Tiesittehän tämän kaksosista:

  • Viestiketjun aloittaja tuplamamma
  • Ensimmäinen viesti
tuplamami
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplamami:
No ei ihmeessä ne mene "samalla" miten niin ??

Ei mun ainakaan ! jos annan vain toiselle ruokaa niin onko toinen tyytyväinen ? EI. Jos vaihdan vain toiselle vaipat, onko toinenkin tyytyväinen ? EI.

Samalla ? Hö ????
Oletkos törmännyt sellaiseen, että joku toinen äiti tulee sanomaan, että hänkin haluaisi kaksoset, kun ei vaikuta niin kovin vaikealta? :D
Ihan totta ?!

...ei vaikuta niin kovin vaikealta... :) no ihan miten vaan.

Ei mulla niin vaikeeta ookkaan, tai ollutkaan, ne on jo isoja ! Mut ...no joo..antaa olla. :)

Mikä on puoli-identtinen ? Ai vai olisko se tossa ap:n jutussa...meenkin lukemaan...
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tuplamami:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplamami:
No ei ihmeessä ne mene "samalla" miten niin ??

Ei mun ainakaan ! jos annan vain toiselle ruokaa niin onko toinen tyytyväinen ? EI. Jos vaihdan vain toiselle vaipat, onko toinenkin tyytyväinen ? EI.

Samalla ? Hö ????
Oletkos törmännyt sellaiseen, että joku toinen äiti tulee sanomaan, että hänkin haluaisi kaksoset, kun ei vaikuta niin kovin vaikealta? :D
Ihan totta ?!

...ei vaikuta niin kovin vaikealta... :) no ihan miten vaan.

Ei mulla niin vaikeeta ookkaan, tai ollutkaan, ne on jo isoja ! Mut ...no joo..antaa olla. :)

Mikä on puoli-identtinen ? Ai vai olisko se tossa ap:n jutussa...meenkin lukemaan...
No totta kai se on hankalaa ja paljon raskaampaa. Yhdelle tutulle vaan oli sanonut joku tolleen. Se oli vähän näreissään. ja semmostakin oli sanottu, et sä oot kyl tosi onnellinen, kun sun lapset on noin rauhallisia, et sillon varmaan on sama, onko niitä kaksi vai yksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Mun mielestä erilliset istukat nimenomaan paljastaa ettei ole ollut kyseessä identtiset kolmoset. Sellaiset kolmoset voi toki olla että pari on keskenään identtiset ja yksi epäidenttinen. Irronnut kaksi munasolua, joista toinen hedelmoityttyään jakautunut vielä kahdeksi.
Näin mäkin oon ymmärtänyt. Meillä kaikki keskenään epäidenttisiä, vaikka pojat onkin keskenään niin samannäkoisia, että kaikki tutut ei niitä toisistaan erota.

 
Helmiina
Alkuperäinen kirjoittaja tuplamami:
No ei ihmeessä ne mene "samalla" miten niin ??

Ei mun ainakaan ! jos annan vain toiselle ruokaa niin onko toinen tyytyväinen ? EI. Jos vaihdan vain toiselle vaipat, onko toinenkin tyytyväinen ? EI.

Samalla ? Hö ????
Tai kun nappaat toisen väärään suuntaan juoksevan taaperon kainaloosi, niin kääntyykö toinen ja seuraa yhtäkkiä kiltisti perässä? EI.

Se identtisyystesti maksaa muistaakseni 90e/lapsi.

Juu meidänkin pojasta ja tytöstä kysytään välillä, onko ne identtiset :D Onhan ne tavallaan samannäköiset, samat piirteet, mutta kuitenkin, ja tyttö on laiha luikku ja poika pullero.
 
