*TheTammikuu2008*

Täällä edelleen minäkin..koko yön kylläkin supisteli ja kipeästikkin muttei vielä niin että lähteä täytyisi. Nyt alkaa olo jo olemaan aika voimaton, vuotoa on edelleen aamulla jo ihan kirkasta verta.

En tiedä täytyisikö käydä näytillä varmuuden vuoksi??
Yöllä kyllä nukuin mutta ainakin kerran tunnissa tuli sellainen supistus että oksat pois ja pala latvaa... mutta eihän niillä vielä mitään synnytetä lähinnä saadaan äti ihan väsyneeksi :/
 
Huomenta kaikille! Myös täällä ollaan vielä! Vähän supisteli yöllä, mutta hyvin nukutti... Pikkuinenko: soita ihmeessä polille ja pyydä päästä näytille. Musta kirkas verinen vuoto on syy mennä käymään!

Täällä on myös hikkaa edelleen, se vaan tuntuu nyt erilaiselta, yhtä voimakkaalta edelleen. Ilmeisesti eilinen vihlominen johtui siitä että vauva raivasi tietään tuonne alemmas lantioon ja nyt hikkakin tuntuu siellä alempana.

Jaksamista :) !

-edit- Tämmöisen tekstin löysin...
"Varsinainen synnytys käynnistyy aina supistuksilla, mutta on myös muita tilanteita, jolloin on syytä lähteä sairaalaan. Hälyttävintä lienee runsas, kirkas verinen vuoto, niin kuin kuukautisvuoto. Vuotoon voi liittyä myös kovaa kipua ja kohdun kovettuminen. Syynä voi olla istukan ennenaikainen irtoaminen, jolloin sairaalaan on tultava välittömästi.
Runsasta veristä vuotoa ei pidä sotkea verislimaiseen vuotoon, joka on täysin normaalia ja kertoo synnytyksen lähestymisestä. Verislimaista vuotoa tulee usein ennakoivien supistusten yhteydessä, jolloin kohdunkaulakanava erittää limaa, jossa on verta joukossa."
 
Täällä myöskin minä. Eikä niin kovin superyö takana. Just kun eilen ehdin kehumaan, että nukun ihan hyvin, niin viime yönä oli sitten todella vaikeuksia saada hyvää asentoa, kun aina vihlo alaselkään. Eipä pitäis täällä mitään kehuskella, het menee asiat ihan toisin.

Pikkuinenko: Mulla esikoisesta tuli verivuotoa ja se liitty lääkärin mukaan paikkojen kypsymiseen. Itellä oli samana päivänä yliaikaskontrolli, joten tarkastus tuli automaattisesti. Ehkä kannattaa ainakin soittaa ja kysellä, kannattaako mennä tarkistuttaan asia.

Leppoisaa sunnuntaipäivää kaikille.
 
Sunnuntaita kaikille!

Äsken vasta sain itsni hereille, muutaman kerran yönaikana tuli vessassa ravattua, mutta muuten tuli nukuttua hyvin. Ensimmäisen kerran toki havaitsin yöllä, että mun lonkat naksuu. Ja nyt on vähän kipeet. Turvotus on nyt aamusta kyllä arvattava, eilinen pizza ja leffasipsit kostauuu... Eli ei kun vettä lipittämään!
 
Täällä edelleen minäkin! Suht koht hyvin saan edelleen nukuttua, vessassa täytyy kyllä rampata ja aina välillä särkee kauheasti lonkkia ja jalkoja. Ja välillä kun kylkeä kääntää, niin tuntuu siltä, että lantiossa oikein rutisee jokin.

Hikasta, täällä vauvan hikka on vähentynyt kanssa näin loppua kohden. Yhtenä päivänä taisin tossa hikan taas bongata, mutta useimpina päivinä en ollenkaan. Ja vauvan liikkeet on pari päivää olleet vähän vähäisempiä, mutta onneksi illalla taas tuli jonkinlainen jumppatuokio ja yölläkin vähän myllättiin. Kait sieltä alkaa vähitellen jo tila loppua.

