*TheTammikuu2008*

Alkuperäinen kirjoittaja josefiina:
Huomenia myös täältä!
Gorthaur: jos se oli sama muija kun mulla oli 14 vuotta sitten kun menin samaiseen sairaalaan synnyttämään esikoistani. Soitettiin summeria ja kätilö tuli avaamaan oven ja oli kysyvän näköinen, sanoin että tulin synnyttämään niin se kysy et mitä varten :eek: :LOL: Sanoin vaan että lapsivesi meni... Suostui sentään ottamaan sisälle ;)
Tosi luottoa herättävä kätilö :LOL:
 
Huomenta!

Ihanaa kun tänne eteläänkin on viimein tulliut lunta, toivotaan että pysyykin vielä hetken!

Terveydenhoitajan kotikäynistä täällä oli puhetta, tai sen muistan. Tekstiä tullut taas niin paljon, että jotain varmaan unohtuukin. Meillä terveydenhoitaja olis tulossa kotikäynnille n. viikon kuluessa kun laitokselta on kotiuduttu. Vielä en tosin ole päättänyt "päästänkö" tänne meille käymään vai menenkö itse neuvolaan, joka on meillä vain parin minuutin ajomatkan päässä. Syynä tähän, että kun en oikeen tykkää siitä terveydenhoitajasta, ja muutenkin käynnit neuvolassa vähän tökkii (ei kuitenkaan vielä niin paljon, että pyytäisin hoitajan vaihdosta) niin en tiedä haluanko sitä tänne "nuuskimaan".

Ollaan kyllä naurettu miehen kanssa, että kutsutaan vaan kotiin, mutta sisään pääsee vaan jos uskaltaa itse tulla. Eli kun normaalisti meillä koirat on portin takana kun vieraita tulee, että saa rauhassa ottaa takin ja kengät pois, niin pidetään koirat irti ja jos sisään uskaltaa niin sitten voi tulla. Koirat ovat ihan kilttejä, mutta toisella varsin vakuuttava ääni ovikellolle. Hössäävät myös hieman liikaa yms. huonotapaisuutta.

Mitenkäs muut joilla koiria: oootteko miettiny, miten koira reagoi vauvaan, tai miten on reagoinu ensimmäiseen? Silloin kun itse olen syntynyt päätti silloinen koiramme täysin yllättäen ruveta kovin suojelevaksi. Ei ollut päästänyt ketään (vanhempiani tietysti lukuunottamatta) sänkyyn tai vaunuhin kurkkimaan, jos olin "yksin".

Nyt vähän jännittää, miten nuo omat reagoi. Toinen ei 99,9% varmuudella ole vauvasta yhtään kiinnostunut, toinen onkin sitten vaikeampi arvata. Pitää paljon lapsista, ei ehkä kauhean hyvin osaa kyllä varoa niitä, joten huolta ei sinänsä ole. Mutta tuon vahtimisen suhteen en osaa mitään etukäteen sanoa. Mua kyllä vahtii ulkona välillä vähän liiankin tarkasti ja kotia myös.. Mutta pian tuon näkee =) .

Nyt pitääkin viedä koirat ulos ja sitten itse liikenteeseen. Tälle päivälle taas riittävästi ohjelmaa, katsotaan mihin asti jaksaa kun viimeyönä ei oikeen taas uni tullut..

Maija 37+3
 
Meillä on kanssa olemassa se yks käynti kotona, siis terveydenhoitajalla...
Mutta tällä kertaa kun se käyntiaika olis ollu joulun väliviikoilla ja paikalla vaan sijainen, niin totesin että minä tuun sinne kun täällä on joulun jäljiltä vielä niin kauhee kaaos...
Samaa sanoin sitten vielä omalle neuvolatädille, että ihan säälisin tällä erää sen sijaisen silmiä ja hermoja että siksi me tultiin ite neuvolaan...
Täällä ei nimittäin olis mahtunu edes kävelemään saatikka sitte että ois pitäny vaa'at ja muut asetella jonnekki... ilman että lapset hajottaa ne kaikki :D
Meillä kun ei ole omaa makuuhuonetta laisinkaan. Me nukutaan vauvan kanssa olkkarissa ja lapsilla on noilla kahdella oma huone ja esikoisella oma ja siinä meidän huoneet sitten olikin.

