoinut mihinkään, köllötti vaan minun sylissäni. Tämä on jäänyt minun mieleeni ja matkakohdetta miettiessäni pitää pitää huoli siitä että sairaala ja PÄÄSY sinne on hyvin nopeaa! Vauvat eivät kestä kauan hengissä kovan taudin iskiessä.

Juu, itsekin haluan lähteä matkalle, mutta valtsen kohteen tarkasti! Thaimaa olisi aivan ihana, vaikka hieman epäilyttääkin. Olemme länsimaissa matkustelleet paljon ihan 3kk iästä lähtien. Edes valtameren ylitys ja aikaero ei vauvaa pistänyt sekaisin niinkuin vanhempia. Ja todella hyvin sujuu kun on kätevät käsipakaasit mukana.
Kysyitkö lääkäriltä, miksi ei Thaimaa :eek: ?
Me lennettiin joskus korvatulehduksen puhkeamista seuraavana päivänä Thaimahan ja lääkäri totes vaan, että pitkät lennot rasittaa korvia vähemmän kun lyhyet, ei puuttunu matkakohteeseen muuten mitenkään, paitsi todettiin, että sairaaloiden taso isoissa kaupungeissa on todella korkea. ja neiti oli sillon just tuon 10 kk kun lähdettiin.
Bangokissa ja Phuketissa on molemmissa huippu terveydenhuolto ja HuaHinissä samoin- Kyllä siellä saa tarvittaessa ihan suomalaista vastaavan sairalhoidon.
Hygienia taso on paljon arabimaita korkeampi ja kaikki suuret länsimaiset merkit tuttuja tuotteita löytyy Lootuksesta.

 

Yhteistyössä