Eilen kokeilin siivousta suppareiden aikaansaamiseksi, imuroin oikein reippaasti eikä mitään tulosta.. Noh, tässä on jo tottunut siihen, että jokainen päivä on tuntemuksineen samanlainen. Eli keskiviikkoa odotellessa täällä, siihen ei oo enää pitkä aika, alkaa jo jännittää..

Bamboo 41+4
 
Onnea onsku prinsessasta! :flower: :hug:

Minäkin täällä siis olen "tallella", liikkeitä nyt ollut vähän enemmän eilen illalla ja tänä aamuna. Että taas saa rauhassa olla eikä niin pelko persiissä. Minäkin sain nukuttua oikein hyvin heräsin vain kaksi kertaa koko yön aikana.
Eipä tässä sen kummempia. Taidetaan likan kanssa lähteä pika hakemaan kun eilen siskolleni lähti yöksi.

Palailemisiin

mirkkuli 38+4
 
Ehjinä täälläkin!! Torstaina käynnistellään jos ei ennen sitä oo syntyny! Toivottavasti vaan ei noita käynnistelyjä tarvittas..
Joko Nuuskis on vauvan kainaloon saanu, ainaki hiljasta ollu siltä suunnalta! B)

Ansku rv 40+2

Ja onnittelut kaikille vauvautuneille!! :hug:
 
Pikkuinenko mee käymään polilla jos et oo jo lähtenyt.

Ite mietin pitäskö kanssa lähteä kun noi liikkeet on ihan onnettomia 2-3 kolmen tunnin välein tulee muutama hassu töyssy. En ole kertaakaan saanut tota 5 liikettä puolessa tunnissa. Toisaalta huomenna on toi polikäynti että jos näillä liikkeillä menis sinne asti. Raivostuttava tilanne kun tod.näk. huolehdin ihan turhaan, mutta jos jotain onkin pielessä?
 
Maximilian mee ihmeessä käymään polilla, niin saat varmuuden että vauvalla kaikki hyvin. Koskaan ei oo turha käynti! Ja saat itsellesi mielenrauhan! Voihan olla, että sun ei sit huomenna tarvii mennä polille, vaan siirtävät aikaa jos kaikki vauvalla hyvin.
 
Pikkuinenko: soita ainakin sinne äippäpolille, luultavasti sitten pyytävät näytille. Eipähän ainakaan itse tarvitse miettiä asiaa enempää, kun on jutellut asiasta ammattilaisten kanssa!

Maximilian: miten sinulla huomattiin tuo lapsiveden vähyys? Itse olen miettinyt samaa asiaa, koska masu pehmentynyt huomattavasti viikon aikana, vaikka vauva on vielä TOSI ylhäällä.

Onnittelut Kaustiselle, Mayalle ja äitix4:lle pojista :flower: . Ja Onskulle pikkuisesta prinsessasta :flower: . Saatiinhan tänne yksi tyttökin pitkästä aikaa :)

Hikka ja liikkeet: täällä hikka esiintyy kyllä edelleen päivittäin, joskus useammankin kerran. Liikkeeissä on selkeitä jaksoja, jolloin liikkuu enemmän. Kaikista virkeimmillään on noin klo 20-23 aikoihin. Voi tulla siis 3h putkeen sellaista möykkää, ettei tarvitse miettiä ollaanko siellä voimissaan :D . Päivälläkin liikkuu, mutta tuo kellonaika on jäänyt parhaiten mieleen (yleensä silloin istuu sohvalla ja katsoo töllöä).

Shakki täälläkin liikkeelle lähtö on melko tuskaista. Paikkoja viiltelee vähän joka puolelta, ja yleensä saa sen yhden supistuksenkin aikaiseksi. Miten muuten teidän asunnonmyynniin laita on??

