tietääkö joku

Eikö se johdu noista uusista imetyssuosituksista, jotka taas kai johtuu siitä, että tutkimusten mukaan vauvan ruoansulatus ei olisi kypsä vielä pilkkomaan tuossa iässä muuta kuin maitoa.

Mutta, minun vanhimmat lapset on jo 12 ja 10 ja kyllä niille aikanaan alettiin antaa maidon lisäksi muuta ruokaa jo 3kk:n jälkeen. Eikä nuo ole siitä pilalle menneet..
 
No ei kai ne lapset pilalle mene siitä että annetaan kolmikuisena velliä, niinkuin ei monesta muustakaan asiasta. Mutta syynsä kai noille suosituksille kuitenkin on. Itse muistelen, että allergioiden riski kasvaisi, jos siirrytään liian aikaisin kiinteitä syömään.

Tätini kuulema keitti lapsilleen velliä vehnäjauhoista jo vastasyntyneenä, kun maitoa ei tullut ja korvikkeet oli liian kalliita :/ Terveitä lapsia ovat kuitenkin.
 
Mulle sanottiin nyt ku oltiin 3kk neuvolassa, et jos vauva pelkällä korvikkeella niin viimeistään 4kk iässä pitää alkaa antaa kiinteitä ja neuvolatäti suositteli meille nyt jos kiinteiden aloitusta kun meillä puklataan ihan järkyttävästi et jos auttas sitte siihen.. Ja ei kuulemma ole sekään hyväks lapselle jos korviketta menee älyttömiä määriä päivässä. Meillä ei kyl mene, mut kuitenkiin..

Ja eiks toi 3kk -> 4kk ollu joku EU:n mukainen suositus?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna-78:
Ja eiks toi 3kk -> 4kk ollu joku EU:n mukainen suositus?!

Itse asiassa EU:lla on tässä aika vähän tekemistä, mitä nyt Suomi sattui samoihin aikohin liittymään Euroopan Unioniin.

Suositus kiinteiden aloittamisesta vasta 4kk iässä liittyy uusiin tutkimuksiin. Ja vielä uudemmat julkaistiin vv. 2003-2004, jolloin WHO muutti täysimetyssuosituksen pituutta neljästä kuukaudesta kuuteen kuukauteen.

Korvikkeella ruokituilla lapsilla suositukset ovat hieman erilaiset, sillä jatkuvasti yli 1,5 litraa korviketta vuorokaudessa rasittaa vauvan munuaisia. Tällöin on ihan perusteltua aloitella kiinteillä 4kk iässä, ja samalla alkaa kiinteillä korvata korviketta tiettyyn pisteeseen saakka.
 

Yhteistyössä