The Esikoishaaveista 2012 & 2013 plussanneet

Marpa oli menkkajomotuksia alussa vähän väliä. Kokoajan pelotti et nyt menee kesken :( Meillä on muuten tuolla joulukuisissa yksi mamma joka on raskauden alusta asti okdennellut päivittäin ja ollut aikalqilla sänkypotilaana. Ihan säälittää, kun ite ei ole kertaakaan oksentanut koko aikana. Nyt on alkanu närästämään ja nousemaan kurkkuun ruoat yms kun alkaa vauva painaa tuohon ylös.

Vilijonkka jee onnea täysiaikaisuudesta! :) en tiiä onko miussa joku vika, mut ei oo yhtään pelottanu eikä edes jännittäny synnytys! :) no kai se jännitys saattaa sieltä vielä kuvioihin hiipiä.

Meillä on kaikki hankinnat oikeastaan tehty, mitä nyt ne muutamat vaatteet, vaunuihin sadesuojat ja vaippoja :)
 
miss_piggy
miranenn:Kivut hellitti noin viikossa, eikä niille löytynyt lääkärissä sitten mitään syytä, olisko vaan ollut joku lihaslukko tai kasvukipuja. Nyt on onneks kesätyöt ohi niin on aikaa lepäillä :)

Tänään iski hirveä huimaus yhtäkkiä, ja tuntui että pyörryn. Ja jotenkin väsynyt ja hömelö olo edelleen. Mitään liikkeitä en oo tuntenut vielä, tai en ainakaan oo osannu rekisteröidä niitä, että olisivat liikkeitä. Dopplerilla jumputus kuuluu nätisti, vaikka välillä aika vaimeasti, että taitaa tyyppi kääntyillä paljon tai sitten istukka on edessä.

Marpa: Mulla ei oo kipuja ollut tässä raskaudessa juuri missään vaiheessa. Eli sehän tässä hassua onkin, kun vauva kasvaa ja viikot paukkuu, mutta mahassa ei tunnu miltään :D Siinä keskenmenneessä oli mahakipuja öisin. Mutta siis toisillahan kipuja on ja toisilla ei.

).( Ru:hun aikaa pari viikkoa, ei jaksais oottaa! Jos hyvällä tuurilla selviäis että kumpi sieltä on tulossa :) Itellä vaan ollu niin vahva poikaolo alusta asti että katotaan pitääkö paikkaansa.

piggy ja 18+3
 
misspiggy hyvä että kivut on jo väistyneet. Miulla oli tota huimausta ja hömelöä oloa aika usein, johtu kyllä matalasta verenpaineesta. Oli aika usein 80/55. Harjoitussupistuksiakinn tuli rv 15 lähtien aika usein, ja sit alko noi hermosäryt ja iskiaskivut.

Miulla oli tosi vahva tyttöolo kokoajan mut poika siellä masussa kellii :D mut miesnä oli kokoajan varma pojasta.

Tää aika menee jotenki älyttömän nopeasti!

miranenn & joulupoitsu 24+6

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Eilen oli ensimmäinen neuvola. Nyt on iso pinkka kaikenlaisia lippuja ja lappuja ja vihkoja luettavaksi. 19. pv pitää mennä labroihin ja 7.10 mennessä pitäs olla tullu kutsu ultraan.

Eilen ja tänään tuli taas hieman punertavaa/rusehtavaa valkovuotoa pyyhkiessä. Tottakai sydän on taas kurkussa, että tässäkö tämä nyt oli. Pahoinvointi on kuitenkin jatkunut normaalina ja oksentelulle ei näy loppua. Toivon vain että äsken syöty puuro pysyisi sisällä, koska oksensin jo kerran aamulla.

Mites onko teillä monella oma doppleri? Millo saitte sydämen sykkeen kuulumaan?
 
fuksia mie paninoin alussa jatkuvasti. Ennen varhaisultraa että on kohdunulkoinen tai jo menehtynyt. Ennen NT-ultraa samoin. Ku plussasin samana päivänä ku menkkojen piti alkaa, ihan huvikseen vaan ku ei ollu mitään oireita, olin ihan ihmeissäni juuri ja juuri näkyvästä haamuviivasta.

