Tiramisu resepti?

Olisiko kellään tietoa miten saadaan aikaan todella hyvää tiramisua? Ainakin Savoiard- keksejä ja rommia/Amarettoa ja mascarponea, mutta miten? Katselin joitain reseptejä ihan Googlettamalla, mutta ne eivät mielestäni olleet "traditionaalisia". Apuja siis kaivaten :D
 
TIRAMISU

n. 130g kaurakeksejä
1 dl vahvaa kahvia
25g sulatettua voita

täyte:
2dl vatkattua kermaa
1 prk maitorahkaa
1dl sokeria
2tl vaniljasokeria
3 liivatelehteä
2rkl kuumaa vettä

murskaa keksit ja sekoita tasaiseksi muiden aineiden kanssa, levitä vuokaan.
sekoita rahka ja sokerit. liota liivatelehdet kylmässä vedessä, purista liika vesi pois ja liota kuumaan veteen (itse olen käyttänyt hieman enemmän ku 2rkl sitä kuumaa vettä ). lisää liivateseos ohuena nauhana rahakaseokseen samalla voimakkaasti sekoittaen. sekoita mukaan vatkattu kerma (tässä varovaisuutta ettei kerma paakkuunnu joten ikäänkuin nostele kerma tasaiseksi seokseen) ja levitä lopuksi pohjan päälle. anna hyytyä jääkaapissa yön yli tai vähintään 4 tuntia. sirottele päälle kaakaojauhetta :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Kiitos fjonga! Täytyykin koikeilla, tuo nimittäin vaikuttaa suht' helpolta reseptiltä, eikä tarvitse lähteä metsästämään keksejä Stockalta :D
se ei pelkästään ole helppo vaan se on lisäksi paras versio tiramisusta :p toi menee about halk. 20-25cm vuokaan eli ei hirmu iso.
 
Annukka
Italialainen GALBANIn resepti:
6 hengelle

6 kananmunaa
500 gr Mascarpone
150 gr sokeria
Savoiardi-keksejä
¾ l kahvia
loraus likööriä, oman maun mukaan
kaakao jauhetta koristeeksi

Vaahdota keltuaiset ja sokeri.
Yhdistä Mascarpone keltuaisvaahtoon.

Vaahdota valkuaiset. Ja lisää edelliseen.

Kostuta (tarpeeksi!) keksit kahvissa johon olen makusi mukaan lisännyt likööriä (itse olen jättänyt liköörin pois ja laitanut sekaan hieman kaakao-jauhetta ja vanilijasokeria).

Lado keksit ja mascarpone seos vuorotellen vuokaan. Ala mascarponella ja lopeta siihen.

Anna seistä yön yli kylmässä. Tai vähintää kaksi tuntia.

Päälle kaakaojauhetta koristeeksi.

Ja sitten nauttimaan. Oma tiramisùni on kaikkien juhlien hitti. Buon appetito!
 
Julie
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
TIRAMISU

n. 130g kaurakeksejä
1 dl vahvaa kahvia
25g sulatettua voita

täyte:
2dl vatkattua kermaa
1 prk maitorahkaa
1dl sokeria
2tl vaniljasokeria
3 liivatelehteä
2rkl kuumaa vettä

murskaa keksit ja sekoita tasaiseksi muiden aineiden kanssa, levitä vuokaan.
sekoita rahka ja sokerit. liota liivatelehdet kylmässä vedessä, purista liika vesi pois ja liota kuumaan veteen (itse olen käyttänyt hieman enemmän ku 2rkl sitä kuumaa vettä ). lisää liivateseos ohuena nauhana rahakaseokseen samalla voimakkaasti sekoittaen. sekoita mukaan vatkattu kerma (tässä varovaisuutta ettei kerma paakkuunnu joten ikäänkuin nostele kerma tasaiseksi seokseen) ja levitä lopuksi pohjan päälle. anna hyytyä jääkaapissa yön yli tai vähintään 4 tuntia. sirottele päälle kaakaojauhetta :p


