Tiedätkö ketään raskaana olevaa, joka ei käytä nettiä ja lue lehtiä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Aloin pohtia, kun eräs kaveri ei todellakaan käytä nettiä eikä lue vauvaa eikä kaksplussaa eikä ole ostanut yhden yhtä odotuslehteäkään. Eikä siis tunnu perehtyvän aiheeseen hiukkaakaan.

Aloin vain nyt pohtia, että käytännön kauttako ne jutut sitten oppii vai? Kun eihän sitä aina ole mitään nettiäkään ollut. Itse olen lukenut aiheeseen liittyviä lehtiä ja käynyt netissä jo vuosia ennen kuin edes tulin raskaaksi, joten tiesin kaikki ovislimat sun muut ihmeellisimmätkin jutut tarkkaan etukäteen. Puhumattakaan nyt sitten ihan perusjutuista.

Aloin miettiä asiaa kun tämä kaveri kysyi, että riittääkö jos pesee ne tuttipullot pesukoneessa vai pitääkö ne keittää. Ja ymmärsin vielä, että hänelle ei tullut mieleen että ne pitäisi aina käytön jälkeen keittää. Ja sittenkin vielä mietti, että pitääkö se tuttiosakin keittää.

Asialla ei olemitään merkitystä, mutta aloinpa vain pohtia kun sitä itselle on monet tälläiset jutut olleet ns. ihan itsestäänselvyyksiä, kun niistä on lukenut jo paljon etukäteen. Ja raskausaikanakin ahmin tietoa jokapaikasta.
 
hemuli
Mun vanhin lapsi on 16v eikä silloin ollu nettiä, enkä lukenu alan lehtiä ja ihan kivasti olen osannu tuttipullot kuiteki steriloida ja tää lapsi on ihan hengissä ja täyspäinen kaveri :LOL:
 
En kyl tiiä.. Onhan sitä aiemminki saatu tietoo vanhemmilta ihmisiltä, kanssasisarilta, neuvolasta... Mua on välil harmittanu, et miks oon niin paljo lukenu vauvalehtii ja nettii, ku välil alkaa oikein ahistaa, ku ei meiän laps oo niinku kirjois. Ja esim. imetys takkuili alkuun, ja mä alko sujuu vasta ku lopetin imetystukilappusten ja nettijuttujen lukemisen ja päätin, et kaikkeni yritän, mut sit käy niin ku käy. Hyvin kävi, imetys onnistu mun mielestä hyvin :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Mun vanhin lapsi on 16v eikä silloin ollu nettiä, enkä lukenu alan lehtiä ja ihan kivasti olen osannu tuttipullot kuiteki steriloida ja tää lapsi on ihan hengissä ja täyspäinen kaveri :LOL:
No enkös minä tekstissänikin todennut, että eipä ole aina ollut nettiä. Mutta muistatko yhtään, että mistä ne jutut sitten opit? Kysyitkö etukäteen, että mitä näilel tuttipulloille pitää tehdä vai....?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asialla ei olemitään merkitystä, mutta aloinpa vain pohtia kun sitä itselle on monet tälläiset jutut olleet ns. ihan itsestäänselvyyksiä, kun niistä on lukenut jo paljon etukäteen. Ja raskausaikanakin ahmin tietoa jokapaikasta.
ne itsestäänselvyydetkin on monesti vaan sellaisia että se, kuinka jokin asia kuuluu tehdä, vaihtelee paikkakunnan, vuoden ja tietolähteen mukaan :D

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asialla ei olemitään merkitystä, mutta aloinpa vain pohtia kun sitä itselle on monet tälläiset jutut olleet ns. ihan itsestäänselvyyksiä, kun niistä on lukenut jo paljon etukäteen. Ja raskausaikanakin ahmin tietoa jokapaikasta.
ne itsestäänselvyydetkin on monesti vaan sellaisia että se, kuinka jokin asia kuuluu tehdä, vaihtelee paikkakunnan, vuoden ja tietolähteen mukaan :D
NO tarkoitan nyt esim. juuri tälläisiä juttuja että tuttipullot ja tutit keitetään ja mieluummin hajusteetonta pesuainetta vauvanvaatteille jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asialla ei olemitään merkitystä, mutta aloinpa vain pohtia kun sitä itselle on monet tälläiset jutut olleet ns. ihan itsestäänselvyyksiä, kun niistä on lukenut jo paljon etukäteen. Ja raskausaikanakin ahmin tietoa jokapaikasta.
ne itsestäänselvyydetkin on monesti vaan sellaisia että se, kuinka jokin asia kuuluu tehdä, vaihtelee paikkakunnan, vuoden ja tietolähteen mukaan :D
NO tarkoitan nyt esim. juuri tälläisiä juttuja että tuttipullot ja tutit keitetään ja mieluummin hajusteetonta pesuainetta vauvanvaatteille jne.
:LOL: mutta kun joidenkin ohjeistusten mukaan tuttipullojen keittäminen on täysin turhaa... esimerkiksi
 
Mä en esikoista odottaessa tiennyt tämän autuaaksitekevän palstan olemassaolosta, ja totesin parin jonkun aiheeseen liittyvän lehden jälkeen, että ne ei ainakaan ole mua varten.