Nyt vasta alkanu vähä rentoutua kun tuntee liikkeitä päivittäin. Mut paniikki on suuri kun muutamaan tuntiin ei mitään tunnu :D

On tää ressaavaa :D mutta toki myös ihanaa :)

Ensimmäiset vauvan lakant ja muut pesty, ja kohta varmaan alan pesee vaatteita kun ei täällä kotona oikein oo muutakaa tekemistä enää :D

Miranenn & joulupoitsu 25+4
 
miss_piggy
Minä täällä jo pesin lastillisen vauvan lakanapyykkiä ja vaatteita yhtenä päivänä ku oli aikaa :D Nyt on vaattee järjestetty jo pinoihin tuonne vaatekomeron vapaalle hyllylle :) Huomenna neuvola. Tuleekohan saarnaa siitä, että paino on noussu...nimimerkillä irtokarkki on hyvää.

19+2
 
  • Tykkää
Reactions: miranenn
Tervetuloa Fuksia, ja oonkos Marpaa jo onnitellut tänne tulosta? Kuitenkin, molemmille paljon onnea =)

Ja inha Fuksia tuo siun anoppi, tuollasia laukoo, epävarmaa se odotus on alussa joka tapauksessa, ilman tuollaisia :(

Itekkin panikoin alussa aivan helkutisti, jopa niin kauhuissani olin nt-ultrasta että olin melkein viikon saikulla kun oli hermot niin riekaleina. Sen jälkeen vähän helpotti, kun se nt-ultra oli jonkinnäkönen etappi kahden km:n jälkeen, pientä paniikin poikasta pukkasi taas rakenneultraan, ja nyt alkaa taas panikoittamaan loppua kohden : /

Ja siitä ommoon nappoon; tosiaan nyt panikoittaa hieman tuo että vauveli edelleen perätilassa taikka poikittain, ja viikkoja 34+2. Pitäis kääntyä jos on kääntyäkseen, eikä mitään hajua meinataanko kääntää ulkopuolelta vai ei. Neuvolalääkäri on vasta reilun viikon päästä, silloin katotaan miten päin siellä ollaan, ja sitten vasta lähetettä eteenpäin. Omalla lääkärillä ei siis käännellä tai mitään muutakaan, vaan sitten keskussairaalaan.

Neuvolatäti oli sitä mieltä että sinne yleensä mennään viikolla 38, vieläkö sillon mitään pystyy tekemään? Ei mitään hajua, keskusteluista yrittänyt noita katella, kovin hajanaista käytäntöä tainnut olla.

Kovasti vauveli mahassa myllää, eli tilaa vielä liikkua on kun kylkeä vaihtaa selkeesti, kroppa mutkalla eri suuntiin. Mutta kun ei älyä pyörähtää kokonaan ympäri :headwall: mahakin melko korkeella, ei oo laskeutunut yhtään tuonne alaspäin.

Sektio ei muuten ajatuksena ahdistele, siinä stressaa se typerä käytäntö jos vauvaa ei saa lähelle/syliin/koskea ennen kuin vasta tuntien jälkeen. Mitä pari tuttua käynyt tässä "meillä" sektiossa, niin vauvaa vaan suurinpiirtein vilautetaan ja lähtee pois isän kanssa, ite makaat siinä saakutin petissä sidottuna (kuohuttaa kuohuttaa...)! Meinaan kyllä olla hankala potilas ja pistää tuohon käytäntöön hanttiin minkä kerkeen jos tuohon joudutaan...

Monissa keskusteluissa osa äideistä on saaneet vauvan jopa rinnalleen siihen leikkauspöydälle ja uudelleen heräämössä, jos kaikki on kunnossa. Tietty sitten eri asia jos vauva tarttee hoitoa tai äiti, ymmärrettäväähän se. Mut en ymmärrä että sitten heräämössä kärvistellään kelloa kytäten että milloin sen vauvan taas näkee.