Huomenna olisi täällä the päivä. Ei sitten minkäänlaisia tuntemuksia, että synnärille päästäis lähiaikoina :| . Joko-joko kyselyitä on täälläkin päivittäin alkanut tulemaan. Aivan kuin unohdettais ilmoitella, jos jotain tapahtuu! Pian lähdemme miehen kanssa katsomaan miltä rivitalon rakennustyömaalla näyttää, jos sillä sais ainakin ajatukset pois hetkeksi tästä raskaudesta :whistle:

Afu ja mini 39+6
 
Onnea kaikille jotka ovat saaneet nyyttinsä :flower:

Meillä tuo tauti alkaa jo pikkuhiljaa väistymään ja olo on jo aikas normaali. Huomenna täytyy käydä vielä verikokeissa uudestaan. Pikkuveikka potkii yhtenään. Hyvä, että se ei tästä minun taudistani nyt säikähtänyt. Pieniä supisteluja on ollut välillä, mutta ei vielä isoja merkkejä ole ollut.
Noh, olen yrittänyt ajatella, että tulee kun on tullakseen. Ei se vielä kenelläkään sisällekkään ole jäänyt :D

Kurppa ja pikkuveikka 38+6
 
Tosiaan taas masupoju pelästytti äitinsä. Meinasin jo soittaa anopin kattoon lapsia ja lähtee polille, mutta sitten poju heräs ja nyt on taas huojentunut olo. Komensin kyllä pojua ettei saa noin tehdä, saan vielä hermoromahduksen!

Afu terkkari epäili ettei tota lapsivettä olis enää paljoa. Mulla oli jo ultra viimeviikolla neuvolassa, siellä lääkäri kyllä sanoi että hänen mielestään lapsivetta on normaalisti. Sitten kuitenkin totesi että täytyy laittaa lähete pikaisesti polille. Oon ihan ymmälläni että rupesko se lääkäri epäröimään vai haluaa varmistaa asian vai mitä :/ Koska käsittääkseni toi lapsivesi aina vähän vähenee loppua kohti, mutta mikä on liikaa?

Taustailemaan jää (hermoromahduksen partaalla) Maximilian ja masupoju 39 tasan
 
Tsau. Bambookin vielä ehjänä...Mä olen jo miettiny, että onkos täällä enää montaa mun "edellä" olevaa. Tänne ei siis niin mitään uutta. Vauva liikkuu verkkaisesti, mutta päivisin on kuitenkin muutama virkeempi jakso, jolloin myllää kunnolla hetken aikaa.

ONNEA ONSKULLE! Ja tsemppiä taas lähtijöille!

T:dinomamma ja hidas etana rv 41.
 
Ootteko muut hieronut / venyttänyt välilihaa? Itse hokasin asian vasta tällä viikolla, ehkä vähän liian myöhään (olisi pitänyt aloittaa jo noin kuukausi sitten) :| . Mutta toivotaan että olisi edes jotain apua. Löysin Ceridalin sivuilta tällaiset ohjeet:

"Välilihan öljyhieronta synnytykseen valmentautuessa

Tutkimusten mukaan hyvin monelle alatiesynnyttäjälle, lähes 85 %:lle, syntyy jonkinasteinen välilihavaurio. Usein vamman aiheuttaa leikkaustoimenpide, mutta se voi syntyä myös synnytyksen yhteydessä. Välilihavaurion haitat ovat moninaiset ja saattavat tulla esiin vasta pitkänkin ajan kuluttua synnytyksen jälkeen. Ongelmallisinta on, jos vaurio aikaansaa pysyvän kiputilan. Usein haitta on lievä ja se ilmenee esim. yhdyntäkipuna tai aiheuttaa virtsa- ja ulosteinkontinenssia.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että välilihavaurion syntymistä voidaan ehkäistä öljyhieronnan avulla. Tällaiseksi hierontaöljyksi sopii erinomaisesti Ceridal Lipolotion tai Ceridal intime. Hieronta ja välilihan venyttely aloitetaan tavallisesti raskauden 35. viikolla ja sitä tulisi harjoittaa päivittäin noin 10-15 minuutin ajan. Hieronnan voi suorittaa odottava äiti itse tai yhdessä kumppaninsa kanssa. Hieronnan tulokset olivat tutkimuksen mukaan erittäin positiiviset: välilihavauriot vähenivät, ja lähes 80 % tutkimukseen osallistuneista ensisynnyttäjistä kertoi olevansa tyytyväinen hierontaan ja harkitsevansa sitä myös mahdollisissa seuraavissa raskauksissa
(Lancet 2000;355:250).
Ohjeet välilihan oljyhierontaan

