*TheTammikuu2008*

Meillä mies on tulossa mukaan synnytkseen, ja isyyslomalle jää tällätietoa heti seuraavana maanantaina, synnytyksestä viikonloppuun pitää muita vapaapäiviä. Isyyslomalla on ensin 2 viikkoa ja siihen perään talvilomaviikko. Viimeisen isyyslomaviikon pitää sitten jossain välissä, siitä ei vielä tarkemmin tietoa.

ja taas takas telkan eteen...
 
ONNEA TYTSILLE!

Täällä ihan venttinä. Synttäreitä juhlittu siis tänään. Esikoinen vetäny herkkuja niin paljon, että nyt valittelee mahakipua...

Meillä on mies tulossa synnytykseen mukaan. ei ole kyllä mitää hierojatyyppiä tms, mutta onpa seurana, ja onhan tää senkin lapsonen, että tutustuu häneen sitten tasa-arvoisesti mun kanssa.

täällä riippuu sitten ihan ajankohdasta, että ketä pyydetään lapsia katsomaan, kun lähtö tulee. Toivottavasti ei olis yöaika. Mummut asuu yli 100 km päässä, et sieltä ei ihan nopeesti tänne ehdi. Sisko asuu sitten n 50 km päässä, se voi ehkä tulla, ja sitten on täällä näitä kaveriperheitä, mutta riippuu sitten tilanteesta, ketä pyydetään. Hoitopaikatkin noilla vielä on, että päiväsaikaan voi sinne viedä... No, aiemmin ei ole ollut kiirus, toivottavasti ei nytkään, niin ehtii sitten suunnitella.
 
Heipä hei, pitkästä aikaa.
Tännehän oli tullut tekstiä hirveästi. Luen sitte paremmalla aikaa.
Onnea kaikille vauvautuneille :heart: pikaisesti sivulta yksi kävin selailemassa.
Urakka suoritettu täälläkin..
Me kotiuduttiin vasta tänään laitokselta.
Rv.39+0 Saimme siis pojan 2.1.2008 painoa hänellä oli 2940g ja pituutta 49cm, sekä pään ympärys 34cm.
Olis muuten kiva tietää kellonaikoja jolloin pikkuinen syntyi, meillä kello näytti 5.59
Saarulle laitoinkin jo yv:tä
Synnytys kertomuksen kirjoittelen sit paremmalla ajalla nyt opettelemaan jälleen tätä "koto-arkea"
 
Niin, ja mä myös olen tykännyt tästä palstasta. Riippuu tietysti porukasta, millanen sattuu tulemaan, että mikä on ilmapiiri. Meillä on ollu kyllä sellanen sallivan ymmärtävä minunkin mielestä. Alkuaikana ja nyt taas varsinkin on tää ollu mulle tärkee. Silloin alkuaikana ei vielä halunnu edes kertoa raskaudesta, enkä nytkään ole kauheesti raportoinu vointeja, paitsi sitten täällä.

Tossa oli pari päivää sitten joukkoryntäys synnärille, nyt ollu ilmeisesti hiljasempaa taas... Tuleekohan sitte taas uus joukkolähtö? Mielenkiintoista!
 
No miepäs kirjoittelen nyt jo, kun poitsu nukkuu. Saattaa olla vähän sekavaa tekstiä, kun meikäläinen on pikkasen väsy..mut pikaseen kerron teille miten miun synnytys meni:

Elikkäs mullahan oli suunnitelmissa silloin keskiviikkona neuvolan jälkeen, että lähden kaupungille katselemaan josko suppareita löytyisi halvalla alennusmyynneistä, mut en sitten päässytkään edes sinne kaupungille asti. Mulla oli neuvolassa valkuaiset reippaasti plussalla, ja verenpaineet korkealla, ja turvotustahan mulla kans oli tooooosi paljon.. Neuvolantäti käski menemään heti äitipolille, ja mie olin niin shokissa, että kävin vaan nopsaan kamat hakemassa kotoa, enkä malttanut teille kirjoitella mitään tänne tiedoksi, sorry.. :ashamed:

Äippäpolilla mittailtiin verenpaineita ja otettiin vauvan sydänkäyrää..sitten lääkäri teki sisätutkimuksen, ja paikat oli edelleen sen 3cm auki, mitä mulla on ollu jo viikolta 36..
Totesi mulla olevan alkava raskausmyrkytys, ja sanoi, että koska seuraavana pvänä on laskettuaika, niin käynnistetään synnytys seuraavana aamuna.