Sitten mietityttää, että jos synnytys käynnistyykin, niin kiiruulla sairaalaan ja leikkuriin, en tykkää. Suppareita on päivittäin harvakseltaan, muutoin niitä jopa nauttisi että paikat alkais valmistautua, mut nyt vaan stressaa tuota väärinpäin oloa :( Tietty tärkeintä olis se terve vauva, tuli ulos miten tulee, mutta kun vaan stressaa :headwall:

Muutoinhan tässä päässyt melko vähällä, selkä jos ei reistaisi niin olis jopa hieno olotila, ei turvotuksia, ei sokereissa tai verenpaineissa häikkää, sillon tällön närästää johtuen tuosta korkeasta olevasta mahasta ja vauvan pää välillä painaa suoraan mahalaukkuun. Sf-mitta 34, reippaasti yli käyrien, sekin johtuen vauvan asennosta. Isoa vauvaa povataan kovasti, viikolla 31+0 painoarvio 1960 :O yli nelikiloista siis odotettavissa tällä menolla...

Kiitos ja anteeksi pikku purkaantuminen :ashamed: mut nyt alkaa taas ajatukset mylläämään kun loppu alkaa häämöttämään...
 
Marpa jokos tahtoisit listoille? :)

Fuksiakin sit kanssa ilmottelee ku laitetaa tiedot listoille :)

Sanja Taitaa olla jääräpäinen laps ku ei taho kääntyä ;) Toivotaan et kääntyis vielä omin päin, ei se kääntäminen varmasti mukavaa ole, saati sektio sitten. Ja toi että ei välttis saa sitä lasta siihen rinnalle heti synnyttyään tuntuu miustakin harmilliselta pelkkä ajatuskin :( Toki se on tärkeintä että lapsen terveenä saa ulos tähän maailmaan.

Täällä oli sf mitta 24+0 huimat 27 cm, että täälläkin mennään omilla käyrillä. Vauva kylläkin ihan viikkojen kokoinen, lapsivettä vaan on paljon mikä kasvattaa tuota kumpua.
Alkaa olla liikkuminen hieman hankalaa.

Fuksia miun äiti jauhoi miule alussa että luonto tekee tehtävänsä tai jotain semmosta kun alussa olin niin paniikissa. Yritti siis toki vaan toitottaa sitä että ite ei mahda asioille mitään, käy miten käy. Tottahan se on, mutta mieluummin olisin kuullut lohdutusta ja kannustusta että kaikki menee hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Dopplerista, löytyy ja sykkeet taisin saada kuuluviin muistaakseni ekan kerran joskus 9+4 :)

Täällä neuvola taas takana. Paino ei onneks ollu noussu mitään älyttömiä lukemia, vaan noin 200g/vko. Hemppa oli vähän laskenut, 124 oli nyt kun viimeksi taisi olla 136. Pissanäyte pitää viedä labraan kaiken varalta, en tiedä miksi.

Sydänäänet kuunneltiin, tai koitettiin kuunnella. Terkka sanoi, että mahassa on oikein vikkelä veitikka kun potkaisi itsensä aina pois sen anturin alta, eikä sykkeiden löytämisestä meinannut tulla mitään :D Lisäksi hän epäili myös että istukka on todennäköisesti edessä. Mutta kaikki siis ok, ja ensi viikon RU:ta odotellessa

piggy ja veitikka 19+3
 
  • Tykkää
Reactions: miranenn
misspiggy tuntuu et otat minuu hirveetä vauhtia kiinni ;) miullakin on istukka eessä, vaikeutti sydänäänien kuuntelua alussa, ja nytkin hienosti vaimentaa potkuja. En tiiä miten päin tuo poitsu nyt tuol temuaa kun potkuja tuntuu millon missäkin. Onha hällä kyllä vielä tilaa temmeltää. Tuntuu kyl et tuo masu on hirmu kasvuspurtin ottanu, mutta ei kyllä kuvissa näytä siltä :D

Ens viikolla tulee perhetyöntekijä käymään ja ens viikon pe olis taas neuvola ja sitten seuraavalla viikolla olis taas ultra. Oon käyny vaikka kuinka monessa ultrassa, kun kuuluu peruskäynteihin. Eipä haittaa :)

Alkaa malttamattomuus iskeä. Tahtoisin lapsirakkaan jo syliin :heart:

miranenn & joulupoitsu 25+6 (huomenna 26+0 poksista ! :) )
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Täällä taitaa pahoinvointi hieman helpottaa. Eilen oksensin vain kerran päivällä ja muuten podin vain pahaaoloa. Tänä aamuna heräsin ihmeen hyvä vointisena. Sittenhän sitä alko pelottaa, että onko kaikki hyvin kun ei ookkaan enää huono olo. Ei oo helppoo olla minä.

