tietoa ja kokemuksia haluaisin...niskaturvotus 2.9

tänään kävin ultrassa ja niskaturvotus oli 2.9, haluaisin kuulla kokemuksia oletteko päättänytkäydä istukka tai lapsivesi tutkimuksissa ja millaisia tuloksia sieltä on tullut?? riski kuitenkin oli meillä 1:165
pelottaa hieman se keskenmenoriski siinä istukkatutkimuksessa. ja kauaa ei ole aikaa miettiä kun suosittelivat jo ens viikolle sitä koetta..
kiitos vastauksista jo etukäteen.
 
Meillä löytyi niskaturvotuta 2.6mm ja suosittelivat lapsivesitutkimusta. Emme menneet. Nenäluu näkyi hienosti kuitenkin ja minä en halunnut sitä viikkojen piinaa odotella kromosomituloksia kun en kuitenkaan raskautta olisi keskeyttänyt. Rakenneultrassa vauvalta ei löytynyt mitään hälyttävää ja nyt on käyty myös 4D, jossa kyllä myös näkyisi kaikki hälyttävät rakennepoikkeavuudet ja kasvonpiirteeissä olisi voitu nyt havaita viitteitä Downiin jos niikseen tulisi. Tervettä poikaa lupasi Bruno meille ja kiitollisina otetaan vastaan mitä saadaan.

Järkeilin asiaa myös niin, että esikoisesta 2v sitten raja oli 3mm ja silloin sinunkaan tuloksesta ei oltaisi sanottu yhtään mitään, onniteltu vain... :)
 
ahaa.. se raja on laskenut sitten..itse myös olin kolme vuotta sitten ultrassa ja katselin tuota lappua..silloin riski oli 1:9015 ja pojalla vuosi sitten 1:1015 ja turvotusta oli 2.6..
antoivat lappuja kuitenkin mukaan ja suosittelivat istukkatutkimusta jos itse siihen halutaan.. puhuinkin miehelleni jo että voihan sen käydä tutkimassa mutta ei se muuta raskautta suuntaan eikä toiseen.. kiitos kovasti vastauksesta. :)
 
Ihanko suosittelivat lisatutkimuksia? Tuolla riskilla (1:165) en ole kuullut suoraan suositeltavan naita tutkimuksia, joissa kuitenkin on pieni keskenmenoriski. Minun vaikea neuvoa, koska itselleni tuo tulos ei kuulosta ollenkaan pahalta (meilla 5mm ja jarkyttava 1:2 riski, nayttaa kuitenkin, etta tervetta lasta odotetaan). Ajattelisin sen niin, etta jos istukkatutkimuksen keskenmenoriski on 1:100, on sinulla 1:165 riskilla suurempi mahdollisuus, etta terve raskaus menisi kesken kuin etta saisitte sairaan lapsen.
 
mulla oli 2,3 ja yhdessä veriseulan kanssa riski 1:90. olin aivan paniikissa, koska olivat unohtaneet kertoa ns. huonot uutiset. Sulla 1:165 kuulostaa tosi epätodennäköiseltä et olis jotain ongelmaa. Lapsivesipunktio oli tosi ok. istukkanäyte kait voi olla hankalampi ottaa

Jos mielenrauha säilyy älä mee mut jos haluut katsoo kaikki kortit et menetä mitään -keskenmenon riski on tosi pieni mut niin on kyl sun riskiskin. Tuolla lisää aiheesta sikiöseulonnoissa kiinni jäänneitä.
 
kiitos vastauksista. tosiaan kyllä onhan siinä suuri mahdlisuus että terve lapsi syntyy..kokemuksia ei asiasta ole muutakun se että ystävälläni myös sama tilanne puolivuotta sitten ja hän meni istukkatutkimukseen ja lopulta päätyi keskeytykseen..lapsi olisi ollut kuulemma kaikkien tutkimuksien mukaan pahasti kehitysvammainen.
siksi kokemuksia kyselin että tiedän vähän onko tuo suhde 1:165 paljon vai vähän..
kuulostaa aika pahalta vaan kun katsoin tytön lappua jossa oli 1:9015.
mutta aikaa tässä on vielä miettiä asiaa.
 