Neuvolantäti on kyllä hyvin ymmärtäväinen ja muiden lasten kohdalla hän itse onkin käynyt meidän kotona... Pystyin siis ihan huoletta sanomaan suoraan,että nyt on niin sekasta että tänne ei oo tulemista :D :D :D

Juu, ei täällä muuta... Lunta tupruttaa oikeen kunnolla... IIIIIhanaa... paitsi että se on pakkaslunta ja karkaa alta jos liukumaan siinä alkaa.. ja meidän mäki on tossa niin huonossa kohassa, etten voi lapsia päästää siihen yksin enkä ite pysty sinne lähtemään saatikka ton vauvan kanssa!

Juups, ei mulla muuta =)

Saapis ja Jesse 2vko2pvä
 
Huomenia!


Herätty on jo kyllä tosi aikaisin, mutta päätin tehdä kotihommat ensin ja sitten paneutua juttuihin... kun täällä aina aikaa vierähtää :) ONNEA VAUVAUTUNEILLE :flower:

Uskomaton kätilö Gorthaur:lla ja Josefiinalla sattunut!! Tietääköhän se missä se on töissä :LOL:

Tänne ei kummempaa, suppareita täysi pyöreä 0, vaikka limaa tulee edelleen.. tosiaan, vuotaa ihan "reisille" tuo lima, mutta muuten on aika tavallinen olo. Joku kirjoittikin että mihinkähän ne raskausoireet hävis - vähän sama fiilis täällä... pystyy kohtuullisesti lenkkeilee/istuu autossa/yms. Toki vauhti on aikas hilajainen, mutta kuitenkin!

Ihanaa kun sataa lunta!! Kohta lenkille!! Oikeesti en ajatellut että nämä vikat viikot voisi olla näin Piiiitkiääää!!! Täällä yliaikakontrolli 10pv kuluttua la:sta, jos olo sallii, siis pääsee jo aikaisemmin jos todella kokee olonsa huonoksi - minä ainakin tulen kokemaan, mikäli yli menee... Terkkari tulee käymään kotona tai saa myös valita että menee käymään neukassa.. Mä haluun sen kotiin, kun oletan että pakkasta on kuitenkin noin -30c samantien kuin pikkuinen syntyy.. että varmasti ollaan nakissa kotona eka kuukausi :/


Miten teillä tuntuu supparit??
Kun mulla on erilaisia... Toiset on niin että vatsasta menee "osa" yleensä etuosa ja alavatsa ihan kivikovaksi ja tulee menkkamainen, mutta kovempi särky selkään ja reisiin.. mutta sivuilta vatsa voi olla vähemmän kova. Sitten on sellaisia että tulee menkkakipua, mutta vatsa ei mene kovaksi, sitten on sellaisia että tulee kipua, aikas kovaa säteilevästi koko vatsaan, mutta ne on ihan lyhyitä... voiko ne olla näin erilaisia???

Nyt ulkoileen...

Maya ja Aarre 38+1
 
Ja eikun kaikki sinne satikseen synnyttämään! Eikä se ollut vielä kovin vanha et kai se siellä vieläkin on... Toivottavasti ei tule tällä kertaa! Muuten siellä on ollut ihan kivoja kätilöitä =)
Taidan lähteä myös ulos yrittämään niitä sup sup suppareita. On se aika kumma et nyt niitä haluais ja sitten kun ollaan tositoimissa niin toivoo et olis pian ohi :D
 
Huomenta päivää!