Tällä viikolla pitäs mennä niihin verikokeisiin ja viedä se virtsanäyte.

Marpa ja masa 9+4
 
Jee, kiva kuulla, että kaikkien odotukset sujuvat hyvin :)

Toivottavasti Marpalla viimein tuo pahoinvointi alkaa helpottaa.

Sanjallaki alkaa loppu häämöttää, jännää! toivotaan, että pikkuinen vielä kääntyy/suostuu kääntymään, eikä tarvi tommosia sektiojuttuja pohtia!

Fuksialle onnittelut ja tervetuloa tälle puolelle :flower:

ON: Tänään 38+5, huhhuh, alkaa pikkuhiljaa jo jännittää, koska lähtö tulee eteen. Menkkajuilinnoista oon nyt kärsiny tän viikon ja toivon todella, että ne kivut jotain edistää, ettei tarvis turhaa niistä kärsiä!!! Panadoli, kun ei auta mitää. Toivon, ettei vauvalla oo kurja olla, kun toissa yönäkin se meuhkas koko yön..niinku jo muutenki ei ois ollu hankalaa nukkua kipujen takia ;) Vähän jännittää, kun monilla menkkamaiset tuntemukset on saattanutkin sitten olla kunnon supistuksia ja paikat ovatkin yllätykseksi olleet auki tarkastuksessa..jotenki avuton olo, kun ei tiedä, mitä tuolla alakerrassa tapahtuu. toisaalta luotan siihen, et kyllä ne kivut sitten voimistuu, eikä kotona pysty olemaan, kun on tosi kyseessä..eikä tota jomotusta oikein ajattele supistuksina, kun se on jatkuvaa ilman huippuja ja loppua... No, ei tässä joka tapauksessa enää kauaa oo jäljellä. Kaippa mä synnärille soittelen ja kyselen jos rupee liikaa murehduttamaan :) Muuten vointi on onneksi aika hyvä...jaksaa puuhastella jonkin verran aina päivässä. Kavereita oon kovasti yrittäny nähdä vielä, kun on runsaasti aikaa. Katsellaan ja ootellaan :) Mieski tais eilen herätä todellisuuteen, ku tajusi et LA on ens viikolla..se reppana alko miettimään, et mitäs jos ei me ollakaa valmiita ja pärjätä. Tähän asti se on ollu asiasta niin itsevarma :LOL:

Mulla on alkanu katseet kääntymään jotenki enemmän ja enemmän siihen, ku kotiudutaan vauvan kanssa. Meillä on onneksi ollut miekkosen kanssa hyvä suhde ja pystytty kaikesta juttelemaa yms. mutta nyt on alkanu pelottaa, miten vauva muuttaa sitä.. Tiuskinko liikaa väsyneenä? Miten seksielämän käy? Miten kotitöiden kans, tuleeko niistä kinaa ym.? no, sen kai näkee vasta sitten ku aika on :)

Vilijonkka ja Maukkis 38+5
 
Hei taas ja anteeksi pieni hiljaisuus :)

Vilijonkka ootkohan vielä yhessä kasassa? :)

Marpa mites siun pahoinvointi?

misspiggy mitäs sinne?