Helmiina
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraste:
Mistähän voi selvittää onko identtinen? Tää varmaan kuullostaa hölmöltä, mutta mä en tiedä olenko identtinen vai ei... Olen siis yksi kolmosista. Meistä yksi on ihan eri näköinen kun me kaksi. Siis minä ja toinen siskoista ollaan niin samannäköisiä että kadulla tutut ihmiset joutuu kysyy kumpis on kyseessä.
Aikoinaan äitini on sanonut että emme ole identtisiä koska meillä kaikilla kolmella oli omat istukat. Voiko kolmosista kaksi olla identtisiä, vaikka istukat on eri?
Mun mielestä erilliset istukat nimenomaan paljastaa ettei ole ollut kyseessä identtiset kolmoset. Sellaiset kolmoset voi toki olla että pari on keskenään identtiset ja yksi epäidenttinen. Irronnut kaksi munasolua, joista toinen hedelmoityttyään jakautunut vielä kahdeksi.
Luin joskus jostain, että se jakautumisaika vaikuttaa siihen, tuleeko omat vai yhteinen istukka, ja että yhteinen olis tavallinen mutta joskus saattaa olla omatkin istukat identtisillä! Sama oli kalvojen kanssa. Eli ainoa varma olis se testi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmiina:
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraste:
Mistähän voi selvittää onko identtinen? Tää varmaan kuullostaa hölmöltä, mutta mä en tiedä olenko identtinen vai ei... Olen siis yksi kolmosista. Meistä yksi on ihan eri näköinen kun me kaksi. Siis minä ja toinen siskoista ollaan niin samannäköisiä että kadulla tutut ihmiset joutuu kysyy kumpis on kyseessä.
Aikoinaan äitini on sanonut että emme ole identtisiä koska meillä kaikilla kolmella oli omat istukat. Voiko kolmosista kaksi olla identtisiä, vaikka istukat on eri?
Mun mielestä erilliset istukat nimenomaan paljastaa ettei ole ollut kyseessä identtiset kolmoset. Sellaiset kolmoset voi toki olla että pari on keskenään identtiset ja yksi epäidenttinen. Irronnut kaksi munasolua, joista toinen hedelmoityttyään jakautunut vielä kahdeksi.
Luin joskus jostain, että se jakautumisaika vaikuttaa siihen, tuleeko omat vai yhteinen istukka, ja että yhteinen olis tavallinen mutta joskus saattaa olla omatkin istukat identtisillä! Sama oli kalvojen kanssa. Eli ainoa varma olis se testi.
Itse ajattelen juuri tuota, että minä ja toinen ollaan identtisiä, ja kolmas olisi ei-identtinen. Siis on ihan erinäköinen ja myös erilainen(silti rakas). Me vaan ollaan ton samannäköisen kanssa niin kun paita ja peppu... Pienenä toinen aloitti lauseen ja toinen lopetti sen. Ja ajatellaan asioista tosi samallalailla.
Ei varmaan ole 70-luvun alussa ollu tarpeeksi tietoo asiasta. Tai sitten me vaan ollaan ihan samannäköisiä ei-identtisiä.
 
Itselläni on kaksossisko ja olemme erimuinaiset kaksoset :D Äidinpuolen suvussa ei tiettävästi ole yksiäkään kaksosia, ja isän puolella serkut. Ollaan aina ihmetelty mistä me putkahdimme. Ja ihan samanlaisia tuntemuksia on äitinikin tuntenut, kuin ap. Meidän veli oli uhmainen 3-vuotias kun synnyimme, isä teki reissuhommia. Anoppi ja hänen oma äiti auttoivat minkä pystyivät mutta asuivat molemmat kaukana.
 
entäs kun sisaruksilla on alle vuoden ikäero ja sen lisäksi on vielä yks 4 vuotias!kun imetät niin se alle vuoden vanha sisarus ei odotakkaan sitterissä tms.vaan menee tekeen kaikki pahat..se alle vuoden vanha ei osannut ees kävellä vaan 4kk kannoin vauvaa ja huomattavasti toista painavampaa kuin vauvan kaksoissisar ois ollu ja sit kun oppi käveleen niin sit se vasta menikin pahojaan tekemässä kun yritin laittaa vauvaa nukkuun,niin ja piti hoitaa vielä se 4 v,no sitten syntyikin 4 ennen kuin tämä alle vuoden vanhana isosiskoksi tullut oli kerennyt ees kolmea täyttää,siinä oli koko ajan se kaks vaippa ikästä,niin ja sit se vanhin vielä joka sekin pieni :saint: :saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
entäs kun sisaruksilla on alle vuoden ikäero ja sen lisäksi on vielä yks 4 vuotias!kun imetät niin se alle vuoden vanha sisarus ei odotakkaan sitterissä tms.vaan menee tekeen kaikki pahat..se alle vuoden vanha ei osannut ees kävellä vaan 4kk kannoin vauvaa ja huomattavasti toista painavampaa kuin vauvan kaksoissisar ois ollu ja sit kun oppi käveleen niin sit se vasta menikin pahojaan tekemässä kun yritin laittaa vauvaa nukkuun,niin ja piti hoitaa vielä se 4 v,no sitten syntyikin 4 ennen kuin tämä alle vuoden vanhana isosiskoksi tullut oli kerennyt ees kolmea täyttää,siinä oli koko ajan se kaks vaippa ikästä,niin ja sit se vanhin vielä joka sekin pieni :saint: :saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.
- Kaksosillakin voi olla isosiskoja ja -veljiä, jotka on vielä pieniä.
- Se, että perheessä on useampi lapsi pienillä ikäeroilla, on vanhempien oma valinta: on päätetty tehdä lisää vauvoja, vaikka edellisetkin on vielä ihan pieniä. Kaksosten tai kolmosten tuloa taas ei voi itse säädellä.

