Tiedättekö keskoslasten äitejä, moniko tupakoi raskausaikana?

  • Viestiketjun aloittaja "kyssä"
  • Ensimmäinen viesti
"kyssä"
Luin hiljattain, että suurin osa keskoslasten äideistä on tupakoinut raskausaikana. Tunnen itse vain yhden, jonka lapsista kaksi on syntynyt keskosina. Hän tupakoi runsaasti molempien odotusaikana.
 
"huoh"
[QUOTE="juu";26020143]Tiedän 2 äitiä joilla toisella vauva syntynyt noin viikolla 25 ja toisen jolla kaksi reilusti keskosvauvaa. Kumpikaan EI tupakoinut, ei raskausaikana eikä muuten[/QUOTE]

ja tätä....
 
"aapee"
No ei tartte ottaa nokkiinsa. Näin olen lukenut ja eiköhän tällaiset tutkimukset pidä aika hyvin yleensä paikkansa. On vrmaan aika paska fiilis kun oma lapsi on keskonen tupakoinnin takia.
 
"Neo"
[QUOTE="huoh";26020154]Tätähän tässä kysyttiinkin....[/QUOTE]

?

Selkokieliversiona: en ole koskaan tupakoinut, imaissut savukkeesta edes poskisavuja (= poskari niille, joilla ei pyöri se yksi asia koko ajan mielessä).
 
"juu"
[QUOTE="huoh";26020158]ja tätä....[/QUOTE]

Ja sitä paitsio kysyttiii : tunnetko keskosvauvojen äitijä ja moniko tupakoi. Vastasimme että tunetaan ja eivät tupakoi. Olisiko pitänyt vastata tunnen 2 tupakoi 0
 
Terveiset keskosvanhempien yhdistyksestä. Eipä ole kovin mukava aloitus tuo. Tunnen tuon kautta kymmeniä keskosperheitä eikä yhdessäkään ole äiti tupakoinut.

Tietenkin se altistaa ja juuri siitä syystä ei kannata tupakoida raskausaikana. Kukaan ei halua keskosvauvan äidiksi vapaaehtoisesti.
 
3 keskoslapsen/-lasten äitiä tunnen, heistä kukaan ei tupakoi (ja elävät muutenkin hyvin ns. nuhteettomasti).

Sarjaröökaaja-ystäväni lapset ovat kaikki syntyneet täysaikaisina, mutta suhteellisen pienikokoisina, ja olivat muuten kamalia kitisemään elämänsä ekat 3 v.
 
"..."
eikös tässä nimenomaan kysytty, että tietävätkö vastaajat keskosen äidin tupakoineen. Tunnen minäkin kaksi ja kumpikaan ei tupakoinut. Toisen synnytys käynnistyi itsekseen viikolla 24 ja ja toisella ei istukka toiminut, leikattiin viikolla 26
 
"vieras"
[QUOTE="kyssä";26020133]Luin hiljattain, että suurin osa keskoslasten äideistä on tupakoinut raskausaikana. Tunnen itse vain yhden, jonka lapsista kaksi on syntynyt keskosina. Hän tupakoi runsaasti molempien odotusaikana.[/QUOTE]

Ja mikähän tämä lähde oli? Mielelläni tutustuisin tähän tutkimukseen.
 
[QUOTE="kyssä";26020133]Luin hiljattain, että suurin osa keskoslasten äideistä on tupakoinut raskausaikana. Tunnen itse vain yhden, jonka lapsista kaksi on syntynyt keskosina. Hän tupakoi runsaasti molempien odotusaikana.[/QUOTE]

Luit mistä? Olisi kiva saada enemmän infoa tutkimuksesta.
 

Yhteistyössä