Nyt, kun olen tähän palstaan tutustunut, olen varsin tyytyväinen, etten täällä pyörinyt silloin.

Myöhemmin sen ei ollut enää väliä.
Tiesin esikoisen perusteella, että lapsi säilyy hengissä ja voi ihan hyvin, vaikkei kiskaisisi sitä vauva-aikaa ihan niin pirullisella suorittamisella ja sädekehän kiillotuksella, vaan ihan maalaisjärjellä ja hyvällä fiilikselläkin pärjää.
 
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Mun vanhin lapsi on 16v eikä silloin ollu nettiä, enkä lukenu alan lehtiä ja ihan kivasti olen osannu tuttipullot kuiteki steriloida ja tää lapsi on ihan hengissä ja täyspäinen kaveri :LOL:
No enkös minä tekstissänikin todennut, että eipä ole aina ollut nettiä. Mutta muistatko yhtään, että mistä ne jutut sitten opit? Kysyitkö etukäteen, että mitä näilel tuttipulloille pitää tehdä vai....?
Siis kysytkö oikeesti :eek: :LOL: eiköhän jokainen aivan normijärjellä varustettu ymmärrä tollaset asiat. Ja neuvolasta saa ihan kivasti tietoa, sitä ei varmasti kyseenalaistettu niin paljon kuin mitä täältä saa lukea. Luulempa että tieto siis liika tieto ja oppikirjojen mukaan eläminen vauvan kanssa vaan ahdistaa :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asialla ei olemitään merkitystä, mutta aloinpa vain pohtia kun sitä itselle on monet tälläiset jutut olleet ns. ihan itsestäänselvyyksiä, kun niistä on lukenut jo paljon etukäteen. Ja raskausaikanakin ahmin tietoa jokapaikasta.
ne itsestäänselvyydetkin on monesti vaan sellaisia että se, kuinka jokin asia kuuluu tehdä, vaihtelee paikkakunnan, vuoden ja tietolähteen mukaan :D
NO tarkoitan nyt esim. juuri tälläisiä juttuja että tuttipullot ja tutit keitetään ja mieluummin hajusteetonta pesuainetta vauvanvaatteille jne.
:LOL: mutta kun joidenkin ohjeistusten mukaan tuttipullojen keittäminen on täysin turhaa... esimerkiksi
Missä tälläinen ohjeistus on? En ole koskaan kuullut, että jossain sanottaisiin noin ja kolme lasta mullakin on. Yleensä ainut ohje mitä olen asiasta nähnyt/kuullut on se, että joka syötön jälkeen. Itse en keittänyt esikoisen pulloja todellakaan niin usein, mutta niin joka paikan mukaan olisi pitänyt tehdä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Mun vanhin lapsi on 16v eikä silloin ollu nettiä, enkä lukenu alan lehtiä ja ihan kivasti olen osannu tuttipullot kuiteki steriloida ja tää lapsi on ihan hengissä ja täyspäinen kaveri :LOL:
No enkös minä tekstissänikin todennut, että eipä ole aina ollut nettiä. Mutta muistatko yhtään, että mistä ne jutut sitten opit? Kysyitkö etukäteen, että mitä näilel tuttipulloille pitää tehdä vai....?
Siis kysytkö oikeesti :eek: :LOL: eiköhän jokainen aivan normijärjellä varustettu ymmärrä tollaset asiat. Ja neuvolasta saa ihan kivasti tietoa, sitä ei varmasti kyseenalaistettu niin paljon kuin mitä täältä saa lukea. Luulempa että tieto siis liika tieto ja oppikirjojen mukaan eläminen vauvan kanssa vaan ahdistaa :)
No kaverini ei sitten ole normijärjellä varustettu vai kun kerran kyseli ja sanoi ettei hänellä ole hajuakaan, että miten pitäisi tehdä. Oli lukenut tuttipullon ohessa tulleen pesuohjelappusenkin, mutta ei silti ollut kärryillä yhtään jamietti että mitä oikein pitäisi tehdä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mä ostin raskausaikana ehkä kerran-pari jonku lehden ja palstailun keksin vasta esikoisen synnyttyä.
Mä en ollu yhtään kiinnostunut noista vielä raskausaikana.
Minulla oli just sama juttu. Niistä parista lehdestäkin, jotka ostin, luin vain raskauteen ja synnytykseen liittyvät jutut ja mitä ottaa mukaan synnärille. Sen pidemmälle en osannut ajatella. Ehkä sen takia se vauva-aika kolahtikin niin kovaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asialla ei olemitään merkitystä, mutta aloinpa vain pohtia kun sitä itselle on monet tälläiset jutut olleet ns. ihan itsestäänselvyyksiä, kun niistä on lukenut jo paljon etukäteen. Ja raskausaikanakin ahmin tietoa jokapaikasta.
ne itsestäänselvyydetkin on monesti vaan sellaisia että se, kuinka jokin asia kuuluu tehdä, vaihtelee paikkakunnan, vuoden ja tietolähteen mukaan :D
NO tarkoitan nyt esim. juuri tälläisiä juttuja että tuttipullot ja tutit keitetään ja mieluummin hajusteetonta pesuainetta vauvanvaatteille jne.
:LOL: mutta kun joidenkin ohjeistusten mukaan tuttipullojen keittäminen on täysin turhaa... esimerkiksi
Missä tälläinen ohjeistus on? En ole koskaan kuullut, että jossain sanottaisiin noin ja kolme lasta mullakin on. Yleensä ainut ohje mitä olen asiasta nähnyt/kuullut on se, että joka syötön jälkeen. Itse en keittänyt esikoisen pulloja todellakaan niin usein, mutta niin joka paikan mukaan olisi pitänyt tehdä.
no meidän neuvolassa esim ei ohjeistuksen mukaan tartte keittää yli 3kk ikäisen vauvan pulloja joka syötön jälkeen vaan ne tiskataan.

