*TheTammikuu2008*

No niin vaihtui vuosi!
Täällä vaihtui rauhallisesti omassa pihassa muutaman raketin ammuimme ja nukkumassa oltiin 00,30 =)

iita82: täällä valitettavasti on sitä vetistä vuotoa ja ollut oikeastaan koko raskauden ajan :x Ensimmäiset 14 viikkoa vuosin verituhrua ja silloin oli kuukautissiteet käytössä ja kun se loppui niin siirryin p-housusuojiin tuon v-vuodon takia ja seuraavaksi saakin sitten ottaa jumborätit käyttöön :LOL:
Ei vaan, on tosi inhottavaa kun alapää on koko ajan vuorattuna...

Tässä vois pian ottaa kisa kuka meistä saa sen viimoisen vauvelin :D
 
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!

En ole tässä pyhinä ja välipäivinä juuri kirjoitellut, kun miehellä oli lomaa, niin ollaan vietetty lomaa kaikkea pientä mukavaa yhdessä tehden ja tavattu sukulaisia ja ystäviä oikein urakalla..niin en ole juuri konetta avannut..nyt taas mukana päivittäin :)

Täällä supistuksia tulee muutamia päivässä, ja välillä on aikas kivuliaitakin..mutta lähinnä menkkamaista kipua alaselässä, tosin välillä ihan tuntuu että lähtee "taju jaloista" kuten miehelleni yhden kivuliaan supistuksen aikana sanoin, eli siis tuntuu ettei jalat kanna.. kuuluu kai asiaan supistuksen tullessa voimakkaana..mutta ei siis mitään säännöllistä. Täälläkin annettu lupa pikkuiselle tulla, kuten monella muullakin.. vm 2008 siis tulossa :)

Mulla oli vika lääkäri sitä mieltä että vauva olisi jo laskeutunut (rv 35+2), mutta terkka oli rv 36+4 sitä mieltä että ei olisi laskeutunut... ota siis selvää.. aikas alhaalla masu on ja häpyluuta vihloo ja painetta lantiossa on.. ja tuntuu että istuessa saisi lasin laitettua vatsan "pöydälle", että kaipa se aika alhaalla on.. siis ja voi mikä sivuprofiili... vatsa on ihan sairaan piiitkää... vaikka edestäpäin ei mikään valtava olekaan... vessassa ravaan yöllä noin 1-2h välein ja kyljeltä toiselle kääntyminen on todella tuskaa... muuten fyysinen vointi hyvä, olen päässyt kävelylenkeillekin ja jaksanut yllättävän hyvin :)

Eilinen vietettiin siskoon perheen luona ja oli oikea lasten uusi vuosi.. hyvää oppia tulevaan itselle :)

Nyt miehen kanssa kävelylle ja "harjotuttamaan" lantiota :LOL:

Maya+ Aarre 37+2
 
Hei täällä mie oon :wave: Enhän mie vielä mihinkään oo lähtenyt, sitäpaitsi mullahan on SE päivä vasta ylihuomenna :kieh: Ei tullut koneella käytyä eilen illalla, eikä tänä aamuna, kun oltiin uudenvuoden vietossa minun vanhempien luona, ja äsken vasta kotiuduttiin. =)

Pore71: Mie pakkasin 2 kassia, toisessa on miun omat kamppeet, ja toisessa vauvan kotiintulovaatteet, ja se kassi on tällä hetkellä vauvan turvakaukalossa, ja sen kassin mies tuo sitten kunhan tulee hakemaan meitä synnäriltä kotia. =) Ei mitään kovin isoja kasseja oo kumpikaan, ja mie en itelle pakannut muuta vaatetta mukaan kuin yhden puhtaan vaatekerran, minkä laitan sitten kotiinlähtiessä päälle, saikulla meinasin käyttää sairaalan vaatteita.

Omaa napaa: Verenpaineen mittasin äsken, se oli 150/92, eli korkeella on..onneks huomenna on jo neuvola, niin saa nähdä että mitä siellä sanoo täti, kun eilen oli vähän huolissaan jo tästä rr:stä, valkuaiset katoin kans äsken, ne onneks ok! Ja turvotusta on taas kamalasti..kunhan ei nyt sitä raskausmyrkytystä pukkais..