Ei mitenkään hyvin nukuttu yö takana. No sehän oli jo arvattavissa, kun kaks yötä meni niin hyvin. Oli lonkkasärkyä vaikka tunki tyynyä miten päin ja vessassa piti ravata ja jomotusta alavatsalla jne.. |O

Soitin miehelle äsken ihan muissa asioissa, ja tää oli jo siä linjan päässä että tuunko, joko mennään? :LOL: Totesin vaan että älä nyt sinäkin aloita, kun muut sitä jo kyselee ihan riittävästi.. Isäkin kysyi puhelimessa äsken sillain varovasti että ei mitään tarvetta lähtee keskussairaalalle? :LOL: vastasin ihan kylmästi ettei sitten niin minkän maan tuntemuksia lähdöistä.

Täälläkin alkaa olla kivasti lunta ja luvattu on koko päiväksi, joten eiköhän tuota maisemakuvaa saada kuntoon illaksi :D

Ihanaa toimintaa satakunnassa :LOL:

Meillä kans th tulee viikon sisällä kotiutumisesta käymään. Mun mielestä ihan hyvä juttu, nii saa olla kotosalla rauhassa, ja lähteä sit liikkeelle vauvan kanssa kun hyvältä tuntuu. Niin ja mä vielä tykkään tästä th:sta niin on kyllä ihan tervetullut, eikä hän kyllä mitään vaihtoehtoja esittänytkään.

Cattie ja Osku 39+3 :heart:
 
Kätilöistä: kiireessä töksäyttää jotkut kyllä, ei varmaan tarkota pahaa tietenkään, mutta itse on niin herkkänä siinä. Mä kans marssin sisään, niin ekaks heti totes mitään kysymättä, että sulla ei ainakaan ole kiire, kun noin reippaasti tulet. No,ei ollutkaan, siellä sitä vastoin oli. Jouduin odotteleen käyrillekin menoa, kun kaikki "parret" oli täynnä... Sit tää samainen kätilö totes kun mä makasin siinä käyrällä, että voi tyttökuule, ei näillä sun supistuksilla tee mitään... Tuntu siinä siltä, ettei musta ole edes synnyttäjäksi... No, mä melki sit itkua väänsin, kun sattui kuitenkin niin kovasti (tää se mun ongelma hitaassa alussa onkin, enkä haluis siis liian aikasin mennä sinne...). Hetken päästä se tuli sit takasin, ja katto taas sitä käyrää ja sit "kehaisi", että NO NIIN, onhan täällä oikein hyviäkin suppareita... Mä en meinannu siinä kohtaa enää pritsillä pysyä ähisemättä... No joo, muuten on oon saanu tosi hyvää palvelua ja tossa vastaanotossakin kätilö vaihtui sitten kohtapuoliin... Ymmärrän kyllä toisaalta senkin, että oli hirvee kiirus tosiaan, se kärräs mammoja koko ajan saliin jne... Mutta tosiaan pienillä kommenteilla voi saada tossa tilanteessa synnyttäjän tolaltaan...

Miehestä: mun ukko totes ennen esikoisen syntymää, että SÄ oot sitte kuitenkin semmonen, joka karjuu siellä täyttä kurkkua jne... Tuntu pahalta, kun eihän sille mitään voi. No, en sit karjunu, kun ei hirveesti sattunutkaan. Ukko sit retosteli sukulaisille, miten mä vaan pyöräytin taitavasti sen poitsun ulos... Tokalla kerralla sitten ponnistaminen sattuki ja mä huusin sinne ilokaasumaskiin =) . Nyt mies sitten on naureskellu, että hyvin vaimensit se äänen... siis, joo. Mä oon joskus aina heikkona hetkenä uhkaillu sitä, et en ota mukaan... Ihan niinkun mun pitäs jotenkin käyttäytyä tietyllä tavalla, ettei häntä hävetä. VAlmennuksessa silloin aikoinaan kätilö kertoi isille, että salissa tapahtunut jää sitte sinne. Että jos vaimo huutaa, haukkuu, tekee mitä vaan, niin EI saa ottaa henkilökohtaisesti. Tosta se silloin sai päähänsä, että mä olen sitten se kaikista mahdottomin! No, enää ei tosiaan puhele tommosia, kun on kaks kertaa ollu mukana.