Eli onhan siinä sentään jotain eroa, ja tuskin tämän aloituksen tarkoitus oli kiillottaa ap:n sädekehää, tai aloittaa jotain kisaa siitä kenellä on rankinta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
entäs kun sisaruksilla on alle vuoden ikäero ja sen lisäksi on vielä yks 4 vuotias!kun imetät niin se alle vuoden vanha sisarus ei odotakkaan sitterissä tms.vaan menee tekeen kaikki pahat..se alle vuoden vanha ei osannut ees kävellä vaan 4kk kannoin vauvaa ja huomattavasti toista painavampaa kuin vauvan kaksoissisar ois ollu ja sit kun oppi käveleen niin sit se vasta menikin pahojaan tekemässä kun yritin laittaa vauvaa nukkuun,niin ja piti hoitaa vielä se 4 v,no sitten syntyikin 4 ennen kuin tämä alle vuoden vanhana isosiskoksi tullut oli kerennyt ees kolmea täyttää,siinä oli koko ajan se kaks vaippa ikästä,niin ja sit se vanhin vielä joka sekin pieni :saint: :saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.
- Kaksosillakin voi olla isosiskoja ja -veljiä, jotka on vielä pieniä.
- Se, että perheessä on useampi lapsi pienillä ikäeroilla, on vanhempien oma valinta: on päätetty tehdä lisää vauvoja, vaikka edellisetkin on vielä ihan pieniä. Kaksosten tai kolmosten tuloa taas ei voi itse säädellä.

Eli onhan siinä sentään jotain eroa, ja tuskin tämän aloituksen tarkoitus oli kiillottaa ap:n sädekehää, tai aloittaa jotain kisaa siitä kenellä on rankinta.
Niin ja jotkut eivät pärjää edes sen yhden vauvan kanssa!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
entäs kun sisaruksilla on alle vuoden ikäero ja sen lisäksi on vielä yks 4 vuotias!kun imetät niin se alle vuoden vanha sisarus ei odotakkaan sitterissä tms.vaan menee tekeen kaikki pahat..se alle vuoden vanha ei osannut ees kävellä vaan 4kk kannoin vauvaa ja huomattavasti toista painavampaa kuin vauvan kaksoissisar ois ollu ja sit kun oppi käveleen niin sit se vasta menikin pahojaan tekemässä kun yritin laittaa vauvaa nukkuun,niin ja piti hoitaa vielä se 4 v,no sitten syntyikin 4 ennen kuin tämä alle vuoden vanhana isosiskoksi tullut oli kerennyt ees kolmea täyttää,siinä oli koko ajan se kaks vaippa ikästä,niin ja sit se vanhin vielä joka sekin pieni :saint: :saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.
- Kaksosillakin voi olla isosiskoja ja -veljiä, jotka on vielä pieniä.
- Se, että perheessä on useampi lapsi pienillä ikäeroilla, on vanhempien oma valinta: on päätetty tehdä lisää vauvoja, vaikka edellisetkin on vielä ihan pieniä. Kaksosten tai kolmosten tuloa taas ei voi itse säädellä.

Eli onhan siinä sentään jotain eroa, ja tuskin tämän aloituksen tarkoitus oli kiillottaa ap:n sädekehää, tai aloittaa jotain kisaa siitä kenellä on rankinta.
voi toki olla sisaruksia enhän sitä sanokkaan mutta kyllä tästä alotuksesta paistoi aika paljon se että kun mulla on niin hiton paljon enemmän työtä kun teillä joilla on vain yksi kerrallaan syntyneitä..niin sillä vastasin noin.
 