Maha on kireenä koko ajan, ja selkää särkee...ei mitään ihmeitä siis. Väsyttääkin.

Katja ja rv 39+5
 
Pore71:täällä turvakaukaloon laitettu pussissa vauvan vaatteet ja mulle puhtaat kotiintulovaatteet.mies tuo kaukalon sit kun kotia päästään.
sairaalakassiin tulee omat sisäkengät+hyg.välineet +kamera latureineen.eli ihan normi reppu vaan.sairaalan vaatteissa ollaan koska niitä mukava vaihdella sit eikä tarvii roudata pyykkiä kotiin.alkuun hommat saattaa olla kumminkin aika suttuista.hikoilee paljon ja vessassa vaihdat rättiä alvariinsa jälkivuodon takia...

Muuten tänne ei ihmeitä.hirvee väsymys päällä ja voimat menee pienestäkin.kauan kun on seisaalleen niin vauveli mukavasti tekee painetta lantioon.hyvä vaan.mä alkaisin mielellään ottaa vastaan jo niitä kipeitä suppareitakin :D
 
mulla muuten tuntu lauantaina että oikea jalka menee alta, jouduin miestä apuun huutamaan kun olin suihkuun menossa, että jalka menee alta ja selkään sattu.onneksi en kaatunut..ja nyt välillä reisiä pistelee ja puutuu..onko muilla?
 
Täälläpä on menny hiljaseksi vauvarintamalla.. Nyt ku sais alkaa tapahtumaan, niin ei sitten kellään mitään..*voivoi*
Mulla kans menee varmasti normi reppuu noi sairaalatavarat(+ oma käsilaukku, sitä ilman en kule missään) ja mies sitten tuo ku tuleepi hakemaan meitä pois niin vauvalle vaatteet. Omat sukat ja alkkarit sekä sisäkengät meinaan ottaa mukaan. Muuten varmaa sairaalavermeissa sipsutellaan. Niissä on niin helppo olla, ku imettää ja väliin pitää antaa niitten kurkkia tuonne alapäähänkin, hankalaa jos housut laittaapi.
Mulla sama homma tuon valkkarin kaa, ku piti jo ihan miettiin et ei kai mulla pissi noin voi karkailla.. Mut tulin sitten siihen tulokseen et valkkaria se on ku sitä tulee vaikka esim. ponnista, yski tai muuta.
Ihan armoton väsymys päällä, ihan kui rapsaa meinais painaa päälle. Son kumma ku pitää tälläsistä oireista kärsiä vaikka kiltisti viettikin uutta vuotta. Selkää ja päätä meinaa särkee ihan koko ajan ja muutenkin hankalaa. Tulis nyt vain pian se aika sitten sinne polille nii ois enemmän toivoa Aaton syliin saamisesta.

Mutta viimestää huomiseen, nyt huiliin TAAS..

Saaru ja ikimaha
 
tyttönen Mulla tuota puutumista ollu pariin otteeseen. Mulla sen ainakin aiheutti issiasvaiva. Silloin jalka meinas mennä useastikin alta tai soli puuduksissa yms. Kävely oli hankalaa ja varovaista ku piti varovasti astua aina ja vähän testaten et pitääkö koipi. Sitten pisti myös pakaraan niinku joku tuontais tosi isoa naulaa pakaran läpi lonkkaluuhu. Pariin otteeseen sai tuota kärsiä, muutaman viikon pätkissä, nyt onneksi ei ole vaivannut..*koputtaa puuta*
Mulla ainaki kylmä pahensi oireita. Joilleki sauna auttaa noihin.
 
Heips! Täällä supistelee aika tasaseen tahtiin. Nyt on pieni tauko. Viime tunnin aikana supisteli 5 kertaa 12 min. välein. Pitäsköhän sitä lähteä oikein hikilenkille koiran kans jos se vaikka auttais...En kyllä millään taida jaksaa ulos vääntäytyä. Jospa vaikka saunan laittais lämpiään ja menis sinne hikoileen =)

Palailen taas :wave:
 
Hyvää vuotta 2008 kaikille!