Onhan se ihan eri luokkaa mut 1:251 on viel ihan normaali eikä mitään jatkotoimenpiteitä automaattisesti suositella. Et 1:165 on viel tosi ok, mun mielestä mut tarkoitta sit et yhdel niistäkin 165 käy huono tuuri. Yhdellä oli 1:5 ja ihan terveet komosomit maha-asukkaalla sit lopulta oli. Tosi paljon tulee vääriä hälytyksiä, onneksi :)
 
Raja jatkotutkimuksiin on 1:250, eli sama kuin 35-vuotiaalla äidillä saada down-lapsi. Istukkapunktion km-riskiksi katsotaan nykyään 1:200, ja voi olla pienempikin. Jokainen voi sitten punnita riskejä omalla kohdallaan, ja sitä miten eri vaihtoehtojen kanssa pystyy elämään. Tuo np-raja puolestaan vaihtelee paikkakunnittain, esikoisella lähes 6 vuotta sitten ei ollut raja niin suuri kuin 3 mm. Raja suhteutetaan sikiön pää-perämittaan, eli ei ole mikään viikkoihin fiksattu arvo. Kannattaa vilkaista vernerin kysymys-vastaus-palstaa, siellä lääkäri vastaa noihin seulakysymyksiin.
 
Jos jompaan kumpaan tutkimukseen menet, menisin kyllä lapsivesipunktioon, istukkabiopsiassa joskus epäselviä tuloksia. Ja kun lapsivesitutkimuksen tekee kokenut lääkäri, riski kuulemma vain 0,2%. Vaikka onhan se kurjaa, kun tulosta joutuu odottelemaan huonolla tuurilla pitkäänkin. Itselläni riskiluku oli 1:90 ja lv-tutkimuksen valitsin. Turvotusta ei tosin ollut.
 
Jane - meillä niskaturvoke 5,0, riski 1/5. Lapsivesipunktioon mentiin ilman muuta, jos selvinnyt että tervettä tyttöä odotellaan. Sinuna valitsisin kanssa lv-puktion noista kahdesta vaihtoehdosta, ja itse en pitänyt lv-punktiota niin pahana, että jos aiheuttaa keskenmenon niin sen täytyy todella olla huonoa tuuria, ja näistäkään tapauksista missä km tullut, ei voida varmuudella sanoa onko johtunut jostain muust syystä. Rovaniemellä hälytyksiä ainakin aletaan tehdä kun riski pienempi kuin 1/250 ja näille suositellaan jatkotutkimuksia.
 
Mä puolestani menisin istukkapunktioon. Kävin lapsivesipunktiossa, mutta oli se pirun raskasta niillä viikoilla (16), kun maha oli selvästi kasvanut, liikkeitäkin saattoi jo arvailla, ja ultrassa näkyi jo kaikki rakenteet niin hyvin. Kestiköhän meillä kolmisen viikkoa tulosten odottelu, eli oltiin sitten jo viikolla 19-20, kun mahdollinen ikävä ratkaisu olisi pitänyt tehdä. Tuossa vaiheessa vauvan joutuu jo synnyttämään. Kaverini kävi istukkapunktiossa, ja sai valitettavasti ikäviä tuloksia (itse asiassa sikiö oli tulosten tullessa jo menehtynyt, oliko se nyt viikolla 14). Tuossa vaiheessa keskeytys tehtiin kaavinnalla.
Eikä ne epäselvät tulokset siinä istukkapunktiossa nyt niin yleisiä ole, että sen takia pitäisi asiaa pelätä. Samoin toimenpiteestä johtuva km-prosentti lienee samaa luokkaa kuin lv-punktiossakin. Itseäni myös karmi ajatus siitä, että lv-punktiossa näyte otetaan steriilistä sikiöpussista, missä se sikiökin kelluttelee. Istukkapunktiossa puolestaan ei tuota pussia lävistetä.
 