Miksi pitää vertailla kenellä on raskasta ja kenellä ei? Eiköhän kaikilla äideillä ole välillä helpompaa ja välillä raskampaa ja vaikeampaa? Meillä on kanssa tuplat 2,5v já kolmas lapsi syntyy ihan näinä päivinä. Voisin sanoa että meillä on ollut ihan ihanat kaksoset, hyvin tyytyväiset tapaukset :) ja kieltämättä pelottaa mitä arki on sitten kun vauva syntyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
entäs kun sisaruksilla on alle vuoden ikäero ja sen lisäksi on vielä yks 4 vuotias!kun imetät niin se alle vuoden vanha sisarus ei odotakkaan sitterissä tms.vaan menee tekeen kaikki pahat..se alle vuoden vanha ei osannut ees kävellä vaan 4kk kannoin vauvaa ja huomattavasti toista painavampaa kuin vauvan kaksoissisar ois ollu ja sit kun oppi käveleen niin sit se vasta menikin pahojaan tekemässä kun yritin laittaa vauvaa nukkuun,niin ja piti hoitaa vielä se 4 v,no sitten syntyikin 4 ennen kuin tämä alle vuoden vanhana isosiskoksi tullut oli kerennyt ees kolmea täyttää,siinä oli koko ajan se kaks vaippa ikästä,niin ja sit se vanhin vielä joka sekin pieni :saint: :saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.
Ei minusta tämän aloituksen pointti ollut se ollenkaan. Kaksoset saavat useimmiten enemmän huomiota, ja tulee niitä kaikenmaailman kysymyksiä. Ja saatetaan kysellä ja udella jopa todella henkilökohtaisiakin asioita. Ja mielestäni viittaus tuohon rankkuuteen oli enemmänkin sitä, että aina ei jaksa selittää samoja asioita, antaa ventovieraiden kurkkia vaunuihin yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
voi toki olla sisaruksia enhän sitä sanokkaan mutta kyllä tästä alotuksesta paistoi aika paljon se että kun mulla on niin hiton paljon enemmän työtä kun teillä joilla on vain yksi kerrallaan syntyneitä..niin sillä vastasin noin.
Mä en tuollaista huomannut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
entäs kun sisaruksilla on alle vuoden ikäero ja sen lisäksi on vielä yks 4 vuotias!kun imetät niin se alle vuoden vanha sisarus ei odotakkaan sitterissä tms.vaan menee tekeen kaikki pahat..se alle vuoden vanha ei osannut ees kävellä vaan 4kk kannoin vauvaa ja huomattavasti toista painavampaa kuin vauvan kaksoissisar ois ollu ja sit kun oppi käveleen niin sit se vasta menikin pahojaan tekemässä kun yritin laittaa vauvaa nukkuun,niin ja piti hoitaa vielä se 4 v,no sitten syntyikin 4 ennen kuin tämä alle vuoden vanhana isosiskoksi tullut oli kerennyt ees kolmea täyttää,siinä oli koko ajan se kaks vaippa ikästä,niin ja sit se vanhin vielä joka sekin pieni :saint: :saint: onko mun sädekehä nyt kiiltävä??se sun alotuksen tarkotus oli nimittäin ihan selvästi todistella kuinka paljon raskaampaa sulla on..on varmasti,toisilla raskaampaa ja toisilla helpompaa.
- Kaksosillakin voi olla isosiskoja ja -veljiä, jotka on vielä pieniä.
- Se, että perheessä on useampi lapsi pienillä ikäeroilla, on vanhempien oma valinta: on päätetty tehdä lisää vauvoja, vaikka edellisetkin on vielä ihan pieniä. Kaksosten tai kolmosten tuloa taas ei voi itse säädellä.

Eli onhan siinä sentään jotain eroa, ja tuskin tämän aloituksen tarkoitus oli kiillottaa ap:n sädekehää, tai aloittaa jotain kisaa siitä kenellä on rankinta.
Peesaan edellistä kirjoittajaa.

Ja vaikka en ap olekkaan niin sanon tämän silti.

Ei kait kukaan ole väittänytkään, että helppoa olisi sinulla tai jollain muullakaan jolla on lapset pienillä ikäeroilla. Mutta ei se kaikistellen helppoa ole kaksostenkaan kanssa ja ei en yritä kiilloittaa sädekehääni ja tuskinpa ap sitä itsekkään tarkoitti. Monesti olen törmännyt tähän, että joku sanoo tyyliin: luuletko olevasi parempi, kun olet hoitanut kaksi vauvaa. Luonnollisesti minua ainakin kiinnostaa jutella muiden kaksosten äitien/isien kanssa, mutta joskus tuntuu, että antaapa olla, kun jotain tuon tyylisiä kommentteja tulee. Eikö näistä sitten voi keskustella siinä pelossa, että joku väittää tuollaista ja mitään riitelyä en halua sitten siitä kehkeytyvän..