* Käy selinmakuulle.
* Levitä Ceridal Lipolotionia tai intimeä limakalvoille joko käsin tai suihkuttamalla.
* Vaginaan viedään 1-2 sormea 3-4 cm syvälle.
* Venytetään ensin 2 min alaspäin ja 2 min kummallekin sivulle.
* Voit tarvittaessa lisätä Ceridalia hieronnan aikana.
* Hieronta vie n. 10 min päivässä ja se aloitetaan 34 - 35 raskausviikolla.

Voit ladata ohjeet myös PDF-muodossa

Pakkaukset: Ceridal Lipolotion 100 ml (suihkepullo) ja
500 ml. Ceridal intime 50 ml.

Apteekista"
 
Moikkelis pitkästä aikaa. Meille syntyi poika 14.1, käynnistettiin etuaikaan kun oli suunniteltu synnytys Ouluun ja meiltä sinne matkaa yli 200 km. Pituutta oli 50cm ja paino 3590, päästiin jo torstaina kotiutumaan. Munuaisaltaat edelleen laajentuneet, mutta ei onneksi välittömiä toimenpiteitä vaatinut muuta kuin estolääkitys aloitettiin virtsatientulehdusta vastaan. Kahden kuukauden iässä olisi sitten kontrolli ja selviää enempi mitä jatkossa. Poika nukkuu päivät tosi hyvin sitten vastaavasti yöllä hypitäänkin enemmän hereillä. Jospa se ajan myötä pyörahtäisi toisinpäin. Onko kenelläkään kokemuksia jakaa näistä munuais ongelmista? Pojalla epäilivät olevan ahtaumat munuaisjohtimissa.
 
ONNEA RIKSU!

Onneksi munuaiset oli noinkin hyvässä kunnossa! Mulla ei siis varsinaisesti muuta kokemusta ole, paitsi että olen hoitanut vastasyntyneitä, joilla on munuaisongelmia. Tilannetta varmasti seurataan pojan kasvaessa. Kuulostaa ainakin jo positiiviselta, kun ei ainakaan heti tarvittu mitään toimenpiteitä, et munuaiset toimivat riittävästi.

