tietääkö joku?

minulla on lapseni isän kanssa ongelmia. hänellä on aina vain tapana ilmoittaa että hän ei ole nyt kykeneväinen maksamaan elatusta että makselee loppukuusta jos on rahaa. jos vastaan hänelle että hänen velvollisuus on maksaa sovittu summa joka kuun 1.päivä. (meillä on kunnon sopimus elatuksen määrästä.) Hän uhkaa sillä että hän käy tarkistamassa elatuksen määrän kun hänen tulonsa ovat laskeneet muutamalla sadalla eurolla jos minä ilmoitan eteenpäin siitä kun hän ei maksa ajallaan :S nyt en tiedä mitä tekisin. Hän sanoi että voi tarkastaa ilman mun suostumustani elatuksen määrän. nyt sitten mietin että voiko hän muka purkaa meidän sopimuksen ja tehdä uuden ilman minun suostumustani? en enään jaksaisi tämmöistä arpomista hänen kanssaan. Hänen on muutenkin vaikea hoitaa velvollisuutta lapsen kanssa. Ja nytten kun olen päässyt oman elämääni kiinne takaisin ja minulla menee hyvin hän on alkanut kiusaamaan tahallisesti ja häiritsemään elämääni. Minusta tuntuu että minulla ei ole minkään näköistä oikeutta sanoa mihinkään mitään. olen yrittänyt joustaa mutta enään en jaksa. Onko kellään tietoa tuosta että pystyykö isä muuttamaan sopimusta ominpäin?
 
laitat kelaan elatusappuihakemuksen niin saat kelalta varmasti elatustuen ja kela tappelee isän kanssa sitten. Isän siis pitäisi maksaa kelalle,jos ei maksa isä voi osoittaa ettei ole kykeneväinen maksamaan. Ei sinun kuulu huolehtia tuolaisesta. Meillä lasten isä jätti maksamatta 4kk ja hain kelalta elatusapua isän maksamattomuuden takia,kela maksoi takautuvasti sieltä asti mistä isä ei ole maksanut ja isä joutui vastuuseen kelalle. parempi niin,ei ole lasten edun mukaista jos isä ei maksa. homma pyörimään vain,se hoituu helposti tuon isän niskoittelun takia,kun nähdään että isä ei ole maksanut ajallaan tai ei ollenkaan.
 
mymosa
Ihan helposti isä voi hakea muutosta elareihin, jos tulet on tippuneet. Samoin pitäisi ilmoittaa jos tulot ovat nousseet.
Sä saat sitten minimielarin kelalta ja saat varmasti joka kuun 10pvä. Kela hoitaa perinnän isältä.

Lisäksi jokainen elari mikä ei ole ajallaan tilillä heti ulosottoon.
 
nanna21 Kyllä se vaan niin on, että isä voi hakea muutosta elatusmaksuihin, jos tulot ovat olennaisesti muuttuneet. Ja nimenomaan voi hakea, mutta sinun ei käsittääkseni ole pakko siihen uuteen, ehdotettuun summaan suostua. Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, viime kädessä asia ratkaistaan käräjöimällä.

Meille lastenvalvoja sanoi, että jos esim. joutuu työttömäksi, mutta on kuitenkin ansiosidonnaisella päivärahalla, voi käydä niin, että sitä ei katsota olennaiseksi muutokseksi, vaan esim. vasta se, kun tiput peruspäivärahalle. Lisäksi lastenvalvoja mainitsi jotain, että Kela katsoo elatuskyvyn olennaisesti pudonneen, jos elatusvelvolliselle jää alle 1000 euroa kuussa käteen - karkeasti ottaen. Nämä olivat siis vain suuntaa-antavia esimerkkejä elatuskyvyn olennaisesta muutoksesta, eivät mitään "kiveen hakattua" faktaa...

Sinuna tekisin niin, että alkaisin pitää ns. päiväkirjaa (lyhyesti, ranskalaisin viivoin) näistä laiminlyönneistä sekä siitä, jos isä uhkailee tuollalailla elatussopimuksen muuttamisella tai toimii muuten törkeästi. Ihan jo siksi, että pysyt itse kartalla, kuinka usein tuollaista tapahtuu.
 

Yhteistyössä