ja esikoisen pullojen keitto oli lastenklinikan ohjeistuksen mukaan täysin turhaa koska samaa siirtolaitetta jolla maito meni nenämahaletkuun, käytettiin vuorokausi maidon laittoon ja se huuhdottiin käyttöjen välillä pelkällä vedellä joten se pullon eittäminen olisi ollut täysin turhaa koska siitä pullosta se maito meni vedellä huuhdellun letkun kautta kuitenkin

:D
 
kokemuksella
neuvolan täti neuvoo ja äidiltä ja anopilta voi aina kysyä... Niin ja aika monta asiaa selviää ihan maalaisjärjellä.
Paljon turhia murheita tulee siitä, että liikaa perehtyy asioihin ja rupeaa suorittamaan äitiyttä, "kun sielä ja täälä luki niin ja näin. Enkä mä osaa, jaksa ja pysty..."
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksella:
neuvolan täti neuvoo ja äidiltä ja anopilta voi aina kysyä... Niin ja aika monta asiaa selviää ihan maalaisjärjellä.
Paljon turhia murheita tulee siitä, että liikaa perehtyy asioihin ja rupeaa suorittamaan äitiyttä, "kun sielä ja täälä luki niin ja näin. Enkä mä osaa, jaksa ja pysty..."
No minä olen ihan maalaisjärjellä tehnyt juttuja, mutta koen silti että on ihan kiva tietää asioita. Teen sitten asiat kuten parhaaksi näen ja katson. En ole suorittanut mitään, mutta haluan tietää miten asiat tehdään lapselle parhaalla tavalla. Siitä sitten mietin sen oman tapani.
 
hemuli
Lisäksi vielä nuo "ainoat oikeat" hoito-ohjeet on tässä vuosien mittaan muuttunu aika kovasti :) kun nuorin on 2v ja vanhin 16v ja siltä väliltä niin tossa on ehtiny tulla jos jonkinlaista ohjeistusta. Vaikkapa tämä esikon vauva aikaan synnärillä kaikki vauvat kärrättiin vauvalaa yöksi, kukaan ei vierihoitanu vaan ne oli yön siellä hoitsujen kanssa ja sai pullosta maitoo jos heräs yöllä. Jos välttämättä halus imettää vauvaansa myös yöllä niin hoitaja kävi herättämässä äidin ja vei vauvan imetyhuoneeseen joka oli kalsea, kylmä, epämukava penkki ja siinä sitte syötit. Vauvan suu piti huuhtoa joka syötön jälkeen vedellä ja vauvalle oli muutenkin suositeltavaa juottaa vettä syöttöjen välillä :) mulla on ihan tallessa nuo kirjalliset ohjeet tosta mitkä sain sairaalsta mukaan :LOL:
Ja kaikee muutaki hauskaa ohjeistusta on tullu koettua ihan ilman nettiä ja lehtiä :)
 

Yhteistyössä