Tiesittekö että KELAn etuuksien ennakonpidätysprosenttia voi saada pienemmäksi?

  • Viestiketjun aloittaja "alek"
  • Ensimmäinen viesti
"jepjep"
No juu, kerran hain tuon KELAn tuille erikseen lasketun verokortin, ja kivasti sain mätkyjä seuraavana vuonna... Että antaapa vaan mennä sillä 20 prosentilla, ja saan sitten joululahjoihin rahaa palautuksina.
 
No tietysti sen saa. Miksi ihmeessä tässä maassa on käsitys, että ei saa. Kokonaisverotushan tässä maassa on. Jos on maksanut ekstraa alkuvuonna, niin kyllä prossan saa AINA pienemmäksi sitten loppuvuodeksi. Ei tietysti jos prosentti on kohdallaan ja veroja on maksettu sopivasti alkuvuonna.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
No tottakai saa, kun lasketuttaa verokortin sosiaalietuudelle. Toisilla sen pitäisi olla yli sen 20% eli se riippuu ja roikkuu itse kullakin mistä sattuu, että riittääkö se alle 20%.

Itse lasketutin kotihoidontuella uuden kortin, se oli aina joku 16% suunnilleen ja sain vielä pikkasen takaisinkin siitä. Mutta mulla laski prosenttia asuntolainan korot. Ei olisi riittänyt muuten.
 
"alek"
Mä käsitin että jos on loppuvuoden etuudet selvillä (=ainoat tulot) niin ennakonpidätysprosenttia voi pienentää. Kelasta käskettiin ottamaan yhteyttä verotoimistoon ja pyytämään Muutosverokorttia sosiaalietuuksiin. Verotoimisto kysyi multa loppuvuoden tulot, eli mitä etuuksia saan ja laskivat siihen sopivan ennakonpidätysprosentin, mikä oli mulle nyt tuo 11,5% kun ainoa tuloni on kht.
 
"alek"
[QUOTE="alek";25680460]Mä käsitin että jos on loppuvuoden etuudet selvillä (=ainoat tulot) niin ennakonpidätysprosenttia voi pienentää. Kelasta käskettiin ottamaan yhteyttä verotoimistoon ja pyytämään Muutosverokorttia sosiaalietuuksiin. Verotoimisto kysyi multa loppuvuoden tulot, eli mitä etuuksia saan ja laskivat siihen sopivan ennakonpidätysprosentin, mikä oli mulle nyt tuo 11,5% kun ainoa tuloni on kht.[/QUOTE]

Mulla tässä huomioitiin myös opintolaina.
 
Tulojen mukaan mulla pitäisi olla juuri tuo 11% mutta kun vein verotoimiston lappua tuli päätös kuitenkin 20% mukaan..Kun kysyin, niin vastaus. olet ollut useamman vuoden kelan tuilla. Siis kahden alle 3-vuotiaan kanssa äitiys ja vanhempainrahakauden...ei siis voikaan saada tiputettua. Ja sanoi myös että sosiaalietuuksia verotetaan rankemmin kuin normaali palkkaan verrattaessa.
 
"Hiphei"
Niin, sosiaalietuuksista ei mene työeläkemaksuja ym .Saa ollakin korkeampi.
Aina on palautuksia tullut ja vero % 10 luokkaa koko vuosikin . Vähennyksiä tulee asuntolainasta.
 

Yhteistyössä