Tulipa taas raapustus! Kiitos Shakki. Hyvä juttu, jos on ollu apua jostain...

Ai niin. Neljä vuotta sitten alettiin kohta ponnistamaan! 12.08 syntyi tyttö, nyt se liihottelee tossa uusi roolipuku päällä :heart:

T: dinomamma + etana 39+1
 
Ai niin vielä omasta olosta: tää masu on niin laskenut, että tuntuu jo tosi pieneltä. Kyljistä saa jopa nahkaa nipistettyä sormien väliin. Ei siis painakaan enää niin. Että en tiä luovunko tästä enää ollenkaan, jos kaikki vaivat pikkuhiljaa häviää... Kunnon supistusta ei eiisen synttärihälinänkään jälkeen ollu jne... Mutta näinhän se on, tyyntä myrskyn edellä... Oli edelliselläkin kerralla muistaakseni näin, että ei yhtään supistellu siinä ennen synnytystä. Mä olen siis oman supparini laittanu kiertoon, tiä sitten, minne ovat menneet?
 
Maya:mulla supistukset kans erilaisia.saunassa saan aikaan sellaisen koko mahan kovettavan kestosupparin.sit yleensä mulla vaan tulee sellainen kovettumisen tunne sisäisesti mut ulkoapäin maha tuntuu suht normaalilta.sit on niitä menkkamaisia jomotuksia ja yleensä kova puristus selässä.sit on tosiaan ne kestovaihtelut vielä niin ota nyt näistä sit selvää...

mulla viimeksi synnytyksessäkin supparit oli selän puolella,vasta kun olin enemmän auki alkoi tuntua joka puolella.

nyt täytyy lähteä esikon kanssa päiväunille,tuli nukuttua niin huonosti yöllä.tuntui ettei mikään asento ollut hyvä ja joka paikkaa kolotti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jimena:
Alkuperäinen kirjoittaja kotikurppa:
Heips, kävin tuossa taas lukemassa mitä teille muille kuuluu ja vastaan nyt tuosta tytsistä sen verran, että tavan ultralla on veikattu tyttöä, mutta tulikin yllätys poika =) :heart: ( sen takia asiasta tiedän, kun minulla on kunnia olla tuon suloisen pikku miehen täti :heart: )
Ihan sen takia kyselin, kun tuolla helmikuisten pinossa oli joku saanut vauvan, jota oli 4d:ssä tytöksi povattu ja olikin poika. Itselläkin on epävarma olo, onko masussa tosiaan tyttö (4d), mutta kohtahan sen näkee :)

Niin ja onnea tuoreelle tädillekin :) :flower:
sori urkin uteliaana teidän pinoa ja kommentoin tähän että minä sain viime huhtikuussa tytön joka oli 4d-ultrassa pojaksi sanottu rv 20,näytti meille oikein pippelin jne..ei voi mihkään luottaa :LOL: minulla nimittäin sitten esikoinen 7 vuotta sitten tavallisessa ultrassa "todettiin"rv 26 selväksi tytöksi,ja poikahan tuo oli :LOL: mutta kait ne aika hyvin paikkansa pitää,mää taidan olla vaan tällänen poikkeustapaus :LOL:
 
TÄÄÄLLÄÄÄÄ kuulkaa supistelee, ihan jopa niin et en pysty istumaan. Könötän tässä koneellakin silleen hauskan näkösesti. Että 2,5 tuntia pihalla lumitöitä ja pulkkamäkeä niin johan alkaa jotain tapahtua. Joskin nää varmaan loppuu kun pitkälleni menen, mutta edes jotain. Jotta jokohan sitä meikäläinen pääsis joskus sinne synnärillekin.........

Esikko simahti samantien kun sen äsken sänkyyn laitoin ja meinaan itse mennä myös pitkälleen, tai sitten kävelen noita meidän rappuja ylös ja alas. Lisää vaan suppareita tänne näin..........Ja lumitöihin ja pulkkamäkeen kaikki suppareita haluavat!!!