Meillä tuo eilinen meni niitä pojan synttäreitä juhliessa ja sisko perheineen tuli meille sitten vielä raketteja ampumaan ja jäivät yöksikin. Minä se tein valvomisen ennätyksen; kävin maate vasta puoli neljä. Isommat lapset kävi nukkumaan puoli 1. Ylös noustiinkin vasta 10 yli yhdeksän. Otin tossa just pienet päikkärit kun mummo lähti synttärikahvilta.

Nyt täytyy kyl ens yönä saada hyvin nukuttua, tänään kun on sitte huimannu ja ollu huono olo kun niin valvoi. Tuntui vaan yöllä siltä, et miks sitä maate menis kun sitä siellä punkassa vaan pyörii eikä saa nukuttua kun vartin pätkissä.

Kolmea parasta asiaa on niin vaikea nimetä mutta tässä jotain:
1. Lapset, Siis tämä masuvaavi myös.
2. Terveet karvakorvat kissat ja koira (koira lähes kuoli,mutta selvisi)
3. Oma koti ja mies
 
tyttönen: mulla vastaavaa jalan altamenoa issiasvaivasta johtuvaa, kuten Saaru kirjoitti. Mua issias vaivaa myös nukkumaanmennessä enkä aina pysty nukahtamaan kuin toiselle kyljelle.

Pore: Mulla myös kaksi kassia (reppuja) ja se kotiintulokassi kaukalossa. Omassa kassissani mulla on hygieniakamppeet, vähän naposteltavaa, kirjoitusvälineet, vauvalle silkkimyssy ja itelleni sukat. Muutoin meinaan olla sairaalavaatteissa (kestän ne kamalat "alkkaritkin" kun en halua tuoda kotiin likaisia vaateita), mutta varuiksi otan omat sukat, jos hermot menee niiden makkarasukkien kanssa.

Nyt supistuksia kaikille ja sitten laitokselle. Onkin tosiaan ollut aikaa edellisestä vauvauutisesta.

Jimena 39+3
 
tyttönen: Mulla myös tollasia oireita. Mulle ilmenee niin, että yht äkkiä oikeen jalan sisäreidessä tuntuu kuumotusta ja ikäänkuin puutumista. Erilainen kun issias (mulla issias ainakin ennen tuntunut eri kohdassa), Käveleminen ja jalan liikuttaminen sattuu eikä jalka muutenkaan meinaa kantaa.
Menee ohi yhtä nopeesti kun on ilmaantunutkin. Epäilen että vauva vaan jotenkin liikahtaa ja painaa jotain hermoa ja siitä johtuu toi.

Mulla on supistelut jokseenkin tauonnut. Muutamia kipeitä tuli eilen aamulla ja päivälläkin pari mutta nyt ei taas niin mitään. No, huomenna on rankempi päivä kun olen koko päivän liikkeellä joten ehkä se auttas. Ja sit saunaan. Ja imuroidakkin pitää. Kyllä tää tästä, ihan varmasti. =)
 
Tuosta "sairaalakassista":
Mullekin neukkatäti sanoi, että voisit jo katsella sitä kassia valmiiks kun viimeks kävin, niin tuumasin vaan että jos synnytys käynnistyy niin kuin kahdesti aijemminkin niin ehdin pakata vaikka kymmenen kassia vielä samana päivänä. Mulla kun on ollut mukana vaan omat hygieniavälineet ja liivinsuojat, kamera ja puhelin ja laturi ja jotain pientä.
Kotiin laitan kassiin valmiiksi itselle ja vauvalle kassiin kotiintulovaatteet jotka mies sitte tuo kun tulee hakemaan.
 
Carla: noi sun supistukset kyllä kuulostaa lupaavilta! Tulehan kertomaan miten etenee =) . Itse ainakin pitää monta kertaa päivässä käydä täällä katsomassa, josko joku olisi jo lähtenyt!

Tyttönen: mulla on myös ollut ajoittain tuota jalan puutumista. Ja tuntunut myös siltä ettei jalalle voi astua koska se ei kanna. Onneksi ei ole nyt hetkeen ollut ko.vaivaa. Itsekin laittaisin sen jonkinasteisen issiaksen piikkiin.

Täällä ollut erittäin hiljainen aamu. Ei ainuttakaan supistusta koko päivänä, vaikka aamulla taivutiinkin romantiikan puolelle! Pitäisköhän sitä lähteä pienelle kävelylenkille, että edes jonkinlaista jomotusta saisi aikaan :whistle: .

Afu ja mini 37+1
 
Terveisiä mummulasta!! :) Kotiuduin just nuorimmaisen kanssa ja nyt odotellaan iskää ja esikoista kotiutuvaksi Etelä-Suomesta päin. Olipas mukava olla oman äitin höösättävänä koko uusvuos. Makoilin ja latasin akkuja. Öisin hoidin kuopusta joka saa ihmeellisiä kipukohtauksia ympäri kehoa, niin ja tiety öisin. Niin ja kasvukivut siihen päälle. Onneksi sain nukkua!!! Mummut on huippuja!

Niinpä, meidän kuukausi edessä päin. Käväsin eilen lääkärillä, kun tuo Allu on kuulemma niin pieni, ja olo on vähän aaltoileva nyt... Huolestuttaa, kun pää on suhteessa viikkoihin, mutta m uu vartalo ei. Omassa mielessä pyörii jos jonkinlaiset vesipäät yms. mutta järki yrittää tunkea väliin ja sanoa, että olisihan se silloin viikkoja edellä, jos vesipää olisi. Ja lääkäri sanoi, että normaali pää vauvalla näyttäisi olevan. mutta ajatteleehan sitä silti kaikkea :ashamed: Nyt siis kerran viikossa lääkärille ja parin viikon päästä arvioidaan joko käynnistetään. Vauva olisi nyt oikein positiivisen ja yläkanttiin arvioituna 2,5 kiloa. Ja vartalon ympärys ja se reisiluu paljon paljon viikkoja jäljessä. Kasvu kuitenkin on suhteessa normaalia. Olo on niin sekava, että taitaa tämä tekstikin olla vähän sekavaa.

Lisäksi maksa-arvot nousivat kohahtaen tuonne sataan, mutta lääkekuuria en saanut. Niin ja nyt vihdoin selvisi se sappihapon vaarallisuus. Kukaan ei ole minulle sitä vielä informoinut. Siis jos se arvo nousee yli sallitun sikiöllä/vauvalla on suuri riski menehtyä kohtuun. Että semmoista... Nyt ymmärrän miksi kukaan ei ole "uskaltanut" sitä minulle selvittää. Sanottu vaan, että vaarallista on. Minulla arvo oli 6, kun 7 on jo vaarallista. Sitäkin on nyt pitänyt pohtia sitten.

Jaahas, kiitos kun sain purkaa sydäntä.

johnu 36+2
 
onnea pocahontas :flower: :flower:
kiitos vastauksista..itsekin aattelin että tuo on varmasti jotain isissias-tyyppistä..mulla kyllä tuo vauvelikin on niin oikealla, että varmaan painaa johonkin..täällä ei supisteluista kuulu mitään...mitähän sitä keksisi että alkaisi.. :D
saas nähdä afu kumpi meistä saa ensin vauvansa, kun meillä taitaa olla melkein samaan aikaan laskettu ja taysissa synnytän..tiedättekö kumpi tulee? me ei...
tyttönen ja tyyppi 37+2
 
Mun piti kans tulla tänne vilkaseen vielä, että joko joku on saanut vauvan, mutta hiljaselta näyttää. Onkohan meijän kaikkien vauvat tehneet yhdessä YYA-sopimuksen, että pysytään vaan kaikki masussa vielä TOOOOSI pitkään ja annetaan äitien odotella... ;)

Pore71: Kyselit, että millaseen sairaalakassiin me muut pakkaamme? ja että riittääkö ihan perusreppu vai tarviiko isompaa? Mä olen pakannut (kuten aina) isoon kassiin (urheilukassin tyyppiseen), koska tarvin tilaa omille (kotiutus)vaatteille (sairaalassa aion käyttää sairaalan vaatteita), hygieniapussukalle, kamera, videokamera, puhelin ja laturi, vauvan tavaroille (mm. tutti, imetyskumit jne...) ja vauvan (kotiutus)vaatteille (mm. toppavarustus, sisävaatteet jne.) eli tilaa tarvii kovasti kassin osalta. Oys:ssa ovat (ainakin ennen) antaneet mukaan kotiin lähtiessä vielä Liberon laukun (jossa on kaikkea tavaraa), joten sekin vie vielä oman tilansa laukussa.

Mulla on ollut eilen ja tänään kans sitä samaa, mitä joillakin täällä myös kuullostaa olevan eli tuntuu välillä kuin jalka/jalat lähtis alta. Vaikka kuinka varovasti lähtis liikkeelle niin tuntuu, että jalka lähtee alta ja pakko välillä vähän parkaista, kun käy niin "makean" kipeää, mutta eiköhän se tästä...

Carla-81: Mä olen kans kuullut, että kova saunominen panee myös vauhtia synnytykseen eli ei muuta kuin sauna päälle tänään ja kovia löylyttelyjä niin jospas se vauva haluaa sen jälkeen sanoa vuokrasopimuksen irti yksiöstään :LOL:

Jaahas, käväsen välillä lukaseen sähköpostit... ja palaan kohta (ainakin lukemaan teijän muitten jutut, jos nyt en ite kommentoikaan mitään).

Tammiäiti




 
ONNEA POCAHONTAS PIENESTÄ POJASTA!

Meidän poitsu on myös vuoden viimeisenä päivänä syntyny 9 vuotta sitten ja kärsi tuossa 5-7 vuotiaana aikamoista ikäkriisiä kun on nuorin ja siksi hitain ym.ym.
Meillä meni monta vuotta tuossa pojan ikäkriisissä hyvin läpi kun kertoi, että kaikki juhlii hänen synttäreitä raketteja ampuen. Muuten niitä ei saa ampua.
 
Niin niin, kukas se on se ensimmäinen? Täällä supistelee hiljaksiin päivittäin. Kyllähän ne niitä suppareita on, mutta kovempia pitäs vielä olla, nuo ei vielä kunnolla käynnistä mitään. Mutta jospa vähitellen availisivat lisää paikkoja.

Mä pesin tänään peiton vauvalle, ja keittelin rintakumit- ja pumpun, sun muut. Maidonkerääjän esim. Kassin kattelin kans jo valmiiks, mut pakattuna se ei ole. Tuntuu kuitenkin niin kaukaselta vielä, kun la vasta 13.1... Mulle tulee siis sairaalaan mukaan reppu. Siellä kotiintulovaatteet, laturi, hygieniavälineet. Sairaalassa pidän sairaalan vaatteita, mäkään en halua likaisia tuoda kotiin. Paitsi rintaliivit otan omat. Aluksi se vuotokin on niin voimakasta, että ne hehtaarivaipat ei tavallisiin alkkareihin edes mahdu. Siis verkkohousut käyttöön... Onhan ne karseet |O . Omat kengät ehkäpä otan kans. Mies tuo sitten vauvan varusteet, kun kotiin lähdetään. Oon ennemminki ladannu ne haalarin sisään ja köyttäny haalarin kaukaloon. ei tarvi muistaa miehen kun yks tavara ottaa mukaan. Ainiin, liivinsuojia otan kans, ja nimenomaan ne kankaiset. Ne on aluks hellävarasemmat. eivät pidä niin hyvin, kun kertakäyttöset, mutta ei sitä maitoa valukaan aluks niin kovasti. Mulla vaan hajoaa ne rinnanpäät heti kuitenkin, rasvaamisesta huolimatta, niin nuo on silloin parhaat.

T: dinomamma ja etana 38+2
 
Voi kökkö, kirjoitin tänne tekstin, ja se tuli tuplana, poistin toisen, nii hävis molemmat..

En jaksa uudestaan kirjoittaa samaa stooria, mut onnittelut pocahontakselle!

Sitä vaan lähinnä tänne äsken kirjoitin, että on ihan kamalan tuskainen olo..ei varsinaisesti suppaile, mut maha on tosi kireenä koko ajan ja alaselkä, vatsa ja reidet ihan krampissa..huh, ensimmäistä kertaa sattuu ihan kunnolla! Lähden suihkuun, seuraillaan...

Tää on kyllä ennenkin ollut tehokas tapa, että kun tänne on ilmoitellut olostaan, niin se heti kohenee.. :kieh: Saa nähdä kuinka käy nyt.
 

Yhteistyössä