Tossa reseptissäs ei ole hajuakaan Tiramisu kakusta... voihan se olla että toikin kakku on
ihan hyvää :) niinkuin monet muutkin kakut, mutta Tiramisussa ei ole tietoakaan rahkasta eikä kermasta, siihen tulee valkuais- ja keltuaisvaahtoa ja tuorejuustoa. Tiramisusta ei tarvitse ruveta tekemään mitään versioita se aito
ja alkuperäinen Tiramisu on uniikki ihana herkku.
 
tv
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
TIRAMISU

n. 130g kaurakeksejä
1 dl vahvaa kahvia
25g sulatettua voita

täyte:
2dl vatkattua kermaa
1 prk maitorahkaa
1dl sokeria
2tl vaniljasokeria
3 liivatelehteä
2rkl kuumaa vettä

murskaa keksit ja sekoita tasaiseksi muiden aineiden kanssa, levitä vuokaan.
sekoita rahka ja sokerit. liota liivatelehdet kylmässä vedessä, purista liika vesi pois ja liota kuumaan veteen (itse olen käyttänyt hieman enemmän ku 2rkl sitä kuumaa vettä ). lisää liivateseos ohuena nauhana rahakaseokseen samalla voimakkaasti sekoittaen. sekoita mukaan vatkattu kerma (tässä varovaisuutta ettei kerma paakkuunnu joten ikäänkuin nostele kerma tasaiseksi seokseen) ja levitä lopuksi pohjan päälle. anna hyytyä jääkaapissa yön yli tai vähintään 4 tuntia. sirottele päälle kaakaojauhetta :p
 
pp
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Olisiko kellään tietoa miten saadaan aikaan todella hyvää tiramisua? Ainakin Savoiard- keksejä ja rommia/Amarettoa ja mascarponea, mutta miten? Katselin joitain reseptejä ihan Googlettamalla, mutta ne eivät mielestäni olleet "traditionaalisia". Apuja siis kaivaten :D
 
Minosa
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka:
Italialainen GALBANIn resepti:
6 hengelle

6 kananmunaa
500 gr Mascarpone
150 gr sokeria
Savoiardi-keksejä
¾ l kahvia
loraus likööriä, oman maun mukaan
kaakao jauhetta koristeeksi

Vaahdota keltuaiset ja sokeri.
Yhdistä Mascarpone keltuaisvaahtoon.

Vaahdota valkuaiset. Ja lisää edelliseen.

Kostuta (tarpeeksi!) keksit kahvissa johon olen makusi mukaan lisännyt likööriä (itse olen jättänyt liköörin pois ja laitanut sekaan hieman kaakao-jauhetta ja vanilijasokeria).

Lado keksit ja mascarpone seos vuorotellen vuokaan. Ala mascarponella ja lopeta siihen.

Anna seistä yön yli kylmässä. Tai vähintää kaksi tuntia.

Päälle kaakaojauhetta koristeeksi.

Ja sitten nauttimaan. Oma tiramisùni on kaikkien juhlien hitti. Buon appetito!

Mä tein tuolla reseptillä, koska muistin että noin se menee. Ravintolassa työskennellessäni tein tiramisua paljon. Nyt vain oli ongelmana, että täyte ei jähmettynyt. Ehkä en vatkannut tarpeeksi keltuais-sokeria. Minulle eräs huippukokki (TV:stäkin tuttu) on sanonut että aitoon Tiramisuun ei tule koskaan kermaa eikä liivatetta. Mutta taidan silti ottaa tuon liivatteen mukaan, että tiramisusta saadaan leikattua annospaloja eikä se näytä pullavanukkaalta lautasella....hih!

Miten teillä muilla? Olen etenkin kiinnostunut tämän reseptin antajan onnistumisesta. Onko sinun tiramisu leikattavaa vai lusikoitavaa mallia vuuasta? Mutta kuitenkin, maku oli taivaallinen rakenteellisista ongelmista huolimatta!!!
 
Ulla
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka:
Italialainen GALBANIn resepti:
6 hengelle

6 kananmunaa
500 gr Mascarpone
150 gr sokeria
Savoiardi-keksejä
¾ l kahvia
loraus likööriä, oman maun mukaan
kaakao jauhetta koristeeksi

Vaahdota keltuaiset ja sokeri.
Yhdistä Mascarpone keltuaisvaahtoon.