kiitos vastauksista =) päätettiin mennä siihen istukkatutkimukseen ja saatiin aikakin jo ensi viikolle. itse ajattelin myös niin että lv-punktiossa lävistetään sikiöpussi ja se tuntuu jotenkin karmivalta ajatukselta.. :/ vaikka riskit siinäkin melko pienet.. no halutaan saada tieto kuitenkin mahdollisimman aikaisin asiasta, ettei tarvi enää kovin kauaa asiaa miettiä. siksi pelottaa ja ietityttää tämä asia kun ystävälläni oli tosiaan vähänaikaa sitten sama tilanne..heille selvisi että lapsi on sairas vaikka suhdeluku oli 1:125...heillä täytyi olla todella huono tuuri.

lukisin mielelläni lisääkin teidän omia kokemuksia näistä punktioista jne.. =)
 
täällä meillä on tuo 1:300 ja jos riski on sitä suurempi, aletaan tekemään jatkotutkimuksia... ensin lääkäri mittasikin turvotuksen 2.8 ja laski siitä tuon suhdeluvun ja tulos olisi ollut 1:305..mutta sitten se mittaili uudestaan useaan kertaan ja saikin tuon 2.9 ja riskiluku nousi heti siihen 1:165..
 
Omaa kokemusta tuosta istukkapunktiosta ei ole, mutta se otetaan paksummalla neulalla kuin lv-punktio, SAATTAA olla jonkinverran tuntuvampi operaatio, ja se ei kaikilta heti ekalla kerralla onnistu. Ja riippuu tietysti myös istukan paikasta, että voidaanko sitä ylipäänsä ottaa. Itse mietin aivan viime hetkeen asti suostunko lv-punktioon, kävin jo lääkärin laverilla ja hyppäsin poiskin, kun vauva ultrassa niin vilkutteli ja näytti kaikki viisi sormeaan, mutta... jotenkin mies sai mut sitten suostuteltua punkteerattavaksi. Punktio oli nopea ja täysin kivuton. En katsonut neulaa/ultraa, tuijotin vain tiiviisti kattoon ja yritin olla täysin paikoillani. Kaduin valtavasti jälkeenpäin, pelkäsin järjettömästi keskenmenoa, en niinkään mahdollisia huonoja tuloksia. Seuraavana yönä minulla oli kovia vatsakipuja, aamulla nousi kuumetta ja oli jotain pientä vuotoa. Mentiin polille, mutta siellä kaikki näytti olevan kunnossa - ilmeisesti siis vain stressasin asiasta niin hirveästi. Lepäilin muutaman päivän kotona, vaikka lääkäri sanoi ettei siihen ole tarvetta, eikä se auttaisikaan jos keskenmeno toimenpiteestä tulisi. Tuloksia odoteltiin se kolmisen viikkoa, ja onneksi saatiin ne hyvät tulokset. Jotenkin siitä jäi vain sitten huoli päälle, eli koko tätä raskausaikaa on sävyttäneet kaikenmaailman pelot, jotka ulkopuolisesta tuntuvat varmasti ihan idioottimaisilta.
Nyt jälkikäteen olen iloinen, että kävin punktiossa - olisin ollut asiasta niin ylenpalttisen huolissani, ettei se varmasti olisi ollut raskauden kannalta terveellistä. Yritän silti koko ajan pitää mielessä, että testi kertoo vain näkyvimmät kromosomiviat - puhtaat tulokset eivät silti takaa tervettä lasta, koska monet sairaudet ja kehitysvammaisuudet eivät johdu kromosomeista eivätkä testeissä näy. Toki tervettä lasta täällä toivotaan!
Sellainen kokemus mulla. Toivotaan että teillä kaikki menee hyvin, ja saatte hyvät tulokset!
 

Yhteistyössä