Todistus lentämistä varten

Heippa,

varmaankin täältä löytyy joku, joka on kyseisen todistuksen hakenut, eli viikkojen 28 jälkeenhän tuo todistus tarvitaan jos haluaa lentää.

Kysyisin, että millä perustein ko. todistus myönnetään, ja mitä tutkimuksia siihen kuuluu?

Minulla on edessä sokerirasitustesti. Jos testissä sattuisikin narahtamaan, ja raskausdiabetes todettaisiin, vaikuttaako tämä millään tavalla siihen, saako loppuraskaudessa lentää?

Kiitoksia jos joku tietää.
 
Tuo 28 viikon raja on olemassa esim Finnairilla, mutta moni muu lentoyhtiö ei todistusta vaadi vaan voit lentää normaalisti jopa 36. viikolle saakka. Blue1:lla todistus tarvitaan lentämiseen vain 36-38. viikoilla. Finnairin nettisivuilla on todistuksen pohja, jonka voi printata ja antaa lääkärin täytettäväksi. Ei siinä mitään erityisiä tutkimuksia vaadita vaan ainoastaan lääkärin allekirjoitus siihen, ettei hän näe esteitä lentämiselle. Tuskinpa raskausdiabeteksen katsotaan vaikeuttavan lentämistä.
 
He pelkävät ennenkaikkea lentokoneessa synnyttämistä. Jos paljon supistelee, varsinkin niin että joutuu sen takia ihan sairaslomalla olemaan, jos kohdunkaula on huonontunut/lyhentynyt, jos on aiempia ennenakaisia synnytyksiä - ne pitäsi olla suurimmat esteet lentämiselle. Ja ne on tilanteet, jossa ei ole kovin järkevä edes yrittää mennä lentämään.
 
Ite oon lentämässä Helsingistä Ouluun, joten mitä oon hintoja katsellut, on Finnair siihen halvempi kuin Blue1, joten todistuksen tarvinnen. Tietty kun meidän terveyskeskuksesta noita todistuksia ei suostuta kirjoittamaan, saa hintaero olla vähintään sen 80 euroa ennen kuin sillä on mitään merkitystä, koska sen todistuksen joutuu hakemaan yksityiseltä kuitenkin...
 

Yhteistyössä