tissittely ja lopetus

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2006 klo 20:24 Emma kirjoitti:
Meillä poika vähän yli vuoden jo ja vielä vaan tissitellään. Yötissittelystä ainakin haluisin jo luopua!!! Mutta minkäs teet... :ashamed:
Yötissistä pääsee kyllä eroon, kun vain jaksaa muutaman yön olla tiukkana. Minäkin olin kyllä asian suhteen hidas, vierotin lapsen yötisusta vasta 10,5 kk iässä, päivätissiä syö yhä.
 
satumaarit
Meillä tyttö söi tissia vielä 1v3kk. Menin leirille 6v kanssa ja jätin työn mummille(4pvää) hoitoon. Jäi tissit sille reissulle ja oppi samalla nukkuun omassa sängyssä. Sitä ennen hyörittiin ja pyörittiin vierekkäin tissitellen. Eikä ole kertaakaan edes pyytänyt tisua. Tsemppiä vaan kaikille!
 
Kyllähän imetyksestä on hyötyä (infektiosuojaa) isommillekin, ja Maailman terveysjärjestö ja Unisefhan suosittelevat imettämään kaksivuotiaiksi tai pidempään. Ennen vanhaankin on imetetty monta vuotta. Eli jos vaan jaksat, imetä ihmeessä!

Itse kuitenkin kerta kaikkiaan väsähdin ja lopetin 1 vuoden ja 1 kk:n ikäisen tyttöni imetyksen. Imuote oli ollut hampaiden vuoksi kateissa jo kaksi kuukautta (lue: rinnanpäät kovilla), ja lisäksi tyttö piti unikoulusta huolimatta kiinni yhdestä aamuyön syötöstä... ZZZ... Nyt olen ollut tasan kaksi viikkoa imettämättä, ja tyttö on alkanut samalla nukkua hieman paremmin. Oma mieli on kuitenkin haikea, ja KAIPAAN imettämisen tuomaa läheisyyttä :( . Taitaa tämä äidin vieroitus kestää vielä jonkin aikaa pään sisällä :whistle: ...
 
Meillä tissitellään iltaisin ja yöllä tarpeen mukaan,joskus haluu yöllä tissiä ja taas ei.Nyt kyllä kelpaa kun on kipeä ja mikään muu ei mene alas.Nii ja meillä on reilu 1v.poika =) Ilta tissittelyä olen kyllä vähentäny ja hiljalleen myös ruvetaan yöllä vähentämään.
 
riippuu tosiaan lapsesta, kauanko imetystä jatkuu. itse imetin esikoista 3,5kk, keskimmäistä 8kk ja kuopusta 1v 5kk. nuorimman lapsen kohdalla itsellä oli kyllä haikea olo kun tisuttelu loppui.. imetyksen lopettaminen on kiinni niin monesta asiasta. lapselle voi tulla kausi, jolloin vain yksinkertaisesti "hylkää" tisun. tai sitten äidin jaksamisen kannalta on parempi lopettaa imetys kuin menettää hermonsa.. joka tapauksessa hyvin yksilöllistä.
 
eva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2006 klo 20:19 mie kirjoitti:
siis kertokaahan minkäikäisenä tissittely kannattaa lopettaa???
Riippuu ihan lapsesta ja äidistä. Osa muksuista menettää kiinnostuksensa jo alle vuoden iässä, ja aika mahdotontahan sitä on toista pakottaa rinnalle. Arvioiden mukaan kaikki lapset vierottuisivat lapsentahtisesti imettämällä suunnilleen kouluikään mennessä.

Meillä ruvettiin pikkuhiljaa vähentämään tissittelyä kun ruvettiin suunnittelemaan seuraavaa lasta. Päätös taisi olla vaikeampi äidille kuin lapselle. Taaperon imettäminen on niin mukavaa ja elämää helpottavaa, että siitä luopuminen tuntuu tosi haikealta. Vaikka tuskinpa minä sitä kuitenkaan olisin seitsenvuotiaaksi halunnut jatkaa :)
 
Klaava harmaana
Kiva kuulla, että joku muukin on taaperoa imettänyt. Näitä palstoja lukiessa tulee välillä sellainen olo, että on jotenkin epänormaalia (pervoa, iljettävää) imettää yli 1 v lasta. Häpeäkseni joudun tunnustamaan, että meidän 2v tyttö käy vieläkin pari kertaa päivässä tissillä :ashamed:

No, tuskin siitä lapselle mitään haittaa on.
 