Olin yön synnytysosaston tarkkailuhuoneessa, illalla taas verenpainetta mitattiin ja sydänkäyrää otettiin. Pakko oli pyytää nukahtamislääke, kun jännitti niin paljon etten saanut nukuttua.

Torstai aamuna klo. 8 siirryin synnytyssaliin, ja lääkäri puhkaisi suoraan kalvot...supistukset alko heti, mutta niitä tuli vaan reilun 10min välein, ja ei olleet mitenkään kovin kipeitä. Joskus puol 10 aikoihin laitettiin sitten oksitosiinia tippumaan suoneen, ja vähän sen jälkeen supistukset alkoi tuntua napakemmilta ja kipeämmiltä. Pystyssä olin vähän aikaa, mut siirryin sit sänkyyn kun supistukset alkoi koskea, ja pyysin epiduraali-puudutuksen. Sen laitto epäonnistui, lääkäri tökkäsi 3 kertaa sen piikin väärään paikkaan, ei siis osunut sinne epiduraalitilaan..siinä suhratessa meni noin puoli tuntia, ja sen ajan supisteli melkein yhteen putkeen koko ajan, ja vetelin ilokaasua ja olin ihan sekaisin.

Lääkäri laittoin mulle sit spinaalipuudutuksen, ja se auttoi tosi hyvin. Sitä ei yleensä anneta ensisynnyttäjille, koska sen vaikutusaika on vaan 2h, ja sitä ei voida laittaa uudestaan..noh, poitsu sit päättikin että kerta on noin lyhytvaikutteinen puudutus, niin samapa tuo on alkaa syntymään. Mulla aukesi tunnin sisällä kohdunsuu 5cm:stä 10cm:iin!!!!!!

Kätilö totesi mulle, että kun tulee ponnistamisen tarve, niin kutsu hänet sitten paikalle. Ei mennyt kuin 5-10min kun alkoi tuntua siltä että nyt tulee paskat alle ja justiinsa, ja että vauva survoo väkisin itsensä ulos! Kätilö tuli paikalle, ja aloin ponnistamaan, ponnistus kesti 18min, ja pienen siistin epparin teki kätilö, ja muutama tikki sit siihen.Synntyksen kokonaiskestoksi merkattiin 3.5h, kun aluks ei ollut säännöll. supistuksia vielä silloin kalvojen puhkaisun jälkeen.

Eli synnytys oli siis helppo, mut synnytksen jälkeiset kivut olikin sitten ihan muuta. Voin sanoa ihan liiottelematta, että synnytys oli lastenleikkiä siihen verrattuna millainen olotila mulla oli 1½ vuorokauden ajan synnytyksen jälkeen. Pääkipu oli aivan järkyttävä, ja oksensin sappihappoineen päivineen kaiken ulos.. Vaakatasossa pystyi olemaan joten kuten järjissään, mutta jo parin minuutin istualleen tai seisaalleen olo meinasi saada aikaan sen että pyörryn kivusta. TÄMÄ KAIKKI JOHTUI SIIS SIITÄ EPÄONNISTUNEESTA EPIDURAALIN LAITOSTA..joka oli siis hoitovirhe. Onneksi pääsin sitten sen 1½ vuorokauden päästä leikkaussaliin, ja ne saivat korjattua sen tilan pienellä toimenpiteellä.Laittoivat jonkun veripaikan sinne tilaan minne se lääkäri sitä epiduraalia tökki. Onneksi se auttoi, niin pääsin nopsaan sen jälkeen harjoittelemaan vauvanhoitoa. :heart:

Sellaista suurinpiirtein, vähän sekava selostus tosiaan tuli..
Miepä lueskelen vaikka huomenissa teidän kirjoitteluja täältä kunhan tää olo tästä vähän "tasaantuu",ihan ylikierroksilla tässä nimittäin käyn koko ajan...

Ja onnea muillekin vauvautuneille :flower:
 
Hurjaa vauhtia Katjan poju on saapunut maailmaan :) . Kuka ane-lääkäri laittoi siulle sen epiduraalipuudutteen..? Laittoiko sama sitten spinaalin? Ikävä juttu, että on väärään paikkaan tökkinyt :/ ! Jännityksellä odotan omaa h-hetkeä samassa sairaalassa......
 