Mutta eipä mulla muuta, luultavasti roikun taustalla hetken.

Nuuskis ja palanneet supparit
 
No niin, sinne ne sitte on tulleet ne munkin supistukset! Hyvä niin! Nyt vaan onnea matkaan Nuuskis! Onko jo tiheitäkin?

Mä olen noista ultrista ennenkin kirjottanu, että jos kivekset pusseista löytyy pojalta, niin se on tosi varma. Muuten tytöksi sanotaan, jos ei pojan merkkejä löydetä. Keskoset on rv 23-24 vielä väliin tosi samannäköisiä ihan livenäkin, etten yhtään ihmettele, jos ultrissa tulee vääriä veikkauksia. Varmempihan se on, mitä isommalle lapselle tehdään. Rv 32 meille on nyt sanottu jo varmaksi, että tyttö... Saapas nähdä.
 
Helmikuisista taas kurkin tännekin puolelle =) :wave:

Mitäs on fiiliksi muilla tammikuun lopun odottajilla? :wave:
Siellä näytti 31.1. olevan neljällä (?) muullakin la, mulla myös silloin =) Mutta tuolla Helmikuisissa olen, kun edellisetki on yli menny niin että pärähti =)
Tällä on nyt muutamia päiviä supistellu enemmän ja vähemmän. Toissa iltana 3 tunnin ajan ihan 4-10min välein ja ehdin jo luulla, et lähtö tuli, mut ehei...eiköhän tämäkin käynnistykseen mene, kuten 3 edellistäkin =)

Olen tässä vähän väliinputoojana tammi- ja helmikuun välillä, et kiva kuulla muistakin just samoilla viikoilla menijöistä =) :wave: :wave:

Jahvetti 36+4
 
Puudutteista/kivunlievityksestä: itse olen ajatellut aloittaa sillä ilokaasulla. Kyllähän ne "kaasupöhnät" täytyy päästä kokemaan :kieh: . Olen päätynyt siihen, että tarvittaessa voin ottaa kaikki mahdolliset puudutteet, tai sitten mennään ilman jos pärjätään. Kun ei sitä kipua voi etukäteen ennustaa täysin. Epiduraalista ja spinaalista voi tietenkin tulla Katjan mainitsema päänsärky, vaikka menisikin heti ensimmäisellä kerralla oikeaan paikkaan. Mutta katsotaan sitten kun synnytys oikeasti tulee eteen..

Meillä mies siis on tulossa myös mukaan synnytykseen. Oonkin jo esivalmistellut häntä sillä, että yhdessä ollaan katottu synnytysvideoita YouTubesta. Alkuun vähän mietin, että miten hänen pää kestää, mutta ainakin videoiden katselu on sujunut hyvin ;) . Ja isyyslomalle jää kun me kotiudutaan sairaalasta. Todennäköisesti saa pitää alkuun vain viikon, mutta keväämmällä sitten pitää loput 2 viikkoa.

Piku81: meilläkin mies kyselee että joko lähdetään synnärille, kun kerron hänelle että nyt supistaa. Vitsillähän tuon heittää; saa nähdä miten reagoi sitten kun oikeesti niitä supistuksia tulee enemmän kuin yksi tai kaksi :kieh:

Pötkylä: miten sulla on todettu, että maitotiehyeet on tukossa?? Voiko sen itse jotenkin todeta?

Josefina ja Gorthaur: ootten kyllä saaneet uskomatonta "palvelua" satakunnassa. Oiskohan pitänyt ko. kätilön vähän miettiä mitä suustaan päästelee :eek:

Maya-78: juttelin tänään terkkarin kanssa supistuksista. Niitä voi siis todellakin olla monenlaisia. Itsellä supistukset tuntunvat ylä-, ala- tai/ja keskivatsalla, ihan koko vatsalla, selkäjomotuksena ja kestot voivat olla 10sek --> kestosupistuksiin.