Täällä alko viimeinen kolmanne! Hitsi et aika on rientäny! Vauvanvaatepaniikki meni ohi kun kaveri toi säkillisen pientä vaatetta :) Nyt ei puutu kotonta oikeastaan mitään! :) Nukkuminen on ollu montamonta kuukautta vähän sitä ja tätä, eikä malttais millään oottaa enää :)

miranenn & joulupoitsu 27+0
 
Miranenn: kiitos kysymästä täällä edelleen valaana ;) tosin nyt valoisampi mieli edistymisen takia..viime yö meni aluksi viiltelykipujen kans ja loppuyö kovan menkkajomotuksen kourissa. Nyt sitte aamusta saakka tullut ruskeeta vuotoa vessareissulla ja selkeämpiä kipeitä suppareita alkaa olla...toivottavasti pian säännöllistyvät ja kovenevat!!!!alkaa jänskättää!
mukava, että sait kavereilta vaatteita. Mä mietin tossa kans, ettei oo kyllä paljoa tarvinnu mistää ostaa, kun kaverit ja sukulaiset on olleet niin ihania.

miss_piggy: onnea pikkuisen pojan lupauksesta. Ihanaa, että kaikki oli RU:ssa hyvin <3

Vilijonkka ja Maukkis 39+5
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miranenn Edelleen voin pahoin. Keskimäärin oksennan 4-5 krt/pv ilman lääkkeitä. Eilen kävin verikokeissa ja hoitaja kyselikin, että miten oon voinut ja totesi, että olen hieman kalpea. Olin koittanut vähän laittaa aurinkopuuteria, etten olisi niin kalpea. Tänään olen syöny ihan järkyttävän paljon, mutta en oo vielä ainakaan oksentanut. Mutta huonosti olen voinut, jatkuvasti olen lähtövalmiudessa vessaan.

Onko teillä muilla ollu ongelmia makuaistin kanssa? Vai johtuuko se vaan tästä yrjöämisen määrästä, etten maista kunnolla ruokia/makuja?

Kauhea kun ootte kaikki jo pitkällä. Täällä NT-ultra vasta kahden viikon päästä.

-marpa & masa 10+4
 
misspiggy onnea poikalupauksesta :heart: ja puolivälin ylityksestä ;)

Vilijonkka on varmasti jännät paikat! :heart: hirveesti tsemppiä tulevaan koitokseen! Kohta saat pienen syliin! Täällä tasan 3 kk laskettuun tänään :) jos tää loppuaika menee yhtä nopeesti ku nyt on menny niin kohta meilläki poika sylissä :heart:

marpa ootko mitä kaikkea koittanu pahoinvoinnin lievitykseen ?
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
marpa, inhottavaa jos on tollasta pahoinvointia, ite kun selvis oksentamatta kertaakaan vaikka olo olikin muuten aika kökkö. Kyllä se varmaan viimeistään helpottaa sullakin parin viikon sisällä, toivottavasti.

Meidän äiti just tänään sanoi, että kun mun lapsuuden kodissa olis ollut niin paljon mun lapsuusajan leluja tytölle :D Siellä on tallella kaikki barbit ja nukkekodit, käsilaukut ja vaikka mitä ja nyt tuleeki poika :)
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista, ketkä sellaisessa nyt käyneetkään =) ei ole tullu hirveesti tänne kirjoteltua (edelleenkään...) :ashamed: mut lukemassa oon kyllä käynyt.

Vähän ommoo nappoo; neuvolalääkäri oli tänään. "Pikku" Prinsessa ylittänyt 3 kg:n rajan, ensin mittasivat reilu 3100, toisella mittauksella 3070, johon sitten tyydyttiin :) Perätila jatkuu, istuu kuin intiaani jalat ristissä... Miulle ei oo painoa juuri lisää tullu, nyt muutamalla käynnillä (neuvola yms) pysähtyny ihan kokonaan. Eli pikku prinsessa on HYVIN nälkäinen :LOL: Muutoin kaikki ok, sekä miulla että vauvalla. Miullekkaan ei oo turvotuksia tullu yhtään, paineet kunnossa, olis oikeestaan oikein hyvä jos tuo selkä ei olis käynyt reistaamaan.