Vai sellanen reissu Katja. Toi on ikävä kompilikaatio tuo päänsärky epiduraalin laiton jälkeen. Mä olen ymmärtäny, et se voi tulla, vaikka puudutus olis onnistunutkin. Esim vaikka jossain polvioperaatiossakin tms. Onneks siihen on hoito, mutta on varmasti järkyttävä kipu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kotikurppa:
Heips, kävin tuossa taas lukemassa mitä teille muille kuuluu ja vastaan nyt tuosta tytsistä sen verran, että tavan ultralla on veikattu tyttöä, mutta tulikin yllätys poika =) :heart: ( sen takia asiasta tiedän, kun minulla on kunnia olla tuon suloisen pikku miehen täti :heart: )
Ihan sen takia kyselin, kun tuolla helmikuisten pinossa oli joku saanut vauvan, jota oli 4d:ssä tytöksi povattu ja olikin poika. Itselläkin on epävarma olo, onko masussa tosiaan tyttö (4d), mutta kohtahan sen näkee :)

Niin ja onnea tuoreelle tädillekin :) :flower:
 
:flower: ONNEA glaudia pienestä pojasta! :flower:

Kiitos Katja synnytyskertomuksesta! Kurjaa, että epiduraalinlaitto ei onnistunut. :hug: Onneksi kaikki kuitenkin nyt hyvin.

Mies jäänee isyyslomalle 2 viikoksi vauvan syntymän jälkeen. Viikon pitää sitten keväämmällä. Näin meillä on kaikkien lasten kanssa tehty. Tosin just tänään mies sanoi, että sillä on kovasti töitä seuraavaksi kahdeksi viikoksi. Kyseli vielä, että milloinkas tämä käynnistetään... En meinannut kyllä kärvistellä tässä tilassa vielä kahta viikkoa, että mies sais työnsä tehtyä... Jos ei pystyisi jäämään heti isyyslomalle niin pitäisi sitten noita mun vanhempia pyytää avuksi.

Jimena
 
Katjalle kiitokset synnytyskeromuksesta. Niitä on oikeasti mainio lukea. Eikä kukaan ole kirjoittanut mitenkään painajaismaisesti vaan realistisesti. Eiköhän kaikki nyt tiedä, ettei se ihan mikään piis of keikki oo muutenkaan. Eli sen takiakin tykkään tästä palstasta. Kukaan ei pelottele eikä tuomitse toista ja kaikki saa olla rehellisesti omia itseään. Tuki ja turva, ajanviete ja ideakori tämä tosiaan on, tämä palsta, aivan huippu. Uskon ja tiedän kyllä että netissä kaiken laista pa.. kaa liikkuu ja jotkut palstat aika ärhäköitä mutta valitseehan sitä seuransa muutenkin elämässään. Niin että kiitos vain kaikille meille jotka täällä pyörimme.

Meillä isukki tulee matkaan synnytykseen ja hoitopaikkaa tarvitsevat vain koirat. Isyyslomasta en sitten tiedä, kun on maatilallinen, niin yksinhän eläimiä on paha jättää. Eli ei varmaa vietä isyyslomaa. Mutta auttaa varmasti niin paljon kuin voi. On aika helmi mieheksi.
:heart: :heart: :heart:

Nyt ettii huuto netistä pienepää toppapukua.

Blanca 36 ja risat
 
Mä edelleen täällä :kieh: :kieh: Ja voin kertoa, että tänään ei mitään tuntemuksia. Isäntä kyllä väitti et mun maha roikkuu polvissa, mutta tiedä häntä.

Onnea kaikille vauvautuneille :flower: :flower:

Mä lähden iltapuuron keittoon.

Epätoivoinen Nuuskis
 
Tulin vaan pikaseen käymään.

ONNEA KATJA JA GLAUDIA VAUVOISTANNE!!! :flower: :heart:

Toivottavasti me muut seurataan pian teän perässä (ainakin itse toivon omalta kohdaltani).

Mutta nyt takas kotiaskareisiin!

Synnäri-suppareita odotellen...

Tammiäiti
 
Tunnen itseni "tunkeilijaksi" kun olen tänne niin laiskasti kirjotellut ja lukenut sitäki ahkerammin.. no mutta ajattelin nyt vähä purkaa ajatuksiani..