Vastaus ap:n kysymykseen, sitten kun siltä tuntuu. :)

Meillä neiti 1v 2kk tissittelee edelleen mooooonta kertaa päivässä, aamuyöllä myös vielä syö kerran tai kaksi. Eikä meillä oo mitään kiirettä lopetella näitä tissitouhuja niin kauan kun se meistä hyvältä tuntuu.

Ihana kuulla että on paljon muitakin pieniä joille edelleen tissi maistuu.

Hyvälle mielelle tulin kun luin tätä ketjua. =)
 
Lopetimme juuri kesälomalla yötissin. Vieroitus sujui yllättävän hyvin. Poika oli silloin 1v 10kk. Suunnittelin lopettavani aiemmin, mutta aina tuli jotain sairauksia, muutto, hoitoonmeno jne. mutkia matkaan. Meillä tehosi laastari+ tissi on rikki -linja.
 
esikoista imetin 1v8kk. nyt kuopus vuosi ja 4kk. tissillä päivin öin mut hampilekurissa sanottiin et ehdottomasti yötissi pois ja vain ruoan jälkeen päivälläkään. pelkäsin et on jo reikiä mut hampilekuri sanoi et ei se siltä hänen mielestään näytä mut et yötissi pois. nyt en tiedä mitä tekisin. esikoisella 4v nyt ei ole reikiä vaik noin kauan imetin. en haluaisi hampaitten takia lopettaa mut en halua reikiäkään. onko muilla pitkään ja varsinki pitkään yöimetystä harrastavilla ollut lapsilla reikiä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.09.2006 klo 17:22 MATRIARKKA kirjoitti:
esikoista imetin 1v8kk. nyt kuopus vuosi ja 4kk. tissillä päivin öin mut hampilekurissa sanottiin et ehdottomasti yötissi pois ja vain ruoan jälkeen päivälläkään. pelkäsin et on jo reikiä mut hampilekuri sanoi et ei se siltä hänen mielestään näytä mut et yötissi pois. nyt en tiedä mitä tekisin. esikoisella 4v nyt ei ole reikiä vaik noin kauan imetin. en haluaisi hampaitten takia lopettaa mut en halua reikiäkään. onko muilla pitkään ja varsinki pitkään yöimetystä harrastavilla ollut lapsilla reikiä?
vissiin se maito suihkuaa silleen, että se ei jää sinne hampaisiin muhimaan. pullo olisi vissiin hampaille pahempi, mene ja tierä. :D

kiva, että tämmöinen pino, onneksi älysin tulla tuolta vauvapuolelta kurkkinmaan. meillä ollaan kohta yksivee ja olen menossa tammikuussa töihin. sitä ennen haluaisin lopettaa, sillä olen työssäni kokoajan ihmisten toljotettavana (ei mitään mallihommia sentään ;) ) että vauhkoonnun jo ajatuksesta, että alkaisi tissit kesken päivän vuotaa. ne suihkuaa vaikka läpi betoniseinän. toisaalta meillä on maitoallergia, enkä ole niin saletti, että meidän kyökki-immeiset onnistuu fiksailemaa maidottomia safkoja. no, selitykset on monet, mutta lopetuksesta siis haaveillaan ristiriitaisin tuntein tietenkin.

esikoinen lupsutteli tissiä yötpitkät vuoden ja kolmen kuun ikäiseksi, jolloin pistin isin kanssa nukkumaan ja menin itse tulpat päässä toiseen huoneeseen. kylläpä nukutti makeasti. sitten parin yön päästä kömmin takaisin vauvan viereen, joka kinusi tissiä muutaman yönä. yleensä rauhoittui noin viidessä minuutissa.

eli tällä kertaa meinaan itse vieroittaa, joskushan se tinkaus on kuitenkin kohdattava (pidempi poissaolo on tietty eri juttu, mutta ei nyt onnistu meillä). pitäisi vaan kerätä rohkeutta ja päättää ajankohta. tällä hetkellä en viel haluaisi, kuin noiden öiden rauhoittuvan, mutta ei silloin jaksa alkaa vielä taistella.

varmaan teen taas kaiken kantapääkautta ja lopetan yöimutukset vikaksi. juon sitten vaikka lasin maitoa, etten todellakaan voi sitä maitoa enään maitoallergiselle lapselle antaa. sitten hankalasti riisuttavat rintaliivit (haarniska olisi hyvä) ja pitkä yöpaita (ommellaan alasaumat kiinni) päälle.