Koirista / eläimistä: itsellä ei ole eläimiä, mutta olen kuullut että synnäriltä kannataisi miehen tuoda kotiin vauvan puklurätti ennen kuin äiti ja vauva kotiutuvat. Saavat elukat sitten nuuhkia sitä hajua, ja näin voi etukäteen niitä jo valmistella tulevaan.

Dinomamma: meilläkin mies on jostain saanut päähänsä, että mä tulen olemaan se kaikkein pahin siellä synnärillä. Oon välillä ollut tosi loukkaantunutkin asiasta hänelle, koska ei sitä voi tietää etukäteen miten sitä tulee käyttäytymään. Ja mielestäni synnyttävää äitiä ei saa syyllistää (ainakaa) etukäteen tulevasta! Mies ottaa melko helposti itseensä kaikki asiat, joten siksi ei pakosti tajua sitä täysin, että mun mahdollinen käytös ei johdu hänestä vaan synnytyksestä.

Afu ja mini 38+0 (+-2 viikkoa LA:han, eli voisko se tulla jo tänään ;) )
 
Dinomamma; ei ole tiheitä mutta sitäkin makeempia. Kiesus kun piti äsken yläkertaan lyllertää, ajattelin kontata seuraavalla kerralla :LOL: :LOL: Ehkä jäänkin lepäilemään tohon sohvalle, enkä mene ylös ollenkaan. Onneksi toi meidän pikkumies on jo niin iso, et osaa itse tarvittaessa tulla alas. Joskohan toi suoli tyhjenis kohta, niin sitten ne supparitkin varmaan loppuu, mun tuurilla :kieh: :kieh:

Mutta nyt sohvalle......
 
Neloselta alkaa muuten tänään klo 13.00 "Meille tuli vauva" niminen sarja.

Paula ja Leo. UUSI SARJA. Tosi-tv -sarjassa seurataan joka jaksossa yhden perheen elämää hetkeä ennen vauvan syntymää ja kuuden viikon ajan syntymän jälkeen. Miten uusi tulokas vaikuttaa parisuhteeseen tai vanhempiin sisaruksiin? Ensimmäisessä jaksossa Paula ja Leo eivät usko vauvan muuttavan huoletonta elämäntapaansa, mutta he ovat pahasti väärässä. Kanadalainen sarja.
 
Phuiiiiiiihhhhhh! Tää niinnkun puhaltais lisävoimaa ja tiheyttä Nuuskiksen suppareille :D

Ihan epäreilua, kaveri justiinsa ilmoitti että heille oli tullut nyt sitten perheenlisäystä, eikä ollut mitään LA:ta eikä supistuksia.. Siis koiran ottivat :LOL:

Perhana, just kerkes huoltoyhtiön pojjaat auraan ton pihan, jos olisin tajunnu, olisin menny häätään ne mäkeen ja ite sinne kolaileen vaan, ni eiköhän olis jotain saanu aikaseks.. :kieh:

Just, jos vaikka siirtyis nyt siis sohvalle ja neloselle telkku =)
 
Nuuskis: Lisää suppreita sulle roppakaupalla!!! Ehkä nyt on jokin supparikauppa lähettänyt radioaaltoja pitkin niitä joka puolelle, kun täälläkin supistelee... alkoi 11.15 ja ihan erilaisia kuin aikaisemmin.. polttoa sivuilla ja laskeutuu tunne kohti lonkkaa ja reisiä, siis alaspäin... ei kuitenkaan säännöllistä, 5-12 min välein tullut huippuja, mutta nyt ei viimeisiin 15min mitään.. kaippa siis oli vain harjoitusta... mutta hyvä sekin, tietää että jotain tapahtuu...juuri kun aamulla kirjoitin että ei ole ollut supistuksia.. siis voi mennä näinkin päin että kun tänne kirjoittaa niin alkaa supistelemaan :LOL:

kohta katsomaan vauva tuli taloon-ekaa jaksoa!

Maya
 

Yhteistyössä