Jos joku nyt ymmärtäis mitä tarkoitin...kiireellä tässä kirjoitan :ashamed:
 
Ap:n kirjoitusta peesaan, mikään ei ole sen "inhottavampaa" kun tuntemattomat tuppautuvat vaunuihin!!! :kieh: |O En mäkään mee ilman lupaa kuikkii toisten vaunuihin ja mitä se kellekkään kuuluu imetänkö?! (mä imetän molempia yhtä aikaa ja erikseen) Varsinkin mummot on turhan uteliaita!
 
2xMaMa
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
voi toki olla sisaruksia enhän sitä sanokkaan mutta kyllä tästä alotuksesta paistoi aika paljon se että kun mulla on niin hiton paljon enemmän työtä kun teillä joilla on vain yksi kerrallaan syntyneitä..niin sillä vastasin noin.
Mä en tuollaista huomannut.
Mitä sitten vaikka paistoikin? Kyllä mä itse sanon 120% mieluummin että mulla on ollut tosi helpot vauva ajat, entä kuin sanoisin etä olin kuin muumio joka ei jaksanut edes liikkua kun oli niin rankkaa. Mä en oikein ymmärrä sitä että "retostellaan" sillä kenellä on ollut vaikeinta ja kuka on ollut väsynein, mä oikein kavahdan niitä tekstejä ja huokaisen helpotuksesta että itsellä ei ollut sellaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Kaksoset saavat useimmiten enemmän huomiota, ja tulee niitä kaikenmaailman kysymyksiä.
Kun kolmoset oli ihan pieniä, niin kärräsin niitä kaksosten vaunuissa. Stoori meni usein niin, että joku ryykäsi pää edellä vaunuihin "voi ihanaa, sul on kaksoset", sit hetki hiljaista ja "oi kauhee, niitä onki kolme!!" ja hirveellä tohinalla pyydettiin muita kanssaihmisiä kattoon kans. :xmas:

Ja sitten seuraavaksi kysyttiin, että "imetäksä niitä kaikkia??" tai muuta mikä ei kuulu tuntemattomille sitten yhtään.
 
Katriina _
Minä tiedän tapauksen, jossa kolmosista kaksi (pojat) on keskenään identtisiä ja tyttö yksinään epäidenttinen.

Itse kieroutuneesti haaveilen kaksosista esikoisen jälkeen, vaikka uskon sen olevan rankkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Kun kolmoset oli ihan pieniä, niin kärräsin niitä kaksosten vaunuissa. Stoori meni usein niin, että joku ryykäsi pää edellä vaunuihin "voi ihanaa, sul on kaksoset", sit hetki hiljaista ja "oi kauhee, niitä onki kolme!!" ja hirveellä tohinalla pyydettiin muita kanssaihmisiä kattoon kans. :xmas:

Ja sitten seuraavaksi kysyttiin, että "imetäksä niitä kaikkia??" tai muuta mikä ei kuulu tuntemattomille sitten yhtään.
Auts :D
Muistan, kun kävelin kaverini kanssa Aurajoen rannalla syksyllä 2003. Molemmat odotettiin esikoisiamme. Vastaan tuli kaksosten vaunut, ja kaveri sanoi että kato, kaksoset, oi miten kivaa. Kun ne tuli lähemmäs, niin huomattiin että ne olikin kolmosten vaunut. Me molemmat valahdettiin valkoisiksi, oltiin hyvin vakavia, ja vaivihkaa silitettiin masujamme ajatellen että ei kai vaan :xmas:

Tuosta imetyksestä tuli mieleen, että mulle eräs tuikituntematon nainen sanoi bussissa, että "sulla on niin hyvän näköiset tissit että sun ei oo varmaan tarvinnu mitään Tutteleita antaa" :eek: :eek: :eek: . Mun beeseiskavitoset oli visusti paidan ja takinkin alla piilossa, ja esikoinen oli tuossa vaiheessa jo pelkällä korvikeruokinnalla, mutta en viitsinyt alkaa keskustelemaan aiheesta sen enempää vaan hymähdin vaan jotain.
 

Yhteistyössä