Nyt tosin taas supistelut lisääntyneet, ne kivuttomat kovettavat, lisäksi liitoskivut tulleet tutuksi. On myös ollu repivää/viiltävää kipua alavatsalla, lekurin päättely jotta kohtu se taitaa jo harjotella =) vauva on alhaalla, tai niin alhaalla mitä tuossa asennossa voi olla. Kohdunkaula oli lyhentynyt kesän mittauksesta 2 cm, mutta sitä on vielä 4 cm jäljellä :O Ja kiinni on. Eli jumppaa, siivousta, saunaa, muutakin ässää käyttöön :p

Mitä ultran monitoria kattelin, kun lääkäri mittaili, siinähän aina näkyy se lukema jotta mitkä viikot olisi niiden mukaan, joka mittauksessa näytti viikkoa enempi mitä laskujen mukaan olisi. Ja sitä mieltä mie oon alusta asti ollutkin, että viikkoa vanhempi tää on, kun ovis oli silloin jo kp9. Siksi tää prinsessa on ultrissa ollut niin iso, nt-ultrassakin jo lukemien perusteella viikkoa vanhempi. Eli hyvin voisi alkaa jo tulla ulospäin :)

Iltapäivällä soittoa keskussairaalaan, ja millon hyö sitten ottavat näytille, käännetäänkö vai leikataanko vai mitä tehään. On vaan kiva, jos päätyvät leikkaukseen niin sitten ei kovin pitkille kotona ootella jos synnytys käynnistyykin, mentävä vauhdilla sairaalalle. Niin vähän miusta vihjailevasti sano tänään lekurikin, että jos käynnistyy niin sinne vaan ja pikaseen.

Sanja ja "pikku" Pocahontas 35+5 <3
 
Viimeksi muokattu:
Väliaikatietoja hieman. 39+6 kasassa. Tänään aamuyöstä käytiin ja kertaalleen sairaalassa, kun supistukset olivat hyvin kivuliaat ja olivat tulleet 3-4min. välein 5 tuntia. No kaiken tuon kärvistelyn ja tuskan jälkeen oli auki SENTIN!!! WTF? Vauvan ja omat arvot hyvät niin ehdottivat että jään joko sinne raskaanaolevien osastolle tai lääkkeiden kanssa kotiin. Tulin kotiin, vedin pillerit nassuun ja supparit vähä laantu ja harveni. Sain muutaman tunnin nukuttua ja nyt sitte taas olleet 3h supparit säännöllisiä ja kipeitä!!! ÄÄh, turhauttaa, ku kivut niin kovat ja eteneminen NIIN hidasta. Käskivät tulla taas näytille, kun ei enää mitenkää kestä kotona..katotaan onko se ens yönä edessä..huhhuh.
 
Sanja & Vilijonkka teilläpä se on nyt jännät paikat kummallakin :) Toivotaan Vilijonkka et lähtis nyt kunnolla homma käyntii ettei tarvi eestaas rampata :) Ja toivottavasti Sanjan prinsessa kääntyis et ei tartteis stressata :(
 
miranenn kyselit miten oon koittanut lieventää pahoivointia, niin olen kokeillu kaikkea mahdollista. Kaikki keinot mitä olen löytänyt noista oppaista ja netistä ja mitä hoitajat on neuvonu. Tosin kauheesti neuvoja ei oo ees. Jos jollain löytyy takataskusta joku poppaskonsti niin jakakaa ihmeessä.

Olen siis kokeillu mm.
-pahoinvointirannekkeita, joista ei ollu mitää hyötyä.
-heti aamulla syömistä, ennen ku nousen ylös niin vieressä on ollu keksejä/hapankorppuja/muroja/mehukeittoa
-pieniä aterioita 1,5-2h välein niin ettei nälän tunne ehdi tulemaan.
-pahoinvointilääkkeet, ovat tällä hetkellä ainoita mitkä estää oksentamisen 99% varmuudella.

Tänään olen laatannut VAIN kaksi kertaa. Wuhuu! Yleensä se menee niin että joko oksennan sen pari kertaa tai sitten mikään ei pysy sisällä ja oksennan kaiken koko päivän. Kauheaa oksentaa, kun tuntuu että rahaa menee jatkuvasti vessanpöntöstä alas.

Marpa ja masa 10+6
 

Yhteistyössä