hirvitys on jo valmiiksi, vaikka ihan turhaan sanoo järki ja kokemus.

temppiä, toivottavasti tää pino pysyy pinnalla. :D
 
Mullakin on kaks käyttämätöntä yöpaitaa kaapissa joita himoitsen mutten ole voinut vielä pitää. mut täytyy oottaa vielä. en halua huudattaa lasta joten hissuksilleen lopetellaan. koko ajan yritän mut ei sillee väkipakolla. on se kun tavallaan haluaisin lopettaa mut sit en kuitenkaan missään nimessä en halua en:) tää aika on niin ihanaa ja kuitenkin niin lyhyt. mut mää meen tohon puoleen väliin eli vähän vähennän:)
 
Ihana pino!!!
Järkevää keskustelua!!!
Mäkin "pomppasin " tuolta 0-1v puolta kurkistamaan.
Meillä yötisuttelut lopetettu nyt, poika noin 10,5 kk.
Oli yö jo niin rankkoja, kun laskuissa ei meinannut pysyä perässä, että
kuinka monta kertaa syötiin...
Mutta helpostihan siitä yötissistä eroon päästiin, vaati vaan äidin päättäväisyyttä.
Päivällä poika saa maitoa vielä muutaman kerran, välillä haluaa enemmän ja välillä vähän vähemmän. Vähintään kuitenkin 3 kertaa päivässä, aamulla, päivällä ja ennen nukkumaan menoa.

Meillä on pärjätty rintamaidolla kokonaan ja olen tosi tyytyväinen,
että maito on riittänyt.
Tisuttelua jatketaan siihen asti, kun se pojasta sekä äidistä on ok!
 
eva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.09.2006 klo 17:22 MATRIARKKA kirjoitti:
esikoista imetin 1v8kk. nyt kuopus vuosi ja 4kk. tissillä päivin öin mut hampilekurissa sanottiin et ehdottomasti yötissi pois ja vain ruoan jälkeen päivälläkään.
Rintamaito on hampaille vaarallista vain jos suussa on ruuantähteitä. Eli kun hampaat pesee illalla, yötissistä ei ole haittaa. Itse asiassa pitkä imetys suoja hampaita, koska äidinmaito tappaa bakteereita.

Ei tietysti kannata uskoa kaikkea, mitä tällaisilla keskustelupalstoilla kirjoitellaan, mutta suosittelisin hankkimaan aiheesta ajanmukaisempaa tietoa, jos tissittelyn vähennys ei muuten tunnu teidän ratkaisulta.
 
Sitten kun se sinulle ja lapselle sopii. Minua alkoi yötissittelyt jo rasittaa, kun tyttö oli 1v 4kk. Lopetin yötissittelyt (yksi imetys yössä pois ja lopulta loputkin) ja sit tyttö ei enää kysellytkään päivällä maitoa. No sitten se tissittely loppui melkein kerrasta. annoin päivällä maitoa kerran päivässä, että helpottais vähän oloa (kun rinnat täyttyivät kivikoviksi). Parin pv:n päästä annoin vain toisesta rinnasta ja seur pv:nä toisesta, kunnse ei tarvinnut enää antaa rintojen kipeytymisen takia. Otettiin tavallinen maito kehiin tytön ollessa reilu 1v. Jos teillä ei ole mitään syytä lopettaa ja se on molemmista kivaa, niin jatkakaa vain :heart:
 
Meillä harrastettiin täysimetystä 4 kk ikäiseen saakka ja siitä eteenpäin osittaista imetystä paria päivää vaille yksivuotiaaseen saakka. Viimeiset n. 1,5 kk imetin vain illalla ennen nukkumaanmenoa. Satunnaisten iltamenojen aikana tyttö joi pullosta. Nyt on 2 iltaa oltu ilman tissiä. Eka ilta meni ihan ok. Eilen olin tytön kanssa sohvalla kylpytakki päällä. Tytteli osoitteli kovasti tyynyä, joka meillä oli aina imetystyynynä, kurkisteli kylpytakin alle ja osoitti mieltään kitisemällä. Nokkamuki kuitenkin kelpasi, vaikka kiukuttelua oli kyllä ilmassa. Tänä aamuna piti vähän puristella ylimääräisiä maitoja pois, mutta eiköhän maidontulo pian rauhoitu, kun imetys oli lopussa kuitenkin niin pientä: 20-30 min per ilta.
 

Yhteistyössä