 
Minä se kävin jo ottamassa tuntumaa synnärin sängyllä... eli perjantai-iltana 20.00 maissa alkoivat (aluksi) epäsäännölliset, aika kivuttomat supistukset. Seurailin niitä aikani kunnes ne muuttuivat kipeiksi noin 22.00. Suppareiden väli alkoi olla silloin jo 10 minuuttia ja sanoinki miehelle, että tänä yönä taidetaan lähtiä Oys:a kohti. Yöllä kello 2.00 maissa hälytettiin jo mun äiti lapsenvahdiksi, kun supparit oli tulleet jo jonkin aikaa 5 minuutin välein ja kuitenkin meillä on tuota matkaa synnärille noin 70 km. Ajokeli oli tietenkin "tosi" ihana eli lakanan kokoista lumiräntää visko taivaalta ja tie aika liukas. Supistukset tihentyi ajomatkalla eka 3 min. ja lopulta supparit tuli minuutin väkein ja alamaha oli kuin tulessa kun supparit oli niin kipiät. Sanoinki miehelle, että vauva taitaa syntyä autoon. Oys:n synnytyksenvastaanotossakin kun olin käyrällä supparit tuli tiheesti ja oli kipiät ja sit mentiin synnytyssaliin ja yllätys-yllätys siellä supparit alkoivat harventua ja olemaan kivuttomampia. Mä olin NIIN pettynyt. Aikasemmissa synnytyksissä ei oo käyny näin vaan ne on nopeasti edenneet kohti ponnistusvaihetta. Ravasin pitkin synnärisalia, että saisin takas ne supparit, mutta ei auttanut. Sit lähin ravaamaan pitkin Oys:n käytäviä ja kiipesimpä muutaman kerran ( = tuhat kertaa ainakin ;) ) portaitakin ylös ja alas, että supparit tulis takas, mutta mitään ei tapahtunut. Mulla oli sillon paikat auki noin 3 cm ja kanavaakin jäljellä vielä 1,5-2 cm . Mä oli siis niin pettynyt, että teki mieli itkeä. Mies osas olla kyllä ihanan lohduttava. No, sit minut siirrettiin synnyttämättömien osastolle (eivät päästäneet kotiin, jos vaikka synnytys ois käynnistynytkin). No siellä mä sit olen ollut eilisestä päivästä tämän päivän aamupäivään. Eilen illalla vielä supisteli harvakseltaan... ajoivat osastolla käyrää välillä, mut paikat oli edelleen ennallaan. Yön sain onneksi nukuttua tosi hyvin (mikä on sinänsä ihme mulle, joka en osaa oikein nukkua sairaalassa, mut tuohon vaikutti varmaan se, että edellisyön olin valvonut kokonaan). Tänä aamuna tuli muutama suppari ja kätilö katsoi ennen kotiin lähtöä tilanteen eli nyt mulla ei oo kanavaa kuin korkeintaan 0,5 cm, mutta paikat on edelleen auki sen noin 3 cm. Lääkäri ei katsonut aiheelliseksi käynnistää synnytystä, koska raskaus on mennyt yli vasta 4 päivää, enkä mä itekkään ois halunnu tuota käynnistystä. Vähän ennen sairaalasta lähtöä mulla alkoi tulla limatulppaa, jossa vähän vaaleahkon punaista verta mukana (kuulemma normaalia) ja sitä limatulppaa on tullut paljon nyt myös kotonakin. Tulin siis kotiin aamupäivällä, kun en halunnu jäädä sairaalaan makaamaan. Nyt on sit miehen kanssa käyty kävelemässä ja saunottu, että jospa se tästä tämä synnytys käynnistyis lähiaikoina (lähitunteina mieluiten). Lapset on jo varalta viety valmiiksi mummulaan hoitoon, että jos lähtö tulee niin ei tarvi jäädä heitä odotteleen.
Huomenna mulla ois neuvolaan meno ellei tule synnärille menoa ennen sitä. Kyllähän tässä saattais jo lähtiäkin takas synnärille -ja synnyttämään asti tälläkertaa =)
Toivon tässä vain, että kaikki menis hyvin synnytyksen ja vauvan osalta eli että synnytys menisi kaikin puolin hyvin ja tuloksena olisi terve vauva.

Että tämmöistä täälläpäin... Toivon hyviä vointeja teille kaikille muillekin!
Niin ja: PALJON ONNEA KAIKILLE VAUVAANTUNEILLE :heart: :hug:
Teitähän oli tällä minun sairaalareissun välillä tullutkin jo paljon lisää =)

Tammiäiti, joka siis edelleen raskaana, rv 40+4 ja lapset
 
Täällä ollaan hyvin turhautuneina. Välillä iskee kipeät kunnon supistukset mutta mene aina ohi.Liikkuessa alkaa mut kun menee maate niin loppuu siihe. Edelleen se potku puuttuu.Olo alkaa olemaan kiree ja pinna taitaa olla liiankin tiukkana.
Kuinkas pikkuinenko?

Niin ja onnittelut taas kaikille vauvautuneille :flower:

Kiukkunen Jenni & hajis 40+5
 

Yhteistyössä