Tietämätön kohta 3 vuotta yrittänyt...

Hello hello,

Olen kirjoitellut tuolla vauvakuume puolella aika paljon. Jännäillyt siis tulisimmeko raskaaksi. Sain muutama kuukausi sitten tarpeekseni hedelmättömyydestäni ja luovutin. Poistin tämän palstan mielestäni ja koneestani. Ja nyt taas siis täällä...........
Asiaan. Vauvaa mieheni kanssa siis edelleen haluamme. Hän ehkä viellä enemmän kuin minä. Hänellä ei ole lapsia. Minulla kaksi edellisesti avioliitosta. Aktiivista vauvan yritystä takana kohta kaksi vuotta. Ehkäisyä ei olla käytetty kohta kolmeen vuoteen.
Mihin minun pitää ottaa yhteyttä tässä hedelmättömyys asiassa? Ensin terveyskeskukseenko? Vai minne?
 
hei,

Kannattaa käydä miehen kanssa terveyskeskuslääkärillä, hän määrää sinulle veritutkimuksen kilpirauhasen toiminnan kartoitukseen ja mahdollisiin muihin tutkimuksiin, ehkä myös miehen sperma-analyysin. Usein vuoden yrittämisen jälkeen neuvotaan hakeutumaan tutkimuksiin. Terveyskeskuskesta voit saada lähetteen julkiselle puolelle (ikää alle 40) gynekologisiin tutkimuksiin (munajohtimien aukiolo jne.) ja tarvittaessa hoitoihin. Jos haluat nopeaa etenemistä, kannattaa mennä yksityiselle hoitovaiheessa (kallis vaihtoehto).

Onnea yrityksellenne!
 
joo...terveyskeskuksen kautta (äitiys/ehkäisyneuvolasta) kannattaa aloitella. sieltä sitten verikokeisiin ja miehen sperma-analyysiin. Sit vielä lääkärin tarkastus ja antavat lähetteen sairaalaan. Siellä sit asiaan ruvetaan paneutumaan ja asialle jotain tekemään...
 
hei,
Yksityiselle klinikalle voi hakeutua myös suoraan ilman lähetettä jo perustutkimuksiin tai lapsettomuutta epäillessä... Mun pää ei kestäis julkisella puolella jonottamista, tietysti jonot varmaan riippuu kotikunnastanne. Julkisellakin asiat varmasti hoituvat, mutta halusin vaan neuvoa tämänki reitin. Joissain firmoissa gynekologin palvelut kuuluvat työterveyshuoltoon ja silloin myös se reitti voi olla nopea, tietysti vain toinen osapuoli voidaan silloin tutkia. Työterveyshuolto ei tietenkään tutki kumppania.
 
Minä tein niin, että ihan normaalin gynekologin (yksityinen) käynnin yhteydessä pyysin lähetettä polille tutkimuksiin. Mulla ei siis tutkittu mitään ennen polikäyntiä. Lähetteen saamisesta kesti kolme kuukautta, ennen kuin päästiin polille. Että ei kovin paha odotus, kun siinä oli kesä välissä. Mutta toki näissäkin on varmasti paikkakuntakohtaisia eroja.
 
Minä kysyin asiaa ensin työpaikan terkkarilta, joka ohjasi terveyskeskukseen. Sain lähetteen eteenpäin ja tutkimukset saatiin käyntiin. Olen saanut hyvää hoitoa julkisella puolella, mutta yksityisellä asia varmaan etenee vieläkin nopeammin. Meillä tutkimusprosessti tositoimiin asti kesti n. puoli vuotta eli pistä töpinäksi! Tsemppiä! =)
 

Yhteistyössä