Vaahdota valkuaiset. Ja lisää edelliseen.

Kostuta (tarpeeksi!) keksit kahvissa johon olen makusi mukaan lisännyt likööriä (itse olen jättänyt liköörin pois ja laitanut sekaan hieman kaakao-jauhetta ja vanilijasokeria).

Lado keksit ja mascarpone seos vuorotellen vuokaan. Ala mascarponella ja lopeta siihen.

Anna seistä yön yli kylmässä. Tai vähintää kaksi tuntia.

Päälle kaakaojauhetta koristeeksi.

Ja sitten nauttimaan. Oma tiramisùni on kaikkien juhlien hitti. Buon appetito!
 
minna
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka:
Italialainen GALBANIn resepti:
6 hengelle

6 kananmunaa
500 gr Mascarpone
150 gr sokeria
Savoiardi-keksejä
¾ l kahvia
loraus likööriä, oman maun mukaan
kaakao jauhetta koristeeksi

Vaahdota keltuaiset ja sokeri.
Yhdistä Mascarpone keltuaisvaahtoon.

Vaahdota valkuaiset. Ja lisää edelliseen.

Kostuta (tarpeeksi!) keksit kahvissa johon olen makusi mukaan lisännyt likööriä (itse olen jättänyt liköörin pois ja laitanut sekaan hieman kaakao-jauhetta ja vanilijasokeria).

Lado keksit ja mascarpone seos vuorotellen vuokaan. Ala mascarponella ja lopeta siihen.

Anna seistä yön yli kylmässä. Tai vähintää kaksi tuntia.

Päälle kaakaojauhetta koristeeksi.

Ja sitten nauttimaan. Oma tiramisùni on kaikkien juhlien hitti. Buon appetito!
 
Italyfan1
Minulla olisi yksi hyvä Tiramisu-resepti täällä! :)

Pohjaan voi käyttää kahden munan sokerikakkupohjaa tai sitten sokerikakkukeksejä.

Täyte: 2dl creme fraichea eli ranskankermaa
200g maustamatonta (Hovi)-tuorejuustoa tai Mascarponejuustoa
2dl kuohukermaa
2,5dl tomusokeria

Ohje toimii niin että kakkupohja tai keksit kostutetaan tummalla vahvalla kahvilla.
(saa olla melko kosteaa) ja jäähdytetään.
Valmistetaan täyte: Ranskankerma ja tuorejuusto sekoitetaan tasaiseksi massaksi.
Kuohukerma ja tomusokeri vatkataan vaahdoksi (voi pölistä!).
Seokset sekoitetaan keskenään tasaiseksi ja kaadetaan jäähtyneen pohjan päälle.

ENNEN TARJOILUA PINNALLE SIROTELLAAN REILUSTI AITOA KAAKAOJAUHETTA!

Tässä tämä resepti nyt on. Toivottavasti maistuu. :) Ainakin minulle se maistuu. ;)
 
Italyfan1
Muistin juuri että halutessaan voi täytettä hieman terästää/maustaa esim. Marsala-viinillä tai muulla Tiramisuun sopivalla viinillä. Rommia en kuitenkaan itse kovin usein käytä. :)
 
perinteikäs tiramisukokki
melkoisia variaatioita kyllä liikkeellä. Itse olentehnyt vain ja ainoastaan italialaisen mascarpone-juuston ohjeella. Ei tuu ku kaksi munaa, juusto, 1 dl sokeria, espressoa, savoyard-keksit ja päälle kaakaojauhe.
Munat pitää olla läpimiä ja erotella keltuainen ja valkuainen. Keltuaisen kanssa sekoitetaan sokeri ja juusto. Sitten valkuainen mukaan. Asetellaan espressossa kastetut keksit vuoan pohjalle -> mössö -> toinen kerros kastettuja keksejä -> lissä mössöä -> jauhe pinnalle -> 3 h jääkaapissa ja voila ! Un tiramisu per favore
 

Yhteistyössä