En tiedä onko täällä ketään jolla on tulossa suunniteltu sektio? Mulla se päivä on kohta, torstai 10.1. jolloin viikkoja 38 tasan ..ja pelottaa!! Mulla ensimmäinen synnytys päätyi sektioon kun ei vauva ulos mahtunu ja toinen oli suunniteltu sektio. Toisella kertaa laitettiin epiduraali ja toisella spinaali.. ja sehän tässä pelottaa -sen takia kun mulla ei tahdo helposti löytyä se paikka mihin se pitäis pistää.. ne on molemmilla kerroilla joutunu tökkimään ja hakemalla hakemaan sitä paikkaa niin se kyllä sattuu ja kummallakin kerralla jouduttu vaihtaan nikamanväliä johon niitä neuloja tökkivät ennenku onnistuu. Minä oon tosi lyhyt ja alaselkä on jäykistetty sekä sen lisäksi selkä pahasti mutkalla joten nuot seikat vaikuttaa asiaan.. eli älkää nyt sitä sitten säikähtäkö mitä kirjotin, mulla vaan sattuu olemaan useampi puudutusta hankaloittava asia.

Nyt kun tietää että viimestään torstaina vauva on maailmassa niin ei kyllä millään malttais odottaa.. laskee päiviä ja tunteja.. mulla kyllä niitä pahoja supisteluja on ja mielellään niitä jollekki lähetän kun en ite tarvi :LOL: eilen illalla supisteli 5min kerrallaan ja 2min taukoa ja sitä kesti yli tunnin..

Meillä mun vanhemmat tulee lapsia vahtimaan ja ovat sen aikaa että pääsen vauvan kans kotiin laitokselta. Mies jää sitten lomalle kun kotiudun.

Onnittelut kaikille nyyttinsä kainaloon saaneille!!
 
Juu sen verran tuosta spinaalipuudutuksesta että siinä on yhtenä sivuvaikutuksena päänsärky joka ei johdu välttämättä huonosta laitosta tai hoitovirheestä.se on vaan tiedossa oleva sivuoire,ikävä sellainen.tuolla veripaikalla tilanne yleensä korjaantuu.ikävää katja että sattui sulle tuollainen :| laittajia tietty onkin sitten moneen junaan,taitaa olla siinä mielessä taitolaji.
joillekin ihmisille laitto on vaikeaa selkärangan nikamien takia ym.
Kiitos taas yhdestä synnytyskertomuksesta!

Mä muuten tiedän kans yhden jolle sanottiin että varma tyttö tulossa ja sieltä tulikin poika!Siksi itse en ihan täysin vielä luota siihen että tyttö olis tulossa :)
molempiin on varauduttu.tosin itsellä vaan se vahva tyttötunne jatkuu(oli jo ennen ultraa).
 
peukaloinen: muistelinkin, että joku aikaisemmin oli kirjoitellut, suunnitellusta sektiosta. Itsellä torstaina 10.1. äippäpolille aika tarjonnan tarkistukseen, kun viime keskiviikkona lääkäri epäili perätilaa. Jos on väärässä asennossa torstaina (en itse osaa arvioide olisiko voinut vielä vaikka kääntyä) niin sitten edessä on varmaasn suunniteltu sektio. Tuota juuri mietinkin, että mahtaa olla pitkiä päiviä, kun sitten varmasti tietä "eräpäivän".

Mutta nyt taidan suunnata lenkille, täälläkin tuota lunta tullut päivänaikana...

Maija, taas...
 
Kirppu 80: Mie en muista sen lääkärin nimeä millään..ei jää nimet mieleen.. :|

dinomamma: Juu, voi tulla samanlainen jälkitila, vaikka epiduraalin laitto onnistuisikin, mutta hoitovirheen tynkää siinä siis, että lääkäri yritti laittaa sitä 3 kertaa, ja kätilökin oli synnytyksen jälkeen sitä mieltä, että olisi pitänyt jo ekan yrityksen jälkeen tajuta että kun ei onnistu, niin ei edes yritä uudestaan...
 
Katja87: Onpas harmillista että sait tuon epäonnistuneen epiduraalin jälkeisen päänsäryn, se nimittäin on ihan kamala. Minulle laittoi erikoistuva anestesialääkäri epiduraalia esikoisen kohdalla, yritti yrittämistään epäonnistumisten jälkeen. Selässäni oli silloin viisi reikää tämän lääkärin jäljiltä. Synnytystä seuraavana päivänä alkoi se päänsärky, jota yritettiin ensin nesteytyksellä mutta ei auttanut. Laitettiin veripaikka omasta verestä. Sitten päänsärky loppui kuin seinään ja pääsin vaihtamaan vaippaa ensimmäistä kertaa vauvalle, vauvalla oli ikää jo kaksi vrk!! Päästiin kotiin seuraavana päivänä, kunnes piti palata takaisin tekemään toinen veripaikka kun taas alkoi samainen päänsärky, takaisin keskussairaalaan 100 km:n päähän vauvan kanssa laittamaan veripaikkaa. Nyt siis selässäni oli jo 7 reikää :| Hain korvauksia hoitovirheestä, mutta ne hylättiin. Tiedän että se ei ole hoitovirhe mutta kyllä se oli aikasmoinen kokemus kun vauvaansa ei voinut hoitaa, hoitajat kävivät nostamassa vauvan imetyksen ajaksi ja pois sitten kun imetys loppui, paino tippui yhteensä 14 kiloa sairaalareissun aikana, vessassa käynti oli hirveä kun piti yrittää olla vaakasuorassa yms yms.. Että täältä myötätuntopisteet Katja87:lle!
 

Cattie Meillä on niitä kissakavereita kolme. Oon petannu pinnasängyn jo valmiiksi joku aika sitten ja meinaan selvitä ilman mitään suojaa. Kyllähän tuo kovasti niitä kiinnostaa mutta tähän asti ovat kyllä hyvin uskoneet ettei se ole niille tehty peti :) Hyvin kyllä auttoi kun hankittiin niille jokaiselle oma nukkumakori ja ne on olleet tosi mieluisia, heh. Oon kyllä aatellu et pidetään aina makuuhuoneiden ovet kiinni niin ettei kissat pääse salaa hiippailemaan vauvan sänkyyn - kyllä se kuitenki niitä sitte taas kiinnostaa kun siellä joku on.

Mies tulee mukaan synnytykseen, ei mietittykään muuta vaihtoehtoa. Eipä hänkään mitään erityistä hieroja/hoitajatyyppiä ole, mut haluaa olla mun tukena ja tietty näkemässä heti lapsensa :heart:
Isyyslomalle jää siitä sitten suoraan, osa siitä tosin jätettäneen kesäloman jatkoksi niin saadaan olla koko perheellä pitkään lomalla sitten =)

Jep, täällä ei yhtään supistusta koko viikonloppuna vaikka oon elelly ihan normaalisti - siivonnut (jopa saunan pesin ja imuroin) ja lenkkeillyt. Kyläiltiin tämä päivä ja autossa istuminenkin oli ihan mukavaa... Minnekähän ne kaikki raskausajan vaivat on menny... ?

Papu ja vauva 39+1
 
Ai niin, tuleeko muualla neuvolasta täti sitten kotikäynnille kun vauvan saa kotiin? Jossain paikoissa kuulemma jopa kaksi ekaa käyntiä tehdään kotiin..
Meillä ei kunnassa kuulemma sellaista ole, vaan heti pitää lähteä vauvaa näyttämään neuvolaan itsekseen... En oo ihan varma onko se ok, voi ainaki vähä jännittää lähteä pienen kanssa heti kaksin autoilemaan...
 
Onnea glaudiallekin nyytistä :heart:

Mulla kans tuli synnytyksen jälkeen kauhia pääsärky, heikko olo yms. En tiä sitten johtuiko se valvomisesta, jälkivuodon runsaudesta, väsymyksestä,puudutteista/ilokaasusta vaikko mistä. Pääsärky jatkuikin sitten vielä seuraavan päivän, mutta sitten tasaantui ku joi, söi ja levähti. Mulle laitettiin spinaali ja muulloinkin aina on helposti saatu laitettua ja nopsaa vaikuttaneet noi puudutukset.
Joku kyseli et onko mulla mies kotona, juu on. Jäi silloin heti isyyslomalle ku laitokselle jäin ja pitää ne 3vko + talviloman siihen päälle. Ja ihana oli ku ei sitten laitoksella olo päiviin tuhlaantunu noita lomia ku pari päivää. Etukäteen sitä harmittelin et inhaa jos kuluu isyyslomia viikko enne ku pääsen etes vauvan kanssa pois ( viimeksi sairaalassa meni 6pvä yhteensä ).